Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Stefan »

Of een volledige slag die 61 minuten duurde.. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door ArrivaBas »

Tegenwoordig is regelmaat in veel Arriva-dienstregelingen ook ver te zoeken. Qbuzz kan daar overigens ook wat van. -o-
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door JordiBrabant »

Ik vind dat in Brabant eigenlijk wel meevallen, er wordt voor mij en veel medereizigers genoeg rekening gehouden met overstappen op de trein. Daarnaast wordt overdag ook de gebruikelijke 00/15/30/45 symmetrie zo goed mogelijk aangehouden, zodat overstappen de andere kant op ook werken.
Ik moet ook wel toegeven dat ik verwend ben met de dikke lijn waarop ik vooral reis en dat het van eind tot eind overdag net geen 90 minuten duurt met extra speling on de dienstregeling op minstens drie punten vanwege overstappen.

Het moeilijke van het ontwerpen van de dienstregeling is natuurlijk ook de vraag waarop je wil aansluiten; in Alphen is moet je de kiezen of de relatie met Leiden of met Utrecht belangrijker is, als je een (half) uursdienst wil rijden, want de treinen halteren niet rond de symmetrietijd.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door ODRAIL »

Vindt wel dat als je in Waddinxveen woont het er qua busvervoer niet beter op geworden is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Z2N »

In Alphen ook niet hoor, dat is concessiebreed. De idioterie van het overslaan van haltes bij de 370/470 bijvoorbeeld, of de verschraling van de busas door Leiderdorp.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door sirvinniei »

KM46 schreef:Vindt wel dat als je in Waddinxveen woont het er qua busvervoer niet beter op geworden is.
Het is een klein dorp met 3 treinstations die elk kwartier worden bediend. Wat moet je nog meer willen?
Z2N schreef:In Alphen ook niet hoor, dat is concessiebreed. De idioterie van het overslaan van haltes bij de 370/470 bijvoorbeeld,
Daar staat een erg uitgebreide stadsdienst voor een kleine stad tegenover, die wel alle haltes aandoet. Door in Alphen overal te stoppen benadeel je veel meer doorgaande reizigers dan je uiteindelijk bedient.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Z2N »

Die moet ik dan nog iets beter aanvullen: de 370 was al een sneldienst, maar tegenover de 470 zijn er twee extra haltes geschrapt. De 470 rijdt nu zonder tussenhalte van Centrum (Hooge Zijde) naar Ziekenhuis (Eisenhowerlaan), dwars door dichtbebouwd gebied. Een extra halte om die twee kilometer te breken kan dan geen kwaad. De stop bij het Brugrestaurant wordt minder gemist, maar een goed alternatief om daar overdag te komen is er niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Ik dacht dat we in Leiden definitief afscheid genomen hadden van de hybride Van Hools. Tot ik gisteren de 4849 aantrof op de 256, en vandaag dezelfde bus rondjes zie rijden op de 6. De afgelopen maand is er geen Van Hool ingezet hier, wie weet wat er nog uit de hoge hoed van Arriva gaat komen.. ;-)
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Frank93 »

In een bericht van Prorail over nieuwe fietsenstallingen bij station Gouda is ook een impressie te zien van het nieuwe busstation:
https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-b ... tion-gouda
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Abus »

Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Roeland schreef:Het concept vervoerplan ZHN 2020 (versie juni 2019) staat op de site van de gemeente Alphen:
klik
Belangrijkste wijzigingen:
- snellere route lijn 3+4 in Alphen, belbus lijn 5 naar Archeon
- nieuwe lijn 256 om in ochtendspits lijn 56 te ontlasten
- nieuwe lijn 247 om in spits lijn 147 te ontlasten
- Gouda: uitbreiden lijn 2. lijn 6 vervalt.
- lijn 295 (Capelle - Utrecht) rijdt veel vaker
- meer ritten op lijn 30-31 (Leiden - Katwijk)
- inkorten lijn 37 en 38 in Katwijk
- lijn 187 wordt gesplitst in 3 delen: 187 (Boskoop - Leiden CS via snelle route), 7 (Leiden CS - Roomburg / Heineken) en 8 (Leiden CS - Oegstgeest)
- lijn 386 (Oegstgeest - Den Haag) vervalt, lijn 385 (Sassenheim / Noordwijk - Den Haag) rijdt vaker
- lijn 186 (Boskoop - Gouda) vervalt (volgens mij komt de (niet zo duidelijke) tekst op blz. 32 daarop neer)

Samengevat: een aantal rustige lijnen vervalt (186, 386) of wordt ingekort (37+38), om meer te kunnen rijden op drukke lijnen (30/31, 295 en 385).
Daarnaast worden een aantal (spits)verbindingen in het Groene Hart sneller (187, 247, 256).
Arriva heeft gisterenavond de KV-data voor deze concessie geüpload. De data heb ik verwerkt in een Excel, deze is door de omvang van de data echter gigantisch. Voor de liefhebber, hij staat hier: https://drive.google.com/open?id=13--uA ... n0TaxMMNds

Aanvullend op bovenstaand lijstje, nog een aantal wijzigingen (of meer details), die ik tot nu toe gevonden heb:
  • Lijnen 5 & 6 in Leiden gaan doordeweeks overdag elke 20 minuten rijden, i.p.v. elk kwartier (dus ook buiten de vakanties).
  • Bovenstaande zou theoretisch elektrische Volvo's vrij moeten spelen, wellicht dat lijnen 7 (Leiden - Zoeterwoude) en 8 (Leiden - Oegstgeest) dan ook elektrisch gereden gaan worden.
  • Lijn 10 (museumlijn Leiden) lijkt te gaan vervallen.
  • Lijnen 30 & 31 (Katwijk - Leiden) gaan in de middagspits elke 12 minuten rijden, i.p.v. elk kwartier. Op zaterdag en zondag voortaan de hele dag elk half uur (i.p.v. eenmaal per uur).
  • Lijn 630 rijdt in de ochtend drie ritten van Leiden C naar het Universiteitsterrein (rijden nu als lijn 30).
  • Lijnen 37 & 38 komen één kant op (Rijnsburg > Katwijk > Valkenburg) niet meer bij de halte Raadhuis in Katwijk. De bus rijdt langs het Raadhuis, maar komt geen halte tegen. Overstappen kan een halte eerder, Cleijn Duin.
  • Lijnen (5)86 & (5)87 (stadsdienst Boskoop-Waddinxveen) vervallen geheel.
  • Lijn 195 komt niet meer voor in de data - ik neem aan dat deze lijn geheel naar Syntus Utrecht gaat.
  • Lijn 247 rijdt in de ochtend twee ritten van Jacobswoude naar Alphen a/d Rijn, met daarbovenop een rit vanuit Nieuwveen en een vanuit Nieuwkoop. Eén rit in de ochtend rijdt van Alphen via Nieuwkoop naar Woerden. In de middag rijden twee ritten van Alphen via Nieuwkoop naar Woerden, en ook twee van Woerden richting Alphen. Deze lijn rijdt langs Zevenhoven over de N231 (i.p.v. door het dorp) en in Alphen via de Oranje Nassausingel (i.p.v. via De Aarhof).
  • Lijn 385 gaat in de ochtendspits vier ritten rijden van Den Haag C naar Katwijk ESTEC (dus niet verder naar Noordwijk). Van Noordwijk naar Den Haag C wordt in de ochtend elk kwartier gereden. In de middagspits wordt er elk kwartier gereden tussen Den Haag C en Noordwijk (Van Panhuysstraat), met daarbij vier ritten vanaf Katwijk ESTEC naar Den Haag C.
  • Lijn 685 rijdt één rit in de ochtend van Den Haag C naar Oegstgeest, Leidsebuurt.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Cas »

Lijn 195 wordt ingekort, uit m'n hoofd tussen IJsselstein en Schoonhoven, om Benschop te bedienen, terwijl er wordt ingezet op uitbreiding van lijn 295. Die 195 zou dan alleen gereden worden door Syntus, blijkbaar, dus verdwijnt ie inderdaad uit de ZHN-data.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daniel »

Echter blijft de 195 in de spits wel ritten naar Rotterdam als houden, maar dat komt dan blijkbaar alsnog goed uit in de omlopen van Syntus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Meltrain »

Mooi dat de afwijkende ritten van lijn 30 naar de Universiteit nu het afwijkende lijnnummer 630 krijgen. Hetzelfde geldt voor de afwijkende rit van 385 naar Oegstgeest die het lijnnummer 685 krijgt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:Echter blijft de 195 in de spits wel ritten naar Rotterdam als houden, maar dat komt dan blijkbaar alsnog goed uit in de omlopen van Syntus.
Correctie, dat klopt niet... de spitsritten van 195 zijn ritten die door naar Utrecht gaan, aan de andere kant komt die niet meer ten westen van Schoonhoven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Wievank »

Toch staat er in het vervoerplan van Syntus op pagina 41:
Lijn 195 gaat rijden tussen Schoonhoven en IJsselstein Binnenstad. In de ochtendspits rijden enkele
ritten vanaf Schoonhoven als lijn 295 door naar Rotterdam. Van en naar Utrecht rijden ’s morgens én
’s middags enkele ritten van lijn 195 door.
Met andere woorden: het is allebei waar. In beide spitsen wordt doorgereden van/naar Utrecht, en in de ochtendspits een paar ritten richting Rotterdam.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Meltrain »

Wievank schreef:Toch staat er in het vervoerplan van Syntus op pagina 41:
Lijn 195 gaat rijden tussen Schoonhoven en IJsselstein Binnenstad. In de ochtendspits rijden enkele
ritten vanaf Schoonhoven als lijn 295 door naar Rotterdam.
Dan heeft Daniel toch gelijk: lijn 195 komt niet meer ten westen van Schoonhoven. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Etienne »

Ik begrijp dat de aansluiting bus 57 vs. trein in Hillegom vooral te maken heeft met de verbinding station - dorp. Richting Hillegom bestaat er een goede overstaptijd van 10 minuten, vanuit Noordwijk is die aansluiting echter 2 minuten. :neg:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Nog een nabrander voor het wijzigingsoverzicht van de nieuwe dienstregeling: Qliner 383 gaat maandag - vrijdag regelmatig rijden van / naar Rotterdam Capelsebrug in plaats van Krimpen a/d IJssel Busstation. De verdeling is:

- ochtendspits: van Krimpen naar Den Haag & van Den Haag naar Capelsebrug

- dal: tussen Lansingerland-Zoetermeer en Capelsebrug

- avondspits: alternerend van Krimpen / Capelsebrug naar Den Haag (beide elk uur) & van Den Haag naar Krimpen

- avonddal en weekend: tussen Lansingerland-Zoetermeer en Nesselande
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

Thom69 schreef:Nog een nabrander voor het wijzigingsoverzicht van de nieuwe dienstregeling: Qliner 383 gaat maandag - vrijdag regelmatig rijden van / naar Rotterdam Capelsebrug in plaats van Krimpen a/d IJssel Busstation. De verdeling is:
- ochtendspits: van Krimpen naar Den Haag & van Den Haag naar Capelsebrug
- dal: tussen Lansingerland-Zoetermeer en Capelsebrug
- avondspits: alternerend van Krimpen / Capelsebrug naar Den Haag (beide elk uur) & van Den Haag naar Krimpen
- avonddal en weekend: tussen Lansingerland-Zoetermeer en Nesselande
Dat wordt dan wel heel helder en transparant voor reizigers :oops:
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door VIRM »

Arriva wil stoppen met lijn 386 tussen Den Haag en Oegstgeest:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/396287 ... Oegstgeest
Beul van de blindegeleidelijn
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Niet alleen 'wil stoppen', maar over een maand wordt de Qliner opgeheven. In plaats daarvan moeten reizigers gebruik gaan maken van de trein en de nieuwe stadslijn 8 (Leiden - Oegstgeest). Deze lijn sluit heen en terug op Leiden Centraal aan op de Intercity's.

Opheffen lijkt mij ook niet heel gek, gezien de cijfers in het vervoerplan. Volgens mij is de verbinding Oegstgeest - Den Haag wel enorm verspitst, wat het gemiddelde aantal reizigers per bus flink omlaag haalt. Wellicht had het ook uitgekomen met een paar spitsritten per dag, in plaats van alleen één scholierenlijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daniel »

Dat past natuurlijk wel bij de mening van de reizigers dat de bus altijd goed gevuld is. Als dat alleen om de spitsritten gaat en Arriva gaat uit van een gemiddelde alle ritten, tja, dan kom je inderdaad wel op een lage bezetting uit.

Overigens wel enigszins bizar dat reizigers dit via de media moeten vernemen. De OV-bedrijven zijn over het algemeen ontzettend laat met het aankondigen van dit soort toch best impactvolle wijzigingen. Want dit is niet zomaar even een aanpassinkje in een buslijn, reizigers hebben er ook weer een ander abonnement voor nodig bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Meltrain »

Is het niet mogelijk om ergens over te stappen tussen lijn 8 en lijn 385?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

Een probleem van de 386 is, dat-ie buiten de spits nauwelijks wordt gebruikt.
Een ander probleem is de zeer filegevoelige route over de N44 door Wassenaar.
Hierdoor doet de 386 is de spits bijna 40 minuten over Oegstgeest - Den Haag CS, waar de trein tussen Leiden en Den Haag ieder kwartier in 12 minuten rijdt. En alle Oegstgeestse 386-haltes liggen binnen 3 km fietsafstand van Leiden CS (en hebben ook een goede busverbinding met Leiden CS).
Qua netwerk voegt de 386 dus vrij weinig toe.
Ja, het is makkelijk als je in Oegstgeest woont en in Den Haag werkt, dat er een rechtstreekse bus langs je voordeur rijdt. En als je in Den Haag rond de Benoordenhoutseweg werkt, is een rechtstreekse 386 misschien ook nog wel iets sneller dan fiets/bus - trein - bus/lopen. Logisch dat diegenen, die nog steeds de 386 gebruiken, hier niet vrolijk van worden.

Arriva heeft de DRU's die nu nog in de 386 zitten, nodig om de 385 en vooral de 295 vaker te kunnen laten rijden.
Qua netwerk en qua reizigersgroei denk ik dat die DRU's op de 385 en de 295 nuttiger zijn besteed dan op die langzame 386 die parallel aan een goede treinverbinding rijdt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten