Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Thom69 schreef:Ook niet helemaal, aangezien ZHN nu dus 400, 410, 470 en 497 kent ;) Los van dit verhaal maar gerelateerd aan nummertjes: ik mag aannemen dat de lijnen 186/187 onder een enkel nummer gereden gaan worden - ze hebben op Oegstgeest - Boskoop station toch exact dezelfde route?
Ik verwacht dat dat 187 gaat worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door busfanNL »

fred1954 schreef:
Suus schreef:Het is geen logische omnummering, vooral omdat er op het moment toch geen plannen zijn een lijn in de regio Amsterdam het nummer 370 te geven.

Net zoals lijn 197 naar 497 dat ook niet is, aangezien alle lijnen in de Krimpenerwaard in de 190-reeks zitten en spitslijnen in de 290-reeks. Zelfs de "stadslijnen" van Krimpen doen mee en zitten in de 90-reeks.

Bovendien moeten reizigers voor lijn 470 het HOV-kilometertarief blijven betalen terwijl voor lijn 497 het normale kilometertarief van toepassing blijft. Dat is ook redelijk onnavolgbaar.
Wat betreft tarifering is het inderdaad niet logisch, maar dat zal te maken hebben met de betreffende concessie. Ik heb altijd begrepen dat R-net lijnen in Z-H de 4xx nummerreeks krijgen. Dus al deze omnummeringen zijn
een logisch gevolg daarvan, toch?
Ja maar waarom die idioot hoge nummers. en niet gewoon 401 voor de bus naar leiderdorp en b.v. 402 voor de bus naar Schoonhoven. Nu zitten er zulke gaten in de nummering.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Die idioot hoge nummers zijn omdat men in in Zuid-Holland meestal de laatste cijfers van de lijn behoudt.

In het begin niet overigens. De 206 en 256 zijn samengevoegd in de 365, die vervolgens weer is geknipt en daarna ook weer deels hernummerd is in 400.

De 497 is het nieuwe lijnnummer van de huidige lijn 197.

De 470 is het nieuwe lijnnummer van de huidige lijn 370.

Eerder is al in HWGO de 136 vernummerd in 436.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door fred1954 »

En er zijn nog niet veel R-net nummers in omloop in ZH, vandaar dat men momenteel nog willekeurig kan omnummeren, c.q. laatste 2 cijfers kan behouden. In NH gaat dat niet altijd meer op, omdat veel R-net lijnnummers al in gebruik zijn bij andere vervoerders/concessies. Vandaar op het oog onlogische omnummeringen in de aankomende concessie AML, zoals 170>347, 172>357 bijvoorbeeld.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door busfanNL »

Aha dank beiden. Dan is dat mij ook duidelijker nu. :pos:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door OmniLezer »

Wauw, wat een verandering. Kan bus 382 niet zijn huidige route behouden of des noods een snellere route krijgen?
Of misschien anders: Wordt bus 382 niet de vaste bus die 1x uur tussen Boskoop en Zuidplas rijdt?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Vanaf Waddinxveen hebben we ook lijn 175 die door de Zuidplas rijdt. Al is het wel naar Rotterdam (Nesselande / station Alexander).
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door OmniLezer »

Lekker nummertjes trekken:
Oegstgeest- Boskoop gok ik op 187
Waddinxveen- Gouda gok ik op 177, want lijn 186 rijdt alleen door coenecoop.
Lijn 177 kan ook door coenecoop of stukkie coenecoop kan vervallen.
Ofwel 177 kan 3x/uur tussen Waddinxveen en Gouda (met 1x/uur doorgaand naar Zoetermeer)

Een vraagje; was de verbinding Gouda- Leiden niet belangrijk voor de mensen die niet in Boskoop/Waddinxveen, Gouda of Leiden wonen?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Als je lijn 187 alleen nog tussen Oegstgeest en Boskoop laat rijden, bedien je nog Zoeterwoude en Hazerswoude. Welke andere mensen had je in gedachten die je nu zou benadelen naast Boskoop, Waddinxveen en Gouda die straks een prima treinverbinding hebben?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door OmniLezer »

Thom69 schreef:Als je lijn 187 alleen nog tussen Oegstgeest en Boskoop laat rijden, bedien je nog Zoeterwoude en Hazerswoude. Welke andere mensen had je in gedachten die je nu zou benadelen naast Boskoop, Waddinxveen en Gouda die straks een prima treinverbinding hebben?
uhm... niemand... misschien dat er meer dorpen tussen Boskoop en Leiden waren. :roll:
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

OmniLezer schreef: Een vraagje; was de verbinding Gouda- Leiden niet belangrijk voor de mensen die niet in Boskoop/Waddinxveen, Gouda of Leiden wonen?
Die hebben nu in de spits vier verbindingen per uur via Alphen, per trein. Met een reistijd van 22 minuten van Boskoopp naar Hartje Leiden is dat een beter alternatief, met de opening van de nieuwe haltes in Boskoop en Waddinxveen wordt de combi fiets+trein voor veel mensen sneller dan de auto.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Omdat kaartjes mij altijd wel wat duidelijkheid geven, hierbij een kaartje met de lijnen door het Groene Hart, zoals ze nu voor DRGL 2018 in het concept-vervoerplan staan. Ik heb de lijnnummers hetzelfde gelaten als nu, lijn 186/187 heet hier lijn 187 en de pendellijn Boskoop - Gouda heb ik voor het gemak maar 787 genoemd. Oh, en sorry voor de fletse kleuren, dat gebeurde helaas bij het uploaden naar Imgur zo... Het kaartje laat wat mij betreft zien dat eigenlijk iedereen er prima verbindingen op na houden:

Afbeelding

(ps. Ja, ik weet dat Waddinxveen Zuid nog gebouwd moet worden, maar zie dit nu nog maar als 'Zuidplas')


Edit 24-8 Kaartje is bijgewerkt (lusroute 175 en naar Station Waddinxveen) + correctie in kleuren.
Laatst gewijzigd door Daelea op do 24 aug 2017, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Waddinxveen Zuid heet Waddinxveen Triangel hoor :idea: :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Arriva noemt het nog Waddinxveen Zuid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Mooi kaartje, maar lijn 175 rijdt naar station Waddinxveen en niet naar Waddinxveen Zuid. De wijk Zuidplas ligt westelijk van de spoorlijn.

Ik hoop overigens wel dat er combi-abonnementen komen die ook in de trein geldig zijn. Anders wordt het voor veel reizigers wel een stuk duurder.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Foutje! Ik krijg het dan niet helemaal duidelijk voor mezelf, ben ik bang. Klopt dan dit verhaal voor Waddinxveen qua lijn 175?

2018: lusroute Waddinxveen Zuidplas - Station Waddinxveen - Waddinxveen Zuidplas

2019: rechte route naar Station Waddinxveen Zuid/Triangel
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

De route voor 2018 lijkt te kloppen, volgens het Vervoerplan.
Over de route in 2019 kan ik in het geheel niks vinden.

Waar komt station Waddinxveen Triangel eigenlijk te liggen?
Als dat ter hoogte van "Van Noort Bedrijven B.V." is, is een verlegging van lijn 175 naar dat station niet logisch, aangezien de wijk Zuidplas al noordelijker ligt (en die wijk bediend moet blijven omdat het buiten het invloedsgebied van enig station valt).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Gezien de bouwwebcam van ProRail (vooral het kaartje, rechtsboven in de website) (http://prorail.bouwwebcam.nl/waddinxveen/), lijkt het erop dat het station inderdaad aan de Coenecoop tussen Van Noort en RCCS (thv de duidelijk te ziene bocht in de weg aan de andere kant van het spoor) komt te liggen. Op pagina 11 van het Vervoerplan zie ik nu nog wel een kaartje, de rechter, met "minimum-variant busnet 2018". Op dit kaartje staat lijn 175 ingetekend als rijdend door Zuidplas en kerend bij Station Waddinxveen. Is daar nu een mogelijkheid om te keren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Nee, bij station Waddinxveen kan een bus niet keren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Hm, dan ben ik benieuwd wat de uiteindelijke situatie wordt :wink: Het kaartje is in elk geval bijgewerkt, bedankt voor de aanvulling!

In heel ander nieuws: de halte Nieuwe Beestenmarkt in Leiden is na een maand of vier buiten gebruik ineens zonder aankondiging weer in gebruik genomen (de verstoring werd steeds met een maand verlengd), maar is nu na drie dagen weer opgeheven met als reden 'gevaarlijke verkeers situatie'. Dit klopt ook inderdaad wel - de halte ligt midden in een parkeerstrook aan een straat met veel cafés waar regelmatig vrachtwagens en busjes staan te laden en te lossen. Ik ben hier in die drie dagen al een keer ingestapt in een perkje waar een boom moet groeien, midden op straat achter een bestelbusje en tussen een fiets of tien. :') Ik moet toegeven dat ik benieuwd ben hoe dit per 9 december (einddatum verstoring) opgelost gaat worden - het lijkt me niet zo gek als de halte per DRGL 2018 weer geheel verdwijnt, eerlijk gezegd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Milco »

Wat voor materieel gaat men inzetten op de Randstadnet-lijnen 410, 470 en 497? Bij 410 en 470 kam ik me voorstellen dat, net als bij de 400, enkele Qliners omgetoverd worden, maar gaat Arriva op lijn 497 met nieuw materieel rijden of worden enkele Citea's opgepimpt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door regenmaker »

Wat doen eigenlijk al die Volvo's 8900 buiten de spitsuren? Er rijden namelijk veel HOV-spitslijnen vanuit Den Haag, maar daarvoor zijn aardig wat bussen nodig. Staan die de rest van de week gewoon stil? Anders zou je ervoor kunnen kiezen om de bedieningsperiode van lijn 382 uit te breiden die bedient ook Zuidplas, aangezien Arriva lijn 175 via Zuidplas in de toekomst ook wil schrappen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Het valt me eigenlijk wel tegen dat er (nog) geen (bel) busdienst komt tussen Zevenhuizen en Nieuwerkerk aan den IJssel. Afgezien die van Qliner 383.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Ik gok inderdaad dat op de lijnen 410 en 470 de bestaande blauwe Volvo's omgetoverd gaan worden tot rode Volvo's (dat wordt weer een leuk materieelcircus in de spitsen in de herfst :pos: ), in het vervoerplan staat vermeld dat lijn 497 met omgebouwde Citea's gaat rijden. Overigens, in het marketingplan dat stamt uit 2014 (?) werd nog gesproken over inzet van waterstofbussen of elektrische bussen op lijn 410, maar hier is het nu verdacht stil over...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Suus schreef:Nee, bij station Waddinxveen kan een bus niet keren.
Het 'kan' wel... een stukje oostelijker ligt een rotonde, dan is de bus met twee of drie minuutjes weer terug op de halte bij het station met zijn neus de goede kant op. Ik denk dat het criterium eerder is dat met die lusroute de haltes langs de Kanaaldijk gehandhaafd kunnen blijven (Trooststraat, Gouweplein).
regenmaker schreef:Wat doen eigenlijk al die Volvo's 8900 buiten de spitsuren? Er rijden namelijk veel HOV-spitslijnen vanuit Den Haag, maar daarvoor zijn aardig wat bussen nodig. Staan die de rest van de week gewoon stil? Anders zou je ervoor kunnen kiezen om de bedieningsperiode van lijn 382 uit te breiden die bedient ook Zuidplas, aangezien Arriva lijn 175 via Zuidplas in de toekomst ook wil schrappen.
Als in het vervoerplan een opmerking staat als 'we zien wel of de reizigers liever de 382 nemen of de trein via Gouda' zou ik geen wonderen voor wat betreft de bedieningsperiode verwachten.

De Volvo's rijden inderdaad alleen op de Qliners (een enkele streekrit om de omloop rond te breien niet meegerekend). Dat betekent dus inderdaad een hoop stilstand, zeker voor die 383 die alleen al vijf bussen nodig heeft. Maar extra rijden, ook al zou die bus anders stilstaan, betekent extra dru's en daarmee zit Arriva al aan het plafond, want wat er in de regio Waddinxveen vrijkomt gaat allemaal op aan de extra ritten op de 497.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 58 gasten