Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

dylanwild94 schreef:Sorry op lijn 68 richting Heijplaat Rotterdam stap ik ook vaak zat achterin anders past niet iedereen in de bus.
Hainje schreef:Maar dat is omdat je anders niet mee kunt, niet omdat het beleid is.
Dat is natuurlijk onzin: voor de totale capaciteit van de bus maakt het immers niet uit of iedereen voorin instapt of dat een deel via de achterdeur instapt. ;)
Het is natuurlijk wel zo dat het instappen sneller gaat als het over meerdere deuren gespreid wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Wubbo »

In de praktijk maakt het wel uit, doordat bij instappen via meer plekken makkelijker de lege ruimtes in de hele bus gevuld worden.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

Schijnt ook een vloek te heersen als je gaat staan achter de laatste achterdeur....
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ArrivaBas »

Ik kwam vanmiddag jullie Qliner 7740 tegen op de Van Brienenoordbrug in Rotterdam. Hij was weer onderweg naar zijn thuis met handelaarsplaten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Was deze ergens anders geweest voor onderhoud?
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door wolf »

wolf schreef:Viel me vanmiddag bij die tijdlijke amba's bij leiden op, dat er op het filmbord stond, hoelang het duurt voor dat de bus ging rijden,
stond er in het engels op volgens mij,
ik weet niet of iemand anders dat al opgevallen was.....

Zag de tekst "vertrekt over .... minuten" ook al op de citea's staan vanmiddag
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door bartjemestrom »

Het is Arriva breed uitgerold dmv een update.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik ben geen fan van deze tekst. Ik wil liever gewoon zo snel mogelijk zien waar de bus heengaat. Aangezien lijn 1 tm 4 over CS heen rijden, is dat niet altijd meteen te zien, en niet iedereen weet dat bus 4 naar merenwijk op een ander 'perron' stopt dan bus 4 naar zuidwest. Daardoor kan het gebeuren dat mensen in de verkeerde bus stappen.

De borden bóven de bussen zouden moeten kunnen tonen dat de bus over X minuten vertrekt. Niet de bus zelf. Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor die borden? Ze zijn al jarenlang nogal... nutteloos.

Ik vind het idee leuk hoor (dat je niet meer keihard naar een bus sprint en hijgend instapt, waarna de bus toch nog 5 minuten blijft wachten en je dus voor niks hebt gerend). Maar de uitvoering dient door externe borden te worden gedaan en niet door de bus zelf. Ik ken ook geen enkele andere concessie die dit zo doet?
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

In Rotterdam gebeurt dit ook, en de schermen op Leiden Centraal zijn afgelopen zomer aangepast. Ze tonen nu de bus die daadwerkelijk op dat perron staat, samen met de tijd tot vertrek. Ik denk ook dat de meerwaarde groter is op haltes als het Alrijne Ziekenhuis of Station De Vink, waar bussen een tijdje keren en je van verre kan zien hoe lang je nog hebt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Brussel heeft het echt al zolang als ik mij kan herinneren, al in 2009 heb ik het daar gezien. Het is heel nuttig op eindpunten waar meerdere voertuigen (voornamelijk trams) van dezelfde lijn klaar staan, je hoeft dan niet te wachten tot het personeel in een van de voertuigen stapt maar kan alvast warm gaan zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Busstation van Leiden Centraal is overigens nog steeds enigszins afgeraffeld, de palen op de stoep waarop je kan voelen/zien welke halte er tegenover je ligt, hebben nog steeds de oude perronnummering. Erboven is telkens een bordje gehangen dat de perronnummering is gewijzigd, maar daar heb je natuurlijk niet zo veel aan als je het op de tast moet doen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door MarkNL »

De nieuwe displays hebben sowieso weinig nut omdat ze pas activeren als de bus eronder staat. En met de nieuwe toevoeging van vandaag maakt het die nieuwe displays eigenlijk compleet overbodig :').

Sowieso zou een betere overkapping of iets wel prettig zijn daar.
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door wolf »

Die tekst op de film van de bus komen alleen op de bussen te staan die daar beginnen,
Doorgaande stad/streek lijnen staat het niet op, die blijven de bestemming tonen.

Borden boven de bussen zijn eigendom van gemeente leiden, ook de software ervan.
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Dit kan ik beamen, lijn 1 en 4 bleven de bestemming tonen, lijn 6 telde wel af. De bestemming en het aftellen alterneren op de display ongeveer elke 20 seconden.

Bij aftellen wordt getoond: "Deze bus vertrekt over x minuten", vlak voor vertrek wordt er getoond: "Geplande rit vertrekt zo".

Impressie: https://goo.gl/photos/6adzmLLRK9cd9kLF8
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Vanavond was er een inloopbijeenkomst over het ver-R-netten van de verbinding Leiden - Leiderdorp Alrijne Zkh. Even de hoogtepunten:

*De huidige lijn 366 wordt per december dit jaar omgezet naar de R-netformule, met lijnnummer 410.
*De halte Groenoord vervalt voor deze lijn, waardoor R-net 410 gaat halteren te: Leiden Centraal - CS Noordzijde/LUMC - Kooiplein - Leiderdorp Rietschans - Statendaalder - Alrijne Ziekenhuis.
*In eerste instantie gaat de 410 4× per uur rijden (de 'ingroeiperiode'); op termijn moet de lijn 6× per uur gaan rijden.
*De rest van de lijnen in Leiderdorp blijft gelijk.

Kortom, naast het veranderen van het lijnnummer en het vervallen van Groenoord voor deze lijn, verandert er praktisch niets.

Iets meer details in de spoiler.
Spoiler: show
Routestrip: https://goo.gl/photos/8txLNwbxSoTGDLCP7

Sinds december vorig jaar is lijn 365 (Schiphol - Leiden C) gesplitst in twee lijnen: 365 Schiphol - Leiden C en 366 Leiderdorp - Leiden C. Deze laatste lijn wordt vanaf december R-net. Hierbij verandert er aan het uiterlijk van het OV het een en ander: naast dat er vanaf december rode Volvo's in plaats van blauwe komen te rijden, moeten alle haltes aangepast worden. Korte beschrijving per halte:

* CS Noordzijde/LUMC: Deze halte krijgt ook R-netmeubilair.
* Kooiplein: Deze halte kent nu een zeer smal halteperron, waar nauwelijks ruimte is voor een abri. Dit wordt opgelost door de haltekom op te heffen en deze ruimte te gebruiken voor een verbreed halteperron, in beide richtingen, de bussen halteren dus op de rijbaan. Deze halte wordt niet verplaatst en krijgt geen fietsenstalling.
* Rietschans: Deze halte wordt ook niet verplaatst, maar de haltes zelf worden opnieuw ingericht. Richting Leiden wordt aan het fietspad een fietsenstalling geplaatst, richting Leiderdorp wordt de abri verplaatst naar een verbreed halteperron. Zie ook https://goo.gl/photos/ftCKpQrSWzwpje719.
* Statendaalder: De halte richting Leiderdorp krijgt een kleine fietsenstalling. Richting Leiden wordt de halte verplaatst naar het zuiden, dichtbij waar de halte vroeger ook lag. Deze halte krijgt een grote(re) fietsenstalling. Zie ook: https://goo.gl/photos/tphpjz8SNcEYCoB47. Oorspronkelijk was deze halte niet ingetekend (!), waardoor de 410 alleen zou stoppen bij Kooiplein, Rietschans en het Alrijne Ziekenhuis. Na, als ik het goed begreep, een lobby van de gemeente Leiderdorp bij Arriva/Provincie Zuid-Holland is besloten om Statendaalder alsnog toe te voegen.
* Alrijne Ziekenhuis: De halte richting Leiden krijgt een grote(re) fietsenstalling. De eindhalte van de 410 / de halte richting de A4 wordt verplaatst naar voor de rotonde bij het ziekenhuis, waardoor de twee haltes tegenover elkaar komen te liggen. Zie ook: https://goo.gl/photos/B65AxiKj5Y78koKSA. De 410 hoeft het terrein van het ziekenhuis dus niet meer op te rijden. Er wordt nog onderzocht of er een brug gemaakt kan worden tussen de halte en het ziekenhuisterrein, dit scheelt wat omlopen.

De planning van in elk geval de gemeente Leiderdorp is om alle infrastructurele zaken in september afgerond te hebben. Er ligt nog een groot infraproject aan vast: de Persant Snoepweg (Alrijne Ziekenhuis - kruispunt Engelendaal) moet worden aangepast, wat waarschijnlijk vanaf april grootschalige werkzaamheden gaat opleveren.

En nog een kleinigheidje: R-nethaltes aan deze lijn krijgen, voor wat het er nu naar uit ziet, geen R-netbankjes, R-netafvalbakken en R-nethekken, want... het verantwoordelijke team bij de gemeente Leiden gaat niet akkoord met het ontwerp hiervan en wil meubilair naar eigen ontwerp plaatsen. :')
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door WSM »

Ach ja. Lijn 366 is toch gewoon een snelle stadsbus?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

Ik snap niet waarom ze dan niet gewoon lijn 400 doortrekken.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat de eind-visie als volgt is:

R-net Zoetermeer - Leiden - Katwijk / Noordwijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Zoetermeer - Katwijk bestond vroeger al, dat was de 32, maar die is al in december 2010 door Connexxion geknipt. De vraag is wanneer er R-NET naar Katwijk komt, want het gaat allemaal tergend traag met de uitrol. De 370 en 197 moeten ook nog namelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door BrengMe »

Alphen a/d Rijn-Schiphol en Gouda-Schoonhoven zullen ook nog dit jaar opgeleverd worden. Leiden-Katwijk gaat pas in 2020 van start.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

dylanwild94 schreef:Ik snap niet waarom ze dan niet gewoon lijn 400 doortrekken.
Dat was het geval toen het lijn 365 was, en dat was volgens mij geen succes.

Er zullen ongetwijfeld bussen zijn die als 400 binnenkomen op Leiden Centraal en als 410 verder gaan en vice versa, maar dan om een omloop rond te krijgen en niet om structureel een doorgaande verbinding te maken. De 410 is wel een vlotte manier om vanuit Leiderdorp op het CS te komen, maar de verbinding Leiderdorp-Breestraat bijvoorbeeld wordt er zeker niet vlotter van. Bovendien zit je nog met afwijkende frequenties.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

BrengMe schreef:Alphen a/d Rijn-Schiphol en Gouda-Schoonhoven zullen ook nog dit jaar opgeleverd worden. Leiden-Katwijk gaat pas in 2020 van start.
Wat is de reden dat Leiden-Katwijk pas in 2020 van start gaat?

Kan dit niet eerder?
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Roeland »

Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Opvallend dat de 184 aanmerkelijk meer reizigers vervoerde dan de 101, ook toen hij nog niet door Langeraar reed. En toch is het vrijwel afgelopen met die eerste...

Bijzonder ook dat de stadsdiensten van Alphen en Gouda ineens een kleine afname in chiptransacties laten zien (want dat is wat gemeten wordt). Het zijn geen goudmijntjes maar ik denk dat dat meer te maken heeft met die proef met pinnen op de bus.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chrysa »

Wat zijn de ontsluitingseisen type A en B?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten