verfmeer schreef:Ik vraag me af waarom er nu tussen Leiden Centraal en de Zernikedreef 2 verschillende routes zijn: via Posthof en via de Plesmanlaan. Is er niet 1 snellere route die je altijd kan gebruiken? Bovendien lijkt mij de nieuwe route niet erg logisch, van/naar Corpus is deze route zeker 5 minuten langer.
Even terug inhaken op deze reactie.
Die 5 minuten extra klopt wel ongeveer. Dat het weer eens bij de 37 gebeurt verbaast me niks. Die is ondertussen zo vaak verlegt. Afgelopen december was nog het meest idiote. Bij corpus is toen een weg van stelcon platen door een moeras gelegd, maar breed genoeg voor 1 bus. Dan wordt de boel zo geplant dat de rit de andere kant precies daar moet passeren en het is raak. Heeft al een aantal maal een bus in de modder vast gestaan. Totaal geen voordeel, zelfs 2 haltes minder. Terwijl het 5 minuten langer duurt. Enigste voordeel is dat je nu iets minder ver naar corpus hoeft te lopen en dat de halte Rijnzicht viaduct zich 10 meter dichterbij een nieuwbouw wijk bevindt.
Deze route stond overigens bij de concessie overgang van Connexxion al geplant toen nog dwars door een braakliggend moeras, en stond ook al in de systemen. Is toen een soort permanente omleiding geworden. (OVchipkaart systeem ging vaak erdoor in de war). Halverwege dat jaar is het toen aangepast, om via Oegstgeest te rijden.
De meeste reizigers die voor corpus en het hotel daar uit de 37 stappen wordt overigens door chauffeurs geadviseerd volgende keer naar transferium te reizen. Veel meer bussen en op zeer korte loop afstand.
De 37/38 is dan ook helemaal leeg gelopen (zelfs in de spits). Kijk je naar de voorganger van Connexxion, 36, zat die altijd goed bezet tot stampens vol in de spits en ging 4x per uur.
Wat mij betreft slaat Arriva een hoop missers met de 37 ten opzichte van de voorganger 36.
- Langere reistijd over gehele lijn (36 was 28 minuten, 37 is 39 min, bij introductie in 2012 31 min)
- Geen verbinding Katwijk - Oegstgeest. (Katwijk - Leiden/Biopark wordt al afgedekt door 30,31,38 en soms 221)
- Lagere frequentie (gelukkig ondertussen 2x p/u op deel traject)
Ik verwacht dat de volgende omlegging van de 37 hem eerst via de maan laat rijden na vertrek uit leiden. *bus*
Het is altijd een verrassing welke route nu weer gereden wordt als ik instap, heb al heel wat toeristische routes gezien.