Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Dienstregeling Zuid-Holland Noord 2014

Bericht door Tristan »

Of zou Provincie Zuid-Holland hebben ingegrepen en aangegeven dat het niet de bedoeling is om de kerstvakantie als vakantiedienstregeling te rijden? De vrijdag na Hemelvaartsdag (vrijdag 30 mei 2014) staat namelijk ook niet als vakantiedienstregeling ingepland (afgelopen jaar was dat wel het geval).

In het Connexxiontijdperk werd er in de kerstvakantie en op de vrijdag na Hemelvaartsdag ook altijd een normale dienstregeling gereden.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling Zuid-Holland Noord 2014

Bericht door Wubbo »

Terwijl juist de kerstvakantie de meest uitgelezen periode is voor een vakantiedienstregeling. Nooit zijn er zoveel mensen vrij als rond die dagen, is mijn indruk. Dat merk je ook echt wel in het OV, het is zonde om dan allerlei spitstreinen en spitsbussen te laten rijden.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Dienstregeling Zuid-Holland Noord 2014

Bericht door nvdw »

Aan de andere zijde van de Lek (DAV) geldt wel een vakantiedienstregeling. Maar wellicht staat het inderdaad zo in het PvE.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

De kaartjes die in de bus te koop zijn, heten tegenwoordig Gemakskaart en geven nu ook recht op één overstap. Ze kosten €2,- , €4,- of €6,50 al naar gelang de afstand. Op enkele lange reizen is de prijs daardoor iets lager geworden (maar nog steeds duurder dan met de OVC volgens Arriva). Alleen van/naar Nesselande is reizen iets duurder geworden met een Gemakskaart.

Met de Familie Dagkaart (€14,-) krijg je van maart t/m september korting op de entreeprijs van CORPUS Reis door de mens, Naturalis, Rijksmuseum voor Volkenkunde of Hortus botanicus Leiden.
Bron: Arriva
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Reizen naar Nesselanden is duurder geworden, maar ook het reizen binnen Alphen a/d Rijn en Gouda, daar de Citykaartjes van 1,50 zijn afgeschaft. Gelukkig reisde niemand met die dingen, die krengen waren namelijk al veel te duur. De kaartjes van 1,50 zijn nu dus alleen vervangen door nog duurdere exemplaren. Goed bezig, Arriva.. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Z2N schreef:Reizen naar Nesselanden is duurder geworden, maar ook het reizen binnen Alphen a/d Rijn en Gouda, daar de Citykaartjes van 1,50 zijn afgeschaft. Gelukkig reisde niemand met die dingen, die krengen waren namelijk al veel te duur. De kaartjes van 1,50 zijn nu dus alleen vervangen door nog duurdere exemplaren. Goed bezig, Arriva.. :Y
Nesselanden ??? Laat die laatste n maar weg en maak er maar Nesselande van hoor :wink: .
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Oeps.. :oops:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Z2N schreef:Reizen naar Nesselanden is duurder geworden, maar ook het reizen binnen Alphen a/d Rijn en Gouda, daar de Citykaartjes van 1,50 zijn afgeschaft. Gelukkig reisde niemand met die dingen, die krengen waren namelijk al veel te duur. De kaartjes van 1,50 zijn nu dus alleen vervangen door nog duurdere exemplaren. Goed bezig, Arriva.. :Y
1,50 te duur? Mwah, als je het vergelijkt met de chipkaarttarieven wellicht. Enkele reizen onder de twee euro vind ik eigenlijk best goedkoop hoor. We leven niet meer in de jaren '90. De lonen van de heren buschauffeurs en de brandstof is fors in prijs toegenomen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Alphen is niet zo groot, en om 1,50 met je OVC te vereizen moet je echt serieus moeite gaan doen..
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 20 jan 2014, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Het idee is dat een papieren kaartje / chipkaart aangeschaft bij de chauffeur altijd duurder is dan reizen op saldo (of abonnement). :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Karl »

Maar er is een verschil tussen duurder, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen frequente reizigers (OV-chipkaart, abonnement) of heel veel duurder, zodat het voor infrequente reizigers helemaal niet meer interessant is om met de bus te reizen...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Zoetermeer - Schiphol is met de OV-Chipkaart €9,19 (volgens 9292) en met een Gemakskaart €6,50. Tel uit je winst. :P
(Dit is alleen als je in Leiden overstapt van lijn 365 op lijn 365: dan duurt de reis exact 90 minuten.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Karl schreef:Maar er is een verschil tussen duurder, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen frequente reizigers (OV-chipkaart, abonnement) of heel veel duurder, zodat het voor infrequente reizigers helemaal niet meer interessant is om met de bus te reizen...
1,50 is een rib uit iemands lijf zeg. Wel eens een colatje op een terras besteld? :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Karl »

Ah, ik meende gelezen te hebben dat die kaartjes afgeschaft waren. -o-

En ik bestel wel eens een biertje op een terras, kan ik doen omdat ik met OV chipkaart reis. :roll:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

http://www.arriva.nl/abonnementen-tarie ... d-holland/
Gemakskaartje. Kost 2 euro. Koopje :) Zo duur kost het openbaar vervoer ongeveer "in het eggie". Andere vervoersbewijzen - daar zit subsidie op.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

*Laagje stof afblazen doet*
Proef: Buurtbus de Meije tijdelijk ook op zaterdag

ALPHEN AAN DEN RIJN - Buurtbusvereniging De Meije gaat vanaf 8 maart 2014 een proef houden om ook op zaterdag een buurtbus te laten rijden tussen Bodegraven, Alphen aan den Rijn en Zwammerdam. Vanaf zaterdag 8 maart gaan de buurtbussen 722 en 724 voor een proef van drie maanden op zaterdag rijden.

De dienstregeling is het zelfde als die van maandag tot vrijdag en wordt nu ook op zaterdag gereden dus van van 7.48 tot 18.15 uur. Na een tussen en eind evaluatie wordt bekeken of het zin heeft om op zaterdag te blijven rijden.

Bron en meer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door BrengMe »

Sinds wanneer rijd Breng in Zuid-Holland? :lol:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Ik denk dat die journalist gewoon een foto uit het archief gepakt heeft. Zonder er bij na te denken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Hee, het lijkt ten minste wel een beetje op de civitas-buurtbussen die hier rondrijden, dus in dat opzicht is het wel een relatief goede foto.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Jelmer »

Op http://www.busfoto.nl/foto/thumbnails.p ... stup&cat=0 staat een aantal foto's van de 4203
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Michael »

Verkeerde topic Jelmer.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door BrengMe »

Alweer.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Stuk van Frans Mensonides, over iets met veel, heel veel invloed op het OV in Zuid-Holland Noord.
Bus-haters winnen pleit; OV in de Leidse dorpspolitiek

Er is een kogel door de kerk in Leiden. Na ruim een ruime halve eeuw discussiëren over de bus in de binnenstad, is het pleit definitief beslecht in het voordeel van de bus-haters.

Zoals ik in 2012 en 2013 al schreef, willen velen de bus graag kwijt uit de Breestraat. Alleen zo zou die kwijnende winkelstraat nog te redden zijn. De Breestraat ligt echter wel op de kortste en snelste route door het stadshart. Het alternatief, de HoLa-route, Hooigracht-Langegracht, ís in mijn opinie geen alternatief. Daar willen ze die 725 bussen per dag ook niet hebben. Op deze route loopt het verkeer in de spits bovendien hopeloos vast. Het HoLa-tracé zou wel eens de doodsteek voor het busvervoer in en om Leiden kunnen betekenen.

Maar de route over de twee gedempte grachten heeft nu toch de voorkeur gekregen. De meerderheid van die 725 bussen moet op termijn zijn (om)weg kiezen via de HoLa. Alleen stadsbussen zijn dan nog welkom op de Breestraat. Het streekvervoer, al dan niet HOV (hoogwaardig), rijdt voortaan om.

Dat gebeurt echter pas over een jaar of 3 tot 5, want er is nog steeds geen oplossing voor de autodrukte op het HoLa-tracé. Een tijd lang heeft men gehoopt, soelaas te vinden in de aanleg van de Ringweg Oost. Die weg zou ruim ten oosten van het centrum gaan lopen; eventueel zelfs gedeeltelijk over het grondgebied van de gemeente Leiderdorp, waar men er ook niet op zat te wachten. Die Ringweg Oost is inmiddels uit de plannen verdwenen. Men studeert nu op alternatieve alternatieven. Als die niet gevonden worden, kan de bus uiteindelijk achteraansluiten in de file op de Hooi- en Langegracht. De gemeente Leiden pokert zodoende met de belangen van de OV-reiziger.

De Breestraat krijgt komende zomer een op- of afknapbeurt, met een overduidelijk ziektebeeld. De straat, sinds de middelleeuwen een drukke, doorgaande verkeersroute, moet verworden tot een plaatje van Anton Pieck. Klinkers in plaats van asfalt, nostalgische lantaarnpalen (die leuk staan op foto’s, het moet worden toegegeven) en een knus bedoeld maar ongetwijfeld lullig uitpakkend pleintje op de vijfsprong Breestaat / Steenschuur / Korevaarstraat / Hogewoerd / Gangetje. Dit alles is vanzelfsprekend niet verenigbaar met intensief busverkeer, dat dus op allerlei wijzen belemmerd gaat worden.

Nog de minst onverstandige maatregel uit het pakket is het verlagen van de maximumsnelheid van de bussen tot 15 km/uur, meteen na de reconstructie. Daardoor zal het halsbrekende inhalen van kluiten fietsers tot het verleden behoren. Het wonderlijke aan deze maatregel is echter, dat hij niet genomen had behoeven te worden, omdat hij al lang genomen is. Dat is al zo’n kwart eeuw geleden, toen het blokkige logo van NZH de bussen nog sierde.

Deze maatregel is bij mijn weten nooit ingetrokken, en geldt dus nog steeds, al is iedereen het vergeten, nu Westnederland NZH opgevolgd heeft, ZWN Westnederland, Connexxion ZWN en Arriva Connexxion (zie ook mijn artikel van een jaar geleden over de komst van Arriva).

Die maatregel had ook weinig effect; het was een Gentleman’s Agreement. Handhaving heeft nooit plaatsgevonden. De meeste buschauffeurs zijn geen gentlemen en hielden zich vanaf dag één al niet aan de overeenkomst. Ik sprak daar eens die busbaas op aan, die op deze site vaak gememoreerd wordt. Die antwoordde met één van zijn bekende boude uitspraken: ‘Ik ga er zelf wel eens staan. Als ze MIJ zien op de Breestraat, houdt iedereen zich keurig netjes aan de maximumsnelheid!’ Mijn raad, dan maar 7 dagen per week 18 uur per dag op de Breestraat te gaan staan, heeft hij echter in de wind geslagen.

Nu gaat men die vergeten overeenkomst dus opnieuw invoeren, in goed overleg met Arriva en de buschauffeurs. Ik wens de betrokken partijen daarbij alle succes van de wereld. Maar laat niemand, als hij straks nog steeds bussen met 65 km/uur door de binnenstad ziet scheuren, zeggen dat ik dat niet voorspeld heb.

Een andere anti-reizigersmaatregel is het versoberen van de abri’s op de Breestraat. Die vormen nu een obstakel voor de voetgangers; die moeten eromheen lopen, om geen bult op hun hoofd te krijgen, en dat kán natuurlijk niet. Die bushokjes krijgen geen achterwand en zijwand meer. Eigenlijk hadden ze ook geen dak en zitbank moeten krijgen; wat er dan nog van een abri overblijft, is niet veel meer. Maar na overleg met ROVER is besloten, toch nog minimale wachtvoorzieningen te handhaven. Het vervult me met trots: ik was in 1990 mede(her)oprichter van de regionale ROVER-afdeling in de kop van Zuid-Holland, die nu althans in marginale zaken soms nog wat tegenspel kan bieden tegen de afbraak van het OV in Leiden.

Tijdens de reconstructiewerkzaamheden, vanaf eind juni 2014 totaan de drie-oktoberfeesten, is de Breestraat geheel afgesloten voor (bus)verkeer. De stadsbussen op lijnen 2, 3 en 4, die nu van deze route gebruik maken, worden omgeleid via de Witte Singel – wonderlijk genoeg niet de HoLa-route, waarvan iedereen zo hoge verwachtingen koestert, en die zo’n verschrikkelijk goed alternatief heet te zijn.

De Witte Singel is een ruime omweg; de Breestraat is nu eenmaal de kortste klap. De dienstregeling is daardoor niet meer haalbaar. De gemeente heeft geen zin om extra bus-inzet te betalen, en Arriva wil ook niet voor de extra kosten opdraaien. Vandaar dat de toch al karige halfuursdienst op de stadslijnen deze zomer nog verder uitgekleed gaat worden, en wel tot een volkomen onmogelijke 40-minutendienst. ROVER heeft daar bij monde van Paul Bordewijk tegen geprotesteerd; zie deze brief op zijn site.

Alleen de Partij voor de Dieren stemde tegen het reconstructieplan voor de Breestraat. Dat stelt me voor een politiek dilemma, dat niet nieuw is. Ik ben bij gemeenteraadsverkiezingen al eens in de verleiding gekomen, als overtuigde atheïst toch te stemmen op de ChristenUnie. Deze partij was in 2002 als enige gekant tegen de RijnGouweLijn, een onzalig tramplan, dat door de toenmalige verkeerswethouder Alexander Pechtold met veel machtsvertoon werd doorgedrukt. Het plan bleek uiteindelijk toch niet haalbaar, en de CU kreeg dus toch nog gelijk.

Nu zou ik - terwijl alles wat groeit en bloeit, me zelden of nooit boeit - dus op de Partij voor de Dieren moeten stemmen. Ik weet niet, welk dierenleed, naast menselijk leed, deze partij voorziet als gevolg van het Breestraatplan. Maar als ik hun programma voor de gemeenteraadsverkiezing van 19 maart 2014 bekijk, blijkt dat ik ze verkeerd heb beoordeeld. Het is geen one issue-partij meer; ze hebben meningen over alles, ook over mensendingen.

Het is meer zo, dat ik een one-issue-kiezer ben. Ik laat mijn keuze, net als vier jaar geleden, vooral bepalen door de verkeersparagraaf in de partijprogramma’s. Niet omdat OV belangrijker zou zijn dan wat ook, maar omdat ik van een hoop andere dingen nu eenmaal nog minder verstand heb.

De komende weken ga ik de verkiezingsprogramma’s van alle 13 Leidse partijen eens tegen het licht houden, wat zij nog in petto hebben voor het al half afgebroken OV in de stad die mijn woonplaats is. Verslag binnenkort (in ieder geval vóór 19 maart!) in deze rubriek.

Link en meer
Korte samenvatting: de bus moet de Breestraat uit, de busreiziger wordt Leiden uit gepest, en deze zomer met de bus door Leiden wordt een ramp (daarna ook, maar dat terzijde).

Zucht.. :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Als het betalen voor extra businzet nu al een probleem is, dan ben ik benieuwd hoe dat gaat uitpakken als al die bussen zich straks langs de Hooigracht en Langegracht moeten persen... strekken van de busroute is namelijk voor veel lijnen geen alternatief.

Bovendien is dat hele opkalefateren-van-de-Breestraat-verhaal ook zo oud als de weg naar Kralingen. Alsof de toenemende leegstand in de Leidse binnenstad te verhelpen zou zijn door alleen de streekbussen te weren...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door WSM »

Hmm, hier ben ik (als inwoner van Zoetermeer en werkzaam in Leiden) bepaald niet blij mee. We moeten gaan zien wat het wordt, maar als het filerijden op de Hooigracht wordt zal het wel de trein worden in het vervolg, al dan niet (om ook een bijdrage te leveren aan bezuinigingen) in combinatie met een vierdaagse werkweek.

Heeft ook weer voordelen :).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 43 gasten