Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Visgraatmodel »

Om heel eerlijk te zijn snap ik niet echt waarom Arriva de 383 heeft opgewaardeerd naar Spits-Qliner. Toen Connexxion het een Interliner maakte was de lijn al zo nutteloos dat CXX de Volvo's in de stalling hield en Amba's inzette... De rit is lang (1.25) en zelfs met de Randstadrail ben je eerder op Den Haag.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: - Overwogen wordt om lijn 383 in te korten tot de route Krimpen a/d IJssel - Den Haag, en het stuk tussen Krimpen en Nieuwekerk te schrappen
Nee, ze willen de lijn juist inkorten tot Nieuwerkerk - Den Haag. :wink: Het deel tussen Krimpen en Nieuwerkerk wordt dan inderdaad geschrapt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Roeland »

Z2N schreef:met de nieuwe lijnen 176 en 269 en de frequentieverhoging op lijn 197 is er meer materieel nodig
De 269 kost geen materieel, maar betreft LM-ritten op de eenzijdige spitsritten op lijn 169.
Wat mij betreft kunnen ze, nu de 269 rijdt, op lijn 186-187 die hinderlijke lus langs de halte Zaalbergweg schrappen.
Of wordt daar buiten de spits ook veel gebruik van gemaakt?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Roeland »

Visgraatmodel schreef:Om heel eerlijk te zijn snap ik niet echt waarom Arriva de 383 heeft opgewaardeerd naar Spits-Qliner. Toen Connexxion het een Interliner maakte was de lijn al zo nutteloos dat CXX de Volvo's in de stalling hield en Amba's inzette... De rit is lang (1.25) en zelfs met de Randstadrail ben je eerder op Den Haag.
De 383 zou volgens mij zeker een nuttige toevoeging kunnen zijn als tangentverbinding tussen de steden Zoetermeer en Capelle a/d IJssel (en meteen ook Nieuwerkerk, Nesselande en Zevenhuizen met die twee verbinden). Het A12 traject naar Den Haag is grotendeels parallel aan de trein en Randstadrail.
Mijn voorstel zou zijn: wijzig de route van de 383 in: Capelle Centrum - Nieuwerkerk - Nesselande - Zevenhuizen - Moerkapelle - Zoetermeer CW. En laat hem ook tussen de spitsen 1x/uur rijden.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Roeland schreef:De 269 kost geen materieel, maar betreft LM-ritten op de eenzijdige spitsritten op lijn 169.
Da's volgens mij niet helemaal juist: de 269 kost een bus per spits (op dit moment dus de HWGO-amba 8381, meestal een ZHN Van Hool Hybride), deze bus rijdt in de ochtendspits als 269 van Leiden C naar Zoeterwoude Meerburg, om dan als Geen Dienst terug te rijden naar Leiden C. Aangekomen op het station vertrekt de bus direct weer naar Zoeterwoude. In de avondspits gebeurt dit dus in de tegengestelde richting. Voor zover ik weet, heeft de 169 geen spitsritten (spitsritten Leiden - Grote Polder rijden dus juist onder lijnnummer 269).
Roeland schreef:Wat mij betreft kunnen ze, nu de 269 rijdt, op lijn 186-187 die hinderlijke lus langs de halte Zaalbergweg schrappen.
Of wordt daar buiten de spits ook veel gebruik van gemaakt?
De 269 komt nou net niet bij de halte Zaalbergweg. De bus rijdt (in de ochtendspits) zonder te stoppen de route van 169 naar de Hoge Rijndijk in Zoeterwoude, om vanaf daar de route van 186/187 over de Industrieweg te volgen, tot de halte Meerburg. Vanaf daar rijdt de bus leeg terug naar Leiden C (avondspits vice versa).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Roeland »

Voor zover ik weet, heeft de 169 geen spitsritten [/quote]

Volgens mij komen er in de ochtenspits in Leiden meer 169-ritten aan dan dat er vertrekken (8.11 en 8.42). En tussen 16 en 18 uur vertrekken er vanaf Leiden meer 169-ritten dan dat er 169's binnenkomen (16.16, 16.50, 17.20).
Helaas staat de 269 niet op de lijnennetkaart van Arriva, dus de route ervan kan ik helaas niet zien.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

En we hebben beeld van de 8381!

Afbeelding
(Net aangekomen als 269 naar Leiden Centraal)

Roeland schreef:Volgens mij komen er in de ochtenspits in Leiden meer 169-ritten aan dan dat er vertrekken (8.11 en 8.42). En tussen 16 en 18 uur vertrekken er vanaf Leiden meer 169-ritten dan dat er 169's binnenkomen (16.16, 16.50, 17.20).
Helaas staat de 269 niet op de lijnennetkaart van Arriva, dus de route ervan kan ik helaas niet zien.
Dat klopt inderdaad, maar toch rijdt de 269 met een gesloten omloop, wat vandaag en gisteren erg duidelijk wordt. De HWGO-amba 8381 rijdt al twee dagen alle ritten van de 269, en is buiten de spitsen nergens te vinden. Ook qua dienstregeling klopt een gesloten omloop: 18 minuten CS > Meerburg als 269; 17 minuten Meerburg > CS als 999 Geen Dienst (avondspits andersom).
Voor de duidelijkheid heb ik hier een kaartje van de route in de ochtendspits: rood is de route met passagiers, de stippellijn in blauw geeft de matrit aan (gebaseerd op eigen waarneming in december en ovaub.nl vandaag).

Afbeelding
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Globetrotter »

Gister een Volvo 8900 die op Alphen aankwam als 169 en vervolgens na een kwartier weer vertrok als 147.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Roeland »

Het is de bedoeling dat over een paar jaar de stations Hazerswoude en Zoeterwoude-Meerburg worden geopend.
Dat betekent waarschijnlijk dat de bussen tussen Hazerswoude en Leiden (lijn 169, 186-187 en 269) flink verminderd worden.
Ik kan me voorstellen dat de meeste reizigers van Hazerswoude Rijndijk, Zoeterwoude Rijndijk, Meerburg en Grote Polder de trein zullen nemen. Maar je hebt nog wel bussen nodig voor:
* Koudekerk
* Hazerswoude Dorp (en de verbinding naar Zoetermeer)
* Leiden Roomburg
* de Rijndijk tussen Zoeterwoude en Hazerswoude
Alvast een voorschot op het buslijnennet na opening van deze stations:
Misschien worden de lijnen 165-169 dan gecombineerd tot één lijn Zoetermeer - Hazerswoude - Koudekerk - Leiden?
En wellicht wordt de 187 dan 2x/uur Oegstgeest - Roomburg en 1x/uur Roomburg - Rijndijk - Hazerswoude - Boskoop?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Dat is in de vervoersanalyse van Arriva te lezen. Zie vorige pagina in dit topic.

Als de ontwikkelingen van de treindiensten volgens plan verlopen, dan gebeurt het volgende:

- Met lijn 165 gebeurt volgens plan niets.
- Lijn 169 zal in zijn huidige vorm blijven rijden, met een kleine omweg naar station Hazerswoude-Koudekerk om daar een overstap mogelijk te maken.
- Lijn 186/187 wordt met lijn 175 gecombineerd tot één lijn. Deze zal uiteindelijk worden beperkt tot een verbinding Station Hazerswoude-HW Dorp-Boskoop-Waddinxveen-Rotterdam Alexander. Het gedeelte Oegstgeest-Leiden-Zoeterwoude wordt opgenomen in de stadsdienst Leiden. Alle overige verbindingen komen te vervallen.

Wat er met lijn 169 gebeurt is vooral afhankelijk van de hoeveelheid reizigers die de langere loop-/fietsafstand naar het dichtstbijzijnde station voor lief nemen. De kern van Koudekerk ligt ook weer niet zo extreem ver van het beoogde station af en verder leveren die haltes aan de Rijndijk tussen de kernen in ook geen bergen reizigers op. Dan krijgt de 169 alleen een functie als ontsluitende lijn, net als 165, en dan ga je al snel naar een uurdienst toe.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Verrassing! De 7725 (Volvo Qliner) had vanochtend op de 365 naar Leiden een totaal andere halteafroep, dezelfde stem als in Brabant. Wát een verbetering...! Groenoord is ook in de afroep daadwerkelijk "Groenoord" i.p.v. "Groenoordhallen", en op Leiden Centraal was iets in de trand van het volgende te horen:
- Noordzijde: "Leiden Centraal, LUMC. Next stop, Leiden University Hospital. Central Station."
- Centrumzijde: "Leiden Centraal. Denkt u eraan uit te checken met uw OV-Chipkaart. Next stop, Leiden Central Station. Tourist information Centre and Museum of Archaeology." (Geloof ik). "Please, remember to check out."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Deze manier doet me denken aan de lijnen 3 en 4 van de RandstadRail (HTM).
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Stefan »

Het is overigens dezelfde dame (Bea Riedstra geloof ik) die de omroepen van de treinen doet.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

De afroep wordt zo te zien voertuig voor voertuig geüpdatet, aangezien ik vandaag in een andere Volvo of geen afroep had, of (in een andere bus) nog de oude afroep. Heeft iemand zicht op de stads- of streekbussen? Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat de Volvo's makkelijker geüpdatet kunnen worden, dus ik kan me voorstellen dat die eerst gaan?
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Voor wie benieuwd is naar de nieuwe afroep, hierbij een linkje naar een opname van mij vanmiddag in de 7725 voor Leiden Centraal. Let niet op de geweldige kwaliteit, het is opgenomen met m'n telefoon...
https://soundcloud.com/thomas_93/nieuwe ... d-centraal

Het bijwerken van de afroep lijkt volstrekt willekeurig te zijn (gewoon welke bus in de garage komt?), mijn waarnemingen van vandaag: 4841 (VanHool Hybrid) wel, 7725 (Volvo) wel, 8762 (Citea) wel, maar 4850, 7706, 7743 en 7757 niet.

Verder valt het op dat Arriva goed haar best heeft gedaan om alle toeristische trekpleisters in het centrum van Leiden te vinden en die in de omroep te zetten, het volgende ben ik al tegengekomen:
- Centraal: Tourist Information Centre and Museum of Ethnology (Volkenkunde)
- CS Noordzijde/LUMC: Leiden University Hospital and Central Station
- Steenstraat: Museum of Ethnology
- Kort Rapenburg: Sieboldhuis and Museum of Antiquities (Museum van Oudheden)
- Paterstraat: Leiden University Academics Buildings (en nog twee onverstaanbare dingen - fijn als je tegen de motor van de VanHools zit - ik geloof dat dit de Hortus en de Universiteitsbibliotheek waren)
- Nieuwe Beestenmarkt: Windmill Museum De Valk and Museum De Lakenhal
- Korte Mare: Cultural District (okee?)

Klein muggezifterspuntje: pas na drie keer de afroep van Centraal gehoord te hebben, snapte ik dat het over het Volkenkunde ging, het wordt een beetje als "Mjoezieum of Ednoozjie" uitgesproken... :mrgreen:
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door sandertjo »

Thom69 schreef:Voor wie benieuwd is naar de nieuwe afroep, hierbij een linkje naar een opname van mij vanmiddag in de 7725 voor Leiden Centraal. Let niet op de geweldige kwaliteit, het is opgenomen met m'n telefoon...
https://soundcloud.com/thomas_93/nieuwe ... d-centraal

Het bijwerken van de afroep lijkt volstrekt willekeurig te zijn (gewoon welke bus in de garage komt?), mijn waarnemingen van vandaag: 4841 (VanHool Hybrid) wel, 7725 (Volvo) wel, 8762 (Citea) wel, maar 4850, 7706, 7743 en 7757 niet.

Verder valt het op dat Arriva goed haar best heeft gedaan om alle toeristische trekpleisters in het centrum van Leiden te vinden en die in de omroep te zetten, het volgende ben ik al tegengekomen:
- Centraal: Tourist Information Centre and Museum of Ethnology (Volkenkunde)
- CS Noordzijde/LUMC: Leiden University Hospital and Central Station
- Steenstraat: Museum of Ethnology
- Kort Rapenburg: Sieboldhuis and Museum of Antiquities (Museum van Oudheden)
- Paterstraat: Leiden University Academics Buildings (en nog twee onverstaanbare dingen - fijn als je tegen de motor van de VanHools zit - ik geloof dat dit de Hortus en de Universiteitsbibliotheek waren)
- Nieuwe Beestenmarkt: Windmill Museum De Valk and Museum De Lakenhal
- Korte Mare: Cultural District (okee?)

Klein muggezifterspuntje: pas na drie keer de afroep van Centraal gehoord te hebben, snapte ik dat het over het Volkenkunde ging, het wordt een beetje als "Mjoezieum of Ednoozjie" uitgesproken... :mrgreen:
Eindelijk! Sinds de start van Arriva in dit gebied heb ik geroepen dat de halte omroep zeer slecht is. Er is toen al een verbetering doorgevoerd maar de stem bleef hetzelfde. Vond het een altijd een beetje klinken als een chagereinig stemmetje. Nu dit veranderd Ben ik laaiend enthousiast ;)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Stefan »

Oh, dit klinkt inderdaad een heel stuk beter dan de huidige (bagger)omroepen die we nu hebben. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het Arriva breed gebruikt gaat worden, zal waarschijnlijk nog wel eventjes gaan duren. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Het blijft een bijzondere combinatie, Arriva ZHN en halteafroepen. Vandaag in de 30 richting Katwijk was tot en met de halte Valkenburg/N206 (geweldig omgeroepen als "Valkenburg, N206/Valkenburg") de nieuwe omroep te horen, maar vervolgens was alles in Katwijk nog met de oude stem. Op de terugweg in lijn 37 naar Leiden ook weer de oude stem, pas vanaf de halte Wassenaarseweg/Corpus in Leiden de nieuwe afroep. Houdt de nieuwe afroep bij de grenzen van Leiden op, of ligt het aan Katwijk?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Ik denk dat de hele handel stukje bij beetje wordt ingeladen. In de regio DAV kom je heel sporadisch ook nieuwe omroepen tegen, waarbij opvalt dat op strategische momenten ook de plaatsnaam wordt gebruikt in plaats van alleen de halte. Aangezien we nogal wat Stations, Dorpen en Provinciale Wegen hebben is dat geen overbodige luxe.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Tristan »

In de regio Bergambacht/Schoonhoven is de nieuwe halteafroep ook al geïnstalleerd. Het klinkt over het algemeen idd veel beter dan de oude afroep, maar ook in de huidige afroep zitten wat 'irritante' puntjes. Vooral haltes die eindigen op een S- of F-klank klinken langer na, bijvoorbeeld op lijn 194: "Camping de Nesssss", "Verhoefffff"

Ook lijkt bij sommige haltes de eerste lettergreep luider en de tweede lettergreep zachter te klinken: "EIkelboom"

Wel prettig is dat de plaatsnamen bij de eerste halte in de betreffende plaats benoemd worden: "Bergambacht busstation. Denk aan het uitchecken van uw ov-chipkaart."
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Dat laatste puntje geeft nog wel een grappig effect in Leiden op lijn 6 / 56: de halte Surinamestraat is voor lijn 56 de eerste halte in Leiden, voor lijn 6 niet. Toch wordt er op beide haltes omgeroepen: "Leiden, Surinamestraat", terwijl twee haltes eerder op lijn 6 al omgeroepen wordt: "Leiden, Sumatrabrug".

De uitspraak van het Engels van de nieuwe stem is ook niet echt om heel trots over naar huis te schrijven: het al eerder aangehaalde " Ednoozjie" voor 'Ethnology', maar ook "Metemetiks" voor 'Mathematics' en "Netjuurul Saiensus" voor 'Natural Sciences'. Desalniettemin, blij dat er iets aan gedaan is!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Is de algemene geluidskwaliteit in de hybride bussen (toch al de meest populaire bussen evâh :X ) ook een beetje verbeterd? Het leek daar namelijk dat er wel meer mis was dan alleen beroerde geluidsopnames.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Jazeker, al moet je nog altijd op de goede plek gaan zitten om überhaupt iets ervan te kunnen verstaan - iets te dicht bij de motor en hij wordt onhoorbaar.

Het laatste stukje jammerlijk geluid in ZHN is nu het stopsignaal van de Volvo's, wat een bizar schel en vals geluid komt daaruit :-(
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Hendrik »

Thom69 schreef:Het laatste stukje jammerlijk geluid in ZHN is nu het stopsignaal van de Volvo's, wat een bizar schel en vals geluid komt daaruit :-(
Dat kun je wel zeggen ja... Hier in HWGO (waar enkele Volvo's uit ZHN rijden) zijn er nog steeds passagiers die schrikken van het geluid dat te horen is als je op een stopknopje hebt gedrukt... :wink:
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door verfmeer »

Thom69 schreef:De uitspraak van het Engels van de nieuwe stem is ook niet echt om heel trots over naar huis te schrijven: het al eerder aangehaalde " Ednoozjie" voor 'Ethnology', maar ook "Metemetiks" voor 'Mathematics' en "Netjuurul Saiensus" voor 'Natural Sciences'. Desalniettemin, blij dat er iets aan gedaan is!
En het erge is dat de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen gewoon een standaard Engelse naam heeft: Faculty of Science. Het heeft mij verbaasd dat zie die niet gewoon gebruikt hebben. Scheelt ook nog in de lengte van de halteomroep.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Claus Plein en 12 gasten