Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door david_meyer24 »

Ik zou willen weten wat ze met de buzzer gaat doen na 9 december 2012 en of Lijn 3 in Gouda ook s`avonds om het half uur gaat rijden
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Ik verwacht dat Arriva over 6 weken, mits er geen bezwaar wordt aagetekend, of anders als het bezwaar is afgewezen met meer duidelijkheid komt over de plannen. Zo lang het niet zeker is of ze echt gewonnen hebben houden ze hun ideeën liever in eigen huis. Er zijn wel meer dingen waar ik benieuwd naar ben, zo hechtte de provincie bijvoorbeeld veel waarde aan doorgaande stadslijnen in Gouda. Als Arriva daar op in gaat kan dat ook het een en ander voor lijn 3 betekenen.

Waar ik ook benieuwd naar ben is de lijnvoering in de ruit Alphen - Leiden - Schiphol - Uithoorn. De verplichte bediening van Langeraar maakt mogelijk dat het hele net op de schop zal gaan, omdat de 'ideale lijnvoering' met Langeraar er bij natuurlijk flink anders kan zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Lastig geval, dat Langeraar inderdaad. Misschien dan weer na jaren een doorgaande lijn 101 Woerden - Nieuwkoop - Langeraar - Leiden?

Daar zou Noorden ook heel vrolijk van worden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Karl »

Hoeft dat plaatsje nu niet te worden bediend dan?
Het is een spectrum.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Nee, het heeft namelijk geen 3.000 inwoners. In de nieuwe concessie is het echter samengevoegd met het aangrenzende Papenveer en samen hebben ze wel 3.000 inwoners. Er staat expliciet in de eisen dat Langeraar bediend moet worden.

Waar ik zelf aan zat te denken voor Langeraar is de 147 via Ter Aar, Langeraar en Nieuwveen te laten rijden. De 182 hoeft dan niet meer via Ter Aar te rijden en kan worden samengevoegd met de 249 (voor Woubrugge is de omweg via Ter Aar dan ook gelijk weg). Voor de oude route van de 147 is dan een nieuwe buslijn Alphen - Nieuwkoop - Nieuwveen nodig. Door deze lijn door te trekken naar Leimuiden kan een overstap op lijn 370 worden gecreeerd. Eventueel kan deze lijn gekoppeld worden aan lijn 56 naar Leiden. Een aantal pluspunten zijn een verbinding van Ridderveld, Ter Aar en Langeraar naar Uithoorn, snelle reismogelijkheid Nieuwkoop - Schiphol via Leimuiden en strekking van de 182, zodat het ook voor Ridderveld de snelste route naar Leiden is. Nadelen zijn het verbreken van de verbinding Ter Aar - Leiden (wordt via Alphen met overstap op trein of bus) en het verbreken van de verbinding Nieuwkoop - Uithoorn (overstap in Nieuwveen). Maarja, we zullen zien wat Arriva bedenkt!
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door TLP »

Wat betreft de concessieoverschrijding: ik ga er straks wel van opkijken als ik Arrivabussen in Uithoorn, Schiphol en Haarlem aantref! Ik ben daar alleen maar CXX gewend...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord
Geplaatst op: woensdag 16 mei 2012 19:18
Laatst bijgewerkt: woensdag 16 mei 2012 19:19


Persbericht
Het openbaar vervoer in het noorden van Zuid-Holland gaat er de komende jaren flink op vooruit. Tussen Leiden en Utrecht gaan de treinen vanaf 2018 elk kwartier rijden. Tussen Gouda en Alphen aan den Rijn gaat een light train rijden. Daarnaast zorgen zeven hoogwaardige busverbindingen voor een betere bereikbaarheid van de regio. Rijk, provincie en regiogemeenten investeren gezamenlijk in het HOV-NET Zuid-Holland Noord. De investeringen waarover vandaag gesproken is, worden op dit moment geraamd op € 483 miljoen.

Gedeputeerde Ingrid de Bondt: “De Randstad ontwikkelt zich steeds meer als één stedelijk gebied, één woningmarkt en één arbeidsmarkt. Dat vraagt om een goede bereikbaarheid. Daarom investeren we in wegen, zoals de nieuwe RijnlandRoute en in hoogwaardig openbaar vervoer dat past binnen het randstedelijk netwerk.”

Trein
Op het traject Leiden - Utrecht is het voornemen de frequentie te verhogen naar een kwartierdienst. Reizigers kunnen dan elk uur gebruik maken van twee intercity’s en twee NS-sprinters. Ook wordt een nieuw station aangelegd: Hazerswoude-Koudekerk, waar vanaf 2018 de NS-sprinters stoppen. De wens is dat met de aanleg van station Zoeterwoude Meerburg wordt gestart zodra er voldoende kantoren zijn. De provincie moet over de uitwerking van de bediening van de sprinters nog definitieve afspraken maken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, met de NS en met ProRail. Dat staat gepland voor de komende maanden.

Op het traject Gouda - Alphen aan den Rijn komen twee nieuwe stations: Waddinxveen Zuid en Boskoop Snijdelwijk waar elk half uur in beide richtingen een light train zal vertrekken. In de toekomst wordt dit verhoogd naar eens per kwartier, zodra er voldoende vraag van reizigers is.

Bus
De nieuwe bussen gaan in de spits in hoge frequentie rijden waarbij vrije busbanen zorgen voor een hoge gemiddelde snelheid. De bussen en haltes van het HOV-NET Zuid-Holland Noord krijgen een hoogwaardig kwaliteitsniveau en bieden actuele reisinformatie. Dankzij uitstekende aansluitingen en voorzieningen kunnen reizigers comfortabel overstappen op ander openbaar vervoer, fiets of auto. De introductie van stille en energievriendelijke bussen draagt bij aan een beter leefklimaat in woongebieden.

Met de plannen wordt voorzien in een toekomstbestendig openbaarvervoernetwerk en betere bereikbaarheid van belangrijke woon- en werklocaties. Bovendien verbetert de verbinding met de rest van de Randstad. Het HOV-NET Zuid-Holland Noord is ontwikkeld als alternatief voor de RijnGouwelijn en wordt gefaseerd ontwikkeld van 2013 tot 2019.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

De reiziger zou er alleen mee geholpen zijn als de treinverbinding Gouda - Leiden zonder overstappen zou zijn. Alphen is voor veel mensen gewoon niet het eindpunt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Chauf21 »

"Hoogwaardig OV" en "flink op vooruit"... klinkt goed. Ik kijk uit naar hoe er verder een draai aan gegeven wordt.
Tegelijk vraag ik me af of dit dan alle investeringen zijn die noodzakelijk en toereikend voor de kwaliteit van het OV in het stedelijke gebied zouden moeten zijn? Een extra treintje in de daluren, het samenvoegen van wat streeklijnen, hier en daar een extra stukje asfalt en het pimpen van de bushaltes moet de bereikbaarheid gaan verbeteren? Prima om dit soort specifieke uitwerkingen te hebben, maar waar is het grote plan, de visie, het grote eindbeeld waar men naar toe wil werken?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door WSM »

Het is vooral een hoop gebakken lucht natuurlijk, dat is immers vrijblijvend en goedkoop.
Het zou al helpen als bepaalde ritten gewoon op tijd rijden in plaats van uitvallen of structureel te laat rijden: de 206 van 1717 u kwam vandaag +10 uit de garage... handig bij een tienminutendienst. Maar het viel al mee dat 'ie niet uitgevallen was.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

De afdeling promoblabla is ook bezig geweest en dat heeft dit filmpje opgeleverd
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gYAssTX2L-Y[/youtube]

Het begon leuk totdat R-net op tafel kwam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Spoorbiels
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 12:30

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Spoorbiels »

In bovenstaand filmpje word ook verteld dat R-net zal gaan rijden in Zuid-holland, maar hoe zit het dan met Arriva? Die gaat toch vanaf december in ZH rijden??? ( Tja, ben niet helemaal thuis in het concept "consessie"...) :@
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Hmm ..., ja ..., Filmpje ziet er leuk uit. Maar op welke datum is hij gemaakt?

Want ik zie op de het voormalige traject van de RijnGouweLijn (Gd - Apn) wel een tram rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Spoorbiels schreef:In bovenstaand filmpje word ook verteld dat R-net zal gaan rijden in Zuid-holland, maar hoe zit het dan met Arriva? Die gaat toch vanaf december in ZH rijden??? ( Tja, ben niet helemaal thuis in het concept "consessie"...) :@
Arriva gaat rijden het gebruikt het concept R-Net voor de bussen. Wie de trein gaat rijden is nog niet bekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Karl »

Het is wel een beetje jammer dat de trein Gouda - Alphen niet doorrijdt naar Leiden (wie wil er nou in Alphen zijn?), vanwege de strikte scheiding van concessies. Hoe is dit dan geregeld op bijvoorbeeld Arnhem - Elst of Blerick - Venlo?
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Chauf21 »

Spoorbiels schreef:In bovenstaand filmpje word ook verteld dat R-net zal gaan rijden in Zuid-holland, maar hoe zit het dan met Arriva? Die gaat toch vanaf december in ZH rijden??? ( Tja, ben niet helemaal thuis in het concept "consessie"...) :@
R-net is concept dat is bedacht om belangrijke, snelle en betrouwbare bussen beter herkenbaar te maken. Als je dan een bushalte of bus in de stijl van R-net ziet, weet je dat vanaf daar (of met die bus) snel en zonder lange wachttijden naar belangrijke locaties in de omgeving kan reizen. R-net is geen apart bedrijf of een speciaal type bus.

De Concessie Zuid-Holland Noord die Arriva onlangs heeft gewonnen is het recht om de bussen in dat gebied te rijden. Dat zijn dus zowel stadsbussen, streekbussen, buurtbussen etc.

Wat er straks gaat gebeuren is dat Arriva de concessie mag gaan uitvoeren, maar dat een aantal buslijnen in die concessie onder de noemer R-net gaan vallen. Dit zijn de buslijnen die een hoge frequentie hebben, aparte busbanen hebben en voor veel reizigers belangrijke buslijnen zijn. De bussen op die buslijnen hebben dan een R-net-uiterlijk, maar worden door Arriva gereden.

Een R-net-bus die rondom bijvoorbeeld Schiphol of Amsterdam rijdt, ziet er dan hetzelfde uit en je kan daaruit afleiden dat het een belangrijke buslijn zal zijn, maar kan ook door een ander bedrijf (nu: Connexxion of EBS) worden gereden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:onder de noemer R-net gaan vallen. Dit zijn de buslijnen die een hoge frequentie hebben, aparte busbanen hebben en voor veel reizigers belangrijke buslijnen zijn.
Mwoh, er zijn R-netlijnen met een uurdienst in de daluren of een halfuursdienst alleen in de spits... zoveel kan je dus ook niet meer uit het naampje R-net afleiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Stéphane »

Dit ziet er mooi uit. Laat ons hopen dat er geen al te grote addertjes onder het hoge gras zitten.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me vooral af wat het nut is van een R-Net verbinding tussen Leiden en Leiderdorp en waarom dat dan tot 2019 moet duren. :shock:
Volgens mij rijden er nu genoeg bussen tussen Leiden en Leiderdorp (lijn 11/12, 15 en 48/49) dus dat lijkt me voldoende te zijn. Of is de vervoersvraag nog groter en kunnen de huidige lijnen het niet aan (of is dat de verwachting)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Dat zijn de busbanen langs de Willem de Zwijgerlaan (nu al in aanbouw en eind dit jaar klaar) en een nieuw te bouwen busbaan in de middenberm van de Engelendaal. Ook zullen de bussen na het Rijnland Ziekenhuis doorrijden naar de nieuw te bouwen IKEA. Voordat die IKEA en de busbaan klaar zijn is het 2019. Op zich natuurlijk een betere volgorde dan in Waterland, waar ze alvast R-net bussen laten rijden voordat het R-net niveau is bereikt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Klaasje »

Que? Op de congestiegevoelige routes liggen in Waterland al jaren busbanen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Chauf21 »

De R-net-verbinding naar Leiderdorp kan daar wel voor een flinke verbetering zorgen. De lijnen 48 en 49 zijn nu niet echt betrouwbaar, door onder meer de verkeerslichten op de Engelendaal en de werkzaamheden op de Willem de Zwijgerlaan, en de reistijden zijn relatief lang. Met wat aanpassingen zou je die lijnen wel met een kwart moeten kunnen versnellen en de stiptheid kunnen verbeteren. Ook de streeklijnen kunnen dan onderdeel vormen van de OV-corridor. Het duurt echter allemaal wat langer doordat de aanpassingen die nodig zijn samenhangen met de komst van een eventuele rondweg en de RijnlandRoute.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door tsov »

Ik denk dat het al een heleboel scheelt als die tunnel in de Willem de Zwijgerlaan een keer af is (met alle viaducten enzo erbij), want nu is het elke spits aanschuiven. Niet alleen daar, maar met name ook in de Surinamestraat, aangezien je niet meer direct vanaf de WdZ linksaf kunt naar de Kooilaan. Daar staan de 15, 56 en 256 ook altijd mooi stil te staan...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Ik vind het een beetje jammer als dingen die al gepland worden als een extra verbetering worden gebracht. :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Bericht door waldo79 »

Marketing heet zoiets...Het domme klootjesvolk wordt geacht dat niet door te hebben :x
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten