Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

De provincie is de borden aan het vervangen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

Z2N schreef:De provincie is de borden aan het vervangen.
Ah, vandaar. Even afwachten maar dus. :) Bedankt
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Voor meer info, zie dit bericht van de provincie: https://www.zuid-holland.nl/@21357/buss ... alpen-den/
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Een eerste, zeer kleine, update over de dienstregeling 2019 in deze concessie is te vinden in de inspraakreacties op de vervoerplannen van de RET, HTM en Connexxion (https://mrdh.nl/system/files/presentati ... eactie.pdf, pagina 30) en het advies van ROCOV Hollands Midden (http://www.rocovhm.nl/cp/uploads/downlo ... Arriva.pdf)

- Lijn 175 (Waddinxveen - Rotterdam Alexander) wordt ingekort tot Waddinxveen <> Metro Nesselande
- Lijn 187 (Oegstgeest - Boskoop) wordt uitgebreid met extra financiële middelen, maar het is mij onduidelijk wat dit concreet betekent
- Lijn 383 (Den Haag Centraal - Krimpen a/d IJssel) wordt 'geïntensiveerd', maar het is mij onduidelijk wat dit concreet betekent.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Roeland »

Intensiveren lijn 383 betekent waarschijnlijk, dat-ie tussen de spitsen door weer 1x/uur gaat rijden. De ritten tussen 9 en 15 uur waren bij het begin van de concessie door Arriva geschrapt. Niet verwonderlijk dat ze die ritten weer rijden, want de bebouwing in het gebied rond Nesselande is best wel gegroeid. Lijn 383 had de afgelopen jaren dan ook behoorlijke groeicijfers.
Over dat Amendement 529 staat iets meer op: https://www.zuid-holland.nl/@19179/amendement-529/
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door VIRM »

Thom69 schreef:Vanaf 26 augustus krijgt Leiden een nieuwe buslijn erbij: lijn 10 (Oegstgeest, Corpus - Leiden Centraal - Leiden, Centrum // oftewel, een rondje Leidse musea), volgens OVinfo. Lijn 10 gaat rijden op dinsdag t/m zondag, elke 20 minuten tussen 10:00 en 16:30.

De lijn gaat rijden langs de haltes:
> Oegstgeest, Corpus (halte lijn 37)
> Leiden, Darwinweg/Naturalis (lijn 43/221/250)
> Leiden, Centraal
> Leiden, Steenstraat
> Leiden, Doelenbrug (bij Rijksmuseum voor Oudheden)
> Leiden, Jan van Houtkade (lijn 1/3)
> Leiden, Breestraat (Stadhuis)
> Leiden, Nieuwe Beestenmarkt (Molenmuseum)
> Leiden, Centraal
> Leiden, Darwinweg/Naturalis
> Oegstgeest, Corpus
(voor een kaart met de route, zie https://drive.google.com/open?id=1qmdQE ... sp=sharing)

Een rondje duurt 37 minuten, met een 20-minutendienst betekent dat dat er minstens 2 bussen voor nodig zijn. Gezien de route en het feit dat de lijn in OVinfo als 'Servicebus' staat aangemerkt, mogen we aannemen dat de lijn met 8-persoonsbusjes wordt uitgevoerd. Ik heb begrepen dat Arriva de opvolger van de 'T-rextreintjes' van Naturalis ging rijden (lijn 10 dus) en dat dit eventueel met de oude buurtbussen (de Fiat Ducato's) uit ZHN gaat gebeuren - maar dit is van horen zeggen.
Wat is precies he tnut van deze lijn? En komt er dan een nieuwe halte vlak voor het RMO?
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Roeland »

Het nut is, dat-ie:
- laagfrequent een route door het centrum rijdt, waar andere buslijnen al hoogfrequenter rijden
- de drukke Breestraat nog wat drukker maakt
- een beetje compenseert dat lijn 37 (de lijn langs Corpus) slechts 1x per uur rijdt
En die 20' frequentie sluit ook niet aan op de Leidse treinenknoop.

Ofwel, geen enkel significant nut zou ik zeggen.
Als je al wat voor Corpus wil doen, dan kun je beter lijn 37 vaker rijden tussen CS en Katwijk Raadhuis.
Misschien is het wel een politieke wens van de gemeente Leiden?
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Er reden tot vorig jaar zomer elektrische 'treintjes' door de binnenstad, bedoeld om bezoekers van Naturalis ook een bezoek aan de binnenstad te laten brengen, om deze zo te promoten. Arriva zag dit echter als oneerlijke concurrentie binnen de concessie en de gemeente heeft vervolgens de ontheffing voor de treintjes niet verleend. Lijn 10 is de Arriva-variant van deze treintjes - ze gaan het project zelf voortzetten. Voor meer info zie: https://sleutelstad.nl/2017/08/15/morge ... or-arriva/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Thom69 schreef:- Lijn 175 (Waddinxveen - Rotterdam Alexander) wordt ingekort tot Waddinxveen <> Metro Nesselande
Om dan zeker met ingang van de dienstregeling van 2020 weer verlengt te worden naar station Rotterdam Alexander :? :wink: .

Nee ... het zou beter zijn als deze buslijn vanaf station Nesselande door rijdt naar station Nieuwerkerk aan den IJssel. En misschien verder naar station Rotterdam Alexander.

Dan is er tussen de dorpen Zevenhuizen en Nieuwerkerk aan den IJssel tenminste een goede Ov (bus) verbinding.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

Waarom zou het een meerwaarde zijn om lijn 175 paralel aan de metro te laten rijden. Waar de metro zelfs sneller is dan lijn 175.

Tussen metro nesselande en station nieuwerkerk aan de IJssel rijdt nu buslijn 383 die vaker gaat rijden. Dus naar lijn 175 naast blijven laten rijden heeft mijnsinziens ook weinig meerwaarde.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

dylanwild94 schreef:Waarom zou het een meerwaarde zijn om lijn 175 paralel aan de metro te laten rijden. Waar de metro zelfs sneller is dan lijn 175.

Tussen metro nesselande en station nieuwerkerk aan de IJssel rijdt nu buslijn 383 die vaker gaat rijden. Dus naar lijn 175 naast blijven laten rijden heeft mijnsinziens ook weinig meerwaarde.
De meerwaarde van een de parallel lopende buslijn is dat als er een flinke verstoring is bij de metro dat je als reiziger nog ergens naartoe kan.

In de meeste Rotterdamse wijken lopen metro / bus of metro / tram of tram / bus bijna parallel aan elkaar met de RET als vervoerder. Dit is in de wijken Nesselande, Zevenkamp en een deel van Ommoord niet het geval.

Echter dit wordt nu opgevangen door lijn 175 die van metrostation Nesselande naar station Alexander rijdt.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chrysa »

Dus voor die paar dagen dat er een verstoring is wil je elke dag met de bus gaan rijden op een traject waar de metro sneller is? :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Ja ... en bovendien is het als de bus bij het metrostation Nesselande eindigt voor de mensen uit Zevenhuizen die naar station Alexander moeten een extra overstap.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

Maar goed ondanks de extra overstap zullen de mensen uit Zevenhuizen wel sneller bij Alexander zijn dan zonder overstap.

Plus dat er nu DRU's zijn vrijgemaakt om lijn 383 vaker te laten rijden. Ik denk echt niet dat dit een verslechtering is.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Zouden die mensen uit Zevenhuizen trouwens niet nu al naar het metrostation fietsen om zo van een hogere frequentie te profiteren?

De 175 heeft nu op het stuk Nesselande - Alexander vooral de functie van een rechtstreekse verbinding bieden, maar daarvoor bestaat een sneller alternatief in de vorm van de metro. Qua ontsluiting biedt hij relatief weinig meerwaarde: op de Hoofdweg rijdt ook lijn 190 al (die niet logisch naar een metrostation af te buigen is, dus logischer die daar te behouden).
Halten Tochtenweg en Zuidlaardermeer liggen in het verzorgingsgebied van metrostation De Tochten en de haltes in Nesselande worden nog bediend door de vaker rijdende 383. En die laatste lijn biedt voor Nesselande een verbinding met meer toegevoegde waarde (bijvoorbeeld voor reizen richting Gouda wat via Nieuwerkerk een stuk minder om is).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

In de categorie ander nieuws, in de nieuwsbrief van de Prestatiemonitor staan een aantal mogelijk interessante zaken:

- In het najaar zal de provincie Zuid-Holland de actuele reisinformatie voor de displays gaan afnemen bij 'een andere aanbieder', waardoor de kwaliteit van de info verbeterd wordt. De displays zullen stuk voor stuk overgezet worden, waarbij het kan voorkomen dat de displays tijdelijk verkeerde informatie zullen vertonen. Heeft iemand enig idee waar men de data vandaan wil gaan halen?
- Voor meer informatie over het interieur van de elektrische Volvo's voor Leiden, zie het advies van het Rocov HM: http://www.rocovhm.nl/cp/uploads/downlo ... Arriva.pdf
- Komend jaar worden nog enkele vernieuwingen doorgevoerd op de infoschermen in de bus (nog niet bekend welke)
- De museumlijn (10) in Leiden is een proef van de gemeente Leiden, de provincie en Arriva. Ik hoop dat de link werkt, de - voorlopige - bestickering van de bussen (15-persoons Sprinters?) is hier te vinden: https://gallery.mailchimp.com/8e01ad81c ... 918a32.png

Mocht deze link werken, de hele nieuwsbrief is hier te vinden: https://mailchi.mp/59f3e4d80adf/nieuwsb ... 61dc7f94c1
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door busfanNL »

Misschien sprinter city 77 busjes? Ex Qbuzz. Want in Utrecht hebben ze er maar 2 of 3 dus die anderen kunnen voor arriva in leiden zijn. Maar dat is speculeren. Het is in ieder geval een sprinter city 77.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Lijn 45 »

Het lijkt me inderdaad dat het, mits het Sprinter City 77's worden, de ex-Syntus 1159, 1160, 1162 (exex-Qbuzz 3880, 3882, 3883) zullen worden gebruikt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Precies goed natuurlijk, want dan krijgt de lijn drie jaar om zichzelf te bewijzen. In 2022 wordt er opnieuw aanbesteed, dan kan er gelijk elektrisch materieel besteld worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Lijn 45 »

Rijden Volvo 8700's 7761 en 7762 nog?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

De 7762 zag ik van de week nog op de 380 rijden, dus ja. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Thom69 schreef:Een eerste, zeer kleine, update over de dienstregeling 2019 in deze concessie is te vinden in de inspraakreacties op de vervoerplannen van de RET, HTM en Connexxion (https://mrdh.nl/system/files/presentati ... eactie.pdf, pagina 30) en het advies van ROCOV Hollands Midden (http://www.rocovhm.nl/cp/uploads/downlo ... Arriva.pdf)

- Lijn 175 (Waddinxveen - Rotterdam Alexander) wordt ingekort tot Waddinxveen <> Metro Nesselande
- Lijn 187 (Oegstgeest - Boskoop) wordt uitgebreid met extra financiële middelen, maar het is mij onduidelijk wat dit concreet betekent
- Lijn 383 (Den Haag Centraal - Krimpen a/d IJssel) wordt 'geïntensiveerd', maar het is mij onduidelijk wat dit concreet betekent.
Met dank aan de Gebiedscommisie Prins Alexander (Rotterdam) is er iets meer info te vinden over het voorgestelde lijnennet in en rond Zuidplas (https://gebiedscommissies.notubiz.nl/do ... _%28003%29):
  • Lijn 174 (Gouda - Rotterdam Nesselande) [nieuw]
    Vervangt zowel lijn 175 als lijn 186. Rijdt van Rotterdam Nesselande via Zevenhuizen en Waddinxveen (Zuidplas - Station) naar Gouda. Rijdt in de spits elk half uur, in het dal elk uur. Vormt tussen Metro Nesselande en Zevenhuizen een kwartiersdienst (spits) of halfuursdienst (dal) met Qliner 383.
  • Lijn 175 (Rotterdam Alexander - Waddinxveen)
    Deze lijn komt te vervallen en wordt vervangen door lijn 174.
  • Lijn 176 (Waddinxveen Station - Lansingerland-Zoetermeer) [nieuw]
    Vervangt lijn 177 tussen Waddinxveen en Zoetermeer. Rijdt vanaf Station Lansingerland-Zoetermeer via Moerkapelle en Waddinxveen Zuidplas een lus via Waddinxveen Station (net als lijn 175 nu). Het traject tussen Station Lansingerland-Zoetermeer en Zoetermeer Centrum-West vervalt. Rijdt in de spits elk half uur, in het dal elk uur. Vormt tussen Lansingerland-Zoetermeer en Moerkapelle een kwartiersdienst (spits) of halfuursdienst (dal) met Qliner 383. Sluit in Waddinxveen aan op de trein naar Gouda en Alphen a/d Rijn en in de spits op lijn 174 naar Gouda.
  • Lijn 186 (Boskoop Station - Gouda Station)
    Deze lijn komt te vervallen en wordt vervangen door lijn 174.
  • Qliner 380/381 (Den Haag Centraal - Alphen a/d Rijn)
    Rijdt voortaan via Station Lansingerland-Zoetermeer. Vormt in de spits tussen Den Haag Centraal en Station Lansingerland-Zoetermeer een kwartiersdienst met Qliner 383.
  • Qliner 382 (Den Haag Centraal - Boskoop Station)
    Deze lijn komt te vervallen. Reizigers reizen met lijn 176 of de trein.
  • Qliner 383 (Den Haag Centraal - Krimpen a/d IJssel)
    Rijdt voortaan via Station Lansingerland-Zoetermeer. Gaat in de daluren rijden tussen Station Lansingerland-Zoetermeer en Krimpen a/d IJssel, en in het weekend tussen Station Lansingerland-Zoetermeer en Metro Nesselande. Vormt tussen Metro Nesselande en Zevenhuizen / Moerkapelle en Station Lansingerland-Zoetermeer een kwartiersdienst (spits) of halfuursdienst (dal) met lijn 174 / 176.
Voor de geplande patroontijden, zie: https://gebiedscommissies.notubiz.nl/do ... ZGR_plan_B
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Hmm ... dit betekend dus dat er tussen Waddinxveen en Boskoop geen busdienst meer is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Lijkt me niet direct een ramp met 4x/uur een trein, blijkbaar trekt Boskoop Snijdelwijk een hoop reizigers van de buslijn weg waardoor die niet meer rendabel is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Het was me alleen op gevallen :wink: .

En ... eigenlijk had ik ook wel een betere ov verbinding tussen Zevenhuizen en Nieuwerkerk aan den IJssel verwacht. De gemeente Zuidplas klaagt hier al jaren over.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 27 gasten