Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

Ze krijgen eerder uur en bus in de daluren en in de spits elk halfuur. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Hmm ... dit betekend dus dat er tussen Waddinxveen en Boskoop geen busdienst meer is.
Deze plaatsen liggen zo dicht op elkaar dat de meeste mensen toch al de fiets nemen. En verder is er de trein.

Tussen Boskoop en Alphen rijdt al meer dan een decennium geen bus meer en daar hoor ik ook niemand over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Ik kan alleen niet uit de tekst opmaken of lijn 175 en 176 ook ‘s avonds en in het weekend rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Je mag toch aannemen dat het een voortzetting is van de huidige opzet qua dienstregeling :idea: .

(Zelf weet ik het ook niet).
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Vanaf 8 oktober is Leiden weer een lijn rijker: lijn 210 Leiden Centraal - Oegstgeest Poelgeest, waar momenteel belbus 510 al rijdt (waar een jaar of twee geleden flink in gesneden is vanwege de ontzettend lage bezetting). Deze lijn stopt onderweg niet bij tussengelegen haltes, en is heeft de 'tag' "Belbus" meegekregen (in plaats van bijvoorbeeld "Bus", "Q-liner" of "R-net"), maar heeft niet de begeleidende tekst waarin opgeroepen wordt tot reservering die wel bij alle andere belbussen meegegeven is.
Daarnaast is de dienstregeling ook interessant:

7.30 Poelgeest > 7.39 Leiden Centraal
7.43 Leiden Centraal > 7.52 Poelgeest
8.00 Poelgeest > 8.09 Leiden Centraal

Heeft iemand hier wellicht meer over meegekregen? De wijk Poelgeest krijgt dan in de ochtendspits twee ritten die nu ook al rijden, maar dan niet onder een belbuslijnnummer maar onder een spitsbuslijnnummer (en vrij duidelijk een omloop van één bus). Dit geeft haast het idee dat de wijk voor het eerst in zéér lange tijd weer een vaste ov-verbinding krijgt :?:
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Ook voor ZHN is ondertussen de dienstregeling geüpload. Voor de dienstregeling in Excelformat, zie: https://1drv.ms/f/s!AusEowYdJCoxxDgfEcAzujEgPNmu. Hierin staan twee bestanden: een vóór de zomervakantie en een ná de vakantie.

Dienstregeling 2019 bestaat uit twee sets wijzigingen: een in december, en een tweede rond Zoetermeer/Gouda wanneer station Lansingerland-Zoetermeer bereikbaar is voor de bussen (Arriva heeft deze wijzigingen nu vanaf na de zomervakantie laten ingaan, de projectpagina van het station houdt het op mei 2019).

De belangrijkste wijzigingen per 9 december die ik zo kon vinden, zijn:
Stadsdienst Leiden
  • Lijn 1 (Station De Vink - Leiderdorp Ziekenhuis): Rijdt in Leiderdorp over de Persant Snoepweg direct naar Leiden, het traject in Leiderdorp (Winkelhof, Ouderzorg) komt te vervallen. Rijdt richting Station De Vink doordeweeks nagenoeg altijd op de minuut tegelijk met lijn 2, waardoor alle haltes op de bundel lijn 1/2 richting Station De Vink effectief teruggaan van een kwartiersdienst naar een halfuursdienst (en 's avonds een uurdienst).
  • Lijn 3 & 4 (Station De Vink - Merenwijk): Lijn 4 krijgt, net als lijn 1, 2 & 3 als eindpunt Station De Vink, zodat de elektrische bussen (vanaf maart 2019) daar opgeladen kunnen worden. Lijn 4 gaat in beide richtingen door de Merenwijk rijden, en is bij het begin- en eindpunt gekoppeld aan lijn 3 (in plaats van een ringlijn met de klok mee waarin lijn 3 & 4 elkaar afwisselen).
R-net
  • Lijn 400 (Leiden - Zoetermeer): Krijgt doordeweeks een flinke verhoging van de frequentie. Ochtendspits 14×/uur, dal 8×/uur, avondspits 10×/uur, tot 21:00 4×/uur, daarna 2×/uur. In het weekend blijft de frequentie hetzelfde.
Streeknet
  • Lijn (2)30 & 31 (Leiden - Katwijk): Beide lijnen gaan in de ochtendspits 6×/uur rijden, in plaats van 5×. Lijn 30 krijgt officieel als eindpunt 'Noordwijk Estec', in plaats van 'Katwijk Estec' nu, maar het fysieke eindpunt wijzigt niet.
  • Lijn 37 & 237 (Leiden - Rijnsburg - Katwijk): Lijn 237 is een nieuwe lijn, en vervangt doordeweeks overdag lijn 37. Lijn 237 rijdt de hele dag eenmaal per uur, en volgt de route van 37 - met het verschil dat lijn 237 over industrieterrein 't Heen gaat rijden (in plaats van lijn 221). Hiermee vervallen ook de korte ritten op lijn (2)37 tussen Leiden en Katwijk Raadhuis, en wordt de bediening van 't Heen flink verminderd (van 4× naar 1×/uur).
  • Lijn 57 & 557 (Leiden - Hillegom - Nieuw-Vennep): Rijdt voortaan nog maar eenmaal per uur het gehele traject van Leiden naar Nieuw-Vennep. Het andere half uur wordt gereden tussen Leiden en Hillegom Centrum. Doordeweeks in de spits staat er bij de halte Centrum in Hillegom een aansluitend taxibusje klaar voor het traject Hillegom - Nieuw-Vennep, tussen de spitsen is dit een nieuwe belbus 557. In de spits rijdt tussen Hillegom en Nieuw-Vennep dus zowel een grote bus als een taxibus, doordeweeks tussen de spitsen een grote bus en een belbus.
  • Lijn 175 (Rotterdam Alexander - Waddinxveen): Rijdt voortaan in de avonduren en op zondag met een taxibus tussen Rotterdam Nesselande en Waddinxveen Station, in plaats van belbus 575 (die hiermee vervalt).
  • Lijn 221 (Leiden - Noordwijk): Rijdt voortaan niet meer over industrieterrein 't Heen, maar blijft de N206 volgen.
Wanneer station Lansingerland-Zoetermeer aangedaan wordt, vinden de volgende wijzigingen nog plaats:
Streeknet
  • Lijn 175 (Rotterdam Alexander - Gouda): Deze lijn wordt verlengd van Waddinxveen naar Gouda, en neemt hiermee de vervallen lijn 186 over, maar rijdt niet over de Coenecoop (deze halte(s) vervallen).
  • Lijn 177 (Zoetermeer - Gouda): Deze lijn vervalt in z'n geheel - reizigers kunnen gebruik maken van de RandstadRail naar Lansingerland-Zoetermeer, en daar overstappen op Qliner 382/383.
  • Lijn 186 (Boskoop - Gouda): Deze lijn vervalt in z'n geheel - reizigers kunnen gebruik maken van de verlengde lijn 175.
  • Qliner 382 (Lansingerland-Zoetermeer - Waddinxveen): Gaat ook in de daluren en in het weekend rijden. Voortaan rijdt deze lijn alleen nog tussen Zoetermeer (station Lansingerland) en Waddinxveen (station Centrum). In Waddinxveen wordt een lusroute gereden langs het centrum. Rijdt in de spits 2×/uur, daarbuiten en op zaterdag en zondag 1×/uur.
    Qliner 383 (Den Haag - Krimpen a/d IJssel): Gaat ook in de daluren en in het weekend rijden. Rijdt in de spits 2×/uur Den Haag - Krimpen, in de daluren 1×/uur Lansingerland-Zoetermeer - Krimpen en in de avonden en weekenden 1×/uur Lansingerland-Zoetermeer - Rotterdam Nesselande.
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door wolf »

Volgens mij zijn ze de Leidse hybrides al aan het uitvoeren.

Zie steeds meer hybrides bij de Scania sassenheim staan.

Zag er ook al een aantal richting Amsterdam rijden.
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Hm, dat vind ik wel een interessante ontwikkeling, aangezien de elektrische Volvo's pas vanaf maart geleverd zouden worden - maart 2019 voor de lijnen 1, 2, 3 en 4 en september 2019 voor lijnen 5 en 6. De amba's die in DAV rijden nu zijn naar mijn weten ouder dan de Van Hools uit Leiden, dus een erg logische vervanging zou dat niet zijn. Tenzij de Van Hools natuurlijk per december al verkocht zouden zijn aan een andere partij...

Ik word steeds nieuwsgieriger naar de grote materieelverschuiving van Arriva over een maandje :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daniel »

De Amba's die nu in DAV rijden zijn in november 2007 op kenteken gezet, de eerste generatie hybrides uit Leiden in september 2009 dus je vermoeden klopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door wolf »

Thom69 schreef:Hm, dat vind ik wel een interessante ontwikkeling, aangezien de elektrische Volvo's pas vanaf maart geleverd zouden worden - maart 2019 voor de lijnen 1, 2, 3 en 4 en september 2019 voor lijnen 5 en 6. De amba's die in DAV rijden nu zijn naar mijn weten ouder dan de Van Hools uit Leiden, dus een erg logische vervanging zou dat niet zijn. Tenzij de Van Hools natuurlijk per december al verkocht zouden zijn aan een andere partij...

Ik word steeds nieuwsgieriger naar de grote materieelverschuiving van Arriva over een maandje :')

Heb van de week een chauffeur gesproken en hij wist mij te vertellen dat er een vertraging is en de volvo's pas in september komen.

Weet niet of dit klopt maar bij deze
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

Lijn 57 wordt zo ongeveer uitgekleed tot het absolute minimum.
* vervalt na 21 uur tussen Nieuw-Vennep en Hillegom
* overdag een uiterst scheve halfuursdienst tussen Noordwijkerhout en Leiden (met standaard gaten van meer dan 45 minuten, ook in de spitsrichting)
* in de vakanties ook overdag alleen een uurdienst
De kaasschaaf wordt wel erg pijnlijk zichtbaar met zo'n achteruitgang van de dienstregeling...
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Arriva licht het een en ander toe in het vervoerplan ZHN 2019, waarvan Alphen a/d Rijn zo lief is geweest hem online te zetten (https://ris2.ibabs.eu/Agenda/Details/al ... 4c17d05869, punt 4.11 op de agenda).
  • Tussen Noordwijkerhout en Nieuw-Vennep reizen op een werkdag gemiddeld 26 reizigers, per dag.
  • De gemiddelde bezetting overdag is bij Nieuw-Vennep Station 1,9 reizigers, bij Getsewoud 3,7 en bij Beinsdorp 5,3 per bus.
  • 's Avonds na 21 uur zitten er gemiddeld 2 reizigers in de bus tussen Hillegom en Nieuw-Vennep op werkdagen, 1 op zaterdag en gemiddeld 1,5 op zondag.
  • In de dienstregeling van 2018 is de frequentie tussen Hillegom en Nieuw-Vennep al teruggegaan naar 1×/uur, waarbij nu blijkt dat het aantal reizigers gelijk gebleven is op zaterdagen ten opzichte van toen er 2×/uur gereden werd.
  • In de zomervakantie zitten er in Hillegom gemiddeld 2 reizigers in de bus, bij Noordwijkerhout 2,1, bij Voorhout 4,7 en bij Oegstgeest 8,7 - de haltes van de 57 in de laatste plaats worden ook (soms met korte loopafstand) bediend door de 386, 187, 37 en 20/21.
De Provincie Zuid-Holland heeft besloten een aantal ritten in te kopen die Arriva eigenlijk had laten vervallen (in 2018 waren dit de spitsritten op lijn 37 tussen Leiden en Katwijk Raadhuis):
  • De taxibus die in de spitsen een halfuursverdichting biedt tussen Hillegom en Nieuw-Vennep is ingekocht.
  • Op lijn 187 zou de frequentie teruggebracht worden naar een uursdienst tussen Zoeterwoude Heineken en Boskoop Station, dit blijft met de extra inkoop een halfuursdienst. Tussen Boskoop en Hazerswoude reizen gemiddeld 3 reizigers per rit, tussen Hazerswoude-Dorp en -Rijndijk gemiddeld 4 per rit.
Verder nog een aantal opvallende zaken uit het Vervoersplan:
  • Vanaf de opening van het busstation bij Lansingerland-Zoetermeer gaat lijn 186 (Boskoop - Gouda) alleen nog maar in de spits rijden, en rijdt dan met taxibussen elk halfuur om-en-om met de klok mee en tegen de klok in een lusroute door Boskoop en Waddinxveen. De verbinding van Waddinxveen naar Gouda wordt overgenomen door lijn 175 (Rotterdam Alexander - Gouda). Lijn 186 sluit bij Waddinxveen Station aan op Qliner 382 naar Lansingerland-Zoetermeer.
  • Arriva ziet een sterke groei van het aantal reizigers op de verbindingen tussen Leiden - Noordwijk/Katwijk, Zoetermeer - Leiden, Alphen a/d Rijn - Schiphol, Den Haag - Leiden, Den Haag - Noordwijk/Oegstgeest en Leiden - Leiderdorp/Roelofarendsveen (Qliner 365 en R-net 410).
  • Op de nachtverbinding Leiden - Zoetermeer (lijn 800) is het aantal reizigers gegroeid van 50 per weekend bij de start in 2017 tot 100 reizigers per weekend in april 2018.
  • Lijn 182 (Alphen a/d Rijn - Leiden) krijgt in de zomervakantie vijf (!) minuten extra rijtijd vanwege de vele vertragingen in de zomer door de brugopeningen.
  • Voor de stadsdienst Leiden is eenzelfde soort nieuwe opzet als in Alphen a/d Rijn en Gouda onderzocht (gestrekte routes, reistijden korter maken) maar grote wijzigingen zijn onhaalbaar vanwege het ontbreken van goede infrastructuur op veel alternatieve routes.
  • Lijn 1 krijgt in Leiderdorp een gestrekte route vanwege het ontbreken van genoeg rijtijd voor deze lijn.
  • Op R-net 400 (Zoetermeer - Leiden) groeit het aantal reizigers in zo'n tempo dat Arriva 58 ritten per werkdag extra gaat inzetten op deze lijn, waardoor in de ochtendspits elke 4 minuten een bus gaat rijden. In het vervoerplan uit Arriva haar zorgen over de toekomst van deze lijn, aangezien de capaciteit qua aantal bussen op de huidige infrastructuur redelijk aan het maximum zit in 2019.
  • Voor de stadsdienst van Alphen a/d Rijn en Gouda is voor de avonduren implementatie van Arriva Vlinder (BravoFlex, AMLFlex, Kolibrie, maar dan van Arriva) onderzocht met vaste ritten per half uur vanaf het station naar de wijken, en vervoer op afroep van wijk naar station en van wijk naar wijk. Dit wordt echter niet haalbaar geacht vanwege de verspreiding van aankomende treinen en bussen per uur op beide stations.
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door wolf »

https://www.ovmagazine.nl/2018/07/met-h ... -uit-1549/

Staat een stukkie in over hybride bussen onder het kopje "Elektrificatie".
Dit zal toch niet de Leidse hybrides zijn lijkt me ?
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Lijn 45 »

Dat worden nieuwe Mercedessen. :wink:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Hainje »

Thom69 schreef:[*]Op R-net 400 (Zoetermeer - Leiden) groeit het aantal reizigers in zo'n tempo dat Arriva 58 ritten per werkdag extra gaat inzetten op deze lijn, waardoor in de ochtendspits elke 4 minuten een bus gaat rijden. In het vervoerplan uit Arriva haar zorgen over de toekomst van deze lijn, aangezien de capaciteit qua aantal bussen op de huidige infrastructuur redelijk aan het maximum zit in 2019.[/list]
Wellicht zijn 15-meterbussen een oplossing? Die 13-meters kunnen ze elders wel weer kwijt.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Suus »

Ik weet niet of je met 15 meter wel door de binnenstad van Leiden wil. Lijkt mij behoorlijk krap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Hainje »

Mja, dat is ook wel weer een dingetje.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door ODRAIL »

Nog meer nieuws wat over deze concessie gaat:

https://www.ad.nl/gouda/wijziging-aanta ... ~a4f53830/
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Staat allemaal al hierboven vermeld, net als het hele vervoerplan ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Hainje schreef:
Thom69 schreef:[*]Op R-net 400 (Zoetermeer - Leiden) groeit het aantal reizigers in zo'n tempo dat Arriva 58 ritten per werkdag extra gaat inzetten op deze lijn, waardoor in de ochtendspits elke 4 minuten een bus gaat rijden. In het vervoerplan uit Arriva haar zorgen over de toekomst van deze lijn, aangezien de capaciteit qua aantal bussen op de huidige infrastructuur redelijk aan het maximum zit in 2019.[/list]
Wellicht zijn 15-meterbussen een oplossing? Die 13-meters kunnen ze elders wel weer kwijt.
Waarom worden er geen geledes op deze lijn ingezet dan? Daarmee kun je meer capaciteit (aldus site MB heeft Citaro GU 56 zitplaatsen ten opzichte van een Citaro U met 43 plaatsen). Daarmee kan Arriva de capaciteit met 30% verhogen qua zitplekken. Dat kan even tijd opleveren om meer dingen te doen. Met een goede planning kan je wellicht ook met 14 gelede bussen de hele dienstregeling elektrisch uitvoeren.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Een van de redenen daarvoor is denk ik het stuk van de route in het centrum van Leiden, dat niet bepaald geschikt is voor gelede bussen. Zie bijvoorbeeld de kruising Beestenmarkt - Turfmarktbrug en Kort Rapenburg - Breestraat. Daarnaast is Arriva ook notoir anti-geleed: de gehele concessie wordt enkel uitgevoerd, met uitzondering van de sporadische optredens van de oude gelede Citaro 227.
Maar, wellicht biedt de nieuwe centrumroute in Leiden uitkomst, per 2021 ofzo gaan bussen via de Langegracht - Hooigracht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Suus »

Connexxion heeft in de voorgaande concessie ook geen gelede bussen ingezet, het is tot nu toe eigenlijk niet nodig geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Z2N »

Eind 2022 loopt de concessie af, dat is een goed moment om eventueel op geledes over te gaan op de 400.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Wat is de reden dat het nu wel nodig is dan? Het kan niet het feit zijn dat het nu R-net is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Z2N »

Dat is het ook niet, de spitsfrequentie is in 12 jaar tijd gestegen van 4x per uur naar nu elke 4 minuten een bus. Dat in zichzelf trekt een hoop reizigers, en daarmee wordt het voor veel mensen een alternatief voor zelf rijden over de (matig uitgebouwde) N206.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten