Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

Daar zijn dus ook uitzonderingen op. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik weet bijna zeker dat station lammenschans een tijdhalte is maar of er dus een uitzondering is dat ze daar niet hoeven te wachten dat weet ik niet.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door WSM »

https://www.arriva.nl/consumenten/reisi ... stregeling

-> kennelijk zijn alle haltes tijdhaltes.

Overigens doet men in de praktijk niet aan tijdhaltes, de prioriteit ligt op doorrijden zodat men weer ruim de tijd heeft voor een bakkie en een peuk. Leiden is op dat gebied wel berucht.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door CamilleKreemers »

Dan gewoon alle rijtijden krapper zetten. Uiteindelijk wordt het personeel het wel zat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Arriva Leiden heeft dezelfde chauffeurs als ZWN al had in de oude tijden. Plankgas door stad en streek, reizigers uitschelden of gewoon negeren zodat er meer tijd is voor koffie en kankerstokken. Je kan nog zoveel vervoerderwisselingen doen in Leiden, dat is een mentaliteit die nooit uitsterft vrees ik :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door pedaalemmerzak »

Precies, het is echt het uitschot van de bevolking wat er hier met de bussen rondrijdt :')
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chrysa »

Suus schreef:Plankgas door stad en streek
Die kom ik door heel NL wel tegen... Zeker de buurtbusjes hebben raceopa's achter het stuur.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door pedaalemmerzak »

Plankgas rijden is niks mis mee, zolang het maar verantwoord is en zolang ze maar niet 10 minuten voor tijd langs de bushalte denderen.


Heb inmiddels een klacht ingediend, hopelijk zullen ze deze buschauffeur een flinke sanctie opleggen.
Laatst gewijzigd door pedaalemmerzak op wo 21 dec 2016, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chrysa »

Oh, if only you knew...

Touringcarchauffeurs zijn eng.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Stefan »

Ik ga zo met mijn laatste ritje beginnen. Ik ga denk ik maar een kwartier later weg en 8000 kilometer lang 300 km/h rijden, zodat ik minimaal een dag of 3 te vroeg aan kom op het eindpunt.

Goed idee.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Geert »

pedaalemmerzak schreef:Heb inmiddels een klacht ingediend, hopelijk zullen ze deze buschauffeur een flinke sanctie opleggen.
Voor -2 bij Leiden Lammenschans richting station, laat op de avond? Get real.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door cassie127 »

Meeste vervoerder geven ook niet voor niets het advies... wees 3 minuten voor vertrek bij de halte aanwezig
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door CamilleKreemers »

Bij een HOV-lijn vind ik dat de bus niet te vroeg mag vertrekken (eigenlijk elke lijn, maar helemaal bij HOV).
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Stefan »

Soms is dat gewoon niet helemaal realistisch.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

Stefan schreef:Ik ga zo met mijn laatste ritje beginnen. Ik ga denk ik maar een kwartier later weg en 8000 kilometer lang 300 km/h rijden, zodat ik minimaal een dag of 3 te vroeg aan kom op het eindpunt.

Goed idee.
_O_
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chrysa »

Stefan schreef:Soms is dat gewoon niet helemaal realistisch.
Waarom niet?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Stefan »

Wat is de definitie van 'niet te vroeg'? Als ik meer dan 1 seconde voor vertrektijd bij een halte ben? Als ik meer dan 1 minuut voor vertrektijd bij een halte ben? Dat is een beetje het dingetje wat ik bedoel. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door CamilleKreemers »

ik zou zeggen dat de bus niet voor de vertrektijd vertrokken mag worden bij HOV-lijnen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Stefan »

Oké.. Kleine situatieschets dan: De bus rijdt bij halte A netjes op de geplande tijd weg, ik noem maar wat.. 9:00. Om 9:01 moet de bus vertrekken vanaf halte B. Het verkeerslicht zit mee, dus de buschauffeur kan rustig doorhobbelen. Het is nu 9:00:35 en er staat niemand bij halte B.. Wat moet de chauffeur nu doen dan? Bij elke halte gaan stoppen voor 10-15 seconden of rustig doorrijden en bij een tijdhalte zijn tijd afwachten?

Ik zeg niet dat het goed is om te vroeg te rijden, maar soms ontkom je er gewoon niet aan. Zolang je nog met menselijke factoren (en overig verkeer uiteraard) te maken hebt, is het gewoon onmogelijk om op de seconde precies te rijden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door pedaalemmerzak »

Stefan schreef:Wat is de definitie van 'niet te vroeg'? Als ik meer dan 1 seconde voor vertrektijd bij een halte ben? Als ik meer dan 1 minuut voor vertrektijd bij een halte ben? Dat is een beetje het dingetje wat ik bedoel. :P
Vroeger was er hier zo wel degelijk het systeem van tijdhaltes (tenminste, dat stond op de halte kaarten, in hoeverre het echt policy was weet ik niet)

Ik vind dat een buschauffeur ten alle tijde even pauze moet houden bij de tijdhalte als hij te vroeg is. Dan moet dat natuurlijk ook wel kúnnen bij die tijdhalte, dus tijdhaltes alleen maken daar waar een haltekom of busbaan is (bij lammenschans is er gewoon een busstrook dus dat kan zeker fungeren als tijdhalte). En dan simpelweg op de seconde vertrekken van de vertrektijd.

En ik vind ook dat buschauffeurs hierop moeten kunnen worden afgerekend, als zij dit niet halen (te vroeg). Te laat is meestal niet de schuld van de buschauffeur, aangezien er soms heel veel mensen door 1 deur moeten instappen (ik stap dan gewoon achterin in maar het schaapvolk doet dat niet), aangezien er werkzaamheden zijn, files, lossende vrachtwagens etc.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door pedaalemmerzak »

Stefan schreef:Oké.. Kleine situatieschets dan: De bus rijdt bij halte A netjes op de geplande tijd weg, ik noem maar wat.. 9:00. Om 9:01 moet de bus vertrekken vanaf halte B. Het verkeerslicht zit mee, dus de buschauffeur kan rustig doorhobbelen. Het is nu 9:00:35 en er staat niemand bij halte B.. Wat moet de chauffeur nu doen dan? Bij elke halte gaan stoppen voor 10-15 seconden of rustig doorrijden en bij een tijdhalte zijn tijd afwachten?
Dit laatste; bij een tijdhalte de gewonnen tijd afwachten.

Tijdhaltes zouden bij alle belangrijke OV knooppunten moeten zijn (dus zeker Station Lammenschans) en ook bij enkele belangrijkere tussengelegen haltes waar er ook fysiek de mogelijkheid is om te wachten.

Een systeem van 'elke halte is een tijdhalte' werkt niet, dan moet de bus extra langzaam gaan rijden tussen twee haltes in (want je kunt niet altijd gewoon stilstaan bij elke halte zonder het verkeer op te houden) en dan wordt het levensgevaarlijk.

Vroeger stond er op de halte kaarten aangegeven waar de tijdhaltes waren, dus als je weet dat jouw bushalte geen tijdhalte is heb je geen recht om te klagen als de bus te vroeg is.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door pedaalemmerzak »

Voor RNET 400 zou je kunnen bepalen als tijdhaltes bijvoorbeeld:

Leiden CS
( breestraat en korevaarstraat is geen haltekom, dus kan niet)
Leiden Lammenschans
Zoeterwoude Dorp
dan nog 1 halte in zoetermeer (aïdaschouw of hoe heet dat ding tegenwoordig, die namen zijn veranderd)
Zoetermeer CW
'
Dus op al die plekken moet de bus effe wachten als hij te vroeg is.

Een andere oplossing is rijtijden wat krapper zetten. Ik heb persoonlijk liever bussen die een paar minuutjes te laat zijn dan te vroeg. Maar misschien komt dat door mijn zuidelijke achtergrond? :')
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Tristan »

Stefan schreef:Oké.. Kleine situatieschets dan: De bus rijdt bij halte A netjes op de geplande tijd weg, ik noem maar wat.. 9:00. Om 9:01 moet de bus vertrekken vanaf halte B. Het verkeerslicht zit mee, dus de buschauffeur kan rustig doorhobbelen. Het is nu 9:00:35 en er staat niemand bij halte B.. Wat moet de chauffeur nu doen dan? Bij elke halte gaan stoppen voor 10-15 seconden of rustig doorrijden en bij een tijdhalte zijn tijd afwachten?

Ik zeg niet dat het goed is om te vroeg te rijden, maar soms ontkom je er gewoon niet aan. Zolang je nog met menselijke factoren (en overig verkeer uiteraard) te maken hebt, is het gewoon onmogelijk om op de seconde precies te rijden.
Bij Arriva geldt als 'op tijd' als de bus tussen 1 minuut te vroeg en 3 minuten te laat vertrekt. Als een bus dus een halve minuut te vroeg is, mag hij gewoon doorrijden, is hij meer dan één minuut te vroeg, moet hij even wachten.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Stefan »

Ligt overigens aan de opdrachtgever. Ik weet inderdaad dat 't bij 'ons' in het DAV-gebied, zo geregeld is. :)

Overigens heb ik 't wel een beetje overdreven, maar was wel even goed voor de discussie. :) Ik blijf er overigens bij, dat ik zelf liever een minuut of 1-2 te laat rij, dat ik dat met een beetje doorrijden bij een tijdhalte weer bijgetrokken heb.. Er is niks irritanter dan dat je bij elke (bij wijze van spreken) halte moet wachten tot het tijd is, zeker in de avonduren.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door pedaalemmerzak »

Ze zouden de rijtijden toch ook krapper kunnen maken in de avonduren?

Zeker op een lijn als 400, die super verspitst is, lijkt me dat handig. In de spits rijdt het ding 10x per uur of zo en zit elke bus propvol, en duurt het lang voordat iedereen is ingestapt bij elke halte, en is het ook druk op de weg.

In de avonduren rijdt het ding maar 2x per uur en zit hij hooguit zitvol, nooit echt propvol, en is het heel rustig op de weg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten