Pagina 1 van 134

Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 28 feb 2012, 16:02
door flipje
De aanbesteding voor deze concessie (voormalig: Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden-Holland) loopt al een tijdje. Volgens het bestek zou eind februari/begin maart bekend worden gemaakt wie de concessie heeft gewonnen.

Weet iemand hoeveel vervoerders zich hebben ingeschreven? Ik kan zo niks vinden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 17:40
door Milco
Wordt de nieuwe naam van de concessie "Zuid-Holland Noord"?
Heeft 'ie wel gelijk een kortere naam dan in de nu huidige concessie :lol:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 17:52
door wwijker
Volgens mij is het uitgesteld,
uit BRON blijkt dat de inschrijfdatum pas 26 maart is

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 18:55
door Suus
Milco1995 schreef:Wordt de nieuwe naam van de concessie "Zuid-Holland Noord"?
Heeft 'ie wel gelijk een kortere naam dan in de nu huidige concessie :lol:
De huidige naam heeft een lange naam omdat de concessie in feite uit twee regio's bestaat die samen zijn aanbesteed. Zo zijn er bijvoorbeeld ook twee Rocov's.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 19:40
door TLP
Laten we zo zeggen dat de nieuwe naam een beetje vreemd in de mond ligt. Tevens klopt hij ook niet. Er zijn namelijk buslijnen die zelfs in de regio Rotterdam rijden, dus kunnen ze die naam wel doorvoeren?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 19:50
door Fles
TLP schreef:Laten we zo zeggen dat de nieuwe naam een beetje vreemd in de mond ligt. Tevens klopt hij ook niet. Er zijn namelijk buslijnen die zelfs in de regio Rotterdam rijden, dus kunnen ze die naam wel doorvoeren?
Wat rukt het nou hoe die concessie heet man :D Tevens gebruik je eveneens ook dure woorden, waar dat onterecht alsmede onjuist ende onwaarachtig evenals misleidend is.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 20:07
door Suus
De concessie beslaat de noordelijke helft van de provincie dus de naam dekt de boel heel redelijk.

Dit wordt mogelijk ook de eerste concessie waarbij het meenemen van de fiets in de bus wordt toegestaan :cry:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 20:28
door Milco
Met die opgehoogde haltes kun je toch zo de bus infietsen? :lol:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 21:22
door Fles
fietsen in de bus, dat wordt lachen :N

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 21:28
door webguy
In de bus? of voorop een rek?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 21:32
door Jef400
Interessant de laatste tijd die concessiewisselingen. Ik heb het al een keer in de 304 bij mij mee gemaakt die fietsen in de bus maar als er geen rekken komen wordt het zoals Fles het al aangeeft een puinzooi. Kon er helaas geen foto van nemen. Hele stoel zat onder de fietsensmeer. Heerlijke troep.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 21:50
door TLP
Fles schreef:
TLP schreef:Laten we zo zeggen dat de nieuwe naam een beetje vreemd in de mond ligt. Tevens klopt hij ook niet. Er zijn namelijk buslijnen die zelfs in de regio Rotterdam rijden, dus kunnen ze die naam wel doorvoeren?
Wat rukt het nou hoe die concessie heet man :D Tevens gebruik je eveneens ook dure woorden, waar dat onterecht alsmede onjuist ende onwaarachtig evenals misleidend is.
't is goed met jou Fles. En wie gebruikt hier nou dure woorden? :?
Bee schreef:De concessie beslaat de noordelijke helft van de provincie dus de naam dekt de boel heel redelijk.

Dit wordt mogelijk ook de eerste concessie waarbij het meenemen van de fiets in de bus wordt toegestaan
Ik leg het wel helemaal uit:
Zuid-Holland Noord ligt nu eenmaal vreemd in de mond waardoor 't verwarrend is, zeker voor buitenlanders die geen idee hebben hoe Nederland in provincies is ingedeeld. Als ze ook nog eens denken dat Nederland Holland heet snappen ze het al helemaal niet meer, dan denken ze namelijk dat de concessie het noorden van het zuiden van Holland (Nederland) beslaat. Ook qua ligging is de naam vrij onlogisch. Het is niet voor niets dat in de huidige concessienaam Rijnstreek/Midden Holland voorkomt. Sterker nog, er zijn een aantal lijnen die evengoed tot een andere concessie kunnen behoren door concessieoverschrijdingen, zoals lijn 195/295 die eigenlijk door het zuidoosten van Zuid-Holland rijdt en een soort van concurrent heeft uit het DAV-gebied (lijn 90) met nagenoeg gelijke begin- en eindbestemmingen. Dan heb je bijvoorbeeld ook nog lijn 292, die in de omgeving van R'dam rijdt dus een lijn die Qbuzz ook zou kunnen rijden. Dus vandaar deze bewering.

Overigens, denk je nou echt dat die fietsen problemen gaan opleveren? Ja als je geen duidelijke regels opstelt en de boel niet faciliteert wel.
Maareh, er is in elke bus een rolstoelplek die in principe ruimte biedt voor een opgevouwen fiets, die regel lijkt mij dan ook best rendabel want in de trein geldt hij ook. Als je de fiets onopgevouwen toelaat verlies je zo 6 zitplaatsen of je bus wordt vuil.
Als de regel die ik hierboven beschreef straks daadwerkelijk in werking treedt, ga ik er bovendien vanuit dat een rolstoel straks nog steeds voorrang heeft dus als die de bus inkomt heeft de fietser pech. Enne, onze schoenen zijn vaak evengoed vies hoor en enkelen gaan zelfs met deze op de bank! Dat is dus evengoed erg!

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 21:53
door Jef400
Nou Tim. Je vergelijkt wel weer een koe met een olifant hoor. Maargoed even OT nu dan

Als je de boel zo faciliteren ben ik geen tegenstander tegen bussen in de bus.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 21:56
door Ronald
JeffreyMeijer schreef:ben ik geen tegenstander tegen bussen in de bus.
Ik wel. Met fietsen lijkt het mij al vol genoeg worden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:08
door Fles
:D _O-

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:28
door Suus
TLP schreef: Zuid-Holland Noord ligt nu eenmaal vreemd in de mond waardoor 't verwarrend is, zeker voor buitenlanders die geen idee hebben hoe Nederland in provincies is ingedeeld. Als ze ook nog eens denken dat Nederland Holland heet snappen ze het al helemaal niet meer, dan denken ze namelijk dat de concessie het noorden van het zuiden van Holland (Nederland) beslaat.
Hoeveel buitenlanders hebben interesse in de Nederlandse concessieindeling. Nederlanders weten dat je een provincie Zuid-Holland hebt en dat deze concessie de noordelijke helft van deze provincie beslaat.
Ook qua ligging is de naam vrij onlogisch. Het is niet voor niets dat in de huidige concessienaam Rijnstreek/Midden Holland voorkomt.
Buiten het gebied is het begrip Hollands Midden redelijk onbekend. Hij is binnen de regio vooral bekend omdat het politiekorps daar ook deze naam gebruikt. Bovendien, Zuid-Holland Noord is nog altijd praktischer dan Duin- en Bollenstreek / Leiden en Rijnland / Midden-Holland wat tot nu toe als naam voor het concessiegebied werd gebruikt.
Sterker nog, er zijn een aantal lijnen die evengoed tot een andere concessie kunnen behoren door concessieoverschrijdingen, zoals lijn 195/295 die eigenlijk door het zuidoosten van Zuid-Holland rijdt en een soort van concurrent heeft uit het DAV-gebied (lijn 90) met nagenoeg gelijke begin- en eindbestemmingen. Dan heb je bijvoorbeeld ook nog lijn 292, die in de omgeving van R'dam rijdt dus een lijn die Qbuzz ook zou kunnen rijden. Dus vandaar deze bewering.
Er komen geen buslijnen vanuit dit concessiegebied in het gebied wat politiek gezien wel eens als Zuid-Holland Zuid wordt aangeduid. Er ligt een natuurlijke barriere in de vorm van de Lek en tussen Rotterdam en Vianen zijn er geen bruggen over deze rivier.
Overigens, denk je nou echt dat die fietsen problemen gaan opleveren? Ja als je geen duidelijke regels opstelt en de boel niet faciliteert wel.
De politiek in Zuid-Holland is ook de uitvinder van het gratis meenemen van fietsen in de trein van Arriva tussen Dordrecht en Geldermalsen. Deze trein heeft intussen een reputatie opgebouwd van rijdende fietsenstalling. Als er geen goede beheersmaatregelen voor het fietsvervoer worden getroffen wordt het in de bus al net zo'n fietsenstalling.
Maareh, er is in elke bus een rolstoelplek die in principe ruimte biedt voor een opgevouwen fiets, die regel lijkt mij dan ook best rendabel want in de trein geldt hij ook. Als je de fiets onopgevouwen toelaat verlies je zo 6 zitplaatsen of je bus wordt vuil.
Een fiets past niet goed op de huidige ruimte die nu is gereserveerd voor rolstoelplaatsen. De Stadsregio Arnhem-Nijmegen heeft per bus maar liefst twee rolstoelplaatsen verplicht gesteld, wat er op neer komt dat je daarmee nog eens vier zitplaatsen inlevert. Voor reizigers die langer in de streekbus moeten zitten, bijvoorbeeld van Schoonhoven naar Gouda of Rotterdam lijkt mij dat toch niet echt prettig.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 10:06
door Jef400
Of je zou zoals in het buitenland. bijvoorbeeld Zwitserland. Fietsenrekken achter de bus moeten plakken. Anders is het bijna niet te faciliteren tenzij je de bus een meter langer wil maken. Of je heft 4 stoelen op. Nog slechter idee.

Wat het moraal is: Als je het gaat faciliteren ben ik voorstander als je niks doet dan moet het niet kunnen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 11:13
door Chauf21
Het meenemen van de fiets is slechts een optie die vervoerders kunnen uitwerken. Niets daarover is zeker. Het is overigens niet nieuw, want een paar jaar geleden was men al van plan om een proef te houden met het meenemen van fietsen in de bus.

Wat ik veel interessanter vind, is dat er geen nieuwe bussen bij aanvang van de concessie worden gevraagd. Daarnaast heeft de vervoerder heel veel vrijheid en zeggenschap in de gehele vervoerketen, ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 11:18
door Suus
Geen nieuwe bussen, maar de bussen moeten wel aan scherpe uitstooteisen voldoen, dus je kan niet zomaar met dezelfde bussen blijven rijden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 11:22
door Edwin
Kunnen ze gewoon niet een rek achterop de bus hangen waar enkele fietsen in kunnen? Heb je die dingen niet in de bus.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 18:41
door RoelZ1
En dan stap je uit, vergeet je aan de chauffeur te melden dat je fiets nog achterop zit, hij rijdt weg en je fiets is foetsie...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 18:56
door Reiziger Delft
Ik snap niet waarom het nodig is om een fiets mee de bus in te nemen. Het kost ruimte en levert vertraging op bij het laden. Korte stukjes kunnen mensen prima zelf fietsen; daar is een fiets toch voor? Pendel je dagelijks een langer stuk met de bus en fiets je het laatste stuk naar werk/school kan je prima op je eindbestemming een 2e fiets neerzetten. Doe je het af en toe huur je een OV-fiets voor 3 Euro.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 01 mar 2012, 03:14
door midnet
Bee schreef: Hoeveel buitenlanders hebben interesse in de Nederlandse concessieindeling. Nederlanders weten dat je een provincie Zuid-Holland hebt en dat deze concessie de noordelijke helft van deze provincie beslaat.
.
Gewoon tellen: veolia/Conx uit FR, ARRIVA uit DE, misschien zelfs wel die EBS uit IS of PL. maar die hebben spionnen zat die vast wel weten wat bedoeld wordt. Ik vermoed dat buiten dit uitermate kleine clubje OV-geinteresseerden de meeste NLers het verder een r..tzorg zal zijn hoe die concessie heet en of die aan de beurt is om opnieuw in de markt gezet te worden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 01 mar 2012, 19:18
door Stéphane
JeffreyMeijer schreef:Of je zou zoals in het buitenland. bijvoorbeeld Zwitserland. Fietsenrekken achter de bus moeten plakken. Anders is het bijna niet te faciliteren tenzij je de bus een meter langer wil maken. Of je heft 4 stoelen op. Nog slechter idee.

Wat het moraal is: Als je het gaat faciliteren ben ik voorstander als je niks doet dan moet het niet kunnen.
Zou je eens een foto van die Zwitsers hun bus kunnen geven?

Vergeet trouwens niet dat er verschillende soorten fietsen bestaan. Een BMX of vouwfiets in de bus is nog heel wat anders dan een goeie ouwe stadsfiets.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 26 mar 2012, 16:00
door Etienne
Twee inschrijvingen op OV-concessie Zuid-Holland Noord

26 maart 2012 - De termijn voor vervoerders om in te schrijven op de concessie Zuid-Holland Noord voor openbaar vervoer over de weg is per vandaag verlopen. De provincie Zuid-Holland heeft van de vervoerders Arriva en Connexxion aanbiedingen ontvangen. Daarin hebben de vervoerders uitgebreid beschreven hoe ze het openbaar vervoer in de concessie Zuid-Holland Noord de komende jaren willen uitvoeren.

Vervoerder waarschijnlijk half april bekend
De komende weken worden de inschrijvingen beoordeeld. Naar verwachting maakt de provincie op 18 april 2012 bekend welke vervoerder vanaf 9 december 2012 het openbaar vervoer in de Duin- en Bollenstreek, Leiden, de Rijnstreek en Midden-Holland gaat verzorgen.

De provincie verleent de concessie Zuid-Holland Noord voor een periode van acht jaar, met de mogelijkheid tot verlenging van twee jaar. De totale omzet van de concessie bedraagt ruim 600 miljoen euro over tien jaar

Lees verder