Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Sommige opdrachtgevers staan het flexibel maken van de dienstregeling toe, maar dat is lang niet overal toegestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Even het Programma van Eisen van de concessie erbij trekken, dan weet je het zo. KLIK (PDF van 1,5 MB)

Daar staat onder meer het volgende in over tijdhaltes. (Het andere gaat over de sancties op te laat aankomen of te vroeg vertrekken.)
Artikel 4.5.3 Rituitval en punctualiteit

2. De Concessiehouder draagt er zorg voor dat Ritten geen moment eerder vanaf een
Beginpunt, van de in lid 3 van artikel 4.1.1 genoemde knooppunten en stations of van een
andere in de Dienstregeling opgenomen Tijdhalte vertrekken dan is vastgelegd in de
Dienstregeling.
Kijk je wat er onder 4.1.1 staat, dan staat er in dat hele blokje niets over Tijdhaltes:
Artikel 4.1.1 Algemene uitgangspunten Openbaar Vervoer

2. Het openbaar vervoernetwerk bestaat uit een samenhangend netwerk van snelle
verbindende Lijnen die in een vast patroon belangrijke plaatsen en overstappunten met
elkaar verbinden. De Dienstregeling van deze Lijnen is zodanig opgezet dat:
a. Op stations Aansluiting wordt geboden naar en van de voor Reizigers belangrijkste
treindiensten;
b. Op openbaar vervoerknooppunten Aansluiting wordt geboden naar en van andere
verbindende Lijnen;
c. Op openbaar vervoerknooppunten of andere, als zodanig aangemerkte overstaphaltes,
Aansluiting wordt geboden op ontsluitende, eventueel oproepafhankelijke, Lijn en en
eventueel Deur-Halte Vervoer.
Arriva zelf gebruikt in de digitaal te raadplegen dienstregelingen in alle regio's het woord tijdhalte (als in 'toon alleen tijdhaltes') maar dan zul je Arriva toch echt zelf moeten aanspreken op dit woordgebruik, want de provincie heeft dit in het eisenpakket onvoldoende dichtgetimmerd.

In aanvulling op wat Stefan al zegt: in de regio DAV worden de in de dienstregeling vermelde doorkomsttijden (de selectie van haltes in 'het boekje') ook niet als tijdhaltes beschouwd. Dat zou in veel gevallen zelfs onwenselijk zijn omdat niet alle vermelde haltes een haltekom hebben, of zelfs zo zijn opgezet dat het andere verkeer niet kan of mag passeren als de bus er halteert. Voor Station Lammenschans (dat is dus Zuid-Holland Noord en geen regio DAV, voor de matige verstaander) is er geen belemmering om de tijd af te wachten, maar als er geen aansluiting mee gemoeid is, dan vallen die twee minuten te vroeg gewoon binnen het toelaatbare. Maar zoals gezegd: dat zou ik bij Arriva zelf navragen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
jor[D]1
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 08:51

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door jor[D]1 »

Lijn 365, (nu 366) ook regelmatig 10 min (of zelfs meer) voor tijd zien langs denderen.
Dat gebeurt zo structureel dat je er zelfs rekening mee kan houden. Zeg maar 3x per week de bus missen hierdoor.
(vertrek 17:09, en dan sta je rond 17:01 al op de halte en toch mis je de bus)
Rond de 10 minuten te vroeg langs een halte met haltekom is wat mij betreft niet goed te praten.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Milco »

pedaalemmerzak schreef:Te laat is meestal niet de schuld van de buschauffeur, aangezien er soms heel veel mensen door 1 deur moeten instappen (ik stap dan gewoon achterin in maar het schaapvolk doet dat niet), aangezien er werkzaamheden zijn, files, lossende vrachtwagens etc.
Achterin de bus stappen mag alleen in de stadsbussen in Almere, in de dubbelgelede bussen in Utrecht, op lijn 300 en 310 van het R-Net en op Schiphol bij Sternet, verder niet. Gewoon achteraan sluiten bij de rij bij de voordeur, anders krijg jij een sanctie van Arriva :Y
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

Sorry op lijn 68 richting Heijplaat Rotterdam stap ik ook vaak zat achterin anders past niet iedereen in de bus.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Hainje »

Maar dat is omdat je anders niet mee kunt, niet omdat het beleid is.
🍉
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door cassie127 »

In Zwolle op de lijnen 1, 8, 9, 12 & 609 mag je vaak ook achterin instappen. Maar dat is wel afhankelijk van de drukte
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dennistd »

Over het algemeen is de regel dat je voor moet instappen, tenzij de chauffeur anders aangeeft. Op stations halverwege waar veel mensen uit- en instappen is het overzicht bijna niet te houden, meestal kom ik daar dan ook binnenrijden met 'Niet instappen', eerst de uitstappers eruit, deuren dicht, bestemming terugzetten en optrekken naar de voorkant van de halte om de mensen in te laten stappen.

Overigens heeft in elk geval Syntus het zelfs in de huisregels staan:
Mede in verband met het controleren van uw vervoerbewijs dient u aan de voorzijde van de bus in te stappen en aan de achterzijde uit te stappen. Op aanwijzing van de buschauffeur kan van deze regel worden afgeweken.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

jor[D]1 schreef:Lijn 365, (nu 366) ook regelmatig 10 min (of zelfs meer) voor tijd zien langs denderen.
Dat gebeurt zo structureel dat je er zelfs rekening mee kan houden. Zeg maar 3x per week de bus missen hierdoor.
(vertrek 17:09, en dan sta je rond 17:01 al op de halte en toch mis je de bus)
Rond de 10 minuten te vroeg langs een halte met haltekom is wat mij betreft niet goed te praten.
Dat lijkt me sterk: lijn 366 rijdt elk kwartier bij een rijtijd van 17 minuten. Heb je dan niet gewoon de vorige bus gemist die met 5 minuten vertraging rijdt?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

De 365 en 366 komen doordeweeks regelmatig een minuut of drie te vroeg voorbij mijn halte (Kooiplein in Leiden), en -5 bij een halte verder (Groenoord) is niet heel vreemd, maar -10 heb ik nog niet meegemaakt. Deze lijnen kennen geen vakantiedienstregeling, waardoor de vervroeging in de spitsen wel iets groter is deze weken.

Op zondag gebeurt het tegenovergestelde trouwens, dan is de 366 gekoppeld aan de 400 waardoor er Zoetermeer - Leiderdorp gereden wordt (net als vroeger :) ), met een keertijd van 2 minuten in Leiderdorp. Vertragingen van +6 zijn dan niet heel uitzonderlijk...

Overigens, over de 365/366 gesproken, iemand van de planning heeft blijkbaar zitten slapen, in de nieuwe dienstregeling waren de verkeerde haltes voor deze lijnen opgenomen, maar op de halteborden en de vertrekstaten was wel de correcte lijnvoering geplakt. Resultaat: tegenstrijdige informatie (digitaal vs fysiek) en chauffeurs die niet meer wisten waar ze wel en niet moesten stoppen. In OVinfo is nu een nieuwe dienstregeling per 1 januari te vinden waarin het na drie weken gefikst is. De klantenservice wist overigens van niets en bleef volhouden dat de digitale info correct was (juist de fysieke was dus correct) :(
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door BrengMe »

Roeland had op 2 februari 2015 (pagina 56) een aantal bestanden geplaatst met reizigersaantallen op haltes en verbindingen tussen verschillende plaatsen. Deze zijn echter niet meer te downloaden. Zijn er mensen die deze bestanden op hun computer hebben staan? Ik ben bezig met een eigen netwerk voor ZHN, en wil deze data er graag in verwerken.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Bied google geen uitkomst?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door BrengMe »

Nee
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door VIRM »

Weet iemand wat de status is van de automatische halte-afroepen bij Arriva in deze concessie? Ik zat gisteren en vandaag in een Leidse stadsbus, en het was weer bedroevend. Beetje vreemd dat het echt een eeuwigheid duurt om dit op orde te krijgen.
Beul van de blindegeleidelijn
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Tom523 »

VIRM schreef:Weet iemand wat de status is van de automatische halte-afroepen bij Arriva in deze concessie? Ik zat gisteren en vandaag in een Leidse stadsbus, en het was weer bedroevend. Beetje vreemd dat het echt een eeuwigheid duurt om dit op orde te krijgen.
Hoe bedoel je automatisch? Als in Loesje of als in text-to-speech?
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door VIRM »

Als die van Arriva Loesje heet, dan bedoel ik inderdaad Loesje.
Beul van de blindegeleidelijn
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

BrengMe schreef:Roeland had op 2 februari 2015 (pagina 56) een aantal bestanden geplaatst met reizigersaantallen op haltes en verbindingen tussen verschillende plaatsen. Deze zijn echter niet meer te downloaden. Zijn er mensen die deze bestanden op hun computer hebben staan? Ik ben bezig met een eigen netwerk voor ZHN, en wil deze data er graag in verwerken.
Deze heb ik voor je, stuur even een pb als je ze wil. Ik kan ze inderdaad niet meer vinden op internet (ze waren te vinden bij Holland Rijnland, maar dat archief is opgeschoond) -o-
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

@Thom69: Hierover heb ik je ook een PB gestuurd :wink: .
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door wolf »

Viel me vanmiddag bij die tijdlijke amba's bij leiden op, dat er op het filmbord stond, hoelang het duurt voor dat de bus ging rijden,
stond er in het engels op volgens mij,
ik weet niet of iemand anders dat al opgevallen was.....
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

Sinds 11 December 2016 heeft Arriva dat uitgerold in Limburg een schijnbaar ook in de andere Concessies.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Niet helemaal. In ZHN wordt in principe gewoon nog '999 Sorry, buiten dienst' getoond tot kort voor vertrek, wanneer de display het lijnnummer en de bestemming toont - niks fancys dus.

Over fancy gesproken, de displays van de tijdelijke amba's zijn flink van slag, zo getuige deze foto van het genoemde aftellen tot vertrek:

https://goo.gl/photos/Ku5MQNovEjP1GVtVA

(Hier stond eigenlijk "Will depart soon")

De displays op de voorkant tonen de eindbestemming op twee regels en laten opnieuw het begin van de bestemming zien als hier ruimte voor is, waardoor je ongeveer zoiets krijgt:

6 Leiderdorp Le
yhof Leide

De displays aan de zijkant wisselen een beetje af tussen een brei aan tekentjes, de eindbestemming, en de tekst "Eindbestemming Leiden Centraal" (of welke bestemming dan ook). Ook deze tekst is prachtig uitgelijnd waardoor bijvoorbeeld zichtbaar wordt "stemming Leiden Centraal Eindb".
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door wolf »

Zouden ze die amba's gaan gebruiken voor de keukenhof dit jaar ? Aangezien ze wagenparknummers hebben gekregen ...

Die foto van thom69, die tekst bedoelde ik inderdaad.
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik heb al veel eerder gemeld hierzo dat er helemaal niks van die teksten op de displays klopt.


Weg met die lelijke bussen en vervangen door normale a.u.b. Ze zijn lelijk en de displays werken niet goed. Voor de keukenhof lijkt het me wel prima overigens want dat is toch een speciale lijn.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Stefan »

Ok. Dan laten we die ritten die nu door die bussen gereden worden maar vervallen! :pos: :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

Pedaalemmerzak heeft liever geen bus dan slechte bus. :')
Maar gezien sommige post van pedaalemmerzak kan hij sowieso beter met de auto gaan.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten