Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
dylanwild94 schreef:Sorry op lijn 68 richting Heijplaat Rotterdam stap ik ook vaak zat achterin anders past niet iedereen in de bus.
Hainje schreef:Maar dat is omdat je anders niet mee kunt, niet omdat het beleid is.
Dat is natuurlijk onzin: voor de totale capaciteit van de bus maakt het immers niet uit of iedereen voorin instapt of dat een deel via de achterdeur instapt. ;)
Het is natuurlijk wel zo dat het instappen sneller gaat als het over meerdere deuren gespreid wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
wolf schreef:Viel me vanmiddag bij die tijdlijke amba's bij leiden op, dat er op het filmbord stond, hoelang het duurt voor dat de bus ging rijden,
stond er in het engels op volgens mij,
ik weet niet of iemand anders dat al opgevallen was.....
Zag de tekst "vertrekt over .... minuten" ook al op de citea's staan vanmiddag
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
Ik ben geen fan van deze tekst. Ik wil liever gewoon zo snel mogelijk zien waar de bus heengaat. Aangezien lijn 1 tm 4 over CS heen rijden, is dat niet altijd meteen te zien, en niet iedereen weet dat bus 4 naar merenwijk op een ander 'perron' stopt dan bus 4 naar zuidwest. Daardoor kan het gebeuren dat mensen in de verkeerde bus stappen.
De borden bóven de bussen zouden moeten kunnen tonen dat de bus over X minuten vertrekt. Niet de bus zelf. Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor die borden? Ze zijn al jarenlang nogal... nutteloos.
Ik vind het idee leuk hoor (dat je niet meer keihard naar een bus sprint en hijgend instapt, waarna de bus toch nog 5 minuten blijft wachten en je dus voor niks hebt gerend). Maar de uitvoering dient door externe borden te worden gedaan en niet door de bus zelf. Ik ken ook geen enkele andere concessie die dit zo doet?
In Rotterdam gebeurt dit ook, en de schermen op Leiden Centraal zijn afgelopen zomer aangepast. Ze tonen nu de bus die daadwerkelijk op dat perron staat, samen met de tijd tot vertrek. Ik denk ook dat de meerwaarde groter is op haltes als het Alrijne Ziekenhuis of Station De Vink, waar bussen een tijdje keren en je van verre kan zien hoe lang je nog hebt.
Brussel heeft het echt al zolang als ik mij kan herinneren, al in 2009 heb ik het daar gezien. Het is heel nuttig op eindpunten waar meerdere voertuigen (voornamelijk trams) van dezelfde lijn klaar staan, je hoeft dan niet te wachten tot het personeel in een van de voertuigen stapt maar kan alvast warm gaan zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busstation van Leiden Centraal is overigens nog steeds enigszins afgeraffeld, de palen op de stoep waarop je kan voelen/zien welke halte er tegenover je ligt, hebben nog steeds de oude perronnummering. Erboven is telkens een bordje gehangen dat de perronnummering is gewijzigd, maar daar heb je natuurlijk niet zo veel aan als je het op de tast moet doen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
De nieuwe displays hebben sowieso weinig nut omdat ze pas activeren als de bus eronder staat. En met de nieuwe toevoeging van vandaag maakt het die nieuwe displays eigenlijk compleet overbodig :').
Sowieso zou een betere overkapping of iets wel prettig zijn daar.
Die tekst op de film van de bus komen alleen op de bussen te staan die daar beginnen,
Doorgaande stad/streek lijnen staat het niet op, die blijven de bestemming tonen.
Borden boven de bussen zijn eigendom van gemeente leiden, ook de software ervan.
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
Dit kan ik beamen, lijn 1 en 4 bleven de bestemming tonen, lijn 6 telde wel af. De bestemming en het aftellen alterneren op de display ongeveer elke 20 seconden.
Bij aftellen wordt getoond: "Deze bus vertrekt over x minuten", vlak voor vertrek wordt er getoond: "Geplande rit vertrekt zo".
Vanavond was er een inloopbijeenkomst over het ver-R-netten van de verbinding Leiden - Leiderdorp Alrijne Zkh. Even de hoogtepunten:
*De huidige lijn 366 wordt per december dit jaar omgezet naar de R-netformule, met lijnnummer 410.
*De halte Groenoord vervalt voor deze lijn, waardoor R-net 410 gaat halteren te: Leiden Centraal - CS Noordzijde/LUMC - Kooiplein - Leiderdorp Rietschans - Statendaalder - Alrijne Ziekenhuis.
*In eerste instantie gaat de 410 4× per uur rijden (de 'ingroeiperiode'); op termijn moet de lijn 6× per uur gaan rijden.
*De rest van de lijnen in Leiderdorp blijft gelijk.
Kortom, naast het veranderen van het lijnnummer en het vervallen van Groenoord voor deze lijn, verandert er praktisch niets.
Sinds december vorig jaar is lijn 365 (Schiphol - Leiden C) gesplitst in twee lijnen: 365 Schiphol - Leiden C en 366 Leiderdorp - Leiden C. Deze laatste lijn wordt vanaf december R-net. Hierbij verandert er aan het uiterlijk van het OV het een en ander: naast dat er vanaf december rode Volvo's in plaats van blauwe komen te rijden, moeten alle haltes aangepast worden. Korte beschrijving per halte:
* CS Noordzijde/LUMC: Deze halte krijgt ook R-netmeubilair.
* Kooiplein: Deze halte kent nu een zeer smal halteperron, waar nauwelijks ruimte is voor een abri. Dit wordt opgelost door de haltekom op te heffen en deze ruimte te gebruiken voor een verbreed halteperron, in beide richtingen, de bussen halteren dus op de rijbaan. Deze halte wordt niet verplaatst en krijgt geen fietsenstalling.
* Rietschans: Deze halte wordt ook niet verplaatst, maar de haltes zelf worden opnieuw ingericht. Richting Leiden wordt aan het fietspad een fietsenstalling geplaatst, richting Leiderdorp wordt de abri verplaatst naar een verbreed halteperron. Zie ook https://goo.gl/photos/ftCKpQrSWzwpje719.
* Statendaalder: De halte richting Leiderdorp krijgt een kleine fietsenstalling. Richting Leiden wordt de halte verplaatst naar het zuiden, dichtbij waar de halte vroeger ook lag. Deze halte krijgt een grote(re) fietsenstalling. Zie ook: https://goo.gl/photos/tphpjz8SNcEYCoB47. Oorspronkelijk was deze halte niet ingetekend (!), waardoor de 410 alleen zou stoppen bij Kooiplein, Rietschans en het Alrijne Ziekenhuis. Na, als ik het goed begreep, een lobby van de gemeente Leiderdorp bij Arriva/Provincie Zuid-Holland is besloten om Statendaalder alsnog toe te voegen.
* Alrijne Ziekenhuis: De halte richting Leiden krijgt een grote(re) fietsenstalling. De eindhalte van de 410 / de halte richting de A4 wordt verplaatst naar voor de rotonde bij het ziekenhuis, waardoor de twee haltes tegenover elkaar komen te liggen. Zie ook: https://goo.gl/photos/B65AxiKj5Y78koKSA. De 410 hoeft het terrein van het ziekenhuis dus niet meer op te rijden. Er wordt nog onderzocht of er een brug gemaakt kan worden tussen de halte en het ziekenhuisterrein, dit scheelt wat omlopen.
De planning van in elk geval de gemeente Leiderdorp is om alle infrastructurele zaken in september afgerond te hebben. Er ligt nog een groot infraproject aan vast: de Persant Snoepweg (Alrijne Ziekenhuis - kruispunt Engelendaal) moet worden aangepast, wat waarschijnlijk vanaf april grootschalige werkzaamheden gaat opleveren.
En nog een kleinigheidje: R-nethaltes aan deze lijn krijgen, voor wat het er nu naar uit ziet, geen R-netbankjes, R-netafvalbakken en R-nethekken, want... het verantwoordelijke team bij de gemeente Leiden gaat niet akkoord met het ontwerp hiervan en wil meubilair naar eigen ontwerp plaatsen. :')
Ach ja. Lijn 366 is toch gewoon een snelle stadsbus?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Zoetermeer - Katwijk bestond vroeger al, dat was de 32, maar die is al in december 2010 door Connexxion geknipt. De vraag is wanneer er R-NET naar Katwijk komt, want het gaat allemaal tergend traag met de uitrol. De 370 en 197 moeten ook nog namelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94 schreef:Ik snap niet waarom ze dan niet gewoon lijn 400 doortrekken.
Dat was het geval toen het lijn 365 was, en dat was volgens mij geen succes.
Er zullen ongetwijfeld bussen zijn die als 400 binnenkomen op Leiden Centraal en als 410 verder gaan en vice versa, maar dan om een omloop rond te krijgen en niet om structureel een doorgaande verbinding te maken. De 410 is wel een vlotte manier om vanuit Leiderdorp op het CS te komen, maar de verbinding Leiderdorp-Breestraat bijvoorbeeld wordt er zeker niet vlotter van. Bovendien zit je nog met afwijkende frequenties.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Opvallend dat de 184 aanmerkelijk meer reizigers vervoerde dan de 101, ook toen hij nog niet door Langeraar reed. En toch is het vrijwel afgelopen met die eerste...
Bijzonder ook dat de stadsdiensten van Alphen en Gouda ineens een kleine afname in chiptransacties laten zien (want dat is wat gemeten wordt). Het zijn geen goudmijntjes maar ik denk dat dat meer te maken heeft met die proef met pinnen op de bus.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."