Pagina 45 van 134

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 25 feb 2014, 20:06
door Suus
Ook jammer voor het treinvervangend busvervoer, dat mocht tot nu toe ook altijd door de Breestraat -o-

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 25 feb 2014, 23:07
door Delftse Chauff
Wij gaan met Veolia lijn 45 via de koninginnelaan-5 meilaan-Churchilllaan-Noordeinde rijden. Geld voor extra rijtijd wordt niet betaald, dus de huidige dienstregeling blijft gewoon gelden.
Het enige wat Veolia gaat doen (op eigen kosten) is de diensten ruimer maken.
Nu gaan we bij aankomst op Leiden CS met lijn 45 na 4 minuten ('s avonds/zondag 2 minuten) terug als lijn 43 of 45.
Het plan is om tijdens de afsluiting van de Breestraat lijn 43 op zichzelf te laten keren en zal lijn 45 keren op de volgende 45 van Veolia (als er dus 1 of 2 ritten van Arriva tussen komen is er kans dat we 34 of 49 (min aftrek van vertraging) minuten overloop krijgen. Ook op Den Haag Centraal zal de overlooptijd op de volgende rit of lijn verruimd worden om vertraging op te vangen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 25 feb 2014, 23:39
door Skinkie
Ik stel dit dus echt al jaren voor... om Leiden Lammenschans een echt OV knooppunt te maken en tussen Leiden CS en Lammenschans een zeer hoog frequente lightrail te laten rijden. Dat zou toch moeten kunnen? Bussen uit de binnenstad en HEEL VEEL mensen op CS.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 26 feb 2014, 18:25
door WSM
Lekker, overstappen in het zicht van de finish...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:22
door Somoht
Weet iemand toevallig of de hybride bussen (materieel 48.. ) op lijn 1 en 2 in Leiden rijden?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:32
door Suus
Ja, dat rijden ze.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:44
door Somoht
Dank voor snelle reactie, zit klacht na te gaan dat hybride bussen geen realtime info hebben op lijn 1,2.
Ik zit nu in mijn logbestanden met voertuigposities te bekijken maar ik zie gewoon geen enkel realtime bericht op die lijnen langskomen met voertuignummer 48.. op lijn 1 of 2.
Ergste is nog dat als ik terugkijk ik ook in wat bestanden van vorig jaar geen enkel positiebericht langs zie komen met hybride bussen op die lijnen (alleen als ik zoek op lijnen boven de 10 krijg ik wat terug).
Kan mij toch bijna niet voorstellen dat die hybride bussen al een jaar cq begin concessie geen enkel bericht uitsturen voor deze lijnen :X Zeker als dat ook betekent dat de berichtenstroom naar 9292 en dus de DRIS'sen niet dynamisch was...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 10:23
door Daelea
Ik moet toegeven dat ik niet heel vaak met lijn 1 of 2 reis (vooral met lijn 5 - doordeweeks ook 99% hybride bussen), maar in zo goed als alle hybride bussen heb ik actuele reisinfo gezien op de schermen, en de OVinfo-app werkt ook nagenoeg altijd nauwkeurig. Opvallend is wel dat de DRIS'en op Leiden Centraal te vaak een vertraging van een streek- of stadslijn (gebeurt bij allebei) niet tonen: het busje komt op vertrektijd in beeld (dus "bus vertrekt nu"), blijft een paar minuten staan en verdwijnt dan, terwijl de bus nog niet geweest is.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 15:45
door Z2N
Dat de schermen niet kloppen is niet alleen in Leiden zo: ik sta nu te wachten op lijn 184 in Alphen, en op het scherm was de bus op tijd, OV-info leerde mij dat de bus inderdaad te laat is.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 16:04
door Somoht
Achteraf bleek dat ik de verkeerde lijncode gebruikte (lijn 1 in leiden is 17011 ipv 17001). Bleek overigens wel dat de hybridebus voor 3 ritten achter elkaar in zijn omloop geen actuele reisinfo had gestuurd.

Die problemen met 9292DRIS'sen in Zuid-Holland (excl Haaglanden) zijn wel bekend ja, ROVER is ook aan het klagen
Dat GOVI cq. OVinfo het beter doet dan de DRIS'sen in de straat komt omdat andere omdat GOVI zelf de predicties doet aan de hand van de voertuigpunctualiteit ipv een datastroom met prognoses van de vervoerder zelf.
Die datastroom (Koppelvlak 19) is vaak stuk of inaccuraat. Daarnaast zie ik in de 9292 app regelmatig voertuigen minuten te vroeg van tijdhaltes vertrekken, dat is ook killing voor de betrouwbaarheid van DRIS'sen, dan verdwijnt immers de bus van de DRIS op Leiden.
Daarnaast wordt ik niet zo vrolijk van het Prodata systeem die Arriva (maar ook EBS,Veolia) gebruiken. Het systeem van Connexxion is veel accurater.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 16:21
door Frans F
Skinkie schreef:Ik stel dit dus echt al jaren voor... om Leiden Lammenschans een echt OV knooppunt te maken en tussen Leiden CS en Lammenschans een zeer hoog frequente lightrail te laten rijden. Dat zou toch moeten kunnen? Bussen uit de binnenstad en HEEL VEEL mensen op CS.
En dan gaan lopen van een van beide stations naar de Breestraat, de Haarlemmerstraat of de Hooigracht?
Ik vrees dat dat toch behoorlijk wat reizigers gaat kosten die daar geen trek in hebben.

In Den Bosch zijn ze ook de stadsbussen buiten het centrum om naar het station gaan leiden.
De gevolgen waren rampzalig, zowel voor de reizigersaantallen als voor de winkeliers (die dit bedacht hadden).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 16:40
door nvdw
Precies. Buiten dat is de Breestraat voor de meeste bussen de snelste en meest praktische route.

Gisteren was ik toevallig in de Leidse binnenstad en net als zoveel stadscentra kampt ook Leiden met een overschot aan winkelruimte. Dat heeft niks te maken met wel of geen bussen door de straat, maar met een algemene trend. Voor steeds meer zaken is een winkel van steen simpelweg te onhandig of te duur. Stel dat je alle winkels uit de Breestraat haalt, dan is er elders in de binnenstad genoeg oppervlak om die winkels te huisvesten...

De bus uit de Breestraat betekent voor veel lijnen een omweg. Die omweg kost geld. Het precedent is al geschapen met de tijdelijke afsluiting van de Breestraat: de stadsbussen richting Leiderdorp gaan nu in een 40'-frequentie rijden omdat het handhaven van de huidige frequentie extra businzet vergt en noch de gemeente noch Arriva die kosten willen dragen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 17:36
door Z2N
Ik had er hier nog niets over gezien, dus meld ik het maar: sinds 20 maart is de Keukenhof weer open, en dus rijden dan dus de Keukenhof-lijnen naar Schiphol en Leiden weer.

Maar waar Arriva vorig jaar bussen huurde van TCR, worden dit jaar alleen maar eigen bussen ingezet. Het materieelpark voor de Keukenhof-lijnen bestaat op het ogenblik vooral uit Qliner-Volvo's, waar er sinds de laatste dienstregelingwijziging te veel van zijn, maar er zijn dit jaar ook een paar uniekelingen: een vijftal (?) Friese Citea's, die speciaal bestickert zijn.

Afbeelding
Arriva 8501, Lisse Keukenhof // Fryske Keukenhof-Ferfier par Alfenaar, sur Flickr

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 22:47
door webguy
Er is daar vast geld te verdienen...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 22:52
door Suus
Klopt, die lijnen zijn een waar goudmijntje voor de vervoerder omdat ze vol zitten met mensen die niet zelden nog een duur kaartje op de bus moeten kopen (9 euro voor een retourtje). Daarnaast interessant is het Keukenhof Combiticket inclusief entree voor de Keukenhof, dat ook geldig is bij Sternetlijn 197 van Connexxion maar alleen verkrijgbaar in de voorverkoop.

De dranghekken op Leiden Centraal zullen ook wel weer geplaatst zijn :)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 23:12
door Z2N
Toen ik er vanmiddag was, nadat ik terug kwam uit Lisse voor de bovenstaande foto, waren er nog geen dranghekken. Wordt overigens wel weer tijd, kijkend naar het feit dat het prachtig weer wordt morgen. :Y

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 29 mar 2014, 13:28
door Meltrain
Z2N schreef: Het materieelpark voor de Keukenhof-lijnen bestaat op het ogenblik vooral uit Qliner-Volvo's, waar er sinds de laatste dienstregelingwijziging te veel van zijn,
Zo veel is er toch niet veranderd aan de Qliners afgelopen december? :? Alleen lijn 365 is geknipt, maar zijn er daardoor Volvo's overbodig geworden?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 29 mar 2014, 13:57
door Z2N
De frequentie van de 365 is binnen Leiden-Noord en Leiderdorp verlaagd van zes bussen per uur naar vier, en tussen Leiden en Zoetermeer van twaalf naar tien in de avondspits. Daardoor heeft Leiden iets van vijf Volvo's te veel, terwijl ze daar al ruim in de Volvo's zaten. Deze Volvo's worden daarom op de lijnen 854 en 858 ingezet, die hun piekmomenten hebben op de tijdstippen dat de rest van het netwerk in het dal zit. Die paar bussen die je dan alsnog tekort komt zijn dan de Friese Citea's.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 29 mar 2014, 16:55
door Stefan
Er zijn ook niet voor niets 3 Volvo's naar 't DAV-gebied gegaan. :P

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 29 mar 2014, 19:50
door WSM
Z2N schreef:Daardoor heeft Leiden iets van vijf Volvo's te veel, terwijl ze daar al ruim in de Volvo's zaten.
Bijzonder. Ik zie nog steeds Citea's en soms zelfs stadsbussen op lijn 365 rijden. En daar mag je dan HOV-prijzen voor neertellen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 29 mar 2014, 21:58
door Jelmer
Z2N schreef:Ik had er hier nog niets over gezien, dus meld ik het maar: sinds 20 maart is de Keukenhof weer open, en dus rijden dan dus de Keukenhof-lijnen naar Schiphol en Leiden weer.

Maar waar Arriva vorig jaar bussen huurde van TCR, worden dit jaar alleen maar eigen bussen ingezet. Het materieelpark voor de Keukenhof-lijnen bestaat op het ogenblik vooral uit Qliner-Volvo's, waar er sinds de laatste dienstregelingwijziging te veel van zijn, maar er zijn dit jaar ook een paar uniekelingen: een vijftal (?) Friese Citea's, die speciaal bestickert zijn.

Afbeelding
Arriva 8501, Lisse Keukenhof // Fryske Keukenhof-Ferfier par Alfenaar, sur Flickr
8501 t/m 8505 met Keukenhof bestickering, en de 8506 in ZHN bestickering. Bussen zijn (volgens het Wagenparkje van december) uit de stalling Sneek

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 03 apr 2014, 20:50
door Edwin
Buslijn 365 wordt R-netlijn 400

Buslijn 365 tussen Leiden en Zoetermeer wordt vanaf eind 2014 R-netbuslijn 400. Deze busverbinding is de eerste in Zuid-Holland waar R-net gaat rijden. (...)

Route
Tussen Leiden Lammenschans en Zoetermeer Centrum West volgt R-netbuslijn 400 vrijwel dezelfde route als de huidige lijn 365. Hoe de bus in de toekomst tussen Leiden Lammenschans en Leiden Centraal gaat rijden wordt nog onderzocht.

Lees verder

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 03 apr 2014, 21:06
door Suus
Oja, want het lijnnummer 365 is zo oud :roll:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 03 apr 2014, 21:28
door Hainje
Ahhhh, mijn autistisch brein kan lijnnummer 400 niet aan!!! :(

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 03 apr 2014, 21:36
door BrengMe
Te veel lijnen 400 of te veel wijzigingen?