Pagina 53 van 134

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 15:58
door Daelea
Als je de eerdere berichten in dit topic rustig had doorgelezen, had je de links snel gevonden. Ik heb inderdaad een overzichtje gemaakt waar Meltrain hierboven naar gelinkt heeft. Dit is gebaseerd op de rauwe data die Arriva geüpload heeft naar Koppelvlak1: kv1.openov.nl.
Het is in de OV-wereld doodnormaal dat bedrijven hun informatie al vroeg intern doorsturen (berichten via intranet, in de kantine, weet ik het) en ook al voor de start van de dienstregeling online zetten (via Koppelvlak1 zoals Arriva of via de website zoals Connexxion). De officiële informatie naar de gewone reizigers komt vaak erg laat, volgens mij meestal begin december.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 17:01
door Daelea
OmniLezer schreef: De wijzigingen tot nu toe zijn;
- lijn 57/90 wisselen van eindbestemmingen
- nieuwe lijn 169/269
- nieuwe lijn 176 voor Stompwijk(en P+R A4. Ze hadden net zo goed lijn 32 van Connexxion kunnen houden.)
- nieuwe lijn 193 (spitslijn 293 die vaker rijdt. Dus Connexxio zat niet fout met lijn 193)
- lijn 365 wordt geknipt in 365/400.
- nieuwe lijn 400(voormalig interliner 206 van Connexxion)
- lijn 850 komt op (4x per uur/gelijk aan stadslijn qua afstand)
Over lijn 176: deze rijdt alleen een rondje in Zoeterwoude, van het P&R naar het dorp en terug, dus Stompwijk wordt er in principe niet mee bediend. Lijn 32 van Connexxion verbond Zoeterwoude-Dorp met Zoetermeer en Leiden (en nog eerder ook met Katwijk), dus dit is niet echt vergelijkbaar met de nieuwe 176.

Lijn 850 is een nieuwe Keukenhoflijn, en dient dus niet bepaald als stadsdienst, aangezien deze alleen in het voorjaar rijdt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 20:59
door OmniLezer
Thom69 schreef:
OmniLezer schreef: De wijzigingen tot nu toe zijn;
- lijn 57/90 wisselen van eindbestemmingen
- nieuwe lijn 169/269
- nieuwe lijn 176 voor Stompwijk(en P+R A4. Ze hadden net zo goed lijn 32 van Connexxion kunnen houden.)
- nieuwe lijn 193 (spitslijn 293 die vaker rijdt. Dus Connexxio zat niet fout met lijn 193)
- lijn 365 wordt geknipt in 365/400.
- nieuwe lijn 400(voormalig interliner 206 van Connexxion)
- lijn 850 komt op (4x per uur/gelijk aan stadslijn qua afstand)
Over lijn 176: deze rijdt alleen een rondje in Zoeterwoude, van het P&R naar het dorp en terug, dus Stompwijk wordt er in principe niet mee bediend. Lijn 32 van Connexxion verbond Zoeterwoude-Dorp met Zoetermeer en Leiden (en nog eerder ook met Katwijk), dus dit is niet echt vergelijkbaar met de nieuwe 176.

Lijn 850 is een nieuwe Keukenhoflijn, en dient dus niet bepaald als stadsdienst, aangezien deze alleen in het voorjaar rijdt.
Dat van lijn 850 is vast wel waar, want elke 8xx lijn rijdt in de nacht of in vakantieperiode(met uitzondering daarbuiten). Maar wat moet het dan met die lijn 176, want lijn 176 bedient Stompwijk niet waar het eigenlijk voor bedoeld was(wat ik heb begrepen zo ongeveer). Dat is wel leuk voor de punctualiteit van de bus, maar als je op 13 december wel een bus had (soms) en de dag daarna ineens 10 km moet fietsen om een bus te pakken? Dat heeft dan geen zin en dan kan je net zo goed verhuizen voor een bus.
Ik vond lijn 32 eerlijk gezegd beter dan lijn 176. Ik weet niet of Arriva probeert weg te bezuinigen op de ontsluitende verbindingen, maar dit lijkt wel zo.

*Het spijt me als mijn commentaar soms defensief kan zijn*

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 21:03
door nvdw
Hoeveel moet de gemiddelde Stompwijker nu extra afleggen naar de halte aan de provinciale weg? Overdrijven is ook een vak.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 21:18
door Etienne
Bij de inschrijving was de wens van de gemeenten dat vooral gekeken werd naar het versterken van de verbindingen op de hoofdwegen. Arriva speelde daar op in en versterkte bijvoorbeeld de verbinding over de N206 (naar Katwijk en Zoetermeer). Consequentie daarvan was de routes door de dorpen terugkeerden naar een minimum, zoals Valkenburg en Zoeterwoude.

Sinds dat de Qliner van start ging, was altijd al bekend dat de route door het dorp Zoeterwoude op een enig moment zou komen te vervallen. Nu wordt daar als vervanging dan nog lijn 176/576 geïntroduceerd die als soort van buurtbus gaat pendelen tussen de Dr. Bouwdijkstraat (de centrumhalte) en de Westeindseweg.
In het dorp Stompwijk stonden 3 haltes, te weten: Meer- en Geerweg, Van Santhorststraat en Weltevreden. Je denkt toch niet dat zo'n Qliner van +-13m door de Van Santhorststraat en het bruggetje bij het Blessepaard gaat rijden. Daarvoor in de plaats werd een nieuwe halte Stompwijk, Provincialeweg aangelegd die in mijn ogen als prima vervanging dient voor alle vervallen haltes.

Een aparte lijn tussen Zoeterwoude en Stompwijk zou absoluut geen enkel nut hebben, en met de halte langs de Provincialeweg wordt vrijwel het hele dorp bediend. Niks mis mee dus. PUNT

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 21:34
door OmniLezer
nvdw schreef:Hoeveel moet de gemiddelde Stompwijker nu extra afleggen naar de halte aan de provinciale weg? Overdrijven is ook een vak.
Ik ben daar persoonlijk best goed. Maar je snapt mijn toch wel als je het overdrijven wegwerkt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 21:37
door OmniLezer
Etienne schreef:Bij de inschrijving was de wens van de gemeenten dat vooral gekeken werd naar het versterken van de verbindingen op de hoofdwegen. Arriva speelde daar op in en versterkte bijvoorbeeld de verbinding over de N206 (naar Katwijk en Zoetermeer). Consequentie daarvan was de routes door de dorpen terugkeerden naar een minimum, zoals Valkenburg en Zoeterwoude.

Sinds dat de Qliner van start ging, was altijd al bekend dat de route door het dorp Zoeterwoude op een enig moment zou komen te vervallen. Nu wordt daar als vervanging dan nog lijn 176/576 geïntroduceerd die als soort van buurtbus gaat pendelen tussen de Dr. Bouwdijkstraat (de centrumhalte) en de Westeindseweg.
In het dorp Stompwijk stonden 3 haltes, te weten: Meer- en Geerweg, Van Santhorststraat en Weltevreden. Je denkt toch niet dat zo'n Qliner van +-13m door de Van Santhorststraat en het bruggetje bij het Blessepaard gaat rijden. Daarvoor in de plaats werd een nieuwe halte Stompwijk, Provincialeweg aangelegd die in mijn ogen als prima vervanging dient voor alle vervallen haltes.

Een aparte lijn tussen Zoeterwoude en Stompwijk zou absoluut geen enkel nut hebben, en met de halte langs de Provincialeweg wordt vrijwel het hele dorp bediend. Niks mis mee dus. PUNT
Thanx voor uitleg.

*Effe serieus, zie mij niet aan voor iemand die zomaar wat poept. Ik ben pas nieuw. Ik heb dit gemaakt om gelijken te kunnen vinden waar ik wel bekende taal praat. Ik vind hrt best leuk hier.*

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 21:47
door verfmeer
Stompwijk is max 500 meter breed, en Zoeterwoude dorp max 800 meter. Naar mijn mening zijn dat afstanden die wel beloopbaar/befietsbaar zijn. Pas vanaf 1 km hoef je pas een bus door het dorp sturen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 22:08
door Z2N
Het probleem met Zoeterwoude is alleen dat de bus langs het dorp loopt, en dat voor de mensen die aan de verkeerde kant van het dorp wonen de dichtsbijzijnde bushalte inneens 1000 meter verderop ligt. Om Zoeterwoude tegemoet te komen voor die afstand, en de ruwe frequentieverlaging die de opheffing van de bus door Zoeterwoude compenseert (lijn 32 reed twee jaar terug 2x per uur, nu inneens 0x per uur is nogal ruig) vind ik de compenserende bus eigenlijk niet eens zo'n slecht idee.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 nov 2014, 23:19
door Meltrain
OmniLezer schreef:
Dat van lijn 850 is vast wel waar, want elke 8xx lijn rijdt in de nacht of in vakantieperiode(met uitzondering daarbuiten). Maar wat moet het dan met die lijn 176, want lijn 176 bedient Stompwijk niet waar het eigenlijk voor bedoeld was(wat ik heb begrepen zo ongeveer). Dat is wel leuk voor de punctualiteit van de bus, maar als je op 13 december wel een bus had (soms) en de dag daarna ineens 10 km moet fietsen om een bus te pakken? Dat heeft dan geen zin en dan kan je net zo goed verhuizen voor een bus.
Er rijdt al sinds de start van Arriva in ZHN (december 2012) geen bus meer door het dorp Stompwijk, dus de inwoners daar zijn er nu wel aan gewend. :wink:
Door Zoeterwoude rijdt nog wel eens per uur een bus, maar per 14 december 2014 gaan alle ritten van lijn 400 (nieuwe nummer van lijn 365 tussen Zoetermeer en Leiden) buitenom Zoeterwoude-Dorp rijden.
Ter compensatie wordt lijn 176 ingevoerd die al een soort "Stadsdienst Zoeterwoude" enkele reizigers van en naar lijn 400 gaat vervoeren, met name de reizigers uit het oosten van Zoeterwoude-Dorp. Een zeer groot deel van de reizigers van lijn 400 zal gewoon in- en uitstappen bij de halte aan de N206, maar voor zij die dat niet kunnen, is lijn 176 een alternatief.
Lijn 176 heeft dus totaal niks met Stompwijk van doen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 04 nov 2014, 10:51
door Somoht
Nieuw dienstregelingsbestand, Breestraat omleiding is nu ook bij Arriva weg vanaf 14 dec ;)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 04 nov 2014, 13:52
door Bakpapier
Wordt die 576 een soort buurtbusje ?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 04 nov 2014, 13:59
door Daelea
Hoogstwaarschijnlijk wel, een buurtbus die de 176 vervangt op momenten dat rijden met een lijndienst niet meer rendabel is, net als de 565 de 165 op zondag vervangt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 04 nov 2014, 14:08
door Meltrain
Aan het lijnnummer te zien denk ik eerder aan een belbus.
Dus bijvoorbeeld doordeweeks overdag rijdt die lijn als vaste lijn (met nummer 176) en 's avonds en in het weekend moet vooraf gereserveerd worden (met nummer 576).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 04 nov 2014, 16:10
door Daelea
Helemaal mee eens, ik verwarde de termen 'buurtbus' en 'belbus' even :@

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 04 nov 2014, 22:45
door sandertjo
Wat ik me dus altijd al heb aangevraagd, wordt er binnen dit gebied gebruikt gemaakt van de belbus? En zo ja, wat voor materieel kan ik dan verwachten, ik neem aan gewoon een taxi ofzo?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 04 nov 2014, 23:12
door Z2N
Binnnen ZHN zijn er nu vier belbuslijnen op zondag en eentje op alle anderr dagen van de week (het busje naar Poelgeest). Op deze lijnen rijdt vaak een taxi van een lokale taxiboer.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 05 nov 2014, 11:13
door Z2N
Ik zag zonet dat men op de N207 tussen de Kruisweg en Leimuiden begonnen is met de werkzaamheden voor de verbreding en aanleg van busstroken. Nog even en lijn 370 is altijd optijd! (behalve als de brug open staat natuurlijk…)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 22:40
door WSM
matti93 schreef:Ik ben benieuwd of iemand hier die in de "verkeerde" bus gereisd heeft, al eens heeft geprobeerd het "teveel" betaalde terug te krijgen...
Na de zoveelste keer dat men met een Van Hool ipv een Qliner kwam aankakken was ik het zat en is het antwoord inmiddels 'ja'.

Arriva liet mij het volgende weten: "[...] Wanneer er dan toch wordt gereden met een stad- of streekbus is het logisch dat u dit tarief betaald en niet het tarief voor de Qliner."

Mijn eerste claim is inmiddels toegekend :mrgreen:.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 22:53
door Meltrain
Mooi zo. :pos: :D

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 13 nov 2014, 15:13
door Meltrain
Ook van deze concessie is de dienstregeling inmiddels te zien op de website van Arriva.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 13 nov 2014, 15:36
door Bakpapier
Meltrain schreef:Ook van deze concessie is de dienstregeling inmiddels te zien op de website van Arriva.
Ik zie alleen de ouwe staan hoor. Link?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 13 nov 2014, 15:38
door Daelea
Linken naar die pagina kan niet, cadeautje van het webteam van Arriva. Je kunt online de dienstregeling opvragen van een lijn in ZHN, en dan rechtsboven in een drop-down menu kiezen voor 'vanaf 14 december'.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 13 nov 2014, 15:47
door Bakpapier
Ah ik zie het. Hij laadt wel erg langzaam bij mij overigens.

Rijdt lijn 6 nu weer telkens 4 keer per uur ma-vr buiten de vakantie? Is nu namelijk vaak 3x per uur... Ook wel logisch, want i.v.m. de breestraat wordt het belangrijkste deel van de route van deze bus al overgenomen door tig andere lijnen (namelijk alles tussen centraal en pelikaanstraat) en straks niet meer.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 13 nov 2014, 15:55
door Z2N
Mij zijn tot dusver geen wijzigingen opgevallen die nog niet bekend waren, al blijf ik lijn 176 raar vinden, met zijn rondje door Zoeterwoude-Dorp is hij maar 13 minuten bezig, en dus is de chauffeur de overige 47 minuten van het uur niets aan het doen.. :lol: