Concessie Zuid-Holland Noord

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Wo 23 Mei 2012, 20:44

Vandaag even snel naar wat fragmenten van de bijeenkomst van gisteren in Leiden gekeken, maar er zit een groot zwak punt in wat juist de oorspronkelijke RijnGouweLijn moest oplossen...

Er ontbreekt nog steeds een doorgaande verbinding tussen Gouda en Leiden :N

Het is dienstregelingtechnisch nu al mogelijk om de sprinters tussen Gouda en Alphen gewoon de gehele dag door te laten rijden naar Leiden. Alphen, dat sterk op Leiden is georienteerd, krijgt daarmee alsnog de kwartierdienst die het al zo lang wenst en de doorgaande verbinding die de reiziger al tien jaar lang beloofd wordt met de RIjnGouweLijn wordt eindelijk voor de gehele dag werkelijkheid.

Maar neen, men gaat voor een kwartierdienst van Leiden naar Utrecht. Ja sorry hoor, dat je het tramproject versobert tot een trein is tot daar aan toe, maar de reiziger heeft tien jaar warmgedraaid voor die doorgaande verbinding, en wat krijgen ze? Een overstap van "R-Nettrein" naar Sprinter of Intercity. Puh-lease :N
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Wo 23 Mei 2012, 20:49

En dan hebben we het nog niet gehad over de hoeveelheid geld die deze gehele RijnGouweLijn heeft gekost. Aanleg en onderhoud van nieuwe perrons in Alphen, Boskoop, Waddinxveen Noord, Waddinxveen en Gouda, een opstelterrein en werkplaats in Alphen aan den Rijn, waar tot een paar maanden voor bekendmaking dat de trams zouden stoppen met rijden nog werd gewerkt aan de revisie van de 6102. De reiziger heeft lief en vooral heel veel leed kunnen delen met de trams en wat krijgen ze nu: helemaal niets van wat er ooit is beloofd.

Wat dit allemaal heeft gekost zullen we maar niet uitrekenen en het heeft het imago van de politiek in Den Haag en in Leiden met dat absurde referendum waarbij de inwoners van tien anderen gemeenten gewoon werden genegeerd absoluut geen goed gedaan :N
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Wo 23 Mei 2012, 20:54

Meltrain schreef:Ik vraag me vooral af wat het nut is van een R-Net verbinding tussen Leiden en Leiderdorp en waarom dat dan tot 2019 moet duren. :shock:

Nou, heel stiekem was dat dus de RijnGouweLijn fase 2. Men had voorzien dat de eerste lijn in Leiden zo'n succes zou worden dat er alvast werd gedacht aan het uitbreiden van het stedelijk tramnet. De opening van de IKEA in Leiderdorp (dat wordt ook ongeveer elk jaar een jaar naar achter geschoven trouwens, het begon ooit met 2012) werd een hele goede reden gevonden om dit als tweede tramtracé aan te wijzen. Bij de plannen van de herinrichting van de Willem de Zwijgerlaan werd ook expliciet gesproken over het vrijmaken van ruimte voor een trambaan :idea:
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor webguy » Wo 23 Mei 2012, 20:55

Overigens maakt een kwartier dienst tussen Utrecht-Leiden het wel aantrekkelijker als omreis route bij storingen *O* Dat spoor in Nederland moet ook HOV zijn ;) (even zonder gein, het is net zo snel via Schiphol naar Leiden als rechtstreeks, daar klopt iets niet)
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 23 Mei 2012, 20:58

Op zich natuurlijk een betere volgorde dan in Waterland, waar ze alvast R-net bussen laten rijden voordat het R-net niveau is bereikt.

Op welk niveau bedoel je?
Halte's moeten nog aangepast worden. Geef ik toe. Maar door de kernen rijden rechtgetrokken routes.

Die bus-banen liggen er overigens al langer dan dat hele R-net geneuzel al bestaat. Wij hadden al 10 jaar terug in de spits 6 keer/uur een bus naar Amsterdam. Die dynamische haltepalen en die opgefleurde bushokjes zijn wel geinig maar voor de reiziger maakt het vrij weinig uit of een bus in het rood of het geel rijdt met een een- of-ander lulconcept.
Leven, en laten leven.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor WSM » Wo 23 Mei 2012, 21:13

Precies. Hier in Zoetermeer hadden we een snelbus naar Leiden, gereden met Integro's (toch fijne bussen en snelbuswaardig).
Die snelbus hebben we nog steeds, alleen rijden er nu Kerkhoven op (en soms van die Hybride gedrochten van de stadsdienst).
Dus moeten er nu vele marketingpraatjes en flashy kleurtjes gespendeerd worden om het straks R-net te noemen.
Hopelijk ook met snelbuswaardige bussen, dat zou dan de enige verbetering zijn.
Maar wacht.... tegen die tijd is de Rijnlandroute ook af *bus* .
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Mei 2012, 21:18

webguy schreef:(even zonder gein, het is net zo snel via Schiphol naar Leiden als rechtstreeks, daar klopt iets niet)

Jij plant vanaf Arnhem zeker? Dan zijn ze inderdaad even snel. Overigens met een vrij logische reden: de s8800 is weliswaar zo'n 7 minuten sneller dan reizen via Schiphol vanaf Utrecht, maar je verliest erg veel tijd (bijna een kwartier overstaptijd) met de overstap in Utrecht.
Een kwartiersdienst helpt daar dus nog niet veel, pas als je de s8800 in een ander pad kunt krijgen worden de overstaptijden korter: vanuit alle relevante richtingen per IC (uit Den Bosch, Arnhem en Amersfoort) mis je 'm in de huidige dienstregeling net.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Wo 23 Mei 2012, 21:26

Met de s8800 is 12 minuten sneller dan via Schiphol :idea:

43 minuten met de s8800 tegen 55 minuten via Schiphol.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Mei 2012, 21:35

Zal de warmte zijn, maar klopt inderdaad wat jij zegt... moet ook wel natuurlijk: de extra reistijd en overstaptijd moeten gelijk zijn willen beide routes even snel zijn :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor webguy » Wo 23 Mei 2012, 21:54

Daniel schreef:Een kwartiersdienst helpt daar dus nog niet veel, pas als je de s8800 in een ander pad kunt krijgen worden de overstaptijden korter: vanuit alle relevante richtingen per IC (uit Den Bosch, Arnhem en Amersfoort) mis je 'm in de huidige dienstregeling net.

Inmiddels een minuut korter dus maar de overstap was 20 minuten. Als er dan een kwartiersdienst is moet je 't wel erg lomp plannen wil je de trein dan niet sneller kunnen halen.
Het is qua minuten niet perse sneller inderdaad, maar wel bijna zelfde totale reistijd. Plus dat Schiphol lekker doorrijdt en via Woerden overal stopt. Overigens was het vanaf Arnhem tot drgl 2007 mogelijk om via Den Haag te gaan - toen reed de 700 (?) bijna nonstop vanaf Utrecht, alleen stop in Voorburg. Of, nog beter, dat de 2000 (toen Ah - Gvc) doorreed naar Ledn ipv Gvc op aantal weekends met werkzaamheden bij Zoetermeer...
Reisinformatie/nerd

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Wubbo » Wo 23 Mei 2012, 22:45

Dat was de s500, die alleen in Voorburg stopte. Het nekt je nu dat de overstap in Den Haag Centraal vanuit Utrecht naar Leiden officieel niet bestaat, in de praktijk haal je die altijd (4 min op de Sprinter) en dan doe je de reis alsnog in 59 minuten. Bovendien is de route via Alphen versneld (stop in Vleuten en Terwijde is eruit) en die via Gouda dus vertraagd.

Overigens verwacht ik op afzienbare termijn geen verbetering van de aansluitingen in Utrecht op de serie s8800, die ligt nogal gevangen met het enkelspoor en de belangrijkere treinen richting Gouda.

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Reiziger Delft » Do 24 Mei 2012, 11:55

Als de s3100 op tijd rijdt en je gebruik maakt van 1 van de tunnels onder de sporen kan je de s8800 met een beetje doorlopen wel halen in Utrecht. Is mij die paar keer dat ik vanuit Arnhem naar Leiden wilde gelukt. :)

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor RoelZ1 » Do 24 Mei 2012, 22:33

Klaasje schreef:Que? Op de congestiegevoelige routes liggen in Waterland al jaren busbanen.

Dat wel, maar 's avonds 1x per uur noem ik niet echt R-net waardig. Voor de frequenties heeft de stadsregio de strategie: we noemen het R-net en hopen dat dat genoeg reizigers trekt om op termijn R-net waardige frequenties te bieden.

TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: Hoogwaardig OV voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor TLP » Vr 25 Mei 2012, 19:01

JeffreyMeijer schreef:Halte's moeten nog aangepast worden. Geef ik toe.

Nou ze zijn in Waterland nog relatief snel hoor. Op de route waar R-net al het langst bestaat (nl. sinds 2002) zijn er nog steeds geen aanpassingen aan de haltes! (m.u.v. dat enkele haltepalen door R-net DRIP's vervangen zijn...)
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11141
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Meltrain » Vr 01 Jun 2012, 19:31

Connexxion heeft bezwaar aangetekend tegen de gunning aan Arriva. Wat een verrassing... :P

Bron: OV in Boskoop
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor TLP » Vr 01 Jun 2012, 20:40

Als de rechter gelijk geeft is het in ieder geval van één van de partijen heel knap...
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.

KM46
Berichten: 8078
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor KM46 » Ma 11 Jun 2012, 17:38

Meltrain schreef:Connexxion heeft bezwaar aangetekend tegen de gunning aan Arriva. Wat een verrassing... :P

Bron: OV in Boskoop

Het zal eens niet zo zijn :wink: .

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Zonnig » Ma 11 Jun 2012, 18:33

Als XX het geld dat een bezwaarprocedure kost eens in een scherpere offerte had gestoken .... dan .... hadden ze het misschien wel gered.

We herinneren ons toch nog wel dat XX in Brabant zou gaan rijden maar uiteindelijk de pijp aan Maarten gaf met alles gevolgen van dien. Hadden we toen XX niet aan de gegunde concessie moeten houden!

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Karl » Do 21 Jun 2012, 15:30

CXX kon tot gisteren het bezwaar motiveren, weet iemand of dat gebeurd is?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Do 28 Jun 2012, 23:02

Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord
Geplaatst op: donderdag 28 juni 2012 23:00
Laatst bijgewerkt: donderdag 28 juni 2012 23:02


Op donderdag 28 juni heeft Arriva de nieuwe bus gepresenteerd die gaat rijden in onze region. Arriva gaat 230 van deze bussen aanschaffen. De nieuwe dienstregeling van Arriva gaat 9 december in.
De bussen hebben veel comfort. Ze hebben airconditioning en gratis Internet. De bussen zijn milieuvriendelijk en ook goed toegankelijk voor minder valide reizigers.

Zie ook deze fotoreportage.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Do 28 Jun 2012, 23:19

Waar komt die afschuwelijke groene kleur toch vandaan. In Dordrecht kwamen ze ook al met die gruwelkleur op de proppen, het is alsof ze het lichtgroene blokje in Paint hebben genomen.

En dat "gestikte" label achterop :')
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Do 28 Jun 2012, 23:32

'tis Ral 6018 Gelbgrün :P Zal wel zijn om het milieuvriendelijke karakter van de bussen te benadrukken ofzo, of was de Provincie Zuid-Holland soms zo gecharmeerd van de kleurstelling van de Dordtse hybrides dat ze het tot provinciale kleurstelling hebben uitgeroepen?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Z2N » Vr 29 Jun 2012, 01:52

Staat er nou linksachter een tulp op die bus? :')
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11141
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Meltrain » Vr 29 Jun 2012, 08:35

Ik vind ze wel mooi hoor. :D
Maar ik neem wel aan dat er nog andere bussen komen voor de Interliners?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Karl » Vr 29 Jun 2012, 09:24

Zal wel rnet zijn...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 4 gasten