Pagina 65 van 134

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 18 aug 2015, 00:12
door Daelea
Over die eerste twee: de volgorde van vervangende haltes komt altijd overeen met de opgeheven haltes. De derde vervangende halte vervangt dus de derde opgeheven halte. Daarbij is het alternatief voor de drie vervallen haltes dus één en dezelfde halte op de Gallaslaan.

Over de derde: nogal onduidelijk als je niet bekend bent in Leiden - en zelfs dan nog, ik heb er denk ik vijf minuten over gedaan om uit te vogelen welk trajectdeel nu precies afgesloten is (een brug tussen het Noordeinde en de De Genestetstraat). De omleiding is zelfs nog onvolledig ook: de haltes Prinsessekade en Nieuwe Beestenmarkt moeten ook vervallen, aangezien de route anders onmogelijk wordt. Tevens is voor de haltes Noordeinde en Kort Rapenburg een iets beter alternatief voor handen dan de Brandts Buyskade: bij deze haltes komen de lijnen 1 en 3 gewoon nog.

Nog een toevoeging aan jouw lijst: van 10 tot en met 13 augustus reden lijnen 3, 4, 45 en 400 's avonds een omleiding via de Plesmanlaan en Churchilllaan omdat de Lammenschansweg afgesloten was door werkzaamheden. Hierdoor vervielen nagenoeg alle haltes in Leiden voor deze bussen. Een cruciaal puntje bij deze werkzaamheden wat echt nérgens vermeld stond en waar je als passagier alleen door ervaring achter kon komen: de omleiding goldt alleen de stad úít, richting Leiden Centraal reden de bussen de normale route via Lammenschans...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 18 aug 2015, 09:41
door Suus
Maar als je dan bij omleidingen in de regio Gouda of regio Dordrecht kijkt is de informatie vaak veel vollediger, ik snap niet waarom de afdeling in Leiden er dan zo'n ongelofelijk zooitje van moet maken. Hebben ze nog steeds last van de ZWN-mentaliteit daar (wij weten ook niets maar we zijn wel botte horken tegen klanten die niets weten)?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 18 aug 2015, 10:12
door Daniel
Vollediger is de info in de regio Dordrecht dan misschien wel, dat wil niet zeggen dat ´ie dan ook begrijpbaar is.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 20:31
door WSM
Om maar weer eens terug te komen op het bejubelde R-net: Arriva heeft per 23 augustus de dienstregeling met stille trom gewijzigd. Met heeft het over gewijzigde vertrek- en aankomsttijden, hetgeen dus betekent dat een aantal ritten op deze lijn verlangzaamd is. Terwijl R-net toch vooral zo snel zou zijn?

We kunnen nu dan in elk geval een 100% vlekkeloze dienstuitvoering verwachten.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 02 sep 2015, 22:10
door Daelea
Vanavond organiseerde de Gemeente Leiden een bewonersbijeenkomst over het project de Leidse Ring Noord, waarin aardig wat infrastructurele maatregelen opgenomen zijn die de route van Q-liner 365 betreffen. Zoals eerder hier gemeld, wordt deze Q-liner binnen Leiderdorp in december 2016 (DRGL 2017) vervangen door een R-netverbinding. Vanavond is een kaartje met de voorlopige routering gepresenteerd, zie: http://i95.photobucket.com/albums/l154/ ... 55tcko.jpg

Er werd in de presentatie eigenlijk vrij weinig over gesproken, maar wat ik nu kan afleiden is het volgende:
- R-Net Leiden-Leiderdorp gaat 6x per uur rijden over het huidige tracé van de Q-liner 365
- De huidige ritten van de Q-liner 365 naar Schiphol blijven rijden - er komt in Leiden dus een mix van R-net en Q-liner op een gedeeld tracé
- De Q-liner 365 naar Schiphol gaat echter achter Leiderdorp langs rijden (deels de route van 56) in plaats van over het Engelendaal
- Binnen Leiden vervallen voor beide lijnen de haltes Groenoord en Sumatrastraat, en wordt de nieuwe halte Kooilaan bovenop de Kooitunnel toegevoegd

Het lijkt er daarmee dus op dat de tracés voor deze lijnen als volgt worden:
R-net Leiden - Leiderdorp
Leiden Centraal
Leiden CS Noordzijde / LUMC
Leiden Kooilaan (nieuw)
Leiderdorp Rietschans
Leiderdorp Vronkenlaan (nieuw)
Leiderdorp Statendaalder
Leiderdorp Alrijne Ziekenhuis
(Leiderdorp IKEA (ooit))
Q-liner Leiden - Schiphol
Leiden Centraal
Leiden CS Noordzijde / LUMC
Leiden Kooilaan (nieuw)
Leiderdorp Engelendaal (nieuw)
... verdere route onbekend, waarschijnlijk ofwel via de N446/A4 naar Roelofarendsveen - Schiphol, ofwel via de N445.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 02 sep 2015, 22:19
door Z2N
Oftewel: 6x per uur een bus over de huidige route, maar dan met nog minder haltes dan nu, en lijn 365 die 2x per uur de oude route van lijn 256 gaat rijden?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 02 sep 2015, 22:29
door Daelea
Dat is wel een beetje het idee wat ik nu krijg ja. Dus Leiden Centraal - Kooilaan kan 8× per uur, waar tegenover staat dat de halte Groenoord niet meer aangedaan wordt (alleen door 3, 4, 183). Leiderdorp krijgt er echter weer juist een halte bij, de Vronkenlaan, en de halte Engelendaal krijgt twee bussen per uur per richting extra (waarom de halte Leyhof hier niet voor gekozen wordt is mij echter een raadsel...).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 02 sep 2015, 22:56
door Suus
Ah, ik hoor de kassa alweer rinkelen. Iedereen in de snelle R-NET bus jagen en al die reizigers een hoger kilometertarief aanslaan en dan de stadsbussen minimaliseren.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 02 sep 2015, 23:19
door Chauf21
Hoe ontwikkelt het aantal reizigers op lijn 365 zich nou sinds de routewijziging van 48/49 naar 365 in Leiderdorp? De oude stadslijnen reden 4x/uur en zaten goed vol. Ik had mijn twijfels bij het 'rechttrekken' van de route en het minimaliseren van het aantal haltes, maar blijkbaar is het nog steeds voldoende voor de hogere R-netfrequentie.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 03 sep 2015, 05:21
door nvdw
Qliner 370 stopt in Alphen ook niet op alle haltes maar is toch verantwoordelijk voor 70% voor het lokale vervoer. Iets verder lopen of fietsen naar een halte in ruil voor een snellere en frequentere verbinding kan dus best werken.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 03 sep 2015, 08:59
door Daelea
Chauf21 schreef:Hoe ontwikkelt het aantal reizigers op lijn 365 zich nou sinds de routewijziging van 48/49 naar 365 in Leiderdorp? De oude stadslijnen reden 4x/uur en zaten goed vol. Ik had mijn twijfels bij het 'rechttrekken' van de route en het minimaliseren van het aantal haltes, maar blijkbaar is het nog steeds voldoende voor de hogere R-netfrequentie.
Ehm, niet zo best:
Opvallend is de forse terugloop van het aantal reizigers op de corridor via de Engelendaal. Een daling van de vervoervraag met 30%, terwijl de frequentie in de spits is verhoogd, is opvallend. Het vervallen van de halte Vronkenlaan voor lijn 365 heeft aan dat verlies bijgedragen, maar kan zeker niet de enige oorzaak zijn.
Bron: http://www.hollandrijnland.nl/vergaderi ... ergang.pdf, P.20

In 2011 trok de combinatie van 48/49/256 (de voorlopers van Q-liner 365) 2323 reizigers per dag, de 365 trok in 2013 maar 1618 reizigers per dag. HollandRijnland heeft hier dus ook geen verklaring voor - en de vervoerscijfers van deze lijn voor 2014/2015 zijn mij helaas onbekend.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat het niet meer bedienen van de halte Vronkenlaan tot zo'n daling kan leiden, maar desalniettemin wordt deze halte dus waarschijnlijk bij het verworden tot R-net wel weer toegevoegd. Vooral opvallend hieraan vind ik dat de route in Leiden wel idioot HOV wordt, aangezien er welgeteld één halte in Leiden buiten het stationsgebied aangedaan wordt (wel net die vlak voor mijn deur :Y), en in Leiderdorp dus twee haltes op loopafstand komen te liggen (Vronkenlaan en Statendaalder) - nogal een groot contrast.

Overigens, in http://www.hollandrijnland.nl/vergaderi ... aarten.pdf is ook nog het een en ander te vinden over de reizigersaantallen: Groenoord en Sumatrastraat trokken beide rond de 67.000 in- en uitstappers in een jaar, maar Groenoord verliest dus de HOV-status. Verder blijkt dat de halte Leiderdorp Engelendaal aan de provinciale weg (waarschijnlijk per 2017 Q-liner) wel 9090 reizigers per jaar trekt - ik snap niet echt waarom dit dan een HOV-waardige halte zou zijn, zeker gezien de drie haltes in de wijk Leyhof (voor een groot deel op HOV-loopafstand van de halte Leyhof aan de provinciale weg) gezamenlijk rond de 46.000 reizigers per jaar trokken. Lijkt mij dat er veel meer reizigers kunnen profiteren van een HOV-stop bij Leyhof in plaats van Rietschans (R-net) en Engelendaal (Q-liner) op loopafstand van elkaar.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 03 sep 2015, 13:55
door Chauf21
De 48/49-combinatie, via de Heinsiuslaan, had zeven haltes in Leiderdorp, de 365 heeft er drie. Die zeven haltes konden inderdaad wel wat minder en de route via de Engelendaal zal ongetwijfeld iets sneller zijn, maar een groot verschil zal dat laatste niet maken. In de nieuwe situatie is de loopafstand voor veel mensen echter wel (flink) toegenomen. Ik vermoed dat de insteek 'minder haltes, hogere frequentie' hier niet zo goed uitpakt omdat het voordeel relatief gering is. Wanneer je teruggaat naar de oude route en - t.o.v. nu - twee of drie haltes extra opneemt in de route, bied je een aantrekkelijkere dienst. Goede zet dus om de Vronkenlaan weer in de bediening op te nemen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 03 sep 2015, 14:23
door Daelea
Even iets wat niet aan R-net gerelateerd is: Heel fijn dat Arriva lijn 37 naar Katwijk sinds deze zomer ook langs de halte Universiteitsterrein rijdt om het BioSciencePark beter te verbinden (en lijn 43 te ontlasten), maar het is overduidelijk te merken dat dit niet goed gecommuniceerd is naar de reizigers. Ik heb nu twee dagen op rij een rit van 37 en 43 naast elkaar zien staan op Leiden Centraal, allebei rond 14-15 uur (om drie uur beginnen veel colleges), waarbij de 37 wegreed met +/- 8 reizigers en de 43 met een aantal minuten vertraging stampvol wegreed (gepland vertrek is vaak nagenoeg gelijk van beide lijnen). Dit moet beter kunnen, Arriva...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 04 sep 2015, 15:29
door Nattekat
Thom69 schreef:Even iets wat niet aan R-net gerelateerd is: Heel fijn dat Arriva lijn 37 naar Katwijk sinds deze zomer ook langs de halte Universiteitsterrein rijdt om het BioSciencePark beter te verbinden (en lijn 43 te ontlasten), maar het is overduidelijk te merken dat dit niet goed gecommuniceerd is naar de reizigers. Ik heb nu twee dagen op rij een rit van 37 en 43 naast elkaar zien staan op Leiden Centraal, allebei rond 14-15 uur (om drie uur beginnen veel colleges), waarbij de 37 wegreed met +/- 8 reizigers en de 43 met een aantal minuten vertraging stampvol wegreed (gepland vertrek is vaak nagenoeg gelijk van beide lijnen). Dit moet beter kunnen, Arriva...
Lijn 43 zit vaak al stampvol als ie uit Den Haag bij de universiteit aankomt. Naar Den Haag nooit meegemaakt, maar zal wel niet heel erg anders zijn. Lijn 221 doet het ook vaak goed rond de Hogeschool.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 04 sep 2015, 15:31
door Daelea
Klopt, 43 is ook in de daluren in beide richtingen een sterke lijn, heb ik het idee. Het feit dat 43 en 221 het goed doen, is ook de gedachte achter het omleggen van de route van 37. Ik heb Arriva deze vraag hierboven ook gesteld, ben benieuwd of ze nog actie ondernemen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 05 sep 2015, 20:44
door Nattekat
Ook lekker; met die R-net verliest centraal Leiderdorp de enige (en voor mij nuttige) verbinding die niet naar Leiden gaat, alle streeklijnen gaan nu om het dorp heen...

183 niet meegeteld, maar die rijdt amper.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 05 sep 2015, 20:55
door Z2N
Dat valt in vergelijking met de 365 nar schiphol toch wel mee, met 1 bus per uur ipv 2? Eerlijk gezegd zou ik meer kwaad zien in het feit dat de grootste woonkern van Kaag en Braassem zijn bus naar het ziekenhuis verliest, dat gaat weer meer WMO-ritjes opleveren... :N

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 05 sep 2015, 21:18
door Nattekat
Z2N schreef:Dat valt in vergelijking met de 365 nar schiphol toch wel mee, met 1 bus per uur ipv 2? Eerlijk gezegd zou ik meer kwaad zien in het feit dat de grootste woonkern van Kaag en Braassem zijn bus naar het ziekenhuis verliest, dat gaat weer meer WMO-ritjes opleveren... :N
Dit was vooral vanuit mijn standpunt, maar dat is ook iets wat ik in m'n achterhoofd had. De komst van 365 werd enorm toegejuicht in Kaag en Brassem, en nu verdwijnt dat weer.

In mijn ogen is dat blind staren op Leiden echt een probleem in de omgeving, als je eens van een 365-halte naar de bollenstreek wil, moet je of via Leiden, of via Schiphol.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 07 sep 2015, 20:06
door verfmeer
Thom69 schreef:Even iets wat niet aan R-net gerelateerd is: Heel fijn dat Arriva lijn 37 naar Katwijk sinds deze zomer ook langs de halte Universiteitsterrein rijdt om het BioSciencePark beter te verbinden (en lijn 43 te ontlasten), maar het is overduidelijk te merken dat dit niet goed gecommuniceerd is naar de reizigers. Ik heb nu twee dagen op rij een rit van 37 en 43 naast elkaar zien staan op Leiden Centraal, allebei rond 14-15 uur (om drie uur beginnen veel colleges), waarbij de 37 wegreed met +/- 8 reizigers en de 43 met een aantal minuten vertraging stampvol wegreed (gepland vertrek is vaak nagenoeg gelijk van beide lijnen). Dit moet beter kunnen, Arriva...
Naar de halte Universiteitsterrein is de 43 dan ook veel sneller dan de 37, die de omweg via de haltes Noordzijde en Posthof neemt. Daardoor is die route zeker 5 minuten langer, waarbij je 2x langs het LUMC gaat. Het is daarom ook jammer dat er voor de hoofdingang van het LUMC geen busbaan ligt. Dan zouden de bussen richting het Bio-Science Park via de Sandifortdreef kunnen rijden, en daarmee de files op de Darwinweg vermijden. Daar verliezen de bussen in de spits vaak al 5 tot 10 minuten, waardoor Leiden Centraal-Universiteitsterrein niet binnen 15 minuten kan. Iets wat gezien de afstand (1,8 km) makkelijk zou moeten kunnen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 08 sep 2015, 18:23
door nvdw
1,8 kilometer? Dat LIEP ik als Leidse student gewoon...

(Ook omdat dat veel sneller en handiger was dan de bus naar de Witte Singel maar toch ;) )

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 08 sep 2015, 19:02
door verfmeer
De bus doet er nu snel 15 minuten over, dat is inderdaad maar 6km/u. Maar als je een busdienst goedkoop kan versnellen zonder dat het ten kosten gaat van de reizigers zou je dat volgens mij altijd moeten doen. Dan wordt een doorgaande reis naar Wassenaar, Rijnsburg en Noordwijk ook sneller, iets wat volgens mij ook extra reizigers zou kunnen trekken.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 13 sep 2015, 15:14
door Nattekat
Lijn 187 door Leiderdorp, heerlijk :mrgreen:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 13 sep 2015, 16:16
door Etienne
Op internet (HIER) valt te lezen dat lijn 184 volgend jaar mogelijk een belbus wordt buiten de spitsuren.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 13 sep 2015, 17:58
door Z2N
Geen verassende move dat de grote bus eruit moet, maar dan gelijk een belbus is wat overdreven. De gemiddelde dalrit heeft nu zo'n vier reizigers, dus dan voldoet een buurtbus het beste aan de vraag.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 13 sep 2015, 18:53
door regenmaker
Met een belbus jaag je ook reizigers weg. :N