Pagina 67 van 134

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 04 nov 2015, 21:37
door Daniel
Achja, ik lees gewoon krom en zag een reactie die geen reactie op mijn bericht was wel als reactie daarop. De wijziging van lijn 165 staat trouwens helemaal niet in het overzicht (en die van 510 dus nogal krom).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 05 nov 2015, 09:40
door Daelea
Er vinden (in elk geval rondom Leiden) ook een aantal wijzigingen in de haltenamen plaats, die ik nu heb kunnen vinden, zijn:

- Leiden, Annahoeve > Leiden, Roomburg
- Leiden, Diaconessenhuis > Leiden, Alrijne Ziekenhuis
- Leiderdorp, Rietschans (alleen lijn 6) > Leiderdorp, Touwbaan
- Leiderdorp, Rijnland Ziekenhuis > Leiderdorp, Alrijne Ziekenhuis

Leuk, die fusies van ziekenhuizen :pos: (Al blijft de halte Rijnland Ziekenhuis in Alphen a/d Rijn wel bestaan, hoewel dit ziekenhuis ook opgegaan is in het nieuwe Alrijne).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 05 nov 2015, 17:58
door sandertjo
Z2N schreef:Nu al rijdt er vrijwel standaard een Baby-amba'tje, dus ik ben daar eigenlijk niet zo zeker van.
Standaard? Misschien sporadisch een keertje omdat die op de verkeerde omloop beland is, want standaard rijd er een citea.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 05 nov 2015, 18:03
door sandertjo
Thom69 schreef:Er vinden (in elk geval rondom Leiden) ook een aantal wijzigingen in de haltenamen plaats, die ik nu heb kunnen vinden, zijn:

- Leiden, Annahoeve > Leiden, Roomburg
- Leiden, Diaconessenhuis > Leiden, Alrijne Ziekenhuis
- Leiderdorp, Rietschans (alleen lijn 6) > Leiderdorp, Touwbaan
- Leiderdorp, Rijnland Ziekenhuis > Leiderdorp, Alrijne Ziekenhuis

Leuk, die fusies van ziekenhuizen :pos: (Al blijft de halte Rijnland Ziekenhuis in Alphen a/d Rijn wel bestaan, hoewel dit ziekenhuis ook opgegaan is in het nieuwe Alrijne).
Busbaan tochtpad te zevenhoven, zal gewijzigd worden naar tochtpad. Van een busbaan is geen sprake meer daar

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 15 nov 2015, 21:04
door Flitskikker
Al ergens een PDF beschikbaar met de nieuwe dienstregeling?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 15 nov 2015, 21:17
door Daelea
Geen busboekje oid, wel zijn via de Arrivasite alle dienstregelingen op te vragen (en te exporteren naar pdf). Volgens de site Arriva.nl/dienstregeling zijn 'alle wijzigingen' vanaf aanstaande woensdag te raadplegen. Wellicht staan vanaf die datum ook de busboekjes online.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 16 nov 2015, 20:23
door sandertjo
Thom69 schreef:Geen busboekje oid, wel zijn via de Arrivasite alle dienstregelingen op te vragen (en te exporteren naar pdf). Volgens de site Arriva.nl/dienstregeling zijn 'alle wijzigingen' vanaf aanstaande woensdag te raadplegen. Wellicht staan vanaf die datum ook de busboekjes online.
Er is inmiddels een concept . Nog geen definitieve dienstregeling.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 17 nov 2015, 10:34
door Pim-AllianceB95
De goede aansluiting die lijn 50 vorig jaar in de avonduren was gaan bieden in Sassenheim vanaf de trein uit Shl wordt zo te zien weer om zeep geholpen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 17 nov 2015, 13:01
door ArrivaBas
Hè wat jammer nou... :N

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 19:35
door WSM
nvdw schreef:Lijn 165 Zoetermeer-Alphen gaat op zondag overdag weer vast rijden, zij het met taxibussen.
Lijn 177 Zoetermeer - Gouda ook.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 00:27
door Z2N
De dienstregeling in Pdf staat online op de Arriva-site, en daar zag ik nog wat nieuws: de 'kleinere bussen' voor de spitsritten van lijn 184 worden achtpersoons-busjes. :N

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 05:52
door nvdw
Dat zegt ook wel alles over de bezetting van die lijn...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 12:58
door Z2N
Ik zag net (12:18) een bus van de 184 tegenkomen, en voor de grap keek ik even naar de bezetting: vier reizigers (bij aankomst in Alphen). Dat is natuurlijk geen streekbus-hoeveelheid, maar om dat dan gelijk te ver-belbussen vind ik ook wat overdreven. Dat de bussen niet vol zitten ligt deels natuurlijk aan het feit dat het niet de drukstbevolkte regio van de Randstad is, maar ik denk eerder dat het acherblijvende succes ook te maken heeft met de huidige dienstregeling.

Mensen die de regio kennen zal het geen verassing zijn: de Rijnstreek is erg op Leiden gericht. Veel studenten en forenzen reizen naar Leiden, en om nu met het OV in Leiden te komen is vanuit Langeraar, Nieuwkoop, Nieuwveen en omliggende plaatsen geen makkelijke opdracht. Directe lijnen zijn er niet, en overstappen moet vaak in Alphen, waardoor de reistijd oploopt tot vijf kwartier (met de auto doe je Nieuwveen - Leiden in 30 minuten). Bovendien vertrekt de laatste rit van de huidige lijn 184 al om 17:30 uit Alphen, te vroeg voor de meeste forenzen, die meestal om 17:00 klaar zijn, en het dan niet redden om in Alphen die bus te halen.

Een beter idee zou het zijn om de huidige lijn 184 te ver-buurtbussen, en daarbij enkele latere ritten toe te voegen. Een bus die om 18:30 uit Alphen vertrekt maakt de laatste bus namelijk haalbaar voor Forenzen uit Leiden, een bus die om 19:30 uit Alphen vertrekt is zelfs nog haalbaar voor reizigers uit Utrecht en Rotterdam. Een buurtbus is in gebruik goedkoper, en van het geld dat uitgespaart wordt kan men in de spits enkele directe bussen laten rijden tussen Leiden, (route 183), Woubrugge, Langeraar, Nieuwveen, Zevenhoven en Nieuwkoop. Deze ritten zouden voor veel reizigers een halvering van de reistijd opleveren richting Leiden, en reizigers die niet naar Leiden gaan kunnen dan alsnog met de buurtbus, welke dan voldoende capaciteit biedt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 22:00
door nvdw
Die vier reizigers kunnen natuurlijk ook ergens in Alphen zijn ingestapt. Aangezien de 184 dezelfde route volgt als de 370 (zonder omwegen naar het station via de Eisenhowerlaan) zwaai je die gewoon aan de kant als die toevallig eerder is. Daarvoor hoef je de 184 niet in stand te houden. Sterker nog: alleen Langeraar heeft een beetje baat bij de 184. Nieuwveen en Ter Aar zijn immers al verbonden met Alphen (en Ter Aar bovendien met Leiden). Ook heb ik niet de indruk dat de 184 reizigers in Ter Aar nu extra zinvolle reismogelijkheden met Alphen biedt.

Het basisprobleem bij elke buslijn in dit soort regio's is dat ze alleen lijken te functioneren als de kernen op een vlotte en directe manier zijn verbonden met een zinvolle bestemming (een grote stad en/of een intercitystation met liefst meerdere reisdoelen). De 184 valt in dezelfde valkuil als al die andere NAL-relicten die door Centraal Nederland en ZWN overeind zijn gehouden: het heeft geen zin om reizigers over relatief korte afstanden van het ene dorp naar het andere dorp te brengen alleen om ze daar weer een overstap op een andere buslijn te bezorgen. Wie vanuit Langeraar naar Leiden met de bus wil zet zijn fiets bij de halte Driesprong en gaat daar verder. In plaats van een keer per twee uur de juiste verbinding heb je door een paar minuten te fietsen wel gewoon twee bussen per uur.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 21 nov 2015, 10:59
door Suus
Ik had ook liever gezien dat de originele 101 Woerden - Nieuwkoop - Ter Aar - Langeraar - etc - Leiden weer ging rijden. Desnoods alleen in de spits, maar dan kunnen allerlei mensen snel naar Leiden of Utrecht en de verbinding Langeraar - Alphen kan dan met een overstap gemaakt worden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 21 nov 2015, 17:34
door sandertjo
nvdw schreef:Die vier reizigers kunnen natuurlijk ook ergens in Alphen zijn ingestapt. Aangezien de 184 dezelfde route volgt als de 370 (zonder omwegen naar het station via de Eisenhowerlaan) zwaai je die gewoon aan de kant als die toevallig eerder is. Daarvoor hoef je de 184 niet in stand te houden. Sterker nog: alleen Langeraar heeft een beetje baat bij de 184. Nieuwveen en Ter Aar zijn immers al verbonden met Alphen (en Ter Aar bovendien met Leiden). Ook heb ik niet de indruk dat de 184 reizigers in Ter Aar nu extra zinvolle reismogelijkheden met Alphen biedt.

Het basisprobleem bij elke buslijn in dit soort regio's is dat ze alleen lijken te functioneren als de kernen op een vlotte en directe manier zijn verbonden met een zinvolle bestemming (een grote stad en/of een intercitystation met liefst meerdere reisdoelen). De 184 valt in dezelfde valkuil als al die andere NAL-relicten die door Centraal Nederland en ZWN overeind zijn gehouden: het heeft geen zin om reizigers over relatief korte afstanden van het ene dorp naar het andere dorp te brengen alleen om ze daar weer een overstap op een andere buslijn te bezorgen. Wie vanuit Langeraar naar Leiden met de bus wil zet zijn fiets bij de halte Driesprong en gaat daar verder. In plaats van een keer per twee uur de juiste verbinding heb je door een paar minuten te fietsen wel gewoon twee bussen per uur.
Bovenstaande klopt. Aangezien 184 her eerste stuk hetzelfde rijd als 370 zitter er vaak passagiers in, die een stukje mee reizen, maar in Alphen blijven. Het enige volk wat je eventueel tegenkomt is uit langeraar. Vanuit papenveer zie je nooit zo veel. In de spits wil het wel voorkomen, dat reizigers uit nieuwveen, kiezen voor 184 omdat deze sneller op het station is. Weliswaar geld dat alleen voor de 174, die eerst papenveer aandoet.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 01:18
door nvdw
Bee schreef:Ik had ook liever gezien dat de originele 101 Woerden - Nieuwkoop - Ter Aar - Langeraar - etc - Leiden weer ging rijden. Desnoods alleen in de spits, maar dan kunnen allerlei mensen snel naar Leiden of Utrecht en de verbinding Langeraar - Alphen kan dan met een overstap gemaakt worden.
Zoals ik al zei: als er op het traject Langeraar-Alphen een overstap moet komen, laat dan maar zitten. Verder kost een verbinding Ter Aar-Woerden via de 101-route ook gewoon drie kwartier. Nu ben je vanuit Ter Aar in elk geval in 20 minuten op station Alphen en dat via aanzienlijk betere wegen...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 07:46
door Z2N
Daarom zou ik dus ook graag een buurtbus zien op de huidige route van de 184, want deze lijn voorziet ook in een vraag (en nee, niet alleen binnen Alphen), en kan het ook beter doen als de laaste rit niet al om 17:30 zou vertrekken.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 14:02
door Daelea
Z2N schreef:Overigens wel typerend voor het 'succes' van de huidige opzet van de stadsdienst Leiderdorp, lijn 365 gaat nu weer over naar 4x per uur een bus in de avondspits, drie jaar geleden was er in de daluren nog tienminutendienst... :X
Nog even aansluitend op de toekomst van deze lijn, zoals ik een aantal pagina's eerder al eens gepost heb, moet deze lijn wanneer deze als R-net rijdt in Leiden alleen gaan stoppen bij de halte Kooilaan. Deze halte was vroeger alleen in gebruik door lijn 183 (CXX 249), en is ondertussen in beide richtingen opgeheven door wegwerkzaamheden. De haltes zijn nu weer opnieuw gebouwd bovenop de tunnel van de Willem de Zwijgerlaan, maar de infrastructuur (afritten naar beneden de Willem de Zwijgerlaan op) is nog niet gereed. Echter, een impressie van de (zoals geplande) toekomstige R-nethalte Kooilaan:

Afbeelding

Ik moet toch zeggen dat dit er wel erg karig en krap uitziet voor een R-nethalte, ik vermoed dat er zelfs geen abri op gaat passen. :@

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 18:43
door ArrivaBas
Daar zal vast wel een oplossing voor zijn :Y

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 18:54
door nvdw
Ach, als er al aan de minimale frequenties van R-Net gemorreld wordt (lijn 436), dan is het naar de minimale haltevoorzieningen een kleine stap... (A)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 19:44
door WSM
Er werden vandaag bij lijn 400 briefjes uitgedeeld om reizigers te attenderen op een enquete: http://ligpart.4feedback.nl/survey.php? ... =c=2RP23A7 .

In plaats van briefjes zouden ze toch ook die mooie schermen in de bus kunnen gebruiken? :idea:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 21:09
door OmniLezer
nvdw schreef:Ach, als er al aan de minimale frequenties van R-Net gemorreld wordt (lijn 436), dan is het naar de minimale haltevoorzieningen een kleine stap... (A)
Ahh, Connexxion

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 26 nov 2015, 13:25
door Roeland
Bee schreef:Ik had ook liever gezien dat de originele 101 Woerden - Nieuwkoop - Ter Aar - Langeraar - etc - Leiden weer ging rijden. Desnoods alleen in de spits, maar dan kunnen allerlei mensen snel naar Leiden of Utrecht en de verbinding Langeraar - Alphen kan dan met een overstap gemaakt worden.
Wellicht zou je het vervoer in de regio Ter Aar op de volgende manier kunnen verbeteren:
* lijn 182 rijdt altijd 1x/uur
* lijn 101 rijdt na Nieuwkoop door naar Ter Aar, en dan verder via de 182-route naar Leiden. Lijn 101 rijdt in de brede spits 1x/uur (rijtijd Woerden - Leiden wordt ca. 85 minuten; hiermee kun je op Woerden - Nieuwkoop in de brede spits een fatsoenlijke uurdienst bieden, wat nu niet kan); om het helemaal mooi te maken, kun je lijn 101 omnummeren naar 181 :)
* lijn 184 rijdt Alphen - Ter Aar (via de 182-route) en dan verder naar Langeraar (eindpunt), op werkdagen tot 19 uur 1x/uur. Lijn 184 rijdt samen met lijn 182 halfuursdienst Alphen - Ter Aar (bij doorrijden naar Nieuwveen, met 2x via Ter Aar, kun je lijn 184 helaas niet meer met 1 omloop rijden)

De doorgaande 101/181 (Leiden - Woerden) is inderdaad niet interessant voor Teraarders die naar Woerden willen, maar wel voor Nieuwkopers die naar Leiden reizen. En natuurlijk voor de inwoners van Noorden en Zegveld die nu met een waardeloze, uurpatroon-ontberende non-dienstregeling van de 101 opgescheept zitten.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 26 nov 2015, 14:12
door Hendrik
OmniLezer schreef:
nvdw schreef:Ach, als er al aan de minimale frequenties van R-Net gemorreld wordt (lijn 436), dan is het naar de minimale haltevoorzieningen een kleine stap... (A)
Ahh, Connexxion
Nee, provincie Zuid-Holland.