Pagina 93 van 134

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 25 aug 2017, 06:45
door Suus
nvdw schreef:
Suus schreef:Nee, bij station Waddinxveen kan een bus niet keren.
Het 'kan' wel... een stukje oostelijker ligt een rotonde, dan is de bus met twee of drie minuutjes weer terug op de halte bij het station met zijn neus de goede kant op. Ik denk dat het criterium eerder is dat met die lusroute de haltes langs de Kanaaldijk gehandhaafd kunnen blijven (Trooststraat, Gouweplein).
Maar de bus komt zeer waarschijnlijk juist vanaf de Kerkweg-Oost, want als je via twee richtingen over de Kanaaldijk rijdt moet je een omweg maken voor de Zuidplaslaan, waar alle interessante bushaltes zijn. Denk daarom dat Arriva de bus al wil keren bij de rotonde met de Sniepweg.
regenmaker schreef:Wat doen eigenlijk al die Volvo's 8900 buiten de spitsuren?
Niets.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 25 aug 2017, 19:02
door busfanNL
Thom69 schreef:Ik gok inderdaad dat op de lijnen 410 en 470 de bestaande blauwe Volvo's omgetoverd gaan worden tot rode Volvo's (dat wordt weer een leuk materieelcircus in de spitsen in de herfst :pos: ), in het vervoerplan staat vermeld dat lijn 497 met omgebouwde Citea's gaat rijden. Overigens, in het marketingplan dat stamt uit 2014 (?) werd nog gesproken over inzet van waterstofbussen of elektrische bussen op lijn 410, maar hier is het nu verdacht stil over...
Krijgen die omgebouwde Citea's ook de R-NET bekleding op de stoelen????

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 25 aug 2017, 19:25
door dylanwild94
Tot nu toe hebben alle omgebouwde voertuigen voor r-net dat gekregen. Dus ga er vanuit van wel.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 26 aug 2017, 14:04
door OmniLezer
Ik mag hopen dat er iets comfortabelere stoelen komen.
Er is nooit een Citea omgebouwd naar R-net door welke vervoerder dan ook.
Connexxion veranderde de kleur van de stoelen omdat of het in opkomst was (MRAnet Zaandam) of omdat er nieuwere voertuigen kwamen (Amstel-Meerlanden). In mijn opzicht kunnen we niet veel zeggen op basis van voorgaande voertuigen.

Plus de voorgaande R-net voertuigen van Arriva waren en zijn allemaal Qliners. Die zijn de luxe hetzelve. Logisch dat die alleen de bekleding kregen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 29 aug 2017, 10:25
door Suus
De werkzaamheden aan de Gemeneweg lopen uit, en daarmee rijdt ook de pendelbus voor Hazerswoude-Dorp een week langer.

De bodemgesteldheid bleek anders dan verwacht waardoor aanvullende werkzaamheden nodig waren.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 29 aug 2017, 10:29
door Roeland
Thom69 schreef: Via dezelfde website zijn ook de halfjaarcijfers van 2017-I te vinden met check-ins per lijn (https://hollandrijnland.nl/wp-content/u ... keling.pdf).
[/list]
De vervoersontwikkeling in 2017 valt eigenlijk best wel tegen.
Het totaal aantal instappers is tussen 2013-2017 weliswaar gegroeid met 17%, maar van 2016 naar 2017 slechts met 2%. Terwijl de bevolking, de werkgelegenheid en de mobiliteit in deze regio wel fors groeien...

Een paar constateringen:
Op de Katwijkse lijnen (30, 31, 37, 38) is er 2% daling van 2016 naar 2017 (tussen 2013 en 2016 was er overigens wel een mooie groei). Ook corridor D (50-250) laat een lichte daling zien.
Op corridor B (Rijnstreek) is er ook geen groei van 2016 naar 2017. Ook lijn 370 (die R-net 470 wordt) heeft geen groei van 2016 naar 2017 (tussen 2013 en 2016 is deze wel met 30% gegroeid).
De lijnen 361, 385 en 386 samen (omdat lijn 385 een deel van lijn 361 heeft overgenomen) geven een daling van 7% van 2016 naar 2017. Wellicht komt deze daling door de frequentieverlaging op de 361 's avonds en op zaterdag?
De A12-bundel (380, 381, 382, 383) is wel gestegen, waarbij de 380-381 ongeveer gelijk blijven, en de 382, en vooral de 383, aanzienlijk zijn gestegen. Niet verwonderlijk, want rond Nesselande is de bebouwing het afgelopen decennium fors toegenomen.

De stadsdienst Leiden is sinds 2013 nauwelijks gestegen, en is in 2017 zelfs met 3% gedaald.
Op de stadsdienst Alphen zijn lijn 3 en 4 nog steeds erg zwak.
De stadsdienst Gouda is wel gestegen, dit komt vooral door lijn 6.
De streeklijnen 178, 190 en 197 rond Gouda zijn in 2016-2017 ook niet gegroeid, of zelfs gedaald. De streeklijnen 175-177 zijn tussen 2013-2014 fors gedaald, en daarna weer geleidelijk gestegen tot iets boven het 2013-niveau.
Ook de streeklijnen in de Krimpenerwaard (194, 196, 292, 293, 294) zijn in 2017 gedaald met 3% en tussen 2013 en 2017 nagenoeg gelijk gebleven. Lijn 195-295 zijn tussen 2013-2016 fors gestegen, en in 2017 iets gedaald.

Op grond van deze ontwikkelingen zou ik zeggen:
* blijkbaar rijden de Alphense lijnen 3 en 4 grotendeels bijna leeg rondjes. Wellicht kunnen de minst gebruikte ritten worden geschrapt?
* en die DRU's zou je dan kunnen inzetten om groeiende lijn 383 vaker te laten rijden (bijv. ook buiten de spits).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 29 aug 2017, 10:30
door Roeland
Suus schreef:De bodemgesteldheid bleek anders dan verwacht waardoor aanvullende werkzaamheden nodig waren.
Onder Hazerswoude kun je toch alleen maar zompige veengrond verwachten?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 29 aug 2017, 12:25
door dylanwild94
OmniLezer schreef:
dylanwild94 schreef:Tot nu toe hebben alle omgebouwde voertuigen voor r-net dat gekregen. Dus ga er vanuit van wel.
Ik mag hopen dat er iets comfortabelere stoelen komen.
Er is nooit een Citea omgebouwd naar R-net door welke vervoerder dan ook.
Connexxion veranderde de kleur van de stoelen omdat of het in opkomst was (MRAnet Zaandam) of omdat er nieuwere voertuigen kwamen (Amstel-Meerlanden). In mijn opzicht kunnen we niet veel zeggen op basis van voorgaande voertuigen.

Plus de voorgaande R-net voertuigen van Arriva waren en zijn allemaal Qliners. Die zijn de luxe hetzelve. Logisch dat die alleen de bekleding kregen.
ik moet je gelijk geven dat er helemaal geen citea omgetoverd is naar R-net. Maar er zijn wel gewone streek wagens omgebouwd tot r-net (man's en Volvo's in AML) en die hebben allemaal een ander stofje over de stoelen gekregen. Dus ik ga er vanuit dat arriva dat bij de citea's ook gaat doen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 29 aug 2017, 12:59
door nvdw
Roeland schreef:blijkbaar rijden de Alphense lijnen 3 en 4 grotendeels bijna leeg rondjes. Wellicht kunnen de minst gebruikte ritten worden geschrapt?
Het zijn ook wel de stiefkindjes van de stadsdienst hoor.

De wijk Kerk en Zanen ligt al voor een behoorlijk deel in de invloedssfeer van het station dus die verbinding heeft al beperkte vraag (niet in het minst omdat de bus eerst nog via een omweg naar de andere kant van het spoor moet terwijl je met de fiets of lopend een heel stuk kunt afsteken) en een verbinding met de rest van Alphen is er ook niet zonder eerst via dat station om te reizen.

En wat het industrieterrein betreft: ik vraag me af hoeveel volk daar echt de bus neemt. Volgens mij kan dat ook prima met de 165 mee...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 29 aug 2017, 13:12
door Suus
En lijn 3 en 4 hebben geen praktische halte in het centrum maar moeten eerst nog een groot verkeersplein oversteken. Met je grote inkopen de bus nemen is er dus ook niet bij.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 29 aug 2017, 13:55
door Z2N
Het nadeel van de lijnen 3/4 is dat ze eigenlijk twee gebieden moeten ontsluiten die niet zoveel met elkaar te maken hebben: Kerk en Zanen is een wijk met een bovengemiddeld inkomen, met veel tweeverdieners, en weinigen daarvan werken in de bedrijventerreinen die langs lijn 3/4 liggen. Bovendien was het jarenlang zo dat de bus net verkeerd reed voor de eventuele forenzen die zo zouden willen reizen, lijn 3 (73) heeft jarenlang Station - Bedrijventerrein - Kerk en Zanen - Station gereden in de ochtendspits, en lijn 4 (74) precies andersom 's middags.

Daarom denk ik dat het verstandig is om de huidige opzet van lijn 3/4 op te geven, lijn 165 een extra lus te geven (via de Antonie van Leeuwenhoekweg) en lijn 3/4 om te vormen tot een luslijn door de woonwijk. De huidige stadsdienst bedient alleen de westelijke helft van de wijk, een nieuwe route zou ook de oostelijke helft kunnen bedienen. Met voldoende infrastructurele maatregelen moet het daarmee ook mogelijk worden het Archeon, toch goed voor 400.000 bezoekers per jaar, per bus te bedienen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 29 aug 2017, 14:13
door nvdw
Wat de stagnering van de reizigersaantallen betreft: misschien is de rek er ook wel een beetje uit. Het netwerk is in de basis al tientallen jaren hetzelfde en het is niet makkelijk om nieuwe zinvolle reisrelaties aan te bieden zonder er bestaande reizigers mee weg te jagen. Idem voor productverbeteringen als Rnet. De een z'n reistijdversnelling is de ander z'n halte zien verdwijnen, dat werk.

De grootste kernen in de regio hebben ook al goede treinverbindingen, wat je overhoudt zijn de restjes: kleinere kernen waar je eerst een bus naar een station moet nemen om echt verder het land in te komen. Kijk maar eens wat het aan reistijd kost om van bijvoorbeeld Woubrugge of Nieuwkoop in Amsterdam te geraken.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 29 aug 2017, 14:24
door Z2N
En dat is ook wel een bekend gegeven. Een vriend van me woont in Nieuwveen, en studeert in Leiden. Die denkt er niet aan met het OV te gaan, dat is een reis van een uur naar Leiden, na het opheffen van lijn 184 wordt dat waarschijnlijk zelfs 1u45. Daarmee doet hij met het OV even lang over de reis van Nieuwveen naar Leiden (met de auto een half uurtje) dan ik er over doe om van Alphen naar Antwerpen te geraken. :X

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 29 aug 2017, 15:49
door Lijn 45
dylanwild94 schreef:[Dus ik ga er vanuit dat arriva dat bij de citea's ook gaat doen.
Het lijkt mij niet voor de hand liggend dat de Citea's nieuwe bekleding krijgen. Arriva heeft de Connexxionbekleding van de Van Hools immers nog steeds niet vervangen (na 4 1/2 jaar). Ik weet niet of de bekleding van de R-Net Volvo's is aangepast, als dat zo is zie ik de nieuwe stoffering er op den duur wel komen. Als dat niet zo is, niet.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 29 aug 2017, 15:52
door dylanwild94
R-net Volvo's van arriva hebben een nieuw stofje gekregen over de stoelen. :Y

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 29 aug 2017, 15:55
door Lijn 45
Dus toch. Ik meende al een andere tint stoel te zien op mijn foto's :P

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 16:56
door Daelea
flipje schreef:Zoals ik het begreep komt er een pendelsdienst op lijn 30 tussen Leiden CS en biosciencepark. Op dit moment staat er een Citaro G (227) in Leiden welke gereed wordt gemaakt om deze pendeldienst te gaan rijden.
Vanochtend rond een uur of 11 zag ik de Citaro G 227 (in originele blauw/beige Arrivakleuren) een rondje rijden op Leiden Centraal, vanuit het BSP naar het BSP. De bus filmde "222 Arriva" - opvallend daar ik een paar dagen geleden in de ochtendspits ook een Citea "222 Pendelbus BioSciencePark" heb zien filmen. Zou 1 + 1 nog steeds 2 zijn, en de Citaro G in de ochtendspits op de pendellijn met het nieuwe nummer 222 gaan rijden?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 05 sep 2017, 17:08
door Daelea
Ik zit momenteel in de 8777 (Citea), waar de voorste cico vervangen is door een nieuwe exemplaar, van Kapsch. Onderaan staat niet meer het ovc-logo, maar een handje met een kaart, en de piep is veel dieper ipv het hoge, schelle geluid uit de 'oude'. Gaan alle cico's vervangen worden, of was hier de oude toevallig defect?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 05 sep 2017, 23:21
door nvdw
Ze lijken mij een op een uitwisselbaar. De elektrische Citea's in Gorinchem hebben deze exemplaren ook. Vorm en scherm zijn identiek.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 06 sep 2017, 07:27
door bartjemestrom
Landelijk is men bezig alles op 1 lijn te brengen. Zowel de cico's als de infotainmentschermen in de bus.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 06 sep 2017, 07:48
door Suus
En Kapsch heeft een paar jaar terug Prodata overgenomen, vandaar de andere naam voor de leverancier :Y

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 06 sep 2017, 07:51
door Daelea
Helder, dank voor de uitleg! Ik kan me inderdaad herinneren dat ergens in maart al geroepen werd (ihkv de Prestatiemonitor) dat de lay-out van de reisinformatie binnen een maand gewijzigd ging worden (naar de nieuwe stijl in o.a. Limburg). Het is hierover nu verdacht stil, though.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 07 sep 2017, 15:30
door Flitskikker
Thom69 schreef:Onderaan staat niet meer het ovc-logo, maar een handje met een kaart, en de piep is veel dieper ipv het hoge, schelle geluid uit de 'oude'.
Zijn ze ook sneller? Die oude van Arriva hebben qua snelheid nooit kunnen tippen aan bijvoorbeeld die van NS en GVB.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 07 sep 2017, 19:19
door nvdw
Het is beter dan de oude ProData-spullen maar de snelheid van de NS-lezers halen ze nog steeds niet. Gek genoeg pakken ze die wegwerpkaartjes wel loeisnel.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 08 sep 2017, 21:31
door verfmeer
Thom69 schreef:
flipje schreef:Zoals ik het begreep komt er een pendelsdienst op lijn 30 tussen Leiden CS en biosciencepark. Op dit moment staat er een Citaro G (227) in Leiden welke gereed wordt gemaakt om deze pendeldienst te gaan rijden.
Vanochtend rond een uur of 11 zag ik de Citaro G 227 (in originele blauw/beige Arrivakleuren) een rondje rijden op Leiden Centraal, vanuit het BSP naar het BSP. De bus filmde "222 Arriva" - opvallend daar ik een paar dagen geleden in de ochtendspits ook een Citea "222 Pendelbus BioSciencePark" heb zien filmen. Zou 1 + 1 nog steeds 2 zijn, en de Citaro G in de ochtendspits op de pendellijn met het nieuwe nummer 222 gaan rijden?
Gisteren heb ik van deze bus gebruik mogen maken. Helaas stond hij niet op het aankondigingsscherm en stond er op de film alleen 222 extra bus waardoor niemand doorhad waar hij heen ging. Daardoor vertrok hij halfleeg, terwijl de andere bussen nog steeds overvol waren. Om dit te laten werken moeten ze er echt meer zichtbaarheid aan geven.