Pagina 2 van 134

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 26 mar 2012, 16:23
door Suus
Grappig, want de vorige keer jaren geleden waren er ook twee inschrijvingen: Connexxion en Arriva :P

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 26 mar 2012, 21:58
door ODRAIL
Zeer opvallend ja. Ben benieuwd wat de doorslag gaat geven (afgezien van de kosten) :wink: .

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 27 mar 2012, 01:43
door Michael 1988
midnet schreef:
Bee schreef: Hoeveel buitenlanders hebben interesse in de Nederlandse concessieindeling. Nederlanders weten dat je een provincie Zuid-Holland hebt en dat deze concessie de noordelijke helft van deze provincie beslaat.
.
Gewoon tellen: veolia/Conx uit FR, ARRIVA uit DE, misschien zelfs wel die EBS uit IS of PL. maar die hebben spionnen zat die vast wel weten wat bedoeld wordt. Ik vermoed dat buiten dit uitermate kleine clubje OV-geinteresseerden de meeste NLers het verder een r..tzorg zal zijn hoe die concessie heet en of die aan de beurt is om opnieuw in de markt gezet te worden.
Je moet het wel goed doen Arriva uit GB (is van oorsprong Brits Bedrijf) en Connexxion kun je uit de lijstje van Franse vervoerders schrappen, want ook die is van oorsprong Nederlands. Nee de moederbedrijven van Arriva en Connexxion, die zijn juist Duits en Frans.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 27 mar 2012, 08:21
door flipje
Het aantal inschrijvingen valt mij wat tegen.
Had verwacht dat Qbuzz ook zich hier op in zou schrijven en eventueel een outsider als EBS of Keolis.

Ik heb zo het vermoeden wie er gaat winnen.. :roll:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 27 mar 2012, 10:08
door Karl
Ik vind dat ook wel verassend. Dit is juist een concessie met veel vrijheden, zouden vervoerders dat verleerd zijn?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 27 mar 2012, 20:33
door BR628
Diegene met wat meer inside information weten wel waarom andere vervoerders wegblijven cq waarom ze niet (meer) inschrijven op concessies.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 27 mar 2012, 20:38
door Vinny
Deze nomineer ik voor de "open deur van het jaar" award 2012... :lol:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 27 mar 2012, 20:41
door Klaasje
Er is immers een reden dat je insider bent..

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 27 mar 2012, 21:23
door willy84
BR628 schreef:Diegene met wat meer inside information weten wel waarom andere vervoerders wegblijven cq waarom ze niet (meer) inschrijven op concessies.
Ik heb geen inside informatie dus ben benieuwd. :pos:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 27 mar 2012, 21:34
door Suus
Als je niets wil zeggen zeg dan ook niets :')

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 27 mar 2012, 21:39
door Gekko123
Ik hoorde van de week van een chauffeur op de 400 wel dat Syntus voorlopig nergens inschrijft, doordat het daadwerkelijke verlies op de veluwe "iets" groter was dan ingecalculeerd.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 27 mar 2012, 22:46
door flipje
Paar maanden terug sprak ik juist een chauffeur dat Syntus juist nog wel intresse in concessie's had. Vooral IJsselmond zou in de belangstelling staan, omdat de diverse lijnen vanuit Syntusstallingen Harderwijk en Zwolle gereden zou kunnen worden.. :wink: Maar dat gepruts op de Veluwelijn zou ze inderdaad de nodige centen kosten..

Deze concessie had voor bedrijven als EBS en Qbuzz die allen azen op het stedelijk vervoer een mooie opstap geweest. Vooral Qbuzz wat de laatste jaren eigenlijk nergens meer actief heeft meegedaan een concessie (behalve het debacle in Utrecht). Dit jaar dan wel in zowel Rotterdam en Noordwest Fryslan waar ze allebei bot vingen..

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 27 mar 2012, 23:14
door Suus
Er hangt wel een heel groot vraagteken boven dit concessiegebied: De RijnGouweLijn. Wat er nu concreet gaat gebeuren is volgens mij zelfs voor de provincie niet helemaal duidelijk.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 16:29
door Meltrain
Waarschijnlijk gaat er gewoon niks gebeuren met de RGL, wordt het hele project afgeblazen en blijft er tot in lengte van jaren SGMm-II rijden tussen Gd - Apn (- Ledn). :P
Niet wat ik het liefst zie, wel wat ik het meest voor de hand liggend vind (zeker met dit kabinet). :roll:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 17:04
door RoelZ1
Dit kabinet heeft hier niet zo veel mee te maken. Het is immers de SP die het project heeft afgeblazen (de PvdA werd in het college in Zuid Holland na de vorige verkiezingen vervangen door de SP die alleen mee wilde doen als de RGL werd afgeblazen) en de lijn wordt aangelegd door de provincie. Wat binnen afzienbare tijd het hoogst haalbare zal zijn is dat de s19500 ook buiten de spits gaat rijden en/of de s9500 blijft rijden op de tijden dat de s19500 rijdt. Een aanbesteding van dit geheel is ook nog mogelijk, maar dat verwacht ik pas als de single-check-in voor de spoorketen gerealiseerd is.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 29 mar 2012, 22:57
door Wubbo
Voordat je op de RijnGouweLijn 4x per uur kan rijden zul je nog wat aan je infra moeten doen. Zowel Gouda - Waddinxveen als Boskoop - Alphen aan den RIjn is 7 minuten rijden. Voor een kwartierdienst zal je dan aan beide zijnde 2 perronsporen nodig hebben om in een kwartier te kunnen keren (vertrekken als de andere trein net aankomt). Die heb je nu niet.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 29 mar 2012, 23:24
door Suus
Als je met "normale" treinen rijdt kan je in principe toe met de drie perronsporen in Alphen. Spoor 1 wordt dan gebruikt voor Leiden en Utrecht en spoor 2 en 3 voor de Gouwelijn. In Gouda heb je die ruimte inderdaad niet en zal je toch nog het eerder geplande spoor 12 moeten bouwen.Of een kwartierdienst op die lijn nu echt noodzakelijk vraag ik mij af. Ik ken de situatie op de lijn redelijk en een lijn die buiten de spits een halfuursdienst rijdt met losse SGM-II's heeft niet direct een noodzakelijke vraag naar een kwartierdienst.
RoelZ1 schreef:Wat binnen afzienbare tijd het hoogst haalbare zal zijn is dat de s19500 ook buiten de spits gaat rijden
Dat zou het beste alternatief zijn voor de RijnGouweLijn en daar Alphen en Leiden steeds meer als een soort dubbelstad gaan functioneren zou het ook zeer gewenst zijn.
de s9500 blijft rijden op de tijden dat de s19500 rijdt.
Dan krijg je de overstappen terug in Alphen zoals ze waren tussen 2007 en 2010. De trein sloot in Alphen niet aan en mwoa in Gouda. De trein sluit nu tenminste in Alphen wel aan en in Gouda is het sowieso hopeloos. Het zou wel de dienstregeling een stuk duidelijker maken voor buitenstaanders, ik merk dat ik ook nog steeds twijfel of de treinen nu om kwart voor/kwart over of om heel en half vertrekken in Boskoop.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 11:33
door RoelZ1
Met de aanleg van de passeersporen waar ze nu mee bezig zijn kan de huidige dienstregeling (vanuit Alphen) zelfs gewoon behouden blijven. In eerste instantie met Boskoop, Waddinxveen en Goudse Poort als passeerstations en na de oplevering van spoor 12 in Gouda kan het wat versneld worden met Boskoop en Waddinxveen Zuid als passeerstations en gelijktijdig vertrek en aankomst in Gouda. In Alphen blijven de verdeling en aansluitingen in dat geval precies hetzelfde als nu, maar zullen in de spits ook gewoon de treinen van .08/.38 blijven rijden. Overigens is daar ook nog een wissel voor nodig om vanuit Gouda naar spoor 1 te kunnen rijden en zou een verhoogd perron op spoor 4 ook handig zijn om het wat robuuster te maken.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 12:04
door Wubbo
In Alphen worden in verband met de RIjnGouweLijn juist wissels aan de oostzijde weggehaald, dus ergens gaat het mis in dit verhaal...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 12:55
door RoelZ1
Zo ver ik weet zijn alle spooraanpassingen behalve die tussen Boskoop en Gouda voorlopig 'on hold' gezet door de veranderende situatie. In de oorspronkelijke RGL plannen zou het inderdaad zo zijn dat spoor 3 en 4 werden gebruikt voor de RGL en ook zo veel mogelijk los worden gelegd door wissels weg te halen. Nu het lijkt af te stevenen op een 'heavy rail' oplossing zou het vasthouden aan spoor 3 en 4 niet zo slim zijn. Het zou me echter niets verbazen als ze die plannen nou eenmaal voor de RGL hadden gemaakt en toch doorzetten, maar over 5 jaar die wissels gewoon weer terug leggen.

Het is wel in te passen als spoor 4 verhoogd is en die wissels toch worden weggehaald, maar het is niet heel toekomstvast:
Voorlopig blijft Alphen - Leiden enkelsporig. Met een kwartierdienst komen de treinen uit alledrie de richtingen tegelijkertijd aan en vertrekken er in 2 van de 3 de richtingen 1 minuut later ook weer treinen. Zo lang het enkelspoor blijft liggen werkt het door de kerende treinen uit Gouda af te handelen op spoor 3, de s8800 op spoor 2 (aansluitend op kerende treinen, net als nu) en de extra trein Gouda - Leiden in allebei de richtingen op spoor 4 (het ene kwartier Gouda - Leiden, het andere kwartier Leiden - Gouda). Zo lang het enkelsporig is zorgt dat niet eens voor extra conflicten.

Echter, zodra je dubbelspoor Zoeterwoude - Alphen toch gaat aanleggen en een sprinterstation gaat openen in Hazerswoude kom je in dat geval in de knel. De sprinter uit Gouda naar Leiden moet dan 2 minuten eerder uit Alphen weg (dus nog voor de IC uit Leiden binnen is) en moet dus al op het rechterspoor zitten. Aangezien de IC op spoor 2 moet binnenkomen om aansluiting te bieden op de andere Sprinter kan die Sprinter naar Leiden alleen op spoor 1 worden afgehandeld.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 13:09
door Anne
Helaas is de RGL in de Lightrail vorm van de baan.
Nu deze niet door (of direct langs) de Leidse binnenstad gaat rijden en ook een verlenging in Gouda richting Gouwsluis er niet inzit heeft Lightrail materieel geen zin meer. Gouda - Alphen kan dan ook maar het beste voor spoormaterieel worden ingericht. Wel blijft een doortrekking naar Leiden van belang; en spoorverdubbeling voor traject Alphen-Leiden.

De lijn moet echter wel worden aanbesteed; NS heeft de concessie voor 3 jaar gekregen (tot dec. 2012).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 20:38
door Suus
Aanbesteden van Alphen - Gouda voor dummies: Maak er een kortlopende concessie van (jaartje of drie), schrijf het naar materieel dat alleen de NS direct beschikbaar heeft en je kan weer een paar jaar verder. Zo gaat het al sinds de regionalisering van de spoorlijn.

Het probleem van Gouda - Alphen is dat de reizigers bijna altijd verder willen dan Gouda of Alphen. In Gouda is dat niet te realiseren, maar in Alphen wel. Je zal dus sowieso verder moeten richting Leiden, in ieder geval in de spits. Ook omdat Alphen - Leiden met een halfuursdienst in de spits niet zo'n groot succes is, dat bleek maar weer eens in 2006 toen er een fors aantal spitstreinen geschrapt was wegens de ontsporing bij Zwammerdam.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 23:28
door hidihi
Ik heb het al eens eerder gezegd en toen was het niemand met me eens en dat zal opnieuw gebeuren maar ik blijf achter mijn bewering staan dat de regio geen tram maar een aansluiting met Rotterdam en Amsterdam moet hebben.

Het duurt eeuwen om vanuit die dorpen op de rijksweg te komen zeker naar Rotterdam toe. Daarnaast is de A20 en A4 drama rijkswegen om daar in de spits te rijden. Dus ik blijf achter mijn bewering staan dat de spoorlijnen Rotterdam Gouda en Alpen Gouda direct met elkaar verbonden moet worden, zelfs als er een rijksweg en een andere spoorlijn overgestoken moet worden. Wadinxveen-Boskoop moet dubbel door deze verrandering. Ik vindt ook dat de lijn Alphen Leiden verbonden moet worden met de HSL.

Je krijgt de volgende lijnen.

4x uur 9500 ( Overstap in Alphen op de 8800 naar Leiden) (uitbestede vervoerder 2 baks stadler)
4x uur 8800 ( Overstap sneltrein Amsterdam) (NS lijn 4/7 bakken ICM)
4x uur Rotterdam CS Amsterdam CS via Alphen a d Rijn) (Uitbestede vervoerder *trein)

* Er is een 3 baks trein door een van de dochterbedrijven van Bomberdear gebouwd die 200 km haalt.

In dit plan zijn er twee kritiek punten in de dienstregeling (Rotterdam-Gouda) (Alphen -Lammeschans). De sneltrein Rotterdam Amsterdam kan 3 minuten voor de 2800 en omdat deze trein ergens na Moordrecht afslaat komt het de goederentrein net niet tegen. Door net achter de 8800 te rijden na Alphen komt het de 8800 naar Utrecht net niet tegen omdat tussen Alphen en Lammeschans afslaat naar de HSL. Door een sneloptrekende stoptrein te kiezen die 200 kan gaan wordt er voor gezorgt dat het overige treinverkeerop de HSL niet gehinderd wordt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 31 mar 2012, 00:29
door Suus
Ga nu eerst eens op de kaart kijken voordat je gaat roepen.

Aansluiten op de HSL? Hoe en waar?

Een driehoeksconstructie bij Moordrecht Aansluiting? Heb je wel eens gezien hoeveel snelwegen en spoorlijnen daar in de weg liggen?

Punt drie: Hoe profiteren de reizigers in Boskoop en Waddinxveen hiervan, die moeten uiteindelijk nog steeds overstappen in Gouda terwijl de lijn dan ook nog eens 4 intercities per uur ziet die wel naar Rotterdam gaan :')

Kortom, sprookjesverhaal, graag een beetje realistisch blijven in dit topic als het kan -o-

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: za 31 mar 2012, 21:44
door hidihi
Bee schreef:Ga nu eerst eens op de kaart kijken voordat je gaat roepen.

Aansluiten op de HSL? Hoe en waar?

Een driehoeksconstructie bij Moordrecht Aansluiting? Heb je wel eens gezien hoeveel snelwegen en spoorlijnen daar in de weg liggen?

Punt drie: Hoe profiteren de reizigers in Boskoop en Waddinxveen hiervan, die moeten uiteindelijk nog steeds overstappen in Gouda terwijl de lijn dan ook nog eens 4 intercities per uur ziet die wel naar Rotterdam gaan :')

Kortom, sprookjesverhaal, graag een beetje realistisch blijven in dit topic als het kan -o-
Er moet bij Moordrecht een tunnelbak of een flayover gemaakt worden over een rijksweg en over de lijn Gouda Den Haag .

De sneltrein Amsterdam Rotterdam zou tussendoor stoppen in:

-R,dam Alexander
-Waddinxveen
-Boskoop
-Alphen
-Schiphol

Als ik zeg dat de trein via Alphen a d Rijn wil laten rijden zeg ik niks over de stopplaatsen hiervan.

Ik wilde de lijn op de HSL laten aansluiten bij het Dorpje Groenendijk doormiddel van een tunnelbak.

Zelf vindt ik gezien de gebrekkige infrastructuur dat zo'n verbinding geen overbodige luxe is. Uiteraardt kan ik niet zeggen of zo'n lijn finacieel kan want de situatie is voor mij te complex om bouwkosten te berekenen.