Pagina 11 van 134

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 10 jul 2012, 20:33
door Z2N
lijn 156 zou volgens het kaartje moeten lopen van Leimuiden naar Alphen, via Nieuwkoop en Nieuwveen. In mijn voorstel zouden deze plaatsen nog steeds bediend worden door lijn 147 naar Uithoorn. Ik zou Langeraar bedienen met een buurtbus Ter Aar - Korteraar - Papenveer - Langeraar - Ter Aar, of, als daar geld voor zou zijn, een buslijn Alphen - Ter Aar - Langeraar - Nieuwveen - Mijdrecht - Wilnis - Vinkeveen - A'dam Bijlmer ArenA.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 10 jul 2012, 20:46
door Suus
Het plan van Z2N heeft als voordeel dat er eindelijk een bus komt bij Archeon (volgens mij is dat al sinds het park is ingekrompen niet meer het geval geweest...), maar ik zou de bus niet bij Archeon laten keren maar via de Afrikalaan weer richting het station laten lopen (of andersom, dat kan ook), aangezien het achterste gedeelte van Kerk & Zanen ook in dat plan nog steeds zonder bus zit.

Je hebt de busroute trouwens over het Rietveldsepad ingetekend op het stuk waar het alleen voor fieters is :mrgreen:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 10 jul 2012, 21:13
door Z2N
Ik vindt de Afrikalaan wat krap om 12-meter bussen doorheen te laten rijden. Solo's zouden moeten kunnen, maar dan alsnog verslechterd de aansluiting naar het Archeon, omdat er geen wegaansluiting is tussen het parkeerterrein van het Archeon en de woonwijk. Er bestaat wel een fietspad, dus in theorie kan je daarom dat fietspad verharden en iets verbreden, zodat er een midibus over kan, zoals in Amstelveen gedaan wordt.

@Bee, bedankt voor het melden, ik heb het gecorrigeerd. :)

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 09:21
door nvdw
RoelZ1, ik heb jouw kaartje inderdaad wel eens eerder gezien en het is in elk geval een verbetering ten opzichte van wat er nu ligt. Je zou in dit plan de bediening van Rijnoord en Driehoorne zelfs kunnen overlaten aan de 75 in plaats van aan de 169, of de route via Liszthof en Bartokhof weer in ere kunnen herstellen. Mij persoonlijk lijkt het geen slecht idee om een stadsdienst met twee lijnen te handhaven, maar dan zou ik de streeklijnen niet meer met allemaal extra lussen door de woonwijken sturen (zoals in jouw voorbeeld de 182 via Akkerwinde), maar via de snelste routes richting station met extra mogelijkheid tot overstap bij (bijvoorbeeld) de Herenhof. Zo kun je het stadsnet iets fijnmaziger maken. Locaties als Avifauna, de sportvelden plus de Oosterbegraafplaats en een groot deel van Kerk en Zanen hebben nu alsnog geen bus. Het Archeon is al zo'n doodgeboren kindje, daar alleen zou ik geen bus voor laten rijden. Het zou eerder bijvangst moeten zijn van een bus door Kerk en Zanen.

Het omrijden van lijn 182 via Ter Aar is me altijd al een doorn in het oog geweest. Woubrugge is toch vooral op Alphen gericht dus voor die groep was lijn 249 (en voorheen 167) altijd al aanzienlijk praktischer. Bovendien heeft Ter Aar dan een veel betere verbinding richting Amsterdam (die nu geheel ontbreekt, behalve dan een overstap op de interliner t.h.v. de N207).

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 10:00
door Suus
Er zijn regelmatig grote evenementen in het Archeon (de verschillende fairs bijvoorbeeld), je zou op zijn minst op die dagen een busdienst kunnen aanbieden :Y

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 13:23
door Roeland
Ik vind de streeklijnen in jullie kaartjes in Alphen teveel een omweg maken, daarmee jaag je reizigers de bus uit. Daarom dank ik dat je lijnen rond Alphen juist sneller moet maken.
De belangrijkste functie van de 147 is om reizigers uit Nieuwkoop en omgeving naar Uithoorn (en verder) en Alphen te brengen. Wanneer je de 147 uit Nieuwkoop haalt, kun je hem wel opheffen, denk ik. De 147 zou ik daarom ongewijzigd laten, hooguit zou je hem in het centrum van Alphen een snellere route moeten geven.
Ik zou de Alphense stadslijnen als volgt integreren met de streeklijnen:
* Laat de 165 vanaf Zoetermeer / Hazerswoude Dorp via de N11 en Kerk en Zanen (Amerikalaan) naar station Alphen rijden, en koppel hem daar aan een andere streeklijn, bijv. de 169 of 182
* Laat de 75/77 samen vanaf station Alphen naar Ridderhof rijden, en laat de 75 dan naar eindpunt Akkerwinde rijden, en de 77 via de huidige route van de 381 doorrijden naar Zoetermeer. Vanaf de N209 kan de 77 via de Verlengde Australieweg snel naar eindpunt Zoetermeer Centrum West rijden, met een goede overstap op de randstadrail. Dan hoeven de bussen 380/381 niet meer naar Den Haag door te rijden, de 380/381 kun je opheffen. Voor hetzelfde aantal DRU's kun je de 77 en de 165 twee keer zo vaak rijden dan nu.
* Ridderveld west bedienen door de 182 vanaf Woubrugge via Ridderveld west (dezelfde route als de 249 een aantal jaar gelden) naar de Eisenhowerlaan en naar station Alphen te laten rijden, hierdoor wordt de 182 voor reizigers uit Woubrugge bijna een kwartier sneller dan nu.
* De 249 zou je als (spits)lijn Ter Aar - Leiderdorp - Leiden kunnen laten rijden als de 182 uit Ter Aar wegvalt, wellicht kan de 249 dan ook doorrijden naar Nieuwkoop.
* Voor Alphen - Ter Aar heb je dan een nieuwe lijn nodig, die ook meteen Langeraar kan bedienen

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 14:02
door nvdw
In het idee van RoelZ1 zou de relatie Nieuwkoop-Alphen voortaan worden gereden door lijn (1)56. Deze zou in Nieuwveen dan weer een aansluiting kunnen vinden met lijn 147.

Voor wat betreft lijn 182/249 door Ridderveld West: dat zou kunnen, ware het niet dat de route via de Vierambachtsweg/Woubrugseweg/Brigantijn/Jeltje de Bosch-Kemperstraat voor de bus enkele jaren geleden zo goed als onbegaanbaar is gemaakt door de beide betrokken gemeenten.

Ik denk niet dat de concessieverlener akkoord zou gaan met een buurtbus voor Langeraar. Er is expliciet in de concessie gemeld dat deze plaats een volwaardige busverbinding zou moeten krijgen.

Let wel, ik heb geen idee wat Roels voorstel doet voor de DRU's en dergelijke, want daar heb ik geen verstand van c.q. tijd om het allemaal na te rekenen ;)

Een en ander hangt natuurlijk ook af van de situatie rondom het station van Alphen. Zoals Roel al aangaf heeft de - tijdelijke - verplaatsing van het busstation naar een ongunstige locatie (zonder de nu belachelijk onhaalbare overstaptijden van bus naar trein v.v. in de dienstregeling te repareren) het stads- en streekvervoer in Alphen heel veel klanten gekost.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 16:19
door RoelZ1
Mijn plan bespaart zelfs een aantal DRU's. Wel zit die besparing bijna volledig in de samenvoeging van lijn 165, 380 en 381 tot een 2x per uur rijdende 165 (in de spits mogelijk 4x per uur). Ten noorden van Alphen is een besparing niet mogelijk door de extra bediening van Langeraar. Wel is de besparing iets minder denderend dan hieronder zou lijken omdat er 's avonds en in het weekend meer bussen nodig zijn dan nu. Er kunnen namelijk geen lijnen vervallen, terwijl lijn 249 en 73/74 nu wel vervalt. Daarnaast zouden deze bespaarde DRU's ingezet kunnen worden voor een aantal extra spitsritten (lijn 182 zal er waarschijnlijk een paar nodig hebben door het vervallen van lijn 249)

Werkdag nu:
73: 1 bus
75/77: 3 bussen
147: 4 bussen
165: 2 bussen
169: 4 bussen
182: 4 bussen
249: 2 bussen
380/381: 4 bussen
totaal: 24 bussen

Werkdag plan:
75: 2 bussen
147: 4 bussen
156: 3 extra bussen
165: 4 bussen
169: 4 bussen
182: 4 bussen
totaal: 21 bussen

@nvdw: Overigens misschien belangrijker voor Nieuwkoop dan de aansluiting naar Uithoorn. Lijn 156 sluit in Leimuiden aan op lijn 370 naar Schiphol!

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 17:27
door Z2N
Waarom wil je in je plan de 380 en 381 eigenlijk helemaal schrappen? In de daluren zijn ze zo goed als leeg, maar in de spits zou de 381 het nog wel kunnen redden als spitslijn denk ik.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 18:01
door Suus
Omdat de 380, 381 (en de 382 ook trouwens) hopeloze buslijnen zijn waarbij de trein in veel gevallen toch nog sneller is. Beter investeer je in een betere streekbus tussen Alphen en Zoetermeer.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 19:31
door ODRAIL
Even een vraagje: Kan een busfabriekant wel in zo'n korte tijd wel een heleboel bussen maken, of worden deze geleverd uit voorraad een voor de klant bestickerd.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 20:20
door nvdw
Dat is een goede vraag. In principe worden bussen het liefst zo uniform mogelijk besteld, dus met dezelfde motor, dezelfde transmissie, maar onder druk wordt alles vloeibaar. Een VDL Citea is naar wens met Daf- of Cumminsmotor te bestellen, en daar bovenop nog met keus uit een automaat van Voith of ZF.

Niet alle bussen komen straks bij VDL vandaan - als er ook Optares en Volvo's worden aangeschaft, gaat dat ook weer van die 230 stuks bussen af ;)

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 11 jul 2012, 20:58
door Suus
Voor Stockholm zijn in april 80 gelede bussen besteld bij VDL en 40 daarvan zullen volgende maand al afgeleverd worden en het orderboek van VDL is nog veel voller, dus ik ga er vanuit dat ze gewoon kunnen leveren :Y

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 12 jul 2012, 09:54
door Etienne
Volgens @MartyWerkman op Twitter:
En natuurlijk nieuwtjes: Q-liner wordt straks met Volvo 8900 gereden en 13.5 mrt 3 asser. Alle hybride bussen komen op de stadsdienst Leiden
Nog meer nieuws: koffie is straks gratis bij Arriva. Kan ik eindelijk mijn collega's eens trakteren op koffie.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 12 jul 2012, 10:56
door RoelZ1
Bee schreef:Omdat de 380, 381 (en de 382 ook trouwens) hopeloze buslijnen zijn waarbij de trein in veel gevallen toch nog sneller is. Beter investeer je in een betere streekbus tussen Alphen en Zoetermeer.
Z2N schreef:Waarom wil je in je plan de 380 en 381 eigenlijk helemaal schrappen? In de daluren zijn ze zo goed als leeg, maar in de spits zou de 381 het nog wel kunnen redden als spitslijn denk ik.
In mijn ogen is lijn 380/381 niet heel effectief. Zoals jullie al aangeven zit er buiten de spits niemand in, maar daarnaast is het in mijn ogen zonde van 'onze' DRU's. Een groot deel van deze DRU's wordt gebruikt om buiten het concessiegebied (helpt dus niet mee voor ontsluiting) parallel aan een spoorlijn met elk kwartier een trein en aan Randstadrail met elke 5 minuten een tram te rijden. Een sterke streeklijn (in de spits elk kwartier) met aansluiting op Randstadrail naar Den Haag is in mijn ogen effectiever.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 12 jul 2012, 11:17
door Dagren
Ik hoorde iets over gratis koffie.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 12 jul 2012, 11:25
door busentrein
de chauffeurs krijgen bij arriva altijd gratis koffie, althans zo gaat het in de regio achterhoek

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 12 jul 2012, 11:28
door Chauf21
RoelZ1 schreef:In mijn ogen is lijn 380/381 niet heel effectief. Zoals jullie al aangeven zit er buiten de spits niemand in, maar daarnaast is het in mijn ogen zonde van 'onze' DRU's. Een groot deel van deze DRU's wordt gebruikt om buiten het concessiegebied (helpt dus niet mee voor ontsluiting) parallel aan een spoorlijn met elk kwartier een trein en aan Randstadrail met elke 5 minuten een tram te rijden. Een sterke streeklijn (in de spits elk kwartier) met aansluiting op Randstadrail naar Den Haag is in mijn ogen effectiever.
Wat bedoel je met effectief?
Die Interliners kennen relatief veel mensen die bewust kiezen voor het reizen met die verbinding; je hebt immers een directe verbinding van je deur thuis tot aan kantoor. Het zal me dan ook niets verbazen als die spitsritten gewoon rendabel zijn. Ik vraag me af wat die reizigers gaan doen als je dat opheft. Het gemak van de directe lijn kan wel eens belangrijker zijn dan de 'effectiviteit' van een verdubbeling van de frequentie met een langere reistijd en extra overstap.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 12 jul 2012, 12:57
door NG²7²™
Bee schreef:Voor Stockholm zijn in april 80 gelede bussen besteld bij VDL en 40 daarvan zullen volgende maand al afgeleverd worden en het orderboek van VDL is nog veel voller, dus ik ga er vanuit dat ze gewoon kunnen leveren :Y
Dit zijn de 7900'en die bij Arriva vandaan komen die opgeknapt en omgespoten zijn, daar heb je geen maanden werk mee.
nvdw schreef:Dat is een goede vraag. In principe worden bussen het liefst zo uniform mogelijk besteld, dus met dezelfde motor, dezelfde transmissie, maar onder druk wordt alles vloeibaar. Een VDL Citea is naar wens met Daf- of Cumminsmotor te bestellen, en daar bovenop nog met keus uit een automaat van Voith of ZF.
Bij de Citea LLE die op de buspresentatie aanwezig was, heb je niet zoveel keus. Cummins motor met Voith bak, enige wat je dan nog kan veranderen is de stoelindeling en positie van de knopjes op het dashboard...

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 12 jul 2012, 13:24
door RoelZ1
Met effectief bedoel ik het inzetten van DRU's (waar een vast aantal van beschikbaar is) voor een goed vervoersproduct in Zuid Holland Noord. Lijn 380/381 kost veel busuren, maar slechts weinig mensen profiteren er van. De lijn slaat alle knooppunten over, dus hij is echt alleen aantrekkelijk als je in een kantoor op de Binckhorst werkt.

De kantoorgangers verlies je met de opheffing wellicht (vanuit Alphen zullen die waarschijnlijk de trein pakken), maar daar staat tegenover dat je reizigers wint die niet toevallig langs de route van lijn 380/381 moeten zijn. Bij Zoetermeer CW kan je namelijk overstappen in alle richtingen. Inclusief RR die je naar het echte centrum van Den Haag brengt. Ook Benthuizen profiteert sterk van de frequentieverhoging.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 12 jul 2012, 13:27
door Karl
Maar als het een rendabele verbinding is (zoals Chauff stelt), dan verhoogt zo'n lijn de algehele rentabiliteit van de concessie alleen maar en wil je dat soort lijnen niet kwijt. Met een hogere rentabiliteit zijn er meer DRU voorhanden dan met een lagere rentabiliteit.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 12 jul 2012, 13:33
door Milco
Ik ben wel nieuwsgierig of echt alle Interliners straks Q-liners worden. De 370 weet ik zeker, maar we hebben ook nog de 88, 89, 95 en 380-383. Maar worden het nou Q-liners of R-netverbindingen? Ik dacht namelijk dat de 370 R-net werd?

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 12 jul 2012, 13:38
door Z2N
Lijn 370 wordt R-net, volgens de plannen van het HOV-net Zuid Holland Noord die de provincie recentelijk gepubliceerd heeft. Ook lijn 206 zal op termijn R-net worden. De overige lijnen zullen dan wel Qliner worden, of Arriva verzint een truc, zoals het laten tellen van gebundelde frequenties, zodat ook die lijnen R-net kunnen gaan heten, hetgeen makkelijker is voor de reizigers.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 12 jul 2012, 14:11
door Z2N
De twitteraccount van Marty Werkman van OViB wist het volgende te melden: "Q-liner wordt straks met Volvo 8900 gereden en 13.5 mrt 3 asser. Alle hybride bussen komen op de stadsdienst Leiden"

En dan nu op z'n Mart Smeets: Mag ik zeggen dat ik blij ben dat de hybrides naar Leiden gaan? Ja, dat mag ik zeggen. (A)
Binnenkort dus ook voor het eerst Volvo 8900 bussen in Nederland. *O*

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 12 jul 2012, 14:17
door Milco
Ik heb net op Google even wat foto's gezocht van de Volvo 8900. Zien er mooi uit :pos:
Volvo 8900 is de opvolger van de 8700, en de 8700 vind ik al topbussen. Dus de 8900 moet heel wat gaan worden dan :Y