Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5842
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor dylanwild94 » Ma 06 Aug 2018, 12:58

Ze krijgen eerder uur en bus in de daluren en in de spits elk halfuur. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37786
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Ma 06 Aug 2018, 13:11

KM46 schreef:Hmm ... dit betekend dus dat er tussen Waddinxveen en Boskoop geen busdienst meer is.

Deze plaatsen liggen zo dicht op elkaar dat de meeste mensen toch al de fiets nemen. En verder is er de trein.

Tussen Boskoop en Alphen rijdt al meer dan een decennium geen bus meer en daar hoor ik ook niemand over.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13566
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Meltrain » Ma 06 Aug 2018, 14:03

Ik kan alleen niet uit de tekst opmaken of lijn 175 en 176 ook ‘s avonds en in het weekend rijden.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

KM46
Berichten: 11074
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor KM46 » Ma 06 Aug 2018, 15:00

Je mag toch aannemen dat het een voortzetting is van de huidige opzet qua dienstregeling :idea: .

(Zelf weet ik het ook niet).

Thom69
Berichten: 810
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Thom69 » Do 20 Sep 2018, 17:47

Vanaf 8 oktober is Leiden weer een lijn rijker: lijn 210 Leiden Centraal - Oegstgeest Poelgeest, waar momenteel belbus 510 al rijdt (waar een jaar of twee geleden flink in gesneden is vanwege de ontzettend lage bezetting). Deze lijn stopt onderweg niet bij tussengelegen haltes, en is heeft de 'tag' "Belbus" meegekregen (in plaats van bijvoorbeeld "Bus", "Q-liner" of "R-net"), maar heeft niet de begeleidende tekst waarin opgeroepen wordt tot reservering die wel bij alle andere belbussen meegegeven is.
Daarnaast is de dienstregeling ook interessant:

7.30 Poelgeest > 7.39 Leiden Centraal
7.43 Leiden Centraal > 7.52 Poelgeest
8.00 Poelgeest > 8.09 Leiden Centraal

Heeft iemand hier wellicht meer over meegekregen? De wijk Poelgeest krijgt dan in de ochtendspits twee ritten die nu ook al rijden, maar dan niet onder een belbuslijnnummer maar onder een spitsbuslijnnummer (en vrij duidelijk een omloop van één bus). Dit geeft haast het idee dat de wijk voor het eerst in zéér lange tijd weer een vaste ov-verbinding krijgt :?:
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden | Vrijwilliger op Buurtbus 401 Hoofddorp - Bennebroek

Thom69
Berichten: 810
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Thom69 » Wo 24 Okt 2018, 10:16

Ook voor ZHN is ondertussen de dienstregeling geüpload. Voor de dienstregeling in Excelformat, zie: https://1drv.ms/f/s!AusEowYdJCoxxDgfEcAzujEgPNmu. Hierin staan twee bestanden: een vóór de zomervakantie en een ná de vakantie.

Dienstregeling 2019 bestaat uit twee sets wijzigingen: een in december, en een tweede rond Zoetermeer/Gouda wanneer station Lansingerland-Zoetermeer bereikbaar is voor de bussen (Arriva heeft deze wijzigingen nu vanaf na de zomervakantie laten ingaan, de projectpagina van het station houdt het op mei 2019).

De belangrijkste wijzigingen per 9 december die ik zo kon vinden, zijn:
Stadsdienst Leiden
  • Lijn 1 (Station De Vink - Leiderdorp Ziekenhuis): Rijdt in Leiderdorp over de Persant Snoepweg direct naar Leiden, het traject in Leiderdorp (Winkelhof, Ouderzorg) komt te vervallen. Rijdt richting Station De Vink doordeweeks nagenoeg altijd op de minuut tegelijk met lijn 2, waardoor alle haltes op de bundel lijn 1/2 richting Station De Vink effectief teruggaan van een kwartiersdienst naar een halfuursdienst (en 's avonds een uurdienst).
  • Lijn 3 & 4 (Station De Vink - Merenwijk): Lijn 4 krijgt, net als lijn 1, 2 & 3 als eindpunt Station De Vink, zodat de elektrische bussen (vanaf maart 2019) daar opgeladen kunnen worden. Lijn 4 gaat in beide richtingen door de Merenwijk rijden, en is bij het begin- en eindpunt gekoppeld aan lijn 3 (in plaats van een ringlijn met de klok mee waarin lijn 3 & 4 elkaar afwisselen).
R-net
  • Lijn 400 (Leiden - Zoetermeer): Krijgt doordeweeks een flinke verhoging van de frequentie. Ochtendspits 14×/uur, dal 8×/uur, avondspits 10×/uur, tot 21:00 4×/uur, daarna 2×/uur. In het weekend blijft de frequentie hetzelfde.
Streeknet
  • Lijn (2)30 & 31 (Leiden - Katwijk): Beide lijnen gaan in de ochtendspits 6×/uur rijden, in plaats van 5×. Lijn 30 krijgt officieel als eindpunt 'Noordwijk Estec', in plaats van 'Katwijk Estec' nu, maar het fysieke eindpunt wijzigt niet.
  • Lijn 37 & 237 (Leiden - Rijnsburg - Katwijk): Lijn 237 is een nieuwe lijn, en vervangt doordeweeks overdag lijn 37. Lijn 237 rijdt de hele dag eenmaal per uur, en volgt de route van 37 - met het verschil dat lijn 237 over industrieterrein 't Heen gaat rijden (in plaats van lijn 221). Hiermee vervallen ook de korte ritten op lijn (2)37 tussen Leiden en Katwijk Raadhuis, en wordt de bediening van 't Heen flink verminderd (van 4× naar 1×/uur).
  • Lijn 57 & 557 (Leiden - Hillegom - Nieuw-Vennep): Rijdt voortaan nog maar eenmaal per uur het gehele traject van Leiden naar Nieuw-Vennep. Het andere half uur wordt gereden tussen Leiden en Hillegom Centrum. Doordeweeks in de spits staat er bij de halte Centrum in Hillegom een aansluitend taxibusje klaar voor het traject Hillegom - Nieuw-Vennep, tussen de spitsen is dit een nieuwe belbus 557. In de spits rijdt tussen Hillegom en Nieuw-Vennep dus zowel een grote bus als een taxibus, doordeweeks tussen de spitsen een grote bus en een belbus.
  • Lijn 175 (Rotterdam Alexander - Waddinxveen): Rijdt voortaan in de avonduren en op zondag met een taxibus tussen Rotterdam Nesselande en Waddinxveen Station, in plaats van belbus 575 (die hiermee vervalt).
  • Lijn 221 (Leiden - Noordwijk): Rijdt voortaan niet meer over industrieterrein 't Heen, maar blijft de N206 volgen.

Wanneer station Lansingerland-Zoetermeer aangedaan wordt, vinden de volgende wijzigingen nog plaats:
Streeknet
  • Lijn 175 (Rotterdam Alexander - Gouda): Deze lijn wordt verlengd van Waddinxveen naar Gouda, en neemt hiermee de vervallen lijn 186 over, maar rijdt niet over de Coenecoop (deze halte(s) vervallen).
  • Lijn 177 (Zoetermeer - Gouda): Deze lijn vervalt in z'n geheel - reizigers kunnen gebruik maken van de RandstadRail naar Lansingerland-Zoetermeer, en daar overstappen op Qliner 382/383.
  • Lijn 186 (Boskoop - Gouda): Deze lijn vervalt in z'n geheel - reizigers kunnen gebruik maken van de verlengde lijn 175.
  • Qliner 382 (Lansingerland-Zoetermeer - Waddinxveen): Gaat ook in de daluren en in het weekend rijden. Voortaan rijdt deze lijn alleen nog tussen Zoetermeer (station Lansingerland) en Waddinxveen (station Centrum). In Waddinxveen wordt een lusroute gereden langs het centrum. Rijdt in de spits 2×/uur, daarbuiten en op zaterdag en zondag 1×/uur.
    Qliner 383 (Den Haag - Krimpen a/d IJssel): Gaat ook in de daluren en in het weekend rijden. Rijdt in de spits 2×/uur Den Haag - Krimpen, in de daluren 1×/uur Lansingerland-Zoetermeer - Krimpen en in de avonden en weekenden 1×/uur Lansingerland-Zoetermeer - Rotterdam Nesselande.
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden | Vrijwilliger op Buurtbus 401 Hoofddorp - Bennebroek

wolf
Berichten: 84
Lid geworden op: Wo 03 Jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor wolf » Zo 11 Nov 2018, 16:25

Volgens mij zijn ze de Leidse hybrides al aan het uitvoeren.

Zie steeds meer hybrides bij de Scania sassenheim staan.

Zag er ook al een aantal richting Amsterdam rijden.
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN

Thom69
Berichten: 810
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Thom69 » Zo 11 Nov 2018, 16:30

Hm, dat vind ik wel een interessante ontwikkeling, aangezien de elektrische Volvo's pas vanaf maart geleverd zouden worden - maart 2019 voor de lijnen 1, 2, 3 en 4 en september 2019 voor lijnen 5 en 6. De amba's die in DAV rijden nu zijn naar mijn weten ouder dan de Van Hools uit Leiden, dus een erg logische vervanging zou dat niet zijn. Tenzij de Van Hools natuurlijk per december al verkocht zouden zijn aan een andere partij...

Ik word steeds nieuwsgieriger naar de grote materieelverschuiving van Arriva over een maandje :')
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden | Vrijwilliger op Buurtbus 401 Hoofddorp - Bennebroek

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30424
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Daniel » Zo 11 Nov 2018, 17:49

De Amba's die nu in DAV rijden zijn in november 2007 op kenteken gezet, de eerste generatie hybrides uit Leiden in september 2009 dus je vermoeden klopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

wolf
Berichten: 84
Lid geworden op: Wo 03 Jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor wolf » Zo 11 Nov 2018, 23:14

Thom69 schreef:Hm, dat vind ik wel een interessante ontwikkeling, aangezien de elektrische Volvo's pas vanaf maart geleverd zouden worden - maart 2019 voor de lijnen 1, 2, 3 en 4 en september 2019 voor lijnen 5 en 6. De amba's die in DAV rijden nu zijn naar mijn weten ouder dan de Van Hools uit Leiden, dus een erg logische vervanging zou dat niet zijn. Tenzij de Van Hools natuurlijk per december al verkocht zouden zijn aan een andere partij...

Ik word steeds nieuwsgieriger naar de grote materieelverschuiving van Arriva over een maandje :')



Heb van de week een chauffeur gesproken en hij wist mij te vertellen dat er een vertraging is en de volvo's pas in september komen.

Weet niet of dit klopt maar bij deze
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN

Roeland
Berichten: 781
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Roeland » Di 13 Nov 2018, 13:19

Lijn 57 wordt zo ongeveer uitgekleed tot het absolute minimum.
* vervalt na 21 uur tussen Nieuw-Vennep en Hillegom
* overdag een uiterst scheve halfuursdienst tussen Noordwijkerhout en Leiden (met standaard gaten van meer dan 45 minuten, ook in de spitsrichting)
* in de vakanties ook overdag alleen een uurdienst
De kaasschaaf wordt wel erg pijnlijk zichtbaar met zo'n achteruitgang van de dienstregeling...

Thom69
Berichten: 810
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Thom69 » Vr 16 Nov 2018, 09:09

Arriva licht het een en ander toe in het vervoerplan ZHN 2019, waarvan Alphen a/d Rijn zo lief is geweest hem online te zetten (https://ris2.ibabs.eu/Agenda/Details/alphenaandenrijn/8a09687c-3dd2-4358-ba51-1a4c17d05869, punt 4.11 op de agenda).

  • Tussen Noordwijkerhout en Nieuw-Vennep reizen op een werkdag gemiddeld 26 reizigers, per dag.
  • De gemiddelde bezetting overdag is bij Nieuw-Vennep Station 1,9 reizigers, bij Getsewoud 3,7 en bij Beinsdorp 5,3 per bus.
  • 's Avonds na 21 uur zitten er gemiddeld 2 reizigers in de bus tussen Hillegom en Nieuw-Vennep op werkdagen, 1 op zaterdag en gemiddeld 1,5 op zondag.
  • In de dienstregeling van 2018 is de frequentie tussen Hillegom en Nieuw-Vennep al teruggegaan naar 1×/uur, waarbij nu blijkt dat het aantal reizigers gelijk gebleven is op zaterdagen ten opzichte van toen er 2×/uur gereden werd.
  • In de zomervakantie zitten er in Hillegom gemiddeld 2 reizigers in de bus, bij Noordwijkerhout 2,1, bij Voorhout 4,7 en bij Oegstgeest 8,7 - de haltes van de 57 in de laatste plaats worden ook (soms met korte loopafstand) bediend door de 386, 187, 37 en 20/21.

De Provincie Zuid-Holland heeft besloten een aantal ritten in te kopen die Arriva eigenlijk had laten vervallen (in 2018 waren dit de spitsritten op lijn 37 tussen Leiden en Katwijk Raadhuis):
  • De taxibus die in de spitsen een halfuursverdichting biedt tussen Hillegom en Nieuw-Vennep is ingekocht.
  • Op lijn 187 zou de frequentie teruggebracht worden naar een uursdienst tussen Zoeterwoude Heineken en Boskoop Station, dit blijft met de extra inkoop een halfuursdienst. Tussen Boskoop en Hazerswoude reizen gemiddeld 3 reizigers per rit, tussen Hazerswoude-Dorp en -Rijndijk gemiddeld 4 per rit.

Verder nog een aantal opvallende zaken uit het Vervoersplan:
  • Vanaf de opening van het busstation bij Lansingerland-Zoetermeer gaat lijn 186 (Boskoop - Gouda) alleen nog maar in de spits rijden, en rijdt dan met taxibussen elk halfuur om-en-om met de klok mee en tegen de klok in een lusroute door Boskoop en Waddinxveen. De verbinding van Waddinxveen naar Gouda wordt overgenomen door lijn 175 (Rotterdam Alexander - Gouda). Lijn 186 sluit bij Waddinxveen Station aan op Qliner 382 naar Lansingerland-Zoetermeer.
  • Arriva ziet een sterke groei van het aantal reizigers op de verbindingen tussen Leiden - Noordwijk/Katwijk, Zoetermeer - Leiden, Alphen a/d Rijn - Schiphol, Den Haag - Leiden, Den Haag - Noordwijk/Oegstgeest en Leiden - Leiderdorp/Roelofarendsveen (Qliner 365 en R-net 410).
  • Op de nachtverbinding Leiden - Zoetermeer (lijn 800) is het aantal reizigers gegroeid van 50 per weekend bij de start in 2017 tot 100 reizigers per weekend in april 2018.
  • Lijn 182 (Alphen a/d Rijn - Leiden) krijgt in de zomervakantie vijf (!) minuten extra rijtijd vanwege de vele vertragingen in de zomer door de brugopeningen.
  • Voor de stadsdienst Leiden is eenzelfde soort nieuwe opzet als in Alphen a/d Rijn en Gouda onderzocht (gestrekte routes, reistijden korter maken) maar grote wijzigingen zijn onhaalbaar vanwege het ontbreken van goede infrastructuur op veel alternatieve routes.
  • Lijn 1 krijgt in Leiderdorp een gestrekte route vanwege het ontbreken van genoeg rijtijd voor deze lijn.
  • Op R-net 400 (Zoetermeer - Leiden) groeit het aantal reizigers in zo'n tempo dat Arriva 58 ritten per werkdag extra gaat inzetten op deze lijn, waardoor in de ochtendspits elke 4 minuten een bus gaat rijden. In het vervoerplan uit Arriva haar zorgen over de toekomst van deze lijn, aangezien de capaciteit qua aantal bussen op de huidige infrastructuur redelijk aan het maximum zit in 2019.
  • Voor de stadsdienst van Alphen a/d Rijn en Gouda is voor de avonduren implementatie van Arriva Vlinder (BravoFlex, AMLFlex, Kolibrie, maar dan van Arriva) onderzocht met vaste ritten per half uur vanaf het station naar de wijken, en vervoer op afroep van wijk naar station en van wijk naar wijk. Dit wordt echter niet haalbaar geacht vanwege de verspreiding van aankomende treinen en bussen per uur op beide stations.
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden | Vrijwilliger op Buurtbus 401 Hoofddorp - Bennebroek


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 14 gasten