Pagina 103 van 134

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 22:04
door Daelea
Het feit dat de lijn hoogfrequent rijdt draagt ook qua bekendheid bij aan de reizigersaantallen, waarbij het denk ik niet heel veel uitmaakt of het nou R-net heet, Qliner, Qlink, Kolibrie of Winkelbus, om maar wat te noemen. Ik hoor vaak zat mensen die op Leiden Centraal wachten op lijn 400 om naar het centrum te komen, terwijl er nog zes andere buslijnen naar dezelfde haltes rijden, puur omdat ze eigenlijk nooit lang hoeven te wachten op lijn 400 en het dus een makkelijke keuze is.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 26 nov 2018, 18:45
door WSM
Ik heb het even nagezocht in mijn oude busboekjes, in dienstregeling 2007 (ingaande december 2006) werd er in de ochtendspits ook al elke vijf minuten gereden.

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik het idee heb dat het in de jaren dat ik in Leiden werkte (2011 - 2017) drukker geworden is, zowel in de bus als op de weg (N206). Waarbij de bus vooral ook druk bezet was met studenten en ROC-scholieren.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 26 nov 2018, 18:46
door WSM
Z2N schreef:Dat is het ook niet, de spitsfrequentie is in 12 jaar tijd gestegen van 4x per uur naar nu elke 4 minuten een bus. Dat in zichzelf trekt een hoop reizigers, en daarmee wordt het voor veel mensen een alternatief voor zelf rijden over de (matig uitgebouwde) N206.
Ik heb het even nagezocht in mijn oude busboekjes, in dienstregeling 2007 (ingaande december 2006) werd er in de ochtendspits ook al elke vijf minuten gereden.

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik het idee heb dat het in de jaren dat ik in Leiden werkte (2011 - 2017) drukker geworden is, zowel in de bus als op de weg (N206). Waarbij de bus vooral ook druk bezet was met studenten en ROC-scholieren.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 26 nov 2018, 18:53
door Z2N
Lijn 204 had in 2004 maar slechts een kwartiersdienst volgens mij, al heb ik daar geen papieren dienstregeling meer van. Van 2001 heb ik hem wel, en daar was het niet meer dan eens per 15 minuten.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 27 nov 2018, 01:58
door Daan76
Thom69 schreef:Ik hoor vaak zat mensen die op Leiden Centraal wachten op lijn 400 om naar het centrum te komen, terwijl er nog zes andere buslijnen naar dezelfde haltes rijden, puur omdat ze eigenlijk nooit lang hoeven te wachten op lijn 400 en het dus een makkelijke keuze is.
Je vergeet het feit dat 400 een makkelijk te onthouden rond getal is. Reeds bij de NZH gebruikte men al makkelijk te onthouden ronde getallen als lijnnummer voor belangrijke routes, precies om deze reden.
Ik zie het daarom meer als een optelsom, niet als "puur" wegens nooit lang hoeven wachten.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 27 nov 2018, 08:05
door Daelea
Op de website van PZH staat nog een rapport uit 2016 met zeer interessant leesvoer over de sterke reizigersgroei, toen +15% in een jaar, ten opzichte van +5% concessiebreed: http://www.zuid-holland.nl/publish/page ... efase1.pdf.

De belangrijkste factoren voor succes die genoemd worden zijn de betrouwbaarheid t.o.v. alternatieve routes (trein via Laan van NOI), het comfort t.o.v. alternatieven ("stadsbussen voelen als een plank"), de hoge gemiddelde snelheid (30 km/u over het hele traject gemiddeld) en de uitstraling (bijvoorbeeld haltes die duidelijk zichtbaar zijn met een herkenbare uitstraling).

Opvallend vond ik overigens ook dat het aantal reizigers in Zoeterwoude fors gestegen is toen de bus niet meer door het dorp reed, maar alle ritten eromheen reden - men wist dat ze altijd een snelle verbinding hadden vanaf de halte buiten het dorp waar hun fiets staat, in plaats van moeten timen dat men net de ene rit per uur haalden die door het dorp heen reed.

En daarnaast ben ik het zeker eens met het bericht hierboven, ik geloof graag dat het psychologische effect van een rond getal niet ontkend moet worden qua herkenbaarheid :)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 29 nov 2018, 08:46
door Libra
Het verhaal van de provincie wordt door Rover, om het voorzichtig uit te drukken, enigszins genuanceerd:

https://www.rover.nl/nieuws-rover-holla ... zoetermeer

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 29 nov 2018, 21:34
door IC140
Toch best een slap verhaal van Rover. Ze proberen de daling van ‘Zoeterwoude Zuid’ van 2014 op 2015 toe te schrijven aan het schrappen van de ontsluitende bus, terwijl het opnemen van de halte Transferium A4 in de snelbus waarschijnlijk veel meer invloed heeft gehad. Tot 2014 werden alle Zoeterwoudenaren die naar de snelbushalte liepen/fietsen aan Zoeterwoude Zuid toegekend, terwijl ze vanaf 2015 verdeeld konden worden over Noord en Zuid.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 21:09
door ODRAIL
Nieuws over het busvervoer in Gouda - Reeuwijk (let op: Dit is een premium artikel):

https://www.ad.nl/gouda/extra-bushaltes ... ~a8f30da1/

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: za 01 dec 2018, 08:56
door wolf
Nieuwsbericht over de stalling leiden

https://sleutelstad.nl/2018/11/30/gemee ... joen-euro/

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: za 01 dec 2018, 09:49
door Frank93
Nu rijden de bussen vanuit alle windstreken naar het eindpunt bij station Leiden Centraal om daar voor een deel ook te ‘overnachten’. Het idee is om dat om te draaien. De bussen rijden dan naar een eindpunt elders in de regio, waar ze minder beslag leggen op schaarse ruimte.
Dus ze willen graag meerdere kleine stallingen zien?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: za 01 dec 2018, 11:43
door BrengMe
Dat 'omdraaien' klinkt niet zozeer als een oplossing, maar eerder een manier om het probleem bij de buren over de schutting te gooien... Mag hopen dat daar dan wel overleg in plaats zal vinden.

Overigens best zonde dat er nu bij die stalling oplaadpunten voor lijn 5 en 6 gerealiseerd gaan worden, terwijl de boel over vier jaar helemaal plat zal gaan...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: za 01 dec 2018, 12:43
door nvdw
Die locatie is goud waard dus logisch dat Leiden die aankoop doet. Door de huur van Arriva tot en met het einde van de concessie aan te houden, hoeft de provincie ook geen compensatie te betalen voor eventuele extra kilometers voor matritten vanuit een andere vestiging, zoals Utrecht straks wel moet voor de nieuwe Qbuzz-garage bij Westraven.

Bij het huidige lijnennet kun je een deel van het streekvervoer naar bijvoorbeeld Lisse en Alphen aan den Rijn overhevelen, met eventueel een nieuwe stalling bij Katwijk of Noordwijk. Die reizigersstromen zijn toch vooral vanuit die plaatsen op Leiden gericht en niet andersom. Voor de stadsdienst heb je logischerwijs wel een lokale vestiging nodig, maar die hoeft niet naast het station te liggen en ook niet van dit formaat te zijn.

Betekent wel een hoop verplaatsing van personeel; da's ook niet gratis. Maar dat is dus een probleem voor de vervoerder die na 2022 in dit gebied mag rijden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: za 01 dec 2018, 21:48
door dylanwild94
Wel zonde dat er stukje geschiedenis gaat verdwijnen van de tram in leiden. -o-

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 03 dec 2018, 10:29
door Roeland
Vanuit het lijnennet gezien lijkt een nieuwe stalling op de bedrijventerreinen aan de noordkant van Katwijk mij ideaal voor de periode vanaf 2021. Dan zit je vlak bij het beginpunt van de hoogfrequente lijnen 20, 21, 30 en 31. En ook de 37, 38, 90, 221 en 385 kun je makkelijk vanuit Katwijk/Noordwijk rijden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 03 dec 2018, 17:36
door Z2N
Bovendien is je laatste rit dan stad-uit en je eerste rit stad-in, wat beter overeenkomt met de reizigersvraag.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 03 dec 2018, 20:14
door Suus
Heb je nog steeds een stalling nodig voor de stadsdienst, die overleven het tot nu toe in de Provincie Zuid-Holland namelijk allemaal :P

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: zo 09 dec 2018, 18:50
door Daelea
Interessante maar logische keuze in de nieuwe dienstregeling: op zondag komt de 365 in Leiden aan om :49 en vertrekt weer om :41. Voorheen betekende dit dat de Volvo zo'n 50 minuten stilstond op Leiden C, maar nu wordt deze bus gebruikt om een kort slagje 187 te rijden naar Oegstgeest. Leiden - Oegstgeest wordt dus op zondag eenmaal per uur gereden door een Citea (doorgaande rit uit Boskoop), en eenmaal per uur door een Qliner-Volvo :)

Het past makkelijk trouwens: 365 a. 18:49 / 187 v. 18:58 / 187 a. 19:32 / 365 v. 19:41

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 13 dec 2018, 08:14
door Daelea
Op de Wiki staan de Volvo's nu grotendeels als een serie in de tabel, ik wil hier graag in de opmerkingen toevoegen welke bussen als R-net rondrijden. Kan iemand bevestigen of onderstaand lijstje dan klopt, en zo niet, hem corrigeren?

7701 - 7704 Qliner
7705 - 7722 R-net
7723 - 7747 Qliner
7748 - 7759 R-net
7760 - 7762 Qliner 8700
7763 - 7769 R-net
7770 - 7779 R-net 15m
7780 - 7786 Qliner

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 13 dec 2018, 09:24
door Stefan
7787-7792 rijden ook als Qliner rond. De 7788 en hoger rijden bij Arriva Touring.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 13 dec 2018, 09:28
door Lijn 45
En de 7787 rijdt in Brabant.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 13 dec 2018, 21:40
door nvdw
7760 is een 8900, geen idee of hij in R-nettenue rijdt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 13 dec 2018, 22:34
door Milco
7767 t/m 7770 en 7778 t/m 7780 bestaan niet.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 14 dec 2018, 08:11
door Daelea
Dank voor jullie aanvullingen, ik heb de wiki aangepast!
Voor wat de Citea's betreft, klopt het dat de 8800 - 8806 als R-net rijden? :X

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 14 dec 2018, 10:15
door dylanwild94
Nee dat zijn 8798-8806