Concessie Zuid-Holland Noord

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor RoelZ1 » Do 12 Jul 2012, 14:17

Karl schreef:Maar als het een rendabele verbinding is (zoals Chauff stelt), dan verhoogt zo'n lijn de algehele rentabiliteit van de concessie alleen maar en wil je dat soort lijnen niet kwijt. Met een hogere rentabiliteit zijn er meer DRU voorhanden dan met een lagere rentabiliteit.


Die vier ritten per dag zijn misschien rendabel (rendabel is overigens zeer zeldzaam in busland), maar de hele dag bij elkaar gegarandeerd niet. Als die spitsritten echt zulke goudmijntjes zouden zijn kan je ze in de spits behouden (a la Bizzliners in Waterland). Buiten de spits ben ik er van overtuigd dat de 2x per uur 165 beter is dan het huidige aanbod. Lijn 165 zit veel beter in het totale netwerk (directe route naar Station Alphen en Zoetermeer CW, knoop met 169 en 186/187) en is buiten de spits dan ook een stuk beter gevuld.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3738
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Z2N » Do 12 Jul 2012, 14:24

De lijnen 380/381 en 382 zijn toch ooit begonnen als spitslijn? Volgens mij moeten we terug naar het pre-interliner era, waarin die lijnen verder reden naar Benoordenhout, in het Haagse centrum. Vroeger echt volle buslijnen!
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Klaasje » Do 12 Jul 2012, 14:42

RoelZ1 schreef:
Karl schreef:Maar als het een rendabele verbinding is (zoals Chauff stelt), dan verhoogt zo'n lijn de algehele rentabiliteit van de concessie alleen maar en wil je dat soort lijnen niet kwijt. Met een hogere rentabiliteit zijn er meer DRU voorhanden dan met een lagere rentabiliteit.


Die vier ritten per dag zijn misschien rendabel (rendabel is overigens zeer zeldzaam in busland), maar de hele dag bij elkaar gegarandeerd niet. Als die spitsritten echt zulke goudmijntjes zouden zijn kan je ze in de spits behouden (a la Bizzliners in Waterland). Buiten de spits ben ik er van overtuigd dat de 2x per uur 165 beter is dan het huidige aanbod. Lijn 165 zit veel beter in het totale netwerk (directe route naar Station Alphen en Zoetermeer CW, knoop met 169 en 186/187) en is buiten de spits dan ook een stuk beter gevuld.

Er zijn behoorlijk wat verbindingen per bus in de spits rendabel. Daarvoor hoef je op zo'n snelle rit op een behoorlijk lange afstand niet eens een goed gevulde bus te hebben. Halfvol kan dan al rendabel zijn.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Chauf21 » Do 12 Jul 2012, 15:44

RoelZ1 schreef:Met effectief bedoel ik het inzetten van DRU's (waar een vast aantal van beschikbaar is) voor een goed vervoersproduct in Zuid Holland Noord.

Het zo veel mogelijk laten rijden van bussen is niet hetzelfde als het optimaal bedienen van je reizigers. Het is hartstikke fijn als je bussen in een hoge frequentie hebt rijden, maar als ze enkel korte stukjes rijden en je als reiziger vaak moet overstappen, weet ik niet of je de DRU's nou zo goed besteedt.

RoelZ1 schreef:Lijn 380/381 kost veel busuren, maar slechts weinig mensen profiteren er van.

Het grappige is dat bezetting van de 380/381 gemiddeld genomen ongeveer net zo hoog is als de bezetting van de 165. Ook qua rijtijd / DRU scheelt het allemaal niet zo heel veel in de spits. Je bedient dus net zoveel mensen voor vergelijkbare kosten.
De Interliners zijn echter veel meer verspitst, waardoor je in een korte tijd veel meer reizigers bedient dan met de 165. Je kunt dus heel gerichte ritten aanbieden die aansluiten op een behoefte die er is.

Daarmee kom je in feite tot de situatie dat er in de spits voldoende vraag is voor een alternatief voor de 165 en er buiten de spits onvoldoende vraag is voor een directe verbinding. Je zou de reizigers die buiten de spits reizen dan liever willen bundelen om toch efficiënt te kunnen opereren. Dat kan in dit geval ook door geschikte alternatieven met de Randstadrail aan te bieden. Je komt dan inderdaad tot een dienstregeling waarbij de 165 buiten de spits vaker rijdt dan in de spits.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Do 12 Jul 2012, 16:03

Z2N schreef:De lijnen 380/381 en 382 zijn toch ooit begonnen als spitslijn? Volgens mij moeten we terug naar het pre-interliner era, waarin die lijnen verder reden naar Benoordenhout, in het Haagse centrum. Vroeger echt volle buslijnen!

Zijn inderdaad begonnen als spitslijnen, en toen het Interliner-model geintroduceerd werd heeft ZWN er Interliners van gemaakt. Toen is de eerste groep reizigers verloren gegaan die niet de toeslag wilden betalen die er toentertijd op Interliners geheven werd.
Rame à l'approche

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Roelof88 » Do 12 Jul 2012, 19:59

nvdw schreef:Dat is een goede vraag. In principe worden bussen het liefst zo uniform mogelijk besteld, dus met dezelfde motor, dezelfde transmissie, maar onder druk wordt alles vloeibaar. Een VDL Citea is naar wens met Daf- of Cumminsmotor te bestellen, en daar bovenop nog met keus uit een automaat van Voith of ZF.

Niet alle bussen komen straks bij VDL vandaan - als er ook Optares en Volvo's worden aangeschaft, gaat dat ook weer van die 230 stuks bussen af ;)

VDL kan vrij snel bussen maken als de onderdelen maar voorradig zijn, aangezien een Citea gewoon een IKEA bouwpakket is dat alleen nog door de sociale werkvoorziening in elkaar geschroefd hoeft te worden :mrgreen:

De Citea LLE (opvolger Ambassador) is alleen nog leverbaar met Voith-bak en Cummins motor. Alleen bij de andere versies (stadsbus en 13/14/15 meter versie) zijn meer opties.

Maar is het zo dat er 230 bussen nodig zijn voor deze concessie, of dat er 230 Citea's worden besteld? Het eerste artikel suggereert dat wel: "Arriva gaat 230 van deze bussen aanschaffen.", met een plaatje van de Citea erbij.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Vinny » Do 12 Jul 2012, 20:05

Er zijn behoorlijk wat verbindingen per bus in de spits rendabel. Daarvoor hoef je op zo'n snelle rit op een behoorlijk lange afstand niet eens een goed gevulde bus te hebben. Halfvol kan dan al rendabel zijn.
Uhm, volgens mij niet. Een volle bus is zelfs totaal onrendabel wanneer deze alleen in de spits rijdt. De rest van de dag moet de chauffeur ook betaald worden en ligt het materieel weg te roesten...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Chauf21 » Do 12 Jul 2012, 20:36

- Een chauffeur hoeft helemaal niet de gehele dag betaald te worden als hij of zij maar een paar uurtjes rijdt. Een chauffeur krijgt gewoon betaald per dienst/uur en die diensten hoeven helemaal niet altijd 8-9 uur te zijn.
- De aanschafkosten van het materieel zijn niet zo relevant omdat de aanschafkosten per uur wel meevallen. Bovendien maakt het geen donder uit wat die bussen buiten de spits doen omdat het in deze voorbeelden niet om extra bussen gaat maar puur om de inzet van de bussen. Je maakt dus nooit meer of minder kosten door een bus wel of geen spitsrit te laten rijden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Vinny » Do 12 Jul 2012, 20:57

Er zijn maar weinig chauffeurs die structureel van 07:00 tot 10.00 willen werken en van 15.30 tot 17.30. Als je ziet wat voor commotie de gebroken diensten in vakbondsland gegeven hebben. Overigens kan ik me daar echt wel wat bij voorstellen..., met een gezin thuis wil je wel de mogelijkheid hebben om gewoon 36 uur per week te werken. Daar zitten dus per definitie daluren tussen.

Verder was mijn opmerking vooral gericht op het feit dat het materieelpark wordt aangeschaft op basis van de maatgevende periode in de ochtendspits. Dat is maar een uur per dag het geval, en tijdens dat uur moeten mensen aangestampt worden, terwijl buiten die tijd de bussen leeg zijn of niet rijden. Dat is dus zonde van de inzet in de eerste plaats.

De oplossing is natuurlijk om ook in de daluren genoeg reizigersaanbod te hebben als vervoerder... ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Chauf21 » Do 12 Jul 2012, 21:04

Vinny schreef:Er zijn maar weinig chauffeurs die structureel van 07:00 tot 10.00 willen werken en van 15.30 tot 17.30. Als je ziet wat voor commotie de gebroken diensten in vakbondsland gegeven hebben. Overigens kan ik me daar echt wel wat bij voorstellen..., met een gezin thuis wil je wel de mogelijkheid hebben om gewoon 36 uur per week te werken. Daar zitten dus per definitie daluren tussen.

Je hoeft niet per sé alleen diensten in beide spitsuren aan te bieden. Je kan bijvoorbeeld ook diensten van 5 uur in elkaar draaien. Er zijn genoeg parttimers (en fulltimers) die dat willen rijden.

Vinny schreef:Verder was mijn opmerking vooral gericht op het feit dat het materieelpark wordt aangeschaft op basis van de maatgevende periode in de ochtendspits. Dat is maar een uur per dag het geval, en tijdens dat uur moeten mensen aangestampt worden, terwijl buiten die tijd de bussen leeg zijn of niet rijden. Dat is dus zonde van de inzet in de eerste plaats.

Bussen rijden buiten de spits zeker niet altijd leeg, dat weet jij ook wel. Bovendien wordt er buiten de spits noodzakelijk onderhoud verricht. Daardoor kan je in de spitsen bijna 100% van je wagenpark inzetten. Wanneer je in de spits net zoveel bussen als buiten de spits nodig zou hebben, moet je nog steeds meer bussen bestellen dan je puur voor de dienstregeling nodig zou hebben.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3738
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Z2N » Do 12 Jul 2012, 22:48

Roelof88 schreef:Maar is het zo dat er 230 bussen nodig zijn voor deze concessie, of dat er 230 Citea's worden besteld? Het eerste artikel suggereert dat wel: "Arriva gaat 230 van deze bussen aanschaffen.", met een plaatje van de Citea erbij.

Er worden onder andere ook Volvo 8900´en voor de huidige interliners gekocht, en buurtbussen met Citea´s lijkt mij niet handig. Bovendien worden er momenteel in de hele concessie, buiten de buurtbussen, 230 bussen gebruikt, waaronder de 24 hybrides, die over gaan naar Arriva. Ik weet dus niet zeker of deze 24 onder de 230 vallen.

--

In ander ZHN-nieuws: Arriva gaat de nummering van de lijnen omgooien. @Martywerkman wist te melden:
@alfenaar Het eniger wat wijzigt is de lijnnummering, deze wordt 1,2, 3 en 4 voor resp 75, 77, 73 en 74

En behalve dat er een typo in staat, wordt uit alles duidelijk dat Arriva flink gaat klooien met de nummers. Wat ik mij wel afvraag is wat er gaat gebeuren met de lijnnummers in Gouda, de Goudse stadsdienst gebruikt immers ook de nummers 1 en 3.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor MdJ » Do 12 Jul 2012, 22:54

Is geen probleem toch? Syntus gebruikt op de Veluwe 3x lijn 2, 3 en 3, 2x lijn 1. Leverde op 1 dag problemen op.
Bij twijfel: gebruik beton.

Milco
Berichten: 3588
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Milco » Do 12 Jul 2012, 23:56

Op OViB las ik dat de nummering van de stadsdienst van Alphen verandert:
* Lijn 73 wordt lijn 3
* Lijn 74 wordt lijn 4
* Lijn 75 wordt lijn 1
* Lijn 77 wordt lijn 2

Over eventuele routewijzigingen is uiteraard nog niets bekend.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Vr 13 Jul 2012, 00:02

Bij Connexxion waren alle nummers binnen het gebied uniek, maar aangezien rondom Leiden bijna alles onder de 100 zit en rondom Alphen/Gouda juist alles boven de 100 was dat nooit een probleem.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Vr 13 Jul 2012, 08:26

Allemaal unieke nummers stamt nog uit de tijd dat het één groot ZWN-gebied was neem ik aan. Alhoewel, je hebt een 169 in Leiden en je had ook een 169 in de Hoeksche Waard.
Verwacht dat Arriva de lijnnummers in ZHN op een soortgelijke manier gaat wijzigen als in DAV, waar alle lijnen naar dezelfde knoop in één tiental zitten (uiteraard compleet met afwijkingen bij lijnen die tussen twee knooppunten rijden, zoals de 90)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Meltrain » Vr 13 Jul 2012, 10:57

Ik had een week geleden ook al aan Arriva (via hun site) gevraagd wat voor bussen er op de Interliners komen te rijden en vandaag kreeg ik het antwoord:

Geachte heer Meltrain,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Arriva gaat deze lijnen met de Volvo 8900-serie uitvoeren, de opvolger van de huidige Interliner Volvo 8700.

De lijnen / ritten worden deels met 14,7 meter en deels met 13 meter bussen gereden. Dit zijn nieuwe extra comfortabele bussen, met onder andere:

§ full airconditioning

§ individuele luchtverversing en leeslampjes

§ comfortabele stoelen op podesten (meubel Kiel Lite Nordic)

§ royale beenruimte

§ voetsteunen

§ klaptafeltje

§ WiFi

§ USB-aansluiting

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Arriva


Eigenlijk dus wat in dit topic al besproken werd, maar met iets meer info over de bussen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Vr 13 Jul 2012, 15:10

Ben ik toch zeer benieuwd wat je nu met een USB-aansluiting in een bus moet :P Niet het snelste om iets mee op te laden bijvoorbeeld.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor KM46 » Vr 13 Jul 2012, 22:02

Even een vraag: Gaat Arriva in Gouda een Lijn rijden door de wijk Korte Akkeren?

Connexxion was er 2003 of 2004 mee gestopt om veiligheidsredenen.

Is hier wat over bekend?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Vr 13 Jul 2012, 22:19

Hoe kom je daar nu weer bij? Lijn 190 Gouda - Rotterdam Alexander rijdt al jaren door die wijk hoor..
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor KM46 » Vr 13 Jul 2012, 22:25

Ja dat weet ik ook wel hoor, maar ik bedoel een stadsringlijn, zoals deze ook de de andere wijken in Gouda lopen.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Chauf21 » Vr 13 Jul 2012, 23:38

Ik denk dat je eventuele buslijnen in Korte Akkeren moet samen zien met de ontwikkelingen in Westergouwe.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Do 19 Jul 2012, 20:52

Eerste orders geplaatst voor nieuwe bussen in Zuid-Holland Noord
Voor de concessie Zuid-Holland Noord hebben we de eerste bussen besteld bij Volvo Bus Nederland en VDL Berkhof.

Deze bussen zetten we in vanaf de start van de nieuwe concessie op 9 december. Voor de diverse streeklijnen hebben we meer dan 100 VDL bussen van het type Citea LLE120 besteld. Op de Qliner verbindingen in de regio gaan we rijden met 13-meter en 14,7-meter Volvo bussen van het type 8900 RLE. We zijn nu bezig om de laatste materieelbestellingen af te ronden.

Bron: http://www.arriva.nl/zhn/zuid-holland-n ... and-noord/
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3738
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Z2N » Do 19 Jul 2012, 22:13

Hopelijk hebben we dan binnen twee weken uitsluitsel over het materieel. *bus*
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Do 19 Jul 2012, 22:18

Bij VDL gaan ze het nog druk krijgen trouwens: gemiddeld vanaf nu elke week 5 Citea's voor Arriva is nodig om er op 9 december (over 20 weken) 100 te hebben en ze hebben er meer nodig. Naast dat de order van Arriva vast niet hun enige order is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Do 19 Jul 2012, 22:26

Er komen wellicht nog bussen bij voor Friesland :idea:

Anderzijds, hoe lang zou het bouwen van een bus duren? Een auto hebben ze in 24 uur in elkaar gezet bij Volkswagen in Wolfsburg en ze hebben daar minstens elke minuut een bruiloft (moment dat chasis en motorblok bij elkaar komen)
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast