Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32960
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Daniel » wo 13 nov 2019, 16:22

Het vaker rijden van 295 komt qua DRU vooral van de versobering van de 195 tot ontsluitend lijntje anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Cas
Berichten: 469
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Cas » wo 13 nov 2019, 17:10

Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat in ZHN de Qliner, een HOV-formule ten top, vaak is verschraald tot spitslijn of überhaupt maar iets van 1 keer per uur rijdt.
請勿靠近車門

Thom69
Berichten: 936
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Thom69 » wo 13 nov 2019, 17:15

Meltrain schreef:Is het niet mogelijk om ergens over te stappen tussen lijn 8 en lijn 385?

Nee, de 385 komt niet in Oegstgeest en niet in Leiden (maar van Katwijk over de N206 & langs de A44 naar Den Haag). De 8 komt niet in de buurt van de N206, dus ook met een stukje lopen haal je geen overstapmogelijkheid.
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden | Vrijwilliger op Buurtbus 401 Hoofddorp - Bennebroek

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2975
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Lijn 45 » wo 13 nov 2019, 19:22

Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat in ZHN de Qliner, een HOV-formule ten top, vaak is verschraald tot spitslijn of überhaupt maar iets van 1 keer per uur rijdt.

Voor het HOV hebben ze het R-net al. :P

Roeland
Berichten: 986
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Roeland » do 14 nov 2019, 08:17

Cas schreef:Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat in ZHN de Qliner, een HOV-formule ten top, vaak is verschraald tot spitslijn of überhaupt maar iets van 1 keer per uur rijdt.

De Q-liner van Arriva in ZHN was niet zozeer bedoeld als HOV, maar meer als formule om een hoger km-tarief te kunnen berekenen op forensenverbindingen van/naar Den Haag. Met als argument dat ze een stukje over de snelweg "rijden" (op de A12-lijnen klopt dat "rijden" misschien wel, maar op de N44 is het vooral filerijden).
Naast dit soort nep-HOV is er gelukkig ook nog echt HOV (hoge frequenties op een relatief snelle route op een veelgevraagde verbinding) in ZHN.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14856
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Meltrain » do 14 nov 2019, 09:36

De lijnen 380, 381, 382, 383, 385 en 386 waren bij Connexxion al Interliners (de laatste twee onder lijnnummers 95 resp. 88).
De lijnen 365 (later opgeknipt in 365, 410 en 400) en 361 waren wel door Arriva geïntroduceerde Qliners, waarvoor het argument van het HOV-tarief zou kunnen opgaan.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Roeland
Berichten: 986
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Roeland » do 14 nov 2019, 09:49

Tja, blijkbaar is de definitie van HOV in dit land:
Je plakt een 3 of 4 voor het lijnnummer, je laat een ander kleurtje bus rijden, en je vraagt een hoger km-tarief.

Roeland
Berichten: 986
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Roeland » do 14 nov 2019, 12:22

Even een andere vraag: hoe doen de Zuidplaslijnen (175, 382, 383) het eigenlijk qua aantal reizigers, na de wijzigingen van deze zomer?
Zit er al een beetje groei in?

WSM
Berichten: 1001
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor WSM » do 14 nov 2019, 18:00

Roeland schreef:Tja, blijkbaar is de definitie van HOV in dit land:
Je plakt een 3 of 4 voor het lijnnummer, je laat een ander kleurtje bus rijden, en je vraagt een hoger km-tarief.

Bij Arriva wel ja. Dan kunnen ze een hoger tarief vragen voor een dienst die niet substantieel veel beter is dan in de vorige concessie.
En vervolgens met een afgeragde Amba of hybride aan komen kakken ipv een Qliner-bus.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

VIRM
Berichten: 4524
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor VIRM » za 16 nov 2019, 22:58

Vanmiddag wilde ik vanaf Leiden Centraal om 16:03 lijn 3 richting De Vink nemen, vertrekkende van perron B. De eerste bus die tevoorschijn kwam bleek de 45 te zijn, waarvan de chauffeur wist te vertellen dat de 2 achter hem stond. Buiten hoorde ik van een reiziger dat de 3 net achter mij wegreed van perron A. Dit leverde mij +17 op. Ik snap best dat je geen eindeloze stoet bussen kwijt kunt langs een perron (volgens mij vertrokken in drie minuten tijd drie bussen van B), maar dit kan toch beter? -o-
Beul van de blindegeleidelijn

Thom69
Berichten: 936
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor Thom69 » zo 17 nov 2019, 08:17

Je noemt hier een specifiek perron waar ik het vaak mis zie gaan. Er vertrekken relatief veel bussen van perron B, en inderdaad vaak vlak achter elkaar. De regel hier is: staan er al twee bussen op jouw perron, dan wijk je uit naar een perron hoger of lager. Perron C mag in principe niet omdat dat het perron voor Rnet is, dus moet de chauffeur uitwijken naar A. Wat ik trouwens ook vaak zie gebeuren, is dat de derde chauffeur wel gewoon zijn bus achter de andere twee parkeert, waardoor A niet tot lastig te bereiken is, als daar achter ook een bus staat te bufferen :')
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden | Vrijwilliger op Buurtbus 401 Hoofddorp - Bennebroek

wolf
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Berichtdoor wolf » di 10 dec 2019, 12:58

Vanaf 15 december stopt museumlijn 10 in leiden

https://sleutelstad.nl/2019/12/10/museu ... f-mislukt/
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten