Concessie Zuid-Holland Noord

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Do 19 Jul 2012, 22:29

Een bus is volgens mij nog wel net wat meer handwerk in tegenstelling tot de productie van auto's die redelijk gerobotiseerd is. Maargoed, ik kan me best voorstellen dat de touringcars momenteel wat minder hard lopen en daarmee kan VDL doen wat ze eerder al eens gedaan hebben: een extra OV-bus productielijn in Valkenswaard (VDL Bova) opstarten om Heerenveen te ontlasten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Z2N » Do 19 Jul 2012, 22:57

Deze ruim 100 zijn niet eens alle Citea's dit jaar: de order-teller stond al op 201!
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9072
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Michael » Do 19 Jul 2012, 23:13

Daniel schreef:Een bus is volgens mij nog wel net wat meer handwerk in tegenstelling tot de productie van auto's die redelijk gerobotiseerd is. Maargoed, ik kan me best voorstellen dat de touringcars momenteel wat minder hard lopen en daarmee kan VDL doen wat ze eerder al eens gedaan hebben: een extra OV-bus productielijn in Valkenswaard (VDL Bova) opstarten om Heerenveen te ontlasten.


En vervolgens ze in Breda bij VDL Steelweld stallen zeker? Hebben ze met de Ambassadors voor Israël ook gedaan. Althans het lijkt me niet dat ie daar gebouwd zijn. Er stonden er toch wel een behoorlijk aantal Ambassadors op het terrein een aantal jaar geleden.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: Do 11 Sep 2008, 21:23

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor greyhound » Vr 20 Jul 2012, 00:53

Volgens mij staan er op het terrein van VDL nog wel een aantal ingeruilde Ambassadors, die tijdelijk ingezet zouden kunnen worden......ik weet alleen niet of connexxion een clausule in het verkoop kontrakt heeft opgenomen waarin staat dat bussen niet aan concurenten verkocht of verhuurd mogen worden.

Die voldoen dan misschien niet helemaal aan de normen, maar dat Arriva pas zo laat kan bestellen is het gevolg van de door de provincie geregiseerde aanbestedingsprocedure. Die kunnen van Arriva niet het onmogelijke vragen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Vr 20 Jul 2012, 08:20

@Michael: Arriva zal wel ergens een terrein huren om ze op te slaan na aflevering. Zo stonden de nieuwe bussen voor HWGO kort voor de start van de concessie op een afgesloten terrein van Netwerk in Dordrecht opgeslagen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Etienne » Wo 08 Aug 2012, 20:16

Buslijn 90 weg uit Vogelenzang, Heemstede en Haarlem

HAARLEM - Bus 90 verdwijnt uit Vogelenzang, Heemstede en Haarlem. De lijndienst Den Haag-Haarlem krijgt vanaf 9 december na De Zilk een andere route richting Hillegom en Nieuw-Vennep.

Lijn 90 rijdt al vele jaren tussen Haarlem en Den Haag via de Vogelenzangseweg, waar de bus onder meer de Waterleidingduinen en dorp Vogelenzang aandoet. De lijndienst is echter in nieuwe handen overgegaan: van Connexxion naar Arriva. Deze vervoersmaatschappij wil de lijn een andere route geven, richting Haarlemmermeer.

De provincie Noord-Holland zoekt naar alternatieven om in elk geval iets te doen voor het dorp Vogelenzang, dat straks zonder bus zit. De provincie is daarover in gesprek met Connexxion.

Het is de tweede buslijn die de gemeente Bloemendaal kwijtraakt. Eind vorig jaar verdween bus 80 uit dorp Bloemendaal.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Z2N » Wo 08 Aug 2012, 23:42

En het nut hiervan is wat?
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Chauf21 » Do 09 Aug 2012, 09:53

Waarschijnlijk een betere ontsluiting met de Haarlemmermeer en een efficiëntere inzet van de bussen in het eigen concessiegebied. Lijn 90 rijdt al gauw een half uur per rit in het gebied Haarlem. Dat is te rechtvaardigen als er genoeg reizigers zijn, maar Arriva is blijkbaar van mening dat er meer reizigers kunnen worden bediend met/naar andere plaatsen/stations. Op zich is Noordwijk-De Zilk-Hillegom-Nieuw-Vennep zo'n gekke nog niet.

Roeland
Berichten: 284
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Roeland » Do 09 Aug 2012, 12:43

Het treurige van lijn 90 is dat die altijd schromelijk verwaarloosd is door Connexxion. Jarenlang is de frequentie steeds een stukje verlaagd tot de kale uurdienst van nu. Jammer is dat de 90 op station Heemstede nooit goed heeft aansloten op de trein van en naar Amsterdam. Als Connexxion dat consequent wel had gedaan, was de 90 wellicht een populaire lijn geweest voor inwoners van de dorpen tussen Noordwijk en Vogelenzang die naar Amsterdam reizen. Er zitten daarnaast ook genoeg hotels, vakantieparken en congrescentra langs de route van lijn 90 om wat reizigers te trekken, wanneer de bus vaker zou rijden en in Heemstede goed zou aansluiten.

david_meyer24
Berichten: 88
Lid geworden op: Di 18 Jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor david_meyer24 » Do 09 Aug 2012, 20:17

Is er bekend hoe de dienstregeling er uit komt te zien van Arriva.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Do 09 Aug 2012, 20:27

Nee, nog niet. Vaak lekt de dienstregeling in dit gebied vroegtijdig uit door het ROM (vorig jaar al in mei), maar ik heb voor volgend jaar nog geen documenten gezien.
Rame à l'approche

david_meyer24
Berichten: 88
Lid geworden op: Di 18 Jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor david_meyer24 » Do 09 Aug 2012, 20:34

En wat is het ROM eigenlijk.

Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Klaasje » Do 09 Aug 2012, 20:36

Reizigersoverleg Midden Holland?

david_meyer24
Berichten: 88
Lid geworden op: Di 18 Jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor david_meyer24 » Do 09 Aug 2012, 20:39

http://www.40jaarrover.nl/gouda/index.p ... &Itemid=42 hier staat een leuk stukje over Gouda.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Meltrain » Vr 10 Aug 2012, 12:22

Op de implementatiesite van Arriva staat bij Materieel tekeningen van de Citea's en de Volvo 8900's, maar ook een tekening van een Ambassador ALE-106. :shock:
Laatstgenoemde wordt toch niet meer geproduceerd? :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9072
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Michael » Vr 10 Aug 2012, 12:36

Volgens de VDL website wordt de Ambassador ALE-106 nog wel geproduceerd:

http://www.vdlgroep.com/?division/3391/ ... rvoer.aspx
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Vr 10 Aug 2012, 12:42

En die zijn bedoeld voor de stadsdienst van Alphen en Gouda.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Meltrain » Vr 10 Aug 2012, 13:37

Oke....
Ik dacht dat de Ambassador helemaal niet meer geproduceerd werd. Dat de korte versie nog wel gemaakt wordt, was mij tot op heden niet bekend.

@ Bee: op de stadsdienst van Alphen wordt nu toch grotendeels met hybride bussen gereden? Aangezien Arriva de hybride bussen overneemt, heb je enig idee waar ze dan wel heen gaan?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Vr 10 Aug 2012, 13:44

Naar Leiden :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Michael 1988 » Di 14 Aug 2012, 20:17

Ik zag op een andere video (eerder geplaatste video is verwijderd) nog iets opvallends. Weet iemand of en waar de Irisbus/Heuliesbus GX 127 gaan rijden want die zag ik tussen de Amba en Optare staan (bron). Overigens wel opvallende kleurstelling van de Amba. Ik kan niet zo 1,2,3 boven water halen van welke vervoerder dat Wit/geel is/was.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op Wo 15 Aug 2012, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Di 14 Aug 2012, 20:36

Heeft men niet gewoon een selectie aan midibusjes daar neergezet? Ik zag namelijk ergens verstopt op de achtergrond ook zo'n FIAT-ding (als ik me niet vergis) dat onder andere in de Achterhoek wordt ingezet staan. Wel geinig dat die Irisbus GX127 er eentje in de Dordtse citybus-kleuren is en niet gewoon een Arriva-kleurige.

Edit: zo een FIAT dus, als buurtbus kennelijk al stond er ook gewoon een Sprinter tussen de bussen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 15 Aug 2012, 13:30

Je hebt gelijk, die Fiat en die sprinter zag ik in eerste instantie niet. Overigens lijkt het mij wel leuk om meerdere type bussen te zien rijden in dit gebied, zoals wat ook gebeurt bij Arriva in DAV en HGWO. En natuurlijk ook bij enkele andere vervoerders. Overigens wel even een kleine opmerking. Die Fiat-bus is eigenlijk een Tribus Civitas. Het is wel een Fiat Ducato bus, maar het type heet Tribus Civitas door de aanpassingen die er aan zijn gedaan door het Nederlandse concern Tribus (zie o.a. hier en hier).

Even offtopic. Dit is ook een leuke toevoeging om te weten dat er voor 1998 een bedrijf bestond dat al Q-bus heette, dat de voorganger was van Tribus. Waarschijnlijk om die reden heeft Qbuzz hun naam met een Z i.p.v. een S.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Wo 29 Aug 2012, 20:33

Op de Arriva-site voor deze concessie staan inmiddels tekeningen van de kleurtjes die de bussen gaan krijgen: http://www.arriva.nl/zuidhollandnoord/materieel/

Valt me vooral op dat de Volvo 8900's de blauwe Qliner-kleuren gaan krijgen en niet een kleurstelling die al vooruit loopt op het toekomstig opgaan van deze lijnen in R-NET.
En een ander detail: volgens de vragen-pagina zouden de hybride bussen groen blijven. Leuk, Connexxiongroene Arrivabussen :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Wo 29 Aug 2012, 21:46

Dat staat er al een tijdje trouwens...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Z2N » Wo 29 Aug 2012, 22:00

Daniel schreef:Valt me vooral op dat de Volvo 8900's de blauwe Qliner-kleuren gaan krijgen en niet een kleurstelling die al vooruit loopt op het toekomstig opgaan van deze lijnen in R-NET.

Wat mij nog meer opvalt is dat ik nog niks gehoord heb over een onderaannemer zoals TCR, omdat Arriva zelf deze bussen koopt. Misschien, als de Haagse Interliners weer spitsbussen worden (dalritten rijden echt léég), zouden deze ritten wel ver-TCR-t kunnen worden.

Anders nog: de plannen van de provincie voorzien flinke frequentieverhogingen op enkele lijnen, in het kader van het HOV-net ZHN. Het aantal bussen van Arriva (230) is echter exact hetzelfde aantal als bij CXX nu. Iemand enig idee hoe men dit wil opvangen?
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast