Pagina 14 van 134

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 30 aug 2012, 09:16
door Daniel
Bee schreef:Dat staat er al een tijdje trouwens...
Tja, ik kijk er ook niet dagelijks he :wink:

@Z2N: Allicht met efficiencymaatregelen in de omlopen. Hogere frequenties betekenen lang niet altijd meer bussen als je bijvoorbeeld simpel ergens sneller kunt keren om met evenveel bussen vaker te rijden. En soms volstaat het al om één bus extra in te zetten die weer elders vrijgekomen is door een bezuiniging.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 30 aug 2012, 10:59
door Chauf21
De frequentieverhoging kan je ook krijgen door routes te concentreren en buslijnen die parallel lopen in elkaar te integreren.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 30 aug 2012, 17:50
door TLP
Michael schreef:Volgens de VDL website wordt de Ambassador ALE-106 nog wel geproduceerd:

http://www.vdlgroep.com/?division/3391/ ... rvoer.aspx
Dat vind ik eigenlijk ontzettend onprofessioneel, met name omdat VDL het niet heeft gezet op de website van de OV-tak, gezien het feit dat VDL eerder heeft aangegeven de Ambassador te vervangen door de Citea. Oftewel een stukje misleiding dus.
En daarbij vind ik de Ambassadors echt oudjes lijken in het wagenpark, zeker als je ze naast de Citea en de 8900 ziet. Dus wat dat betreft vind ik het jammer dat Arriva voor dit materieeltype gekozen heeft, ze hadden dan wat mij betreft beter kunnen kiezen voor de Irisbus Crossway, die ze ook in Lelystad gaan gebruiken. :P

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 30 aug 2012, 18:56
door nvdw
Wat heet misleiding? Dat het onprofessioneel is dat de groepswebsite geen gelijke tred houdt met die van de divisie, alla.

Bovendien: bussen zijn bij uitstek producten die voor een groot deel op klantenwens worden samengesteld. Stel dat Arriva een paar duizend euro per bus kan uitsparen zodat VDL een eventuele voorraad Ambassador-frontjes en -kontjes kan wegwerken, waarom niet? De gemiddelde buspassagier interesseert het toch geen moer, nieuw is nieuw. Bovendien is de Citea (al helemaal in de LLE-variant) een doorontwikkeling van de Ambassador, laten we wel zijn.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 30 aug 2012, 19:10
door Suus
Voor een goede klant wil een bedrijf best wat extra doen.

Als Arriva zegt dat ze bijna 200 bussen willen afnemen, maar daarbij eigenlijk ook een dozijn (of iets meer) 10-meter modellen nodig hebben, dan wil VDL vast wel meedenken naar een oplossing. Bovendien, het is wel een goed product in tegenstelling tot die Britse of Franse meuk die elders rijdt, de mensen in Zuid-Holland mogen in hun handjes wrijven :Y

Het enige wat nog lijkt te missen in het VDL assortiment is een wat luxere streekbus voor "premiumlijnen", daar komen veel bedrijven toch weer uit bij Mercedes en Volvo.

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 30 aug 2012, 22:33
door TLP
Sorry, ik lette iets teveel op de details.
Wat betreft een streekbus voor premiumlijnen: dat kan VDL wel maken met de Citea hoor, kijk maar naar lijn 320 in het Gooi. Ze zetten het alleen niet echt op de kaart. e hadden ooit de Lexio, deze is echter uit het assortiment gehaald en min of meer 'vervangen' door de Futura Classic Low Deck. Maar goed, wil je bij Mercedes een luxere bus is er eigenlijk ook geen 'tussenmaat'. Dus dan kom je bijna altijd bij een Volvo uit. Maar goed, verder is VDL natuurlijk behoorlijk compleet in zijn assortiment, en uiteraard zeer flexibel in het ombouwen of aanoassen van bussen...

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 31 aug 2012, 20:26
door RoelZ1
Z2N schreef: Anders nog: de plannen van de provincie voorzien flinke frequentieverhogingen op enkele lijnen, in het kader van het HOV-net ZHN. Het aantal bussen van Arriva (230) is echter exact hetzelfde aantal als bij CXX nu. Iemand enig idee hoe men dit wil opvangen?
Het aantal rituren dat Arriva rijdt zal hetzelfde zijn als wat Connexxion nu rijdt (maar tegen lagere kosten). De frequentieverhogingen zullen dus vooral uit bundelingen van bestaande lijnen bestaan. De frequentieverhogingen op de HOV-lijnen, die om de beurt ontwikkeld zullen worden zijn overigens niet vanaf het begin aan opgenomen in de concessie. Dit is natuurlijk afhankelijk van het bouwen van de infrastructuur en het kan nu nog niet met zekerheid worden gezegd wanneer dat zal zijn. Voor die lijnen zullen tzt waarschijnlijk extra bussen worden aangeschaft.

Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 13:14
door Etienne
Op een uitsnede van de lijnennetkaart rond Noordwijkerhout is al het e.e.a te zien:
Afbeelding

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 13:25
door R-Flow
RoelZ1 schreef:Het aantal rituren dat Arriva rijdt zal hetzelfde zijn als wat Connexxion nu rijdt (maar tegen lagere kosten).
Arriva is dus straks het nieuwe Syntus? ;)

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 13:29
door Suus
Er gaat overduidelijk een hoop op de schop als ik zo naar de uitsnede kijk.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 15:20
door RoelZ1
Het lijkt er toch op dat alle Q/Inter-liners al vanaf het begin Rnet worden. Dat maakt de op de site gepubliceerde kleurstelling (blauwe Qliner) vreemd. De Qliner van Noordwijk naar Schiphol zou weleens een goudmijntje kunnen worden, maar ik weet niet of het wel in het belang van de reizigers is. Een overstap op station Sassenheim is waarschijnlijk sneller.

Overigens leuk om te zien dat de Arriva lijnennetkaart zich naar de door mijzelf gebruikte stijl ontwikkelt door idioterie (op de connexxion kaart staan bloemen in de bollenstreek, molens staan ingetekend etc.) en zonegrenzen weg te laten en het lettertype van de plaatsnamen meer Calibri-achtig te maken.

Mijn stijl:
Afbeelding
LET OP: inhoudelijk is dit geheel fictioneel en door mij verzonnen, dit is dus geen Arriva-kaart

De Connexxion stijl:
Afbeelding

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 15:22
door Etienne
De lijnennetkaarten van Qbuzz, Connexxion enzo worden gemaakt door Cartostudio in Amsterdam. :wink:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 15:34
door RoelZ1
Ik had even geen zin om het op te zoeken ;). Zo te zien wordt de Arriva kaart nog steeds door Cartostudio gemaakt (dat de stijl vergelijkbaar moest blijven was ook een eis van de provincie), maar hebben ze hun stijl wat aangepast.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 15:38
door Suus
Het had wel wat, al die molens op de kaart, dat maakte de kaart tenminste uniek :mrgreen:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 17:24
door R-Flow
Bee schreef:Het had wel wat, al die molens op de kaart, dat maakte de kaart tenminste uniek :mrgreen:
Lekker nuttig ook als bij een hoop molens niet eens een bus in de buurt komt. *bus* :wink:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 17:40
door Suus
Langs molen de Rooie Wip aan de Gemeneweg tussen Hazerswoude-Dorp en Hazerswoude-Rijndijk komen echter maar liefst 5 buslijnen en van de Rijnenburgermolen of de Groenendijkse Molen genieten dagelijks duizenden treinreizigers, en die staan ook op de kaart. Het zijn ook allemaal rijksmonumenten :D

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 17:51
door Vinny
Molens staan op zeekaarten ter oriëntatie van de navigateur op het schip. Bij een lijnnetkaart is daar geen sprake van en dus is het overbodige opsmuk.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 19:19
door R-Flow
Misschien dat ze zo zeelieden de bus in proberen te krijgen? :mrgreen:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 19:26
door Daniel
Bee schreef:Het had wel wat, al die molens op de kaart, dat maakte de kaart tenminste uniek :mrgreen:
Het maakte wijzigingsbladen ook lachwekkend soms... Helaas blijk ik het ding nergens meer te hebben, maar in Zuid-Holland-Zuid heeft het volgende ooit een wijzigingsblad gehaald: "Langs de ** bij *** komt geen molen, zoals abusievelijk op de lijnennetkaart staat vermeld" :mrgreen:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 23:44
door Z2N
Wat mij opvalt op die kaart: de lijnen 371 (Noordwijk - Schiphol), 375 en 385 zijn compleet nieuw! Benieuwd naar de complete kaart, maar die zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten als dit al bekend is. (A)

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 sep 2012, 00:21
door Z2N
Misschien worden bepaalde lijnen onderhands aanbesteed, zoals enkele spitslijnen/ritten?

Oh, en Arriva plant zijn bussen over 10 jaar af te schrijven, CXX moest het doen met hooguit 7 (bussen zijn uit '05). Dit bespaart ook weer geld.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 sep 2012, 00:27
door RoelZ1
375 is natuurlijk wat nu de 256 is. 385 is waarschijnlijk de huidige 95 en 371 is een koppeling van de 61 en de 59, waarbij Station Sassenheim wordt overgeslagen (de vraag is of dat een goed idee is).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 sep 2012, 08:54
door Chauf21
Die kaart is nog een concept, dus er kunnen (en zullen) nog wel wat dingen veranderen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: ma 03 sep 2012, 12:40
door Suus
Logisch trouwens dat de Keukenhofbussen in de toeristische 800-reeks worden geplaatst, had al honderd jaar geleden moeten gebeuren :Y

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 04 sep 2012, 15:49
door Z2N
Buurtbus-nieuws uit de regio ZHN:
1. Vandaag is op buurtbuslijn 451(Alphen - Bodegraven via Zwammerdam) een nieuwe dienstregeling ingegaan. Voortaan rijdt de lijn ook via Alphen-Noord (ri. Alphen) en via Bodegraven-Zuid (ri. Bodegraven). Reden hiervoor was een erg ruime dienstregeling (vaak 10 minuten wachten op de tijdhalte in Zwammerdam), en, misschien mede daardoor, lage reizigersaantallen.

2. Op de site van buurtbus De Meije staat ook waarmee zij, en hoogstwaarschijnlijk ook de andere buurtbussen, vanaf 9 december rijden:
Afbeelding
De Fiat Ducato (plaatje uit de Achterhoek)