Pagina 19 van 134

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: do 04 okt 2012, 15:40
door Z2N
Ik vraag me toch af waar de ophef over is bij lijn 57. De enige spoorwegovergang in Voorhout ligt naast het station, en de bussen in het dorp gaan daar dus over. Als ze de aldaar gelegen halte dan opheffen, is het natuurlijk vragen om problemen.

Arriva heeft mij overigens een mail gestuurd, betreffende 'mijn' lijn 169 (Alphen - Leiden). Zij weten van de vertragingen (soms tot een kwartier), maar kunnen voorlopig niks omdat ze geen data hierover van Connexxion hebben gekregen. :') Ze geven wel aan ernaar te kijken.

Alternatief bus 90 gaat naar Hillegom

Geplaatst: do 04 okt 2012, 19:58
door Daniel
Alternatief bus 90 gaat naar Hillegom
Geplaatst op: donderdag 4 oktober 2012 19:56
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 oktober 2012 19:58


HILLEGOM - NS-station Hillegom krijgt eindelijk een busverbinding. Tegen wil en dank, dat wel. Vanaf 9 december rijdt buslijn 9 vanaf station Heemstede via Vogelenzang naar eindpunt station Hillegom. Dit ter compensatie van lijn 90 (Den Haag - Vogelenzang - Haarlem), die komt te vervallen. Het opdoeken van lijn 90 heeft vooral in Vogelenzang voor consternatie gezorgd. Daarmee zou het dorp zijn enige vorm van openbaar vervoer kwijtraken. Het alternatief dat Noord-Holland heeft bedacht is dus buslijn 9 van Connexxion, die vanaf 9 december op alle dagen tussen 7 en 21 uur een uurdienst rijdt tussen station Heemstede, Vogelenzang en station Hillegom.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier Concessie Zuid-Holland Noord | Meer nieuws over Concessie Zuid-Holland Noord | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion

Re: Alternatief bus 90 gaat naar Hillegom

Geplaatst: do 04 okt 2012, 22:40
door Z2N
Een hoop gemekker om niks:

Lijn 90 wordt niet opgeheven, maar rijdt na De Zilk naar station Hillegom, en verder naar Nieuw-Vennep. Hierdoor zijn mensen uit bijvoorbeeld Noordwijkerhout eerder in Haarlem.

Vogelenzang is niet blij, want zij hebben geen bus meer, en gaan klagen bij de provincie Noord-Holland. Zij mogen het weer oplossen, en doen dit dus zo.

Betekent dus wel dat station Hillegom vanuit het niets bediend wordt door twee buslijnen! *bus*

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 05 okt 2012, 11:14
door Flitskikker
RoelZ1 schreef:Overigens heb ik antwoord gekregen op mijn vraag over de aansluitingen op Station Alphen a/d Rijn:
Ze houden de opzet vooralsnog op grote lijnen gelijk aan de huidige opzet (knopen rond .00/.30 en .15/45). Dit omdat ze nog geen precies inzicht hebben op de effecten van het nieuwe busstation op rijtijden en overstaptijden en er voor de komende jaren wijzigingen te verwachten zijn in de treintijden. Pas als ze hier meer informatie over hebben en inzicht hebben in de realisatiecijfers zullen ze grote wijzigingen rond Alphen invoeren. Dit zal dus nog niet in december gebeuren. Mijn suggestie voor de knopen rond de treintijden zullen ze daarin meenemen.
Je zou toch sterven als 't niet waar is. :)
Hopen dat ze dan tenminste Leiden de beste knoop geven met de 147.

Tevens hoop ik dat Arriva mij ook nog antwoordt, gezien de beantwoordingen die ik hierboven verneem.
Waarschijnlijk bel ik ze vandaag nog wel even.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 05 okt 2012, 11:47
door Z2N
Minder bussen door het dorp
Geplaatst op: donderdag 4 oktober 2012
Zoeterwoude - Vanaf 9 december gaat in de regio de nieuwe busconcessie van start. Door de nieuwe vervoerder Arriva is besloten om het totaal aantal bussen tussen Zoetermeer en Leiden te handhaven, maar om bij Zoeterwoude Dorp grotendeels te kiezen voor de route buitenom via de N206.

In Zoeterwoude Rijndijk treden geen wijzigingen van betekenis op. Door de gemeente is de afgelopen maanden nadrukkelijk bepleit om de busdienst door het Dorp (de huidige lijn 32) te handhaven. Met de nodige moeite is dat gedeeltelijk gelukt.

Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier Concessie Zuid-Holland Noord | Meer nieuws over Concessie Zuid-Holland Noord | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion

---

Oftewel: de frequentie op lijn 32 gaat flink omlaag, hooguit 1x/uur!

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 05 okt 2012, 11:51
door Suus
Het aantal reizigers voor Zoeterwoude-Dorp en Stompwijk valt te verwaarlozen t.o.v. het aantal doorgaande reizigers Zoetermeer - Leiden. Bovendien is er voor Zoeterwoude-Dorp een goed bereikbare bushalte aan de rand van het dorp.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 05 okt 2012, 13:43
door Etienne
In aanloop naar het R-net in 2015 zal lijn 206 dus kennelijk de basisdienst gaan uitvoeren tussen Zoetermeer en Leiden? :)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 05 okt 2012, 13:49
door Suus
Ik denk dat men wel gaat sleutelen aan het lijnnummer, want ik dacht dat in de nieuwe opzet het nummer 32 voor de Noordwijklus gebruikt gaat worden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: vr 05 okt 2012, 14:48
door RoelZ1
LIjn 206 zal wel een nummer in de '300' reeks krijgen. Het is immers een toekomstige R-net lijn. Overigens meen ik ergens gelezen te hebben dat de '206' een extra halte langs de N206 bij Stopwijk en een extra halte bij Zoeterwoude-Dorp, ook langs de N206 zullen geven. Dan kan lijn 32 helemaal worden opgeheven en hou je één hoogfrequentie lijn Leiden - Zoetermeer.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 19:15
door Etienne
Het nummer voor de 206 zal inderdaad wijzigen. Dit zal 375 worden.

Daarnaast zijn er te weinig bussen besteld voor deze concessie. Het ontbrekende aantal is al bijbesteld, maar kunnen niet voor 9 december geleverd worden. Hierdoor zullen er tijdelijk Wrights komen te rijden in Zuid-Holland Noord.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 19:23
door Z2N
Die Wrights, komen die uit Lelystad ofzo?

Natuurlijk wel superdom dat ze daar nu al achter komen..

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 19:48
door Daniel
Lelystad kan, maar er zal ook nog het een en ander in de opslag staan uit DAV. Zou zomaar kunnen dat het gaat om de Wrights die nu in Heinenoord gereedgemaakt worden (nouja, tussen hun verdwaalde inzet door dan :P ), we hadden meen ik al eerder beredeneerd dat dat er nooit genoeg als tijdelijke bussen voor Friesland zouden zijn.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 19:51
door Jef400
Ach aan het begin dat Arriva bij mij in de regio begon te rijden hadden wij ook Wrights. Vond het wel leuk voor de afwisseling.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 20:38
door Meltrain
Maar dat was dus in 2005. Inmiddels is het 2012 en zijn die bussen een stuk ouder.

Wel een ongelooflijke blunder weer van Arriva. :roll: Ik hoop maar dat er alleen te weinig Citea's zijn besteld, want ik zou het knap onzinnig vinden als er straks Wright's op de Qliners komen en je daar nog een hoger tarief voor betaalt ook!

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 20:43
door Z2N
Even opgezocht: de bussen die ingezet gaan worden stammen uit '03, de huidige serie Amba's in ZHN uit '05. We (ik bedoel ik..) gaan er op achteruit! :X

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 20:45
door Daniel
Het scheelt dat er in Waterland destijds 5900'en reden die toen ook al wat ouder waren en niet meer in Nederland aanwezig zijn. Maargoed, de beste bussen zullen het inderdaad niet meer zijn indien het om ex-Lelystadse gaat. Die wagens hebben aardig te lijden gehad van 5 jaar stadsdienst rijden waar ze niet voor gemaakt zijn.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 16 okt 2012, 08:00
door Etienne
Reizigersorganisatie Rover: regio Leiden heeft hier zelf voor gekozen

LEIDEN - Gemeenten in deze regio moeten niet te snel klagen over het uitkleden van buslijnen door de nieuwe busvervoerder Arriva. Dat stelt Paul Bordewijk van reizigersbelangenorganisatie Rover. ,,Het is het gevolg van hun eigen, doelbewuste beleid.’’

De nieuwe dienstregeling leidt tot protesten in de regio, want veel veranderingen zijn er wel. Met name in de dorpen verdwijnen bussen of gaan ze veel minder rijden dan nu.

Het zijn klachten die Arriva eigenlijk nauwelijks zijn aan te rekenen, vindt Paul Bordewijk, voorzitter van de regionale Rover-afdeling. De gemeenten hebben het volgens hem vooral aan zichzelf te danken. Toen Zuid-Holland begon met de aanbesteding van het buslijnennet, vroeg zij de in Holland Rijnland samenwerkende gemeenten ook om hun wensen. ,,En toen hebben ze besloten dat er meer snelle lijnen moesten komen op gebundelde hoofdroutes’’, zegt Bordewijk. ,,Een aantal dingen die ze nu aankaarten als verslechtering, zijn het gevolg van hun eigen, doelbewuste beleid. Dus ze moeten nu niet piepen.’’

Bron

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 16 okt 2012, 08:33
door BR628
Blijkt maar weer eens dat (gemeente)ambtenaren geen ov reizigers zijn. Er wordt alleen nagedacht over bezuinigingen in combinatie met eventueel versnellen van OV. Twee factoren die makkelijk te toetsen en te beoordelen zijn en waarmee je ook makkelijk scoort.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 16 okt 2012, 09:01
door webguy
Overigens kan je het ook als twee doelgroepen zien en zowel snelle bussen als "ik stop overal" bussen realiseren. Arnhem heeft bijvoorbeeld aantal stadslijnen die relatief snel naar of vanaf het centraal station rijden, en lijnen als 20 en 21, die de hele stad door gaan maar wel zo wijken ontsluiten.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 16 okt 2012, 11:24
door Suus
Leuk en aardig, maar die dienstregeling zelf zou ik nu ook wel eens willen zien...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 16 okt 2012, 16:56
door nvdw
Het probleem met Katwijk en Noordwijk was dat beide plaatsen weliswaar een frequente busverbinding met Leiden hadden maar allebei voornamelijk via de bekende kronkelroutes door Rijnsburg en/of Oegstgeest, waardoor de reistijd niet aantrekkelijk was. De kans is dat deze constructie aanmerkelijk meer reizigers oplevert dan dat het kost door het strekken van de lijnen.

En inderdaad, ik wil ook die dienstregeling zien! 8-)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 16 okt 2012, 17:06
door Etienne
Precies, dan kan de pagina op de wiki gevuld gaan worden. :pos: :wink:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 16 okt 2012, 22:06
door Michael 1988
BR628 schreef:Blijkt maar weer eens dat (gemeente)ambtenaren geen ov reizigers zijn.
Nou ja, ik zie vaak zat ambtenaren in de bus zitten. Maar ja dan wel ambtenaren die in Den Bosch bij het Provinciehuis (of bij het gebouw van rijkswaterstaat) moeten zijn of bij het Spinhuiswal (het Paleis van Justitie en het gebouw van Rijkswaterstaat aldaar). Maar ja, dat zijn dan geen ambtenaren die een functie bekleden die te maken heeft met OV (heb een paar keer gesprekken te horen gekregen die o.a. over weg en waterbouw gaan of over bouwkunde). Maar ik moet even eerlijk toegeven, dat waren ook maar 7 personen waarvan ik zeker weet dat ze ambtenaar zijn.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: di 16 okt 2012, 22:17
door Vinny
Ambtenaren gaan veel vaker met het OV naar hun werk dan reizigers werkzaam in de overige sectoren van de samenleving. Al was het alleen maar omdat binnen de overheid er een 100% vergoeding bestaat voor OV forensisme en in de privésector juist leasebakken gewild zijn.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Geplaatst: wo 17 okt 2012, 09:53
door Edwin
Gemeente eist bus in Stompwijk

LEIDSCHENDAM-VOORBURG - In de dorpskern van Stompwijk moet minimaal 1 keer per uur een bus naar Leiden of Zoetermeer stoppen. Dat schrijft het gemeentebestuur van Leidschendam-Voorburg aan de provincie.

Lees verder