Concessie Zuid-Holland Noord

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4062
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Etienne » Di 23 Okt 2012, 09:48

Vorig topic: Concessie Zuid-Holland Noord.

En de wijzigingen zijn bekend:
http://www.arriva.nl/zhn/zuid-holland-noord/nieuwsdetail/9-december-nieuwe-dienstregeling-busvervoer-zuid-holland-noord-1/

Enkele opvallende dingen:
- Er wordt gesproken over een lokale lijn Leiden - Katwijk, maar onder hetzelfde nummer rijdt ook een lijn tussen Leiden en Noordwijk.
- In de tekst wordt lijn 221 genoemd, terwijl deze op de kaart lijn 22 heet.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op Do 08 Nov 2012, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar vorig topic.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Tristan » Di 23 Okt 2012, 10:17

Dit is het .pdf-document van de concessiesamenvatting: klik. Dat leest een stuk prettiger.

En hier zijn de belangrijkste wijzigingen op een rijtje: Klik
Laatst gewijzigd door Tristan op Di 23 Okt 2012, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Meltrain » Di 23 Okt 2012, 10:21

Etienne schreef:En de wijzigingen zijn bekend:
http://www.arriva.nl/zhn/zuid-holland-noord/nieuwsdetail/9-december-nieuwe-dienstregeling-busvervoer-zuid-holland-noord-1/

Enkele opvallende dingen:
- Er wordt gesproken over een lokale lijn Leiden - Katwijk, maar onder hetzelfde nummer rijdt ook een lijn tussen Leiden en Noordwijk.
- In de tekst wordt lijn 221 genoemd, terwijl deze op de kaart lijn 22 heet.

Mooi dat de wijzigingen bekend zijn. :D Ik heb nog niet alles gelezen, dus ik geef mijn mening later pas.

Over lijn 221: waarschijnlijk is op de kaart het laatste cijfer weggevallen. Lijn 365 staat ook als '36' op de kaart. :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor RoelZ1 » Di 23 Okt 2012, 10:54

Een aantal voor mij opvallende punten:

- het wordt dus lijn 184 voor Langeraar: elk uur Alphen a/d Rijn - Nieuwveen via Langeraar of Papenveer (waarschijnlijk een lus aan het eind). Ik ben benieuwd naar de exacte route.
- Lijn 365 wordt volgens mij een goudmijntje. De routewijziging van lijn 256 via Leiderdorp is er één die ik al langer zie zitten: Snelle busverbinding vanuit Leiderdorp naar Schiphol, sneller vanuit Leiden naar Leiderdorp, belangrijke relatie Roelofarendsveen - Rijnland Ziekenhuis, snelle en éénduidige verbinding Leiden - Zoetermeer. De ritten Zoetermeer - Schiphol zullen wel vertragingsgevoelig zijn.
- 361 (heette in het vorige plaatje nog 371) gaat alsnog via Station Sassenheim. Lijkt mij erg verstandig.
- Eénduidige en frequente lijn 50 zorgt voor goed voor- en natransport van Station Sassenheim. Het opheffen van lijn 51 zorgt wel voor langere reistijd vanuit de Universiteit naar Sassenheim en Lisse.
- Q-liners Den Haag - Groene Hart (380,381,382,383) worden spitslijnen. Logisch, maar uurdienst voor Hazerswoude Dorp in daluren lijkt mij vrij karig. Helaas blijft lijn 165 dan slechts 1x per uur rijden. Positief dat lijn 165 ook op zondag gaat rijden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Di 23 Okt 2012, 11:02

De twee ritten per uur die van Zoetermeer naar Schiphol rijden zullen het vermoedelijk niet heel lang uithouden en geknipt worden in Leiden, die lopen met 100% zekerheid vast in de verkeerschaos van Leiden.

De lijnen 195 en 295 gaan niet geknipt worden en volledig door Arriva gereden worden zover ik lees.
Rame à l'approche

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Edwin » Di 23 Okt 2012, 11:21

Uit het document van Tristan:

Met de fiets in de bus
Zuid-Holland is een fietsland en wij zien aanknopingspunten het fietsgebruik èn het
busreizen te stimuleren. Op een drietal buslijnen geven wij de gelegenheid gratis de fiets
mee te nemen in de bus, op maandag tot en met vrijdag tijdens de daluren en in het
weekeinde en gedurende de zomervakantie de hele dag.
Wij bieden deze service op de buslijnen 90 (gebied Katwijk, Noordwijk en Wassenaar), 194 en
196 (Krimpenerwaard). Er is in elke bus ruimte voor 4 fietsen. Zo kunnen fietsliefhebbers met
wind tegen met de bus reizen, om vervolgens met de wind in de rug terug te fietsen van
bijvoorbeeld Wassenaar naar Noordwijk of langs de Hollandse IJssel van Krimpen naar Gouda.


Dat wordt een gedoe met die fietsen -o-
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Di 23 Okt 2012, 11:24

Bee schreef:De lijnen 195 en 295 gaan niet geknipt worden en volledig door Arriva gereden worden zover ik lees.

De bedoeling (uit het PvE) was juist volledig rijden door Connexxion vanuit de concessie provincie Utrecht.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Meltrain » Di 23 Okt 2012, 11:25

Ik lees dit:
Omdat deze lijnen goed voldoen en
omdat wij hen samen met de concessiehouder provincie Utrecht als doorgaande lijn Rotterdam - Utrecht gaan exploiteren,

Blijkbaar gaan Arriva en Connexxion lijn 195 samen uitvoeren.
Wel positief natuurlijk dat die lijn als doorgaande lijn behouden blijft en ik hoop dat er een goede afspraak komt wat betreft abonnementen.

Over die fietsen in de bus: gaan op die drie lijnen Citea's met ene iets ander interieur rijden, zodat daar wel vier fietsen in kunnen? Verder ben ik benieuwd waarom Arriva (/ de provincie) precies voor die drie lijnen heeft gekozen.
Laatst gewijzigd door Meltrain op Di 23 Okt 2012, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Di 23 Okt 2012, 11:27

Ik lees ook niet goed, ik dacht even dat er voor de concessiehouder Utrecht stond maar er staat samen: CXX en Arriva gaan hem dus samen rijden.

@Meltrain: Die drie lijnen rijden door de meest aantrekkelijke gebieden van het vervoersgebied.
Rame à l'approche

Flitskikker
Berichten: 57
Lid geworden op: Vr 07 Sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Flitskikker » Di 23 Okt 2012, 12:27

Ook krijgen reizigers betere aansluitingen met andere bussen en treinen.


:')

Lijn 147: Alphen aan den Rijn – Nieuwkoop – Uithoorn: kleine aanpassingen in de vertrektijden.


:o

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Z2N » Di 23 Okt 2012, 15:32

RoelZ1 schreef: Helaas blijft lijn 165 dan slechts 1x per uur rijden. Positief dat lijn 165 ook op zondag gaat rijden.

Quote van Arriva-site: De huidige belbusritten 665 op zondag worden onder het lijnnummer 165
uitgevoerd..

Oftewel: wel belbus, alleen ander nummer
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Karl » Di 23 Okt 2012, 16:09

Dat geldt voor andere belbuslijnen ook, 696 wordt 196, maar blijft belbus. -o-
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Z2N » Di 23 Okt 2012, 16:32

Al met al erg tevreden over wat Arriva hier brengt in de regio. Zelfs lijn 249 blijft bestaan, ondanks het feit dat er in de daluren geen hond in zit. Maar zelfs langeraar krijgt een bus, een échte bus!

Top! :pos:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Michael 1988 » Di 23 Okt 2012, 19:57

Fietsen in de bus? Ik zie er om heel eerlijk te zijn het nut niet van in. Hoe gaan ze het handhaven? Wat gaan ze bijvoorbeeld doen als er al 3 man met een fiets in de bus zitten en er willen nog 2 mensen erbij of wanneer een hele groep van meer dan 4 man tegelijk de bus in wil met de fiets (op 1 halte dan)? Welke fietsen worden toegelaten en welke niet, want een fiets is een ruim begrip (tandem, vouwfiets, schone fiets, smerige en modderige fiets enz.). Ik vond vouwfietsen in de bus tijdens de spits al een ergernis (ook tijdens daluren, omdat sommige buslijnen die ik van en naar 's-Hertogenbosch neem ook vaak in de daluren vol zitten), maar nu ook hele fietsen. Lijkt Amerika wel.

Misschien een idee om die dingen voor die dingen speciale fietsrekken te maken (achterop de bus of zo) en de dienstregeling te rekken. Maar dat kost meer materieel. En de fietsen in de bus kunnen soms voor gevaarlijke taferelen gaan zorgen. Nee niet bepaald een slim idee lijkt mij. Niet lullig bedoelt voor de fietsers (ben er zelf ook een), maar dan kun je net zo goed een vouwfiets aanschaffen of je fiets op slot op de bushalte achterlaten. Veel veiliger en gaat veel sneller.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Vinny » Di 23 Okt 2012, 20:09

Alle bussen een aanhangwagen waar reizigers hun fiets in kunnen smijten. :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 899
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor nvdw » Di 23 Okt 2012, 20:15

RoelZ1 schreef:Een aantal voor mij opvallende punten:

- het wordt dus lijn 184 voor Langeraar: elk uur Alphen a/d Rijn - Nieuwveen via Langeraar of Papenveer (waarschijnlijk een lus aan het eind). Ik ben benieuwd naar de exacte route.


Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden; als het lijnnummer uit wellicht historisch besef is teruggekeerd zal dat voor de route van de 184 misschien ook wel zo zijn ;)

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor RoelZ1 » Wo 24 Okt 2012, 13:44

Bee schreef:De twee ritten per uur die van Zoetermeer naar Schiphol rijden zullen het vermoedelijk niet heel lang uithouden en geknipt worden in Leiden, die lopen met 100% zekerheid vast in de verkeerschaos van Leiden.

Dat verwacht ik ook, maar als ze slim zijn is er wel een mogelijk verzachtende oplossing:
In de samenvatting staat dat lijn 365 tussen Zoetermeer en Leiden een 10' dienst rijdt en tussen Leiden en Leiderdorp een 15'-dienst. Dit betekent dat twee bussen per uur 5 minuten meer halteer/buffertijd krijgt dan de andere. Door de doorgaande bussen deze extra buffertijd te geven kan er al wat vertraging worden ingelopen. 's Avonds en op zondag is het natuurlijk niet nodig. Als het echt misloopt kunnen ze de ritten naar Schiphol ook enkel in de spits knippen. Zo rijden er in de spits extra bussen naar Leiderdorp, terwijl je in de rustige uren niet met te veel bussen rijdt of extra overstappen krijgt.

Delftse Chauff
Berichten: 127
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 02:00

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Delftse Chauff » Wo 24 Okt 2012, 14:20

RoelZ1 schreef:
Bee schreef:De twee ritten per uur die van Zoetermeer naar Schiphol rijden zullen het vermoedelijk niet heel lang uithouden en geknipt worden in Leiden, die lopen met 100% zekerheid vast in de verkeerschaos van Leiden.

Dat verwacht ik ook, maar als ze slim zijn is er wel een mogelijk verzachtende oplossing:
In de samenvatting staat dat lijn 365 tussen Zoetermeer en Leiden een 10' dienst rijdt en tussen Leiden en Leiderdorp een 15'-dienst. Dit betekent dat twee bussen per uur 5 minuten meer halteer/buffertijd krijgt dan de andere. Door de doorgaande bussen deze extra buffertijd te geven kan er al wat vertraging worden ingelopen. 's Avonds en op zondag is het natuurlijk niet nodig. Als het echt misloopt kunnen ze de ritten naar Schiphol ook enkel in de spits knippen. Zo rijden er in de spits extra bussen naar Leiderdorp, terwijl je in de rustige uren niet met te veel bussen rijdt of extra overstappen krijgt.


Er staat niet dat Leiden-Leiderdorp een 15'-dienst krijgt. Leiden-Leiderdorp wordt 4x per uur. Kan dus ook 10'/20'-dienst zijn. Doen ze ook met Qliner 385 (lijn 95) in de spits.

KM46
Berichten: 8078
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor KM46 » Wo 24 Okt 2012, 21:40

Tristan schreef:Dit is het .pdf-document van de concessiesamenvatting: klik. Dat leest een stuk prettiger.

En hier zijn de belangrijkste wijzigingen op een rijtje: Klik

Bedankt.

Naar deze documenten was ik al een tijdje opzoek. Ik moet eerlijk bekennen dat het er goed uit ziet :wink: .

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Z2N » Vr 26 Okt 2012, 09:13

Arriva is begonnen met wegleerritten, er reed net een Irisbus GX 117 langs de Ridderhof. Best apart gezicht wel.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Vr 26 Okt 2012, 09:46

GX127 zal het zijn geweest :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 8078
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor KM46 » Vr 26 Okt 2012, 19:48

Z2N schreef:Arriva is begonnen met wegleerritten, er reed net een Irisbus GX 117 langs de Ridderhof. Best apart gezicht wel.

Krijgt Arriva ook nieuwe chauffeurs dan? Ik dacht dat het personeel van Connexxion mee ging naar Arriva, of heb ik het verkeert.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Daniel » Vr 26 Okt 2012, 20:16

Het Connexxion-personeel zal ongetwijfeld ook enkele nieuwe routes moeten leren en het zou kunnen dat Arriva meer chauffeurs nodig heeft dan er van Connexxion mee over komen, maar toch lijken die twee zaken me niet de reden. Gezien het nog redelijk ruim voor ingang van de concessie is zal die bus daar vermoedelijk hebben gereden om de routes in te meten voor de boordcomputer.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor RoelZ1 » Do 01 Nov 2012, 08:45

En we hebben een lijnennetkaart

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Berichtdoor Suus » Do 01 Nov 2012, 08:57

Volgens mij is op de kaart de route van de 186 in Waddinxveen aangepast, terwijl eerder nog gezegd was dat er aan die lijn niets zou veranderen. De lijn gaat nu na Station Centrum naar de Prins Bernhardlaan, maar op de kaart van Arriva gaat hij na Station Centrum naar de Kerkweg West, Sweelinckhof en Prinses Beatrixlaan. Hoewel die route duidelijker is, verliest Ouderencentrum Souburgh nu hun bushalte.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast