Concessie Zuid-Holland Noord

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Z2N » Vr 16 Nov 2012, 23:26

Naar mijn mening toch een nadeel van het DRU-denken: een langere kering in Uithoorn zou de lijn ideale aansluitingen bieden, en dus tevredenere reizigers.. (tevreden reizigers > meer reizigers) -o-

En in de tussentijd zou men tot 14:00 de lijn goed kunnen aansluiten naar Leiden, en vanaf 14:00 vanaf Leiden. Het lijkt mij dat, doordat de spitsen in de ochtend naar Alphen zijn en in de avond naar Uithoorn, het aantal gedupeerden dan veel lager is, zeker in de (vroege) avondspits.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Flitskikker
Berichten: 57
Lid geworden op: Vr 07 Sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Flitskikker » Vr 16 Nov 2012, 23:38

Bee schreef:Je kan het alleen niet oplossen. De 147 maakt een kering van slechts 2 minuten in Uithoorn, als je met de tijden gaat schuiven houd je altijd in een richting een slechte aansluiting.
  • De lijn versnellen. Deze is erg lastig. Je zou de bediening van Busstation de Vest kunnen laten vervallen en de bus door het voetgangersgebied over de Alphense Brug kunnen sturen, maar daar wordt men in Alphen niet blij van. Andere mogelijkheden zijn via de provinciale weg door Nieuwkoop (verslechtering van de loopafstanden voor de meeste reizigers) of de bediening van Zevenhoven en Noordeinde te laten vervallen.
  • Langere kering in Uithoorn: Gaat ten kosten van DRU-uren want personeel moet doorbetaald worden en toegang gegeven worden tot de personeelsvoorzieningen op het busstation van Uithoorn
  • De lijn inkorten: onmogelijke optie aangezien de reismogelijkheden richting Amsterdam dan dramatisch verslechteren.


Wat ik niet begrijp, is waarom alle tijden van de 147 niet gewoon opgeschoven kunnen worden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Suus » Za 17 Nov 2012, 00:04

Je hoeft de tijden in de spits niet op te schuiven, die zijn namelijk wel goed vanwege de spitstreinen van de s19500 richting Leiden en de s8800 richting Utrecht

De tijden buiten de spits kan je wel opschuiven, zodat de aansluitingen vanuit Leiden verbeteren, maar het gevolg is dat de aansluitingen vanuit Utrecht en Gouda drastisch verslechteren. Dat is voor jou misschien beter maar voor anderen weer niet. Een gulden middenweg is amper mogelijk.
Rame à l'approche

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor RoelZ1 » Za 17 Nov 2012, 00:17

Ik pleit al langer voor een complete verschuiving van de symmetrietijd in de hele Rijnstreek naar .07, .23, .37 en .53. Je blijft dan altijd in één richting slechtere aansluitingen hebben, maar de gemiddelde wachttijd neemt af. Je hebt nu altijd gemiddeld 12 of 27 minuten wachttijd op station Alphen (12 van/naar Utrecht/Gouda, 27 van/naar Leiden en bij sommige buslijnen andersom). Door de symmetrietijd te verschuiven krijg je altijd 5 en 20 minuten overstap (heen en terug) en dus een gemiddelde wachttijd van 12/13 minuten naar zowel Leiden als Utrecht/Gouda. Het werkte t/m 2006, dus van mij mag het terugkomen.

Flitskikker
Berichten: 57
Lid geworden op: Vr 07 Sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Flitskikker » Za 17 Nov 2012, 00:35

Bee schreef:Je hoeft de tijden in de spits niet op te schuiven, die zijn namelijk wel goed vanwege de spitstreinen van de s19500 richting Leiden en de s8800 richting Utrecht

De tijden buiten de spits kan je wel opschuiven, zodat de aansluitingen vanuit Leiden verbeteren, maar het gevolg is dat de aansluitingen vanuit Utrecht en Gouda drastisch verslechteren. Dat is voor jou misschien beter maar voor anderen weer niet. Een gulden middenweg is amper mogelijk.


Tijden in de spits ben ik met je eens.
Reizigers Utrecht en Gouda hebben nu al ten minste 2 jaar (en straks begint het 3e) een goede aansluiting buiten de spits, dus ik vind dat ze het wel weer eens mogen omwisselen. En in het vervolg dan om de 1 of 2 jaar weer wisselen.

Het verhaal van Roel heeft ook potentie.

Waarom serie 9500 niet altíjd kan worden vervangen door de 19500 (die Sprinter staat buiten de spits toch altijd een tijd stil op Alphen), kon de NS overigens geen antwoord op geven.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor RoelZ1 » Za 17 Nov 2012, 09:13

Serie s19500 kost 3 omlopen en serie s9500 maar 2. Het kost dus gewoon geld om de serie s19500 de hele (werk)dag te rijden en NS denkt dat er niet uit te halen.

Het om de zoveel jaar omgooien van de aansluitingen lijkt mij een erg slecht idee. Zo bouw je nooit een consequent Openbaar Vervoer op wat hard nodig is om keuzereizigers te trekken (reizigers met een alternatief, auto, motor, carpool). Een buslijn heeft een flinke ingroeiperiode van een aantal jaren. Dat betekent dat het jaren duurt voordat iedereen, die in theorie wel met de bus zou kunnen of willen reizen de bus 'ontdekt' heeft. Dat geldt ook voor aansluitingen. Als je nu ineens de aansluiting omwisselt ben je het keuze-deel van de reizigers naar Utrecht gelijk kwijt. Het duurt echter jaren voordat je het keuzedeel van de reizigers naar Leiden hebt gewonnen. Door elke paar jaar de aansluitingen om te wisselen begin je steeds weer opnieuw aan die cyclus, waarmee je een hoop reizigers verliest.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Chauf21 » Za 17 Nov 2012, 09:21

Een paar opmerkingen met betrekking tot die 147:
In het openbaar vervoer moet je altijd rekening houden met verschillende reiswensen. Natuurlijk moet je proberen om zo optimaal mogelijk te presteren, maar je ontkomt er niet aan dat sommige reizigers geen goede aansluiting hebben.
Als de bus op sommige momenten wel goed aansluit, is het dan geen idee om op een ander tijdstip te reizen en gewoon wat huiswerk op school te maken?

Een korte of lange kering op Uithoorn heeft niet zo zeer met DRU's te maken, maar met de spanning tussen kosten en kwaliteit. Heel lang zullen die twee goed samengaan, maar er komt een moment dat kwaliteit ten koste gaat van kosten of omgekeerd. Je zal dat altijd houden.

Naar verwachting gaat er over een aantal jaren vaker een trein rijden tussen Leiden en Alphen. Het constant veranderen van de dienstregeling en aansluitingen is dan niet handig (zie RoelZ1 hierboven), omdat het probleem over een paar jaar ook verdwenen is.

Milco
Berichten: 3576
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Milco » Zo 18 Nov 2012, 00:41

Bij (bijna?) alle buslijnen in Alphen a/d Rijn staat er in de dienstregeling/haltevertrekstaat dat de eindhalte niet het station is, maar "Busstation Herenhof". Beginhalte is wel gewoon Station...
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Suus » Zo 18 Nov 2012, 00:47

Dat zal zijn om verwarring over de kortste route naar het station te voorkomen. Uiteraard staat het in het busboek wel goed.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11149
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Meltrain » Zo 18 Nov 2012, 01:13

Zo te zien is het een fout en had er 'Station' moeten staan. Dit kun je zien aan de voorlaatste halte.

Verder rijdt lijn 184 volgens de site altijd zowel heen als terug via Ter Aar, terwijl dat toch het ene uur via Ter Aar heen en via Langeraar terug en het andere uur via Langeraar heen en via Ter Aar terug moet zijn?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 900
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor nvdw » Zo 18 Nov 2012, 10:33

Ja, dat is tijdelijk vanwege een reconstructie van de weg door Langeraar. Als dat af is gaat de bus inderdaad om en om rijden.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Tristan » Zo 18 Nov 2012, 11:23

Tristan schreef:Jammer dat je van de met Connexxion gedeelde lijn 195/295 niet kan zien wanneer welke vervoerder voor je neus komt te staan :?

Dan zou je namelijk kunnen zien wanneer je je tablet-pc in de bus kan gebruiken door de aanwezige wifi (Arriva) en wanneer de cico je chipkaart sneller leest (Connexxion)

Inmiddels zijn de aankomst- en vertrektijden op 9292.nl uitgebreid tot de kerstvakantie en heb ik opgezocht wat dit voor mij betekent.

Voor mij komt het erop neer dat ik 's ochtends sowieso altijd Connexxion heb en 's middags hangt het ervan af hoe laat ik met mijn werk klaar ben.
Nu weet ik niet of de tijden die 9292.nl laat zien wel kloppen, want dat zou betekenen dat er om 16.46 uur vanaf Jaarbeursplein een 195 vertrekt, verzorgd door Connexxion en om 16.50 uur een 195 verzorgd door Arriva en zo zijn er nog een paar soortgelijke situaties.
Dit is niet terug te vinden in de timesheets van zowel Arriva als Connexxion, dus óf de gegevens van 9292 kloppen niet helemaal óf de timesheets van zowel Arriva als Connexxion zijn niet up-to-date.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11149
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Meltrain » Zo 18 Nov 2012, 13:55

Wat bedoel je precies met timesheets en hoe en waar zijn die dan op te vragen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor webguy » Zo 18 Nov 2012, 14:35

Hij bedoelt vertrekstaten...
Reisinformatie/nerd

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Somoht » Zo 18 Nov 2012, 14:39

Tristan schreef:
Tristan schreef:Jammer dat je van de met Connexxion gedeelde lijn 195/295 niet kan zien wanneer welke vervoerder voor je neus komt te staan :?

Dan zou je namelijk kunnen zien wanneer je je tablet-pc in de bus kan gebruiken door de aanwezige wifi (Arriva) en wanneer de cico je chipkaart sneller leest (Connexxion)

Inmiddels zijn de aankomst- en vertrektijden op 9292.nl uitgebreid tot de kerstvakantie en heb ik opgezocht wat dit voor mij betekent.

Voor mij komt het erop neer dat ik 's ochtends sowieso altijd Connexxion heb en 's middags hangt het ervan af hoe laat ik met mijn werk klaar ben.
Nu weet ik niet of de tijden die 9292.nl laat zien wel kloppen, want dat zou betekenen dat er om 16.46 uur vanaf Jaarbeursplein een 195 vertrekt, verzorgd door Connexxion en om 16.50 uur een 195 verzorgd door Arriva en zo zijn er nog een paar soortgelijke situaties.
Dit is niet terug te vinden in de timesheets van zowel Arriva als Connexxion, dus óf de gegevens van 9292 kloppen niet helemaal óf de timesheets van zowel Arriva als Connexxion zijn niet up-to-date.


Ga er maar vanuit dat het niet klopt, het is 9292 ;)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Tristan » Zo 18 Nov 2012, 15:02

webguy schreef:Hij bedoelt vertrekstaten...

Klopt. Ik kon even niet op dat woord komen en gebruikte daarom maar het internationale woord ervoor ;)

Somoht schreef:Ga er maar vanuit dat het niet klopt, het is 9292 ;)

Ik ben er inmiddels achter hoe het zit en de gegevens van 9292 kloppen idd niet. In de normale dienstregeling vertrekt de 195 om 16.46 uur en in de vakantiedienstregeling om 16.50 uur. 9292 heeft beide vertrekstaten samengevoegd en ziet deze als normale dienstregeling.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Vinny » Zo 18 Nov 2012, 21:24

Voor de lijn 147 zou je nog terug kunnen naar de jaren '90, toen er nog spitslijnen reden die over de N 231 reden en zo voor veel snellere verbindingen zorgden, zodat scholieren uit Nieuwkoop zowel sneller in Alphen als sneller in Uithoorn (en Amsterdam) zijn.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Suus » Zo 18 Nov 2012, 21:30

RoelZ1 schreef:Serie s19500 kost 3 omlopen en serie s9500 maar 2. Het kost dus gewoon geld om de serie s19500 de hele (werk)dag te rijden en NS denkt dat er niet uit te halen.

De s9500 en s19500 zijn aanbesteed, de provincie beslist of er meer of minder treinen naar Leiden rijden. Die situatie zal binnen een paar jaar veranderen als de provincie de treindienst Gouda - Alphen - Leiden gaat aanbesteden.

Over de s9500 gesproken, de concessie loopt in december af maar ik heb nergens gelezen dat de concessie opnieuw (onderhands) gegund of verlengd is...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Z2N » Zo 18 Nov 2012, 22:05

Ik ook niet, ik had al een vraag gestuurd naar de provincie hierover. Tot dusver nog geen antwoord..
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

KM46
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor KM46 » Zo 18 Nov 2012, 22:07

Hmm, zelf dacht ik dat de concessie voor voor zes jaar was afgegeven. Maar ik kan het verkeerd hebben :? .

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Z2N » Zo 18 Nov 2012, 22:09

Nee, maar ooit dacht men dat men nu zou gaan beginnen met de RijnGouweLijn.. :')
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

KM46
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor KM46 » Zo 18 Nov 2012, 22:12

Ja dat weet ik ook. En die ging in 2015 gaan rijden.

Ging ... de rest van het verhaal is bekend :wink: .

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Suus » Zo 18 Nov 2012, 22:18

De concessie is in 2009 voor drie jaar onderhands verlengd. De provincie koos toen uit meerdere opties voorgelegd door de NS voor inzet van sprintermaterieel. Het tijdstip van bekendmaken was wat verwarrend, want die zomer konden de lightrails niet rijden doordat spoor 3 en 4 in Alphen niet te gebruiken waren wegens de bouw van de tunnel, de s9500 keerde toen op spoor 2. Toen de lightrail weer ging rijden dachten veel mensen dat die niet meer terug zou keren omdat de sprinters de nieuwe dienst zouden gaan rijden.

Op de laatste rijdag van de lightrail ben ik naar de open dag in de remise in Alphen geweest, waar ik voor het laatst de 6102 heb gezien die toen al bijna een half jaar niet meer gereden had vanwege een uitgebreide revisie, maar toen was het verhaal dat de trams in Nederland zouden blijven want ze zouden over drie jaar vanuit de nieuwe remise bij Zoeterwoude-Rijndijk gaan rijden bla-bla-bla. Nog geen twee maanden later bleek de HTM alle trams verkocht te hebben aan Storstockholm Lokaltrafik :')
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor KM46 » Zo 18 Nov 2012, 22:23

Inmiddels zijn we drie jaar verder en na een hoop bla bla weten we dat er sinds de start van het project er een heleboel gemeenschapsgeld over de balk is gegooid. Voor niets :? .

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Berichtdoor Klaasje » Zo 18 Nov 2012, 23:10

Wat kennis, kunde en vooral meters papierwerk zijn binnen Prorail gebruikt voor de tram Zwolle-Kampen. Prorail is sinds de Rijn-Gouwelijn toch echt sloten minder panisch over trams op gewoon spoor mede omdat er enorm veel onderzoek naar is gedaan. Dat dit tweede project uiteindelijk ook niet door is gegaan vergeten we even.. :wink:


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten