Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Merkte vandaag inderdaad pas echt hoe hoog dat scherm nu eigenlijk hangt... ben er onbewust onderdoor gelopen vanuit de bus naar de trein en heb nu geen hoofdpijn :mrgreen: (Sterker nog, ik hoefde nieteens te bukken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Vandaag alweer Alweer een amba actief op lijn 28.. Bomvol natuurlijk.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Vraag me af of die omloop alleen op lijj 28 rijdt en die dubbelgelede alleen op lijn 31. In dat geval zou stuivertje wisselen niet verkeerd zijn...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Felle lichten op Utrechtse bussen gedimd

Bericht door Daniel »

Felle lichten op Utrechtse bussen gedimd
Geplaatst op: woensdag 8 januari 2014 20:06
Laatst bijgewerkt: woensdag 8 januari 2014 20:08


UTRECHT - De felle lichten op de bussen van de nieuwe vervoerder Qbuzz in Utrecht zijn gedimd.
Reizigers klaagden dat de nummers van de buslijnen slecht te lezen waren door de kleuren in de zogeheten bestemmingsbak. De felle blauwe lichten zorgden bovendien voor verwarring omdat mensen dachten dat er hulpdiensten aankwamen. De lichten zijn nu minder fel en de politie zegt in een reactie blij te zijn dat de lichten zijn gedimd.
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Vanmorgen hier eerlijk gezegd nog niet veel van gemerkt in het donker, maar vanmiddag leken de displays van sommige bussen wel gedimd te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Stephan »

Busfoto.nl schreef:Vraag me af of die omloop alleen op lijj 28 rijdt en die dubbelgelede alleen op lijn 31. In dat geval zou stuivertje wisselen niet verkeerd zijn...
Is het een blijvertje dat ding? Of zijn er zelfs meer op de stad?
Vanavond rond half 12 de 4453 op lijn 34.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Ik zie al een paar dagen amba's op lijn 36 rijden. kan dat het steeds dezelfde omloop is natuurlijk en dat het er maar 1 is. zou dat toeval zijn of wordt er bewust materieel gemengd? En heeft iemand een idee of er dan wel stadschauffeurs op rijden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Er zijn streekritten met Amba's op de stad, maar heb deze week sowieso ook een Amba op de stalling aan de Europalaan zien staan. Zal wel met het nog niet complete wagenpark te maken hebben. Die Citaro's op 2 moeten ook ergens door vervangen worden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Waarom rijden die Optares (of diegene die er al is/zijn) niet de hele dag op lijn 2? Blijken de accu's toch niet goed genoeg te zijn of werkt het opladen bij de halte niet zoals het zou moeten?
Ik ben wel benieuwd naar het technische verhaal eigenlijk. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Meltrain schreef:Waarom rijden die Optares (of diegene die er al is/zijn) niet de hele dag op lijn 2? Blijken de accu's toch niet goed genoeg te zijn of werkt het opladen bij de halte niet zoals het zou moeten?
Ik ben wel benieuwd naar het technische verhaal eigenlijk. :)
Niet alle chauffeurs hebben instructie gehad op dit moment. Daarnaast klopt het dat het opladen bij de halte nog niet naar behoren werkt, dat is de voornaamste reden dat ze nog niet de hele dag ingezet worden. Verder moeten de bussen nog voorzien worden van de juiste apparatuur (kaartlezers e.d.).
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Zugführer schreef:Ik zie al een paar dagen amba's op lijn 36 rijden. kan dat het steeds dezelfde omloop is natuurlijk en dat het er maar 1 is. zou dat toeval zijn of wordt er bewust materieel gemengd? En heeft iemand een idee of er dan wel stadschauffeurs op rijden?
Bewust niet, een aantal bussen van de Europalaan worden aangepast na aanleiding van de kinderziektes. Afgelopen maandag gebeurde het voor het eerst dat er besloten werd stadsbussen op de streek in te zetten. Dat had ermee te maken dat er in Nieuwegein 7 bussen tekort waren. Maandagavond is er weer voor gezorgd dat de bussen goed verdeeld waren.
Daniel schreef:Er zijn streekritten met Amba's op de stad, maar heb deze week sowieso ook een Amba op de stalling aan de Europalaan zien staan. Zal wel met het nog niet complete wagenpark te maken hebben. Die Citaro's op 2 moeten ook ergens door vervangen worden...


Inmiddels worden er dagelijks 5 bussen aangepakt, om de kinderziektes eruit te halen. De ritten die door streek worden gereden zijn de 10, 30 een aantal ritten 39 in de spits, en een rit 127.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Het aanpassen van de felheid van de koersdisplays (van 100% naar 80% aldus het AD vandaag) zal dan ook wel onderdeel van die aanpak van 5 bussen per dag zijn. Kwam er vandaag in elk geval een stuk meer tegen die aangepast waren: zo was van vooraan de traverse op CS/Jaarbeurszijde het lijnnummer van een bus die achteraan de uitstaphalte langs het spoor stond vanmorgen in 't donker prima leesbaar. Bij de oude instelling werd dat al gauw een vlek door het felle licht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Edwin »

Afgelopen maandagmiddag even twintig minuutjes op Centrumzijde gestaan. Vond het eerst wat chaotisch lijken, maar als je goed oplet snap je waar je moet wezen. Wel is het voor onbekende mensen vreemd om niet mee te mogen terwijl je bij een halte je bus ziet staan, die bus staat bij een uitstaphalte, maar de reiziger ziet zijn bus met de juiste bestemming. Niet Instappen of Geen Dienst zou een goede oplossing zijn.

De Optare 430 (laatste cijfer miste) gezien, verder 2 GD QBuzzen op lijn 4. Ook de CXX T8274(?) Provincie Utrecht (weet de cijfers niet helemaal meer zeker), zowel voor als achter stond er T voor de cijfers.

En GVU gaat nooit verloren:
Afbeelding
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Viel me vandaag op de Uithof; er reed nog een vrijwel kale amba rond. Alleen het nieuwe nummer zat er op. Je zou met redelijkheid kunnen verwachten dat dit binnen 30 dagen geregeld zou kunnen zijn (niet dat het een reiziger boeit maar toch).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Er rijdt nog wel meer dan één kale Amba volgens mij. Valt mij in elk geval op dat ik er nog geregeld eentje zie en dat zou erg toevallig zijn als er nog maar een is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wat betreft de overzichtsDRIP op CS/Jaarbeurs vanmorgen even de proef op de som genomen... dat ding is dus niet te lezen vanuit een andere abri dan degene die er recht tegenover staat. Staat dus echt behoorlijk ongelukkig nu...

Verder na op willekeurige dagen een behoorlijk volle lijn 65 van 7.35 uur vanaf Utrecht Centraal vandaag een gelede op die rit. We zullen wel zien of dat nu standaard is of een toevalstreffer was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Over de soms rare informatieschermen in de bussen: vanochtend rond half 9 in Zeist:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

90 uur, die is nog erger dan diegene die ik zag... hoewel ik op die ene vastloper na vooralsnog elke dag 2x in een bus zit die nog gewoon de oorspronkelijke Qbuzz-layout op het scherm heeft. Proef in de Zeister streekbussen soms en in Nieuwegein nog niet? Dat zou gezien de lijnen die ik gebruik wel goed kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Heeft iemand foto's van de schermen in dr nieuwe bussen? Die heb ik nog niet gezien. Ben wel benieuwd hoe ze er uit zien...
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Eeehm, nee ik heb ze niet gemaakt. De opmaak is wel gewijzigd, inmiddels al weer versie 3.

Versie 1: Blauwe schermen met witte letters zoals in Groningen
Versie 2: De huidige versie, maar dan ook in de kleur van de bestemmingskleur van de bus.
Versie 3: De huidige versie, maar dan in het grijs.

Het viel me vandaag in de OVinfo-app en daarna op de website van U-OV de dienstregeling van lijn 18 online staat en doet suggereren dat deze ook al rijdt. Daarnaast rijdt lijn 4 ook nog steeds. Lijn 18 gaat in de spits elke 7,5 minuut rijden met achtpersoonsbusjes met begin- en eindpunt aan de Adriaan van Ostadelaan. Hier zou elk busje moeten aansluiten op de komst van een lijn 8. Overigens lijkt er nog tot 22 januari 2014 bezwaar gemaakt te kunnen worden op een omgevingsvergunning voor de betrokken brug. Als hier nog flink bezwaar wordt gemaakt kan het allemaal nog wel wat later beginnen.

Het is jammer dat het kennelijk niet mogelijk is om net wat groter materieel in te zetten. De (wettelijke) ruimte om net wat staande passagiers mee te kunnen nemen zou fijn zijn op de piekmomenten. Ik zou althans gaan fietsen als ik twee keer in de week niet mee zou kunnen.

--

Daarnaast had ik gehoopt dat men na een maand toch wel eens de plaatsnamen uit de displays in de bus zoudeb weghalen. Het is niet heel belangrijk, maar is nu wel duidelijk overbodige info. Zolang het voor de eerste halte van elke bevouwde kom vermeld wordt lijkt mij het zat.
---
Daarnaast vraag ik me af wanneer Qbuzz de geld-terug-bij-vertragingsregeling in werking gaat stellen zoals verplicht in het PvE
---
Jullie nog dingen die je structureel opvallen waarvan je verwacht had dat het na een maandje toch wel opgelost zou zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Busfoto.nl schreef:Versie 1: Blauwe schermen met witte letters zoals in Groningen
Versie 2: De huidige versie, maar dan ook in de kleur van de bestemmingskleur van de bus.
Versie 3: De huidige versie, maar dan in het grijs.
Vooral in de stadsbussen versie 3 dan trouwens, want de streekbussen hebben vrijwel allemaal nog versie 1 (het zou me niks verbazen als de streekbussen met versie 3, zijn er wel een paar namelijk, de bussen zijn die tijdelijk op de stadsdienst gebruikt zijn in de kerstvakantie)
Het viel me vandaag in de OVinfo-app en daarna op de website van U-OV de dienstregeling van lijn 18 online staat en doet suggereren dat deze ook al rijdt.
Lijn 18 staat al sinds 8 december op de U-OV site.
Jullie nog dingen die je structureel opvallen waarvan je verwacht had dat het na een maandje toch wel opgelost zou zijn?
Met name dat er zelfs na de kerstvakantie nog Ambassadors en streekcitaro's zonder bestickering (op het nummer na) rondrijden. Had verwacht dat er in de vakantie nog wel een aanvullende stickeractie plaats zou vinden om bij te werken waar men in het weekend van de start nog niet aan toe gekomen was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Voor het topic even een plaatje gemaakt van versie 3 van het display:
Afbeelding
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Ronald »

Zet die haltenamen naar links, dan past het wel :idea:
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Nee daar komen icoontjes voor overstapmogelijkheden te staan bij de goede haltes ;) (trein/tram/bus/OV fiets etc)
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Als dat werkt ja.. (bij Rijnsweerd Noord had een Ov-fietsicoontje moeten staan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 78 gasten