Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

reisthijs schreef:Twee nieuwtjes:

Het contract voor de busbaan door Transwijk is getekend, in april 2019 moetne bussen geheel over en vrije baan (met tunnels onder Anne Frankplein en 5 meiplein) van CS naar Papendorp kunnen rijden. http://www.ovpro.nl/bus/2016/10/27/vrij ... t-in-2019/
(..)
Zo, in krap 2 1/2 jaar 2 tunnels aanleggen.. 2 rotondes vervangen voor kruispunten.. op toch wel een zeer druk stukje Utrecht.. Dát wordt wel weer een stukje overlast voor de buurt. De fly-over iets verderop is nog niet zo lang klaar.. ..

Erg optimistische planning, wat mij betreft.

Wat ik dan vreemd blijf vinden is dat de kruising in Transwijk (bij 'de fietsenmaker') gehandhaafd blijft... Dat is nu al geen lekkere oversteek.. zal er toch niet beter op worden qua drukte?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Vooral het 5 Meiplein lijkt me wel een behoorlijke uitdaging omdat je er ook nog onder de trambaan door moet. Bij het Anne Frankplein heb je het gemak dat je een nogal grote rotonde hebt waardoor het werk eenvoudiger te faseren is: groot gat graven in het midden van de rotonde, vervolgens dat stuk tunnel bouwen, dak erop en dan de verbinding Europalaan - Overste den Oudenlaan er als rechtdoorgaande weg overheen. Verkeer op de Koningin Wilhelminalaan dan in beide richtingen over de zuidkant van de huidige rotonde (daar krijg je dan eigenlijk een normale kruising) en je kunt de noordelijke helft ervan weer afsluiten om de rest van de tunnel te bouwen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Wat me opvalt op de tekeningen van die busbaan is dat er bij de huidige halte Kanaleneiland naast de halte aan de nieuwe busbaan ook een halte voorzien is aan de normale rijbaan. Mij niet geheel duidelijk alleen voor welke lijn die halte dan bedoeld is: voor lijn 29 ligt er een aansluiting op de busbaan in de Koningin Wilhelminalaan, dus die kan daar de busbaan al op en hoeft dus niet aan de rijbaan te halteren bij halte Kanaleneiland.
Die extra halte zou alleen nuttig zijn voor een buslijn die vanaf de Beneluxlaan komt en vanaf daar ofwel Kanaleneiland in gaat of doorrijdt richting Papendorp. Ook geen idee welke lijn dat zou moeten worden (die relatie is er nu nog niet). Wat wel opvalt is dat het doorsteekje naar de Churchilllaan en verder naar de Marshalllaan van lijn 7 komt te verdwijnen. Maar om dat op te lossen lijkt een nieuwe halte in de Trumanlaan me veel nuttiger.
Daniel schreef:Ook wel opvallend dat de huidige haltes bij het Anne Frankplein niet in de tekeningen te zien zijn terwijl ze wel in het plangebied vallen. En er blijven daar overduidelijk ook gewoon bussen rijden want op het stuk Europalaan dat nog binnen het plangebied valt staat de bestaande busbaan ook gewoon ingetekend.
Bij de aansluiting met de Lanslaan, waar de busstrook op de Europalaan ophoudt/begint, zijn trottoirs ingetekend die er nu nog niet zijn. Ik kan me geen andere reden voor die stoepen indenken dan dat ze voor bushaltes zijn bedoeld. Voor die halte van lijn 29 die nu bij het plein ligt zie ik niets terug.

Het Anne Frankplein blijft alleen wel een bottleneck voor de bussen op de Europalaan als er weer eens een drukbezochte Jaarbeurs is, misschien nog wel meer dan nu.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Dat doorsteekje van lijn 7 waar jij het over hebt is al weg door ontwikkelingen in die omgeving. Lijn 7 rijdt al maanden een nieuwe route via de Trumanlaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Ja, ik zie het nu op de routestrip. Ik had Google Maps even naast de kaart gelegd en daar staat alles nog intact, zelfs de GM-icoontjes voor de haltes Churchilllaan en Rooseveltlaan zijn er nog...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Vanmiddag trof ik een streekgelede, helemaal vergeten op het nummer te letten, waarin voorbereidingen waren getroffen voor het met pin betalen van je kaartje. Betreft een standaard voor het pinapparaat op de betaaltafel en was voor het eerst dat ik een bus zag die daarvan voorzien was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: RE: Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef:Vanmiddag trof ik een streekgelede, helemaal vergeten op het nummer te letten, waarin voorbereidingen waren getroffen voor het met pin betalen van je kaartje. Betreft een standaard voor het pinapparaat op de betaaltafel en was voor het eerst dat ik een bus zag die daarvan voorzien was.
Die pinautomaten zijn voor de nachtlijnen, die worden allemaal met streekgeledes gereden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ja, juist daarom vond ik het zo opvallend dat ik nu pas voor het eerst een streekgelede met die aanpassing trof. Allicht dat ze tijdens de proef er nog geen standaardje voor op de betaaltafel hadden zitten?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

Daniel schreef:Ja, juist daarom vond ik het zo opvallend dat ik nu pas voor het eerst een streekgelede met die aanpassing trof. Allicht dat ze tijdens de proef er nog geen standaardje voor op de betaaltafel hadden zitten?
Die proef is ook nog niet zo lang bezig 2 maanden dacht ik, de streek bussen worden niet allemaal in 1 keer omgebouwd(Te veel werk).
Gewoon langzaam steeds een paar krijgen een pinautomaat erbij, is gewoon planmatig worden ze omgebouwd allemaal.

Of als ze toch onderhoudsbeurtje nodig hebben dan kan die er ook ingebouwd worden gelijk, vanaf 2018 moet het in alle bussen zitten van u-ov.
https://u-ov.info/contact/actueel/pinne ... -verlopen/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door lint41 »

Zaterdagavond zat ik toevallig in de nachtbus, en op de tafel stond inderdaad een houder met pinautomaat. Snap overigens het doel van het systeem, maar vond het toch wat minder dat we bij Neude en CS zo'n 10-15 minuten stonden te wachten totdat iedereen zijn/haar kaartje had gepind, een snellere automaat zou prettiger zijn.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door isadora »

Een vliegtuig passagiers is sneller ingechecked dus. :shock:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: RE: Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

lint41 schreef:Zaterdagavond zat ik toevallig in de nachtbus, en op de tafel stond inderdaad een houder met pinautomaat. Snap overigens het doel van het systeem, maar vond het toch wat minder dat we bij Neude en CS zo'n 10-15 minuten stonden te wachten totdat iedereen zijn/haar kaartje had gepind, een snellere automaat zou prettiger zijn.
Viel twee weken geleden nog wel mee bij Neude (+5), maar vanaf Utrecht CS vertrok alles met tenminste +15. Als dat bij Neude gebeurt is dat best vervelend als je met een CXX-nachtbus meewil. Dat is namelijk een overstap van 10 minuten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Bus met houder is de 4551 trouwens, die kwam me vanmiddag toevallig weer tegemoet. Had zelf weer een streekgelede nog zonder die houder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ArrivaBas »

isadora schreef:Een vliegtuig passagiers is sneller ingechecked dus. :shock:
Zelfs de douanecheck op het Atheense vliegveld gaat sneller denk ik... :N
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Bus 4032 heeft ergens last van...

De Gaard - kleine singel ging met max 20km/h :')

We rijden nu op de Voorstraat, en daar kan het niet heel veel harder, dus geen idee of de bus helemaal uitzetten het heeft opgelost...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Omdat de DRIPs op het D-perron van Utrecht CS Jaarbeurszijde wat onhandig hingen voor de halte in draaiende bussen (het is een lang recht perron, dus ze moeten weleens tussen twee bussen in de halte op draaien) en er daardoor ook een keer eentje gesneuveld schijnt te zijn hebben ze die dingen nu iets verplaatst. Levert gezien het vaststaande bevestigingspunt in de perronkap wel een aparte constructie op zoals te zien op deze foto die zojuist op de wiki werd geüpload.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Vanmiddag op de stalling Europalaan dacht ik even een Connexxion bus te zien. Het bleek de bus van spov.nl te zijn, de ex-Hermes 1789. Verder stond er ook een Citaro LE.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

lint41 schreef:Zaterdagavond zat ik toevallig in de nachtbus, en op de tafel stond inderdaad een houder met pinautomaat. Snap overigens het doel van het systeem, maar vond het toch wat minder dat we bij Neude en CS zo'n 10-15 minuten stonden te wachten totdat iedereen zijn/haar kaartje had gepind, een snellere automaat zou prettiger zijn.

Zal toch wel een exemplaar met NFC techniek zijn?
Mijn ervaring daarmee is, dat áls de chip en apparaat elkaar in één keer 'treffen'.. de transactie rapper gaat dan toetsjes indrukken..
Zal natuurlijk ook aan de dataverbindingssnelheid erachter liggen..
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:(..) Levert gezien het vaststaande bevestigingspunt in de perronkap wel een aparte constructie op zoals te zien op deze foto die zojuist op de wiki werd geüpload.
Ik zou zeggen, ook als men met de voorzijde (tot de vooras) over de stoep moet indraaien.. het dak van de bus onder de DRIP door zou moeten kunnen..qua hoogte.. Tenzij men de bus hoger 'maakt' door met het rechter voorwiel de perronstoep op te draaien, vlak voor of onder de drip.. :shock:
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ovforens »

Eén grote chaos afgelopen middagspits. Er was een beurs in de Jaarbeurs die veel autoverkeer aantrok én de werkzaamheden op de Venuslaan (is die bij Rijnsweerd Zuid ook nog) geven ook nog hinder.

Vanaf het station was er een file tot aan het Europaplein..
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Meltrain »

Een kort vraagje: zijn de P+R Kaartjes (vanaf/naar Papendorp, Westraven en De Uithof) alleen geldig bij U-OV of ook bij Connexxion en Arriva?

Zeker voor Papendorp zou het handig zijn als ze ook bij Arriva en Connexxion geldig zijn, want U-OV biedt alleen met lijn 9 (uitsluitend tijdens de spitsuren aangevuld met lijn 95) een verbinding met (de omgeving van) het centrum en die lijn rijdt maar 2x/uur, terwijl verder ook nog de lijnen 102, 103, 107, 195 en 295 van Connexxion en Arriva naar (de omgeving van) het centrum rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Nee
Combikaart P+R Papendorp (Utrecht)

Ook op P+R Papendorp kunt u met de Combikaart voor slechts € 5,00 parkeren en met maximaal 5 personen met de bus naar het centrum. U kunt richting Utrecht gebruik maken van de lijnen 24 en 29, die beide naar de Jaarbeurs gaan, in de spits rijden deze lijnen 4x per uur, daarbuiten 2x per uur.

Voorwaarden Combikaart

Voorwaarden vervoer en parkeren:

Geldig als uitrijkaart en OV-dagkaart, uitsluitend op afgiftedatum.
Alleen geldig op bussen en sneltrams van U-OV.
Alleen geldig binnen de gemeente Utrecht inclusief Leidsche Rijn, (de zones 5000, 5914, 5915, 5010, 5111 en 5120). En geldig op de sneltrams van en naar Nieuwegein en IJsselstein.
Binnen deze zones is overstappen toegestaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Stadsgelede 4150 rijdt momenteel op lijn 74, was rond 16.30 uur op CS ri. Zeist. Op de streek zit die wagen al langer maar op 74 zit zelden geleed en dan al helemaal niet op de bewuste rit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ovforens »

Rond 25/26 november lijken de werkzaamheden voor de Vleutensebaan zodanig te zijn dat de 37/38 niet kunnen rijden.

Er rijdt een lijn 137 tussen Utrecht Centraal en Majellapark en een 138 tussen Maarsen en Lage Weide.

https://u-ov.info/lijn/u137/1/20161126
https://u-ov.info/lijn/u138/1/20161126
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

ovforens schreef:Rond 25/26 november lijken de werkzaamheden voor de Vleutensebaan zodanig te zijn dat de 37/38 niet kunnen rijden.

Er rijdt een lijn 137 tussen Utrecht Centraal en Majellapark en een 138 tussen Maarsen en Lage Weide.

https://u-ov.info/lijn/u137/1/20161126
https://u-ov.info/lijn/u138/1/20161126
De dienstregeling waar je vanuit de link naartoe verwijst, wordt alleen maar voor die ene zaterdag weergegeven. Lopen de werkzaamheden 1 dagje uit?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 191 gasten