Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door bartjemestrom »

Had men met de bestelling van de nieuwe LE voor Groningen niet direct Utrecht mee kunnen nemen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Met 8 jaar zijn de Amba's nog wat jong om al vervangen te worden, de staat ervan is ook al aardig verbeterd sinds Qbuzz er mee rijdt. Daarnaast zitten er al wat verschuivingen aan te komen: als lijn 1 volgend jaar elektrisch wordt dan gaan er Citaro's van de stad naar de streek en wanneer de Uithoflijn rijdt en de dubbelgeledes doorschuiven naar 28 komen er ook weer geledes vrij die dan allicht de streekgeledes (en mogelijk nog wat Amba's) af kunnen lossen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Gemeenteraad Woerden geeft geen meerderheid aan plan van lokale partij SterkWoerden voor een tweede treinstation voor de wijk Molenvliet.

Wel wordt er ingezet op versterking van het huidige station van Woerden. Daarbij is het volgens SterkWoerden belangrijk dat er meer treinen gaan rijden op het traject Woerden-Amsterdam. Ook wil de partij dat het spoor tussen Leiden en Woerden wordt verdubbeld.

De fractie was ervan overtuigd dat er voldoende draagvlak is voor een station. "Elke dag komen zo'n 10.000 passagiers per dag naar station Woerden", zei fractievoorzitter Elias Bom eerder tegen RTV Utrecht.

"Uit de cijfers die ik heb gezien is dat de twee nieuwe treinstations die gebouwd worden in Zuid-Holland maar duizend reizigers per dag gaan krijgen. Ik vind dat daarom uitgezocht moet worden of een extra station in Woerden mogelijk is," concludeerde Bom.


Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1545565 ... erden.html

~~~~

Hmm, wat mij betreft een beetje 'simpele' redenering.. doordat andere gemeenten, nota bene in een andere provincie, wel iets krijgen.. zou dat voor Woerden ook moeten gelden.. :?: :|

Daarbij, volgens mij is niet het aantal te verwachten passagiers een leidende norm.. maar hoeveel inwoners er in een bepaalde kern rondom een station verblijven die mogelijk van dat station gebruik kunnen maken..

Kennelijk is er, vooralsnog, voldoende gezond verstand in de betreffende gemeenteraad aanwezig. :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Er waren hier in het topic eerder nog wat vragen over de routes rond Leidsche Rijn Centrum in de nieuwe dienstregeling. U-OV heeft daar nu een handig kaartje van online gezet, de wijzingen zijn trouwens ook al per vandaag ingegaan omdat de nieuwe infra nu al klaar is.

Afbeelding

Verder blijkbaar nog een verschuiving in de LE omlopen: viel me althans op dat ik vandaag weer een LE op de 77 had rond half acht van Utrecht Centraal ri. Nieuwegein. Vandaag was dat de 3316 die afwijkend met schermen in Groningse layout in de bus rondrijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Ronald »

Wel leuk om nog eens met de Van Hool AG van Pouw Vervoer op lijn 276 te reizen. Wel halteafroep, geen schermen in de bus. En de kachel blaast koude lucht...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

't lijkt net een GVU-bus :P Ow verrek, dat was het ook :mrgreen:

In Utrecht zag ik vandaag al de eerste routepijlen van Syntus hangen. Blijkbaar pijlt men alles uit want zag ze o.a. op de Van Zijstweg waar toch vooral lijnen langskomen waarop maar weinig verandert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Dan is de pijlenman wellicht wat overenthousiast geweest, of is Syntus van plan om die lijnen ook te laten rijden door stallingen die die lijnen nu niet in het pakket hebben zitten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jurre »

Ook in Hilversum overal pijlen voor i.i.g. lijn 121, al kan dat er ook mee te maken hebben dat die naar alle waarschijnlijkheid ook vanuit Amersfoort gereden gaat worden.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Tjekken »

Daniel schreef:Er waren hier in het topic eerder nog wat vragen over de routes rond Leidsche Rijn Centrum in de nieuwe dienstregeling. U-OV heeft daar nu een handig kaartje van online gezet, de wijzingen zijn trouwens ook al per vandaag ingegaan omdat de nieuwe infra nu al klaar is.
Kijk daar hebben we wat aan! Alleen een Noord en Zuid halte lijkt me nou niet echt optimaal.
Ik neem aan de de halte Noordzijde wordt opgeheven per dienstregeling 2017-II als de 4 en 127 over de Parijsboulevard kunnen rijden?
Lijn 19 wordt dan als het goed is vervangen door lijn 4 die verlengd wordt naar Maarsen/Station Leidsche Rijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door reisthijs »

Nieuws van Uithoflijn.nl:
De eerste tram komt eraan!Afbeelding
Deze eerste tram zal op 18 januari te zien zijn bij een open middag van de remise.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Jurre schreef:Ook in Hilversum overal pijlen voor i.i.g. lijn 121, al kan dat er ook mee te maken hebben dat die naar alle waarschijnlijkheid ook vanuit Amersfoort gereden gaat worden.
In Veenendaal ook al Syntus pijlbordjes zien hangen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Momenteel ligt de complete tram in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein eruit door rijp aan de bovenleiding. Nu is het gelukkig zondagmorgen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door isadora »

En de winter moet nog beginnen. (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Durashift »

Ze zullen wel doorrijden deze nacht, denk ik?
Gaat wel weer een paar graden vriezen én het is mistig...
noahjo3
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 20:08

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door noahjo3 »

Ondertussen ergens in Frankrijk....
Afbeelding
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door n-evo »

Mooie trams hoor die Urbos 100's. Leuk dat we ze ook binnenkort in Amsterdam krijgen. :pos:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Chrysa »

Gaan die trams de huidige trams ook vervangen of zijn ze alleen voor de uithoflijn?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Alleen voor de Uithoflijn. Op de lijn naar Nieuwegein en IJsselstein moeten eerst de perrons nog verlaagd worden, en daar zal nog wel een aantal jaar overheen gaan vermoed ik zo :p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Heb hier even een beetje gesnoeid gezien het geplaatste nieuwsbericht toch al driedubbel was en de reacties erna niet echt on-topic
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Gothic-Writer »

Het lijkt wel of de omroepinstallaties in de sneltrams steeds slechter word. Tijdens mijn vorige reis met de sneltram was de halteomroep in de 5004 bijna niet te horen en vandaag was het in de 5020 echt niet te horen. Hetgeen wat je hoorde was een hoop gepiep en geraak op de speakers wanneer er een halte naderde.

Nu snap ik dat het voor de "dagelijkse gebruikers" niet uitmaakt of het te horen is of niet, maar voor 'dagjesmensen' en toeristen lijkt het mij wel handig als er toch eens naar gekeken word.

En extra controle zou ook geen overbodige luxe zijn, want er zijn zelfs mensen bij die gewoonweg zitten te blowen in de tram! :shock:
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

Gothic-Writer schreef:Het lijkt wel of de omroepinstallaties in de sneltrams steeds slechter word. Tijdens mijn vorige reis met de sneltram was de halteomroep in de 5004 bijna niet te horen en vandaag was het in de 5020 echt niet te horen. Hetgeen wat je hoorde was een hoop gepiep en geraak op de speakers wanneer er een halte naderde.

Nu snap ik dat het voor de "dagelijkse gebruikers" niet uitmaakt of het te horen is of niet, maar voor 'dagjesmensen' en toeristen lijkt het mij wel handig als er toch eens naar gekeken word.

En extra controle zou ook geen overbodige luxe zijn, want er zijn zelfs mensen bij die gewoonweg zitten te blowen in de tram! :shock:
Er is controle in de tram echter veel te weinig, ze doen het 1 keer in de zoveel tijd.
Je ziet het dan weer op rtvutrecht enzo heel nieuws artikel zoveel boetes uitgedeeld, ja mooi inderdaad maar controleer eens wat vaker.

De tram in Utrecht is zo makkelijk zwart te rijden er is gewoon bijna geen controle, als je het hele jaar zwart reist en 1 boete krijgt ben je goedkoper uit.
Mede door zo goed als nooit een controle voor vervoerskaartjes, nergens geen hekjes/poortjes voor toegang, ben benieuwd hoe ze dit bij de nieuwe tramlijn gaan doen.
Ik zeg ook niet dat poortjes alles tegenhoud houd je loop met iemand mee naar binnen klaar, ja ding gaat vaak herrie maken wie luistert daar nou na.
De mensen lopen gewoon door kijken dan niet om als poortje herrie maakt, en de zwart rijder loopt rustig door(En door dat er niemand bij poortjes vaak staat is er geen controle).
Maar goed het helpt wel iets en dan gewoon regelmatig controle houden in de tram, nu weten mensen gewoon dat er maar 4 keer per jaar ofzo controle is.
Als je weet dat er regelmatig controle is gaan veel minder mensen het risico nemen, maar blijkbaar snapt Qbuzz & U-ov dit nog steeds niet.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sealynx »

Zugführer schreef:Alleen voor de Uithoflijn. Op de lijn naar Nieuwegein en IJsselstein moeten eerst de perrons nog verlaagd worden, en daar zal nog wel een aantal jaar overheen gaan vermoed ik zo :p
Zomer 2020 is de planning. Daarna gaan er ook Urbos rijden richting Nieuwegein. De daarvoor aangeschafte trams zijn nog iets langer dan die voor de Uithoflijn, en ze gaan gekoppeld rijden met kort en lang op een complete lijn Uithof - Nieuwegein / IJsselstein. Dan dus ook extra capaciteit dan richting De Uithof.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MdJ »

U-OV heeft met het nieuwe jaar iets met de cico's gedaan in iig de Citaro's. Bij het uitchecken komt de melding "Kaart ongeldig", maar checkt wel uit. Doordat het een foutmelding is, denken veel dat het uitchecken niet gelukt is en proberen het opnieuw. Dat lukt wel, maar eigenlijk checken ze dan weer in...
Ik heb het iig gemerkt in de Citaro's 4065, 4030 en 4061
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Hainje »

MdJ schreef:U-OV heeft met het nieuwe jaar iets met de cico's gedaan in iig de Citaro's. Bij het uitchecken komt de melding "Kaart ongeldig", maar checkt wel uit. Doordat het een foutmelding is, denken veel dat het uitchecken niet gelukt is en proberen het opnieuw. Dat lukt wel, maar eigenlijk checken ze dan weer in...
Ik heb het iig gemerkt in de Citaro's 4065, 4030 en 4061
Heb je dat ook gemeld bij de klantenservice van U-OV?
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

@MdJ: In de Ambassadors heb ik het in elk geval nog niet gemerkt, krijg steeds keurig een UIT OK ST tot op heden.

Iets anders wat al wat langer opvalt is dat de overstapinformatie op de schermen in de bus aangepast is. De lijnen staan niet meer in een vakje met de bestemmingskleur als randkleur, maar tegenwoordig is het hele vakje met het lijnnummer in bestemmingskleur. De kleuren zijn daarbij ook ietsjes aangepast waardoor vooral het geel beter opvalt, maar ook bij de andere kleuren is het nu duidelijker.
En vanmiddag had ik nog iets nieuws: een bus zonder bestemmingssymbool op de schermen in de bus én de koersdisplays voorop (aan de zijkant kwam het bij sommige bestemmingen al langer voor). De bestemmingskleur was er nog wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten