Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door isadora »

Misschien voor iemand die goed kleuren onderscheidt, maar voor mij is het meer een onbepaalde Karel Appel, dat DRIP-geval op CS.
Niks symbolen en kleuren, gewoon lekker grote letters en cijfers, die goed contrasteren.
Niet te veel aandacht besteden aan de versieringen, maar zorg dat het fundament goed is.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Grotere letters zouden ook wel helpen, maar desondanks voegen de kleuren nog wel wat toe. Stuk eenvoudiger om op één kleur te hoeven letten dan op tig lijnnummers te moeten letten. Maargoed, als je maar één lijn kunt nemen is dat natuurlijk ook weer anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
noahjo3
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 20:08

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door noahjo3 »

Ik let eerlijk gezegd meer op de lijnkleur dan op het lijnnummer. Ik hoef alleen maar te kijken of er een bus met rood aan komt rijden dan weet ik dat ie naar Utrecht CS gaat. Ideaal systeem.
lee-yawn
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 20:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door lee-yawn »

isadora schreef:Niks symbolen en kleuren, gewoon lekker grote letters en cijfers, die goed contrasteren. Niet te veel aandacht besteden aan de versieringen, maar zorg dat het fundament goed is.
Als reactie (en toevoeging) op de berichten hierboven:

De lijnkleuren zijn zeker een waardevolle toevoeging aan de informatievoorziening op de bussen.

De bestemmingsymbolen, daarentegen, zijn naar mijns inziens nooit een recept voor succes geweest; veruit de meeste daarvan zijn simpelweg niet instinctief genoeg voor reizigers om er een achterliggende gedachte uit te halen.

Van lang niet alle symbolen is überhaupt duidelijk waarnaar zij zouden moeten refereren. Het idee van een 'toren' voor lijnen richting de Domtoren is logisch, maar de verbanden tussen een 'zon' voor de Uithof en een 'pijl' voor Vianen zijn niet zonder verder (expliciet) nadenken te leggen - en dit is wat je als vervoerder juist wél wil in de informatievoorziening voor reizigers.

De keuze om wel door te gaan met de lijnkleuren, en niet met de bestemmingssymbolen, kan ik goed begrijpen.

Kleuren lenen zich beter voor onbewuste informatieverwerking (zij vallen daardoor sneller op) en zijn geschikter voor het snel vormen van onbewuste associaties, zodat bijvoorbeeld Daniel in "razend tempo" de eerste bus naar zijn werk kan vinden. Daarbij komt ook dat de verschillende kleuren van een afstand beter te onderscheiden zijn dan de symbolen die telkens in één dezelfde kleur (oranje) worden weergegeven.

Deze verandering lijkt mij inhoudelijk dan ook een slimme zet - alhoewel er, naar mijn idee, ook geëxperimenteerd had kunnen worden met een symbool in dezelfde kleur als de lijnkleur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Suus »

De zon voor de Uithof is misschien nog wel een van de meest logische. Kijk maar eens naar het logo van de Universiteit Utrecht :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Als ik het me goed herinner was de reden dat ze die symbolen erbij zetten zodat kleurenblinden het systeem ook kunnen gebruiken. Is het aantal kleurenblinden zo afgenomen in de tussentijd in Utrecht?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

De meest logische vindt ik toch nog wel de zuil voor de richting Zuilen :wink: En die pijl voor Nieuwegein/Vianen heeft valt nog te koppelen aan de zendmast van IJsselstein. Alleen het huisje en de ruit hebben niet echt een betekenis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Geert »

Jonkervoort schreef:Als ik het me goed herinner was de reden dat ze die symbolen erbij zetten zodat kleurenblinden het systeem ook kunnen gebruiken. Is het aantal kleurenblinden zo afgenomen in de tussentijd in Utrecht?
Die kleuren zijn natuurlijk niet cruciaal, je hebt altijd de lijnnummers nog. En als je de bestemmingen duidelijker weer kunt geven door symbolen weg te laten is daar ook niet zoveel mee mis lijkt me...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Somoht »

Ja gehoord van Qbuzz reisinfo verantwoordelijke, symbolen gaan weg. Zijn overigens ook al weg van de website.
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Stefan »

Fijn.. kunnen bussen tenminste weer op een iets normaler formaat bestemmingen filmen, lijn 8 is ook zo'n pareltje momenteel. Wilhelminapark via Diakonessenhuis is echt een priegelwerk...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: RE: Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Geert schreef:
Jonkervoort schreef:Als ik het me goed herinner was de reden dat ze die symbolen erbij zetten zodat kleurenblinden het systeem ook kunnen gebruiken. Is het aantal kleurenblinden zo afgenomen in de tussentijd in Utrecht?
Die kleuren zijn natuurlijk niet cruciaal, je hebt altijd de lijnnummers nog. En als je de bestemmingen duidelijker weer kunt geven door symbolen weg te laten is daar ook niet zoveel mee mis lijkt me...
Ik denk dat de wereld het verlies van de symbolen prima kan overkomen, maar ik vraag we af wat er aan de oorspronkelijke reden veranderd is.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Alleen zonde dat de displays daar speciaal op zijn aangeschaft. Ik ken iig geen andere displays die kleuren kunnen weergeven
Ik heb geen onderschrift
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Chrysa »

Qbuzz GD heeft ook kleurendisplays.
Maar de lijnkleuren blijven toch gewoon?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Klopt. Zie hier de al aangepaste webpagina. Zonder symbolen, met kleuren.
Eigenlijk riep ik dit al vanaf het begin. Die kleuren zijn best handig, maar die symbolen zorgen alleen maar voor nóg meer carnaval op de lijnfilm en hebben eigenlijk alleen toegevoegde waarde voor kleurenblinden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door dnmw2705 »

Ik ging altijd met mijn zusje kwartetten als we op Utrecht CS Centrumzijde stonden te wachten. Wie als eerste 2 kwartetten had won. Als 7 jarige vond ze het geweldig! Nu op Jaarbeurszijde is het wat lastiger!

Vond die symbolen kansloos, maar wel alternatief plezier mee gehad!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Somoht »

sirvinniei schreef:Alleen zonde dat de displays daar speciaal op zijn aangeschaft. Ik ken iig geen andere displays die kleuren kunnen weergeven
Displays met kleuren zijn in het buitenland heel normaal. Maar symbolen weer niet, geen idee of dat ze veel moeite kost.

Wat wel uniek is dat de bestemmingen per kleur worden ingezet ipv van per lijn. Zover ik weet uniek in de wereld.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sealynx »

Daniel schreef:Volgens mij heb ik af en toe ook een bus zonder symbolen op het koersdisplay maar nog lang niet altijd.
Volgens mij hebben de HESS-bussen geen symbolen. Wel kleur.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Ik zag vanmiddag een lichtblauwe Syntus bus op lijn 50 rijden in Utrecht, van de concessie Veluwe? Heb helaas geen nummertje :p
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Zugführer schreef:Heb helaas geen nummertje :p
Wat kom je hier doen dan? -o- (A)
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ovforens »

Ik zat trouwens te praktiseren en vroeg mij af of het eigenlijk wel binnen een redelijke tijd mogelijk wordt om als trambestuurder op lijn 12 om te bouwen van de ene naar de andere kant.

Op Utrecht CS zullen er driehonderd man de tram instormen. Lijkt mij dan nog een aardige uitdaging om in totaal twee bakken (1 aan de ene zijde, 1 aan de andere zijde) door te lopen in slechts enkele minuten tijd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door isadora »

Wat valt er dan om te bouwen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ovforens »

Utrecht Centraal Centrumzijde Tram krijgt meerdere perrons, waaronder twee eindperrons.

http://www.uithoflijn.nl/fileadmin/Reda ... preads.pdf zie pagina 35.

Zeker in de spits is het te verwachten dat er tussendiensten komen van CS naar Uithof. Er wordt geschreven over 16 ritten per uur naar De Uithof. Dat is uiteraard wat veel voor het trajectdeel naar Nieuwegein. Daar zijn te weinig tramstellen voor. Ook is wel uit het Weense tram-project gebleken dat de Beneluxlaan geen 32 trams aan kan per uur.

Er zal dus gekeerd worden op Utrecht Centraal. Zoals een ieder in de ochtendspits kan zien op lijn 12 is daar een ware stormloop. Aangezien de tramstellen geen einddeuren hebben, moet elke trambestuurder dus tenminste één volledige bak door.

Overigens kan het probleem verminderd worden door in de spits met slipbestuurders te werken. Dan heeft de trambestuurder dus minstens 7,5 minuut.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door isadora »

Dank voor je informatie ovforens, maakt het voor mij iets duidelijker. :pos:
De pdf is erg informatief.

Maar in goed zeven minuten moet zo'n wisseling toch te doen zijn?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ovforens »

Enerzijds wel, maar het is wellicht wel wat duur om 70 meter aan tramstellen te kopen, alleen omdat het lang duurt om te keren.

Als de keertijd beperkt kan worden tot bijv. 3,5 minuut, scheelt dit dus miljoenen aan onnodige tramstellen.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

sealynx schreef:
Daniel schreef:Volgens mij heb ik af en toe ook een bus zonder symbolen op het koersdisplay maar nog lang niet altijd.
Volgens mij hebben de HESS-bussen geen symbolen. Wel kleur.
Nee, volgens mij niet (kan althans geen foto's vinden met kleurenfilm).
Zugführer schreef:Ik zag vanmiddag een lichtblauwe Syntus bus op lijn 50 rijden in Utrecht, van de concessie Veluwe? Heb helaas geen nummertje :p
Dit zou de 5102, 5121 of 5147 kunnen zijn. Misschien zou je het ook in dit topic kunnen plaatsen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 206 gasten