Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Heb mij altijd afgevraagd waarom dat er nooit was. Goed dat het gaat komen.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Daniel schreef:Ook fraai... rijdt de X80 van 6.50 uur gewoon rechtdoor over de Stadsring in plaats van rechtsaf naar Zonnehof-West vanmorgen. Kennelijk is de routekennis bij het personeel niet bepaald op pijl want de chauffeur in de 280 van 7.07 uur die ik vervolgens nam (om via Veenendaal met slechts +15 i.p.v. +30 mijn bestemming te bereiken) moest in Veenendaal de weg vragen aan zijn passagiers :roll:
Als je niet bekend bent in de omgeving dan is het ook wel lastig hoor! Toen ik net begon in de concessie Utrecht dacht ik ook ''wauw, wat een doolhof hier allemaal''. Afgelopen week zat ik ook met een routebeschrijving naast me achter het stuur omdat ik Amersfoort stadsdienst moest rijden die ik nog niet kende.
Goede ontwikkeling dus, die routegeleiding. (Al komt het voor mij net te laat, ken nu inmiddels alles wel :X _O- _O_ )
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Frank93 »

marvinkok schreef:Keolis zegt daarmee de eerste in Nederland te zijn..
Als het echt ingebouwd zit in de boordcomputer zijn ze daar volgens mij wel de eerste mee inderdaad. Arriva heeft ook wel zoiets maar dat is gewoon een los navigatieapparaat die chauffeurs kunnen lenen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De chauffeur op 280 had ook een navigatiesysteem, maar die werkte tegen 'm in zei hij (kende blijkbaar de route naar Amersfoort alleen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Alex99 »

Dat verkeerd rijden gebeurt wel vaker helaas:
Spoiler: show
Afbeelding
Spoiler: show
Afbeelding
Daniel schreef:met een bizarre geschatte snelheid van 112 km/u.
Het kan altijd erger:
Spoiler: show
Afbeelding
Ik weet trouwens niet hoe ik die enorme afbeeldingen kleiner krijg, dus ik heb ze maar even in spoilers gezet :oops:
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

Heel vreemd dat zo iets makkelijks inderdaad nog niet in elke Nederlandse bus zit.
@alex99, je foto's werken niet :wink:
Bij twijfel altijd klagen
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Alex99 »

Mdk schreef:@alex99, je foto's werken niet
Huh, ze werken gewoon hoor? *kuch kuch* Dankjewel

Overigens viel me op dat de 298 buiten de spits nu over de rondweg in Woudenberg rijdt(?) Het scheelt in ieder geval wel wat passen en meten vergeleken met de "oude" route.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door marvinkok »

Frank93 schreef:
marvinkok schreef:Keolis zegt daarmee de eerste in Nederland te zijn..
Als het echt ingebouwd zit in de boordcomputer zijn ze daar volgens mij wel de eerste mee inderdaad. Arriva heeft ook wel zoiets maar dat is gewoon een los navigatieapparaat die chauffeurs kunnen lenen.
Echt ingebouwd inderdaad, en op verzoek aan te zetten. Dan wel met een kleine aanwijzing in de bovenhoek, of gewoon schermvullend met een kaart.
Reden dat het alleen in Utrecht en Almere gebeurd is het type boordcomputer, die is daar anders dan die van de andere concessies.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Als ik in OVInfo naar de dienstregeling van lijn 50 op eerste en tweede kerstdag wil gaan, dan zegt ie dat het niet mogelijk is.

Ik zat vandaag in de 50 naar Zeist en had een chauffeur die een beetje dromerig was. Ik stapte en hij keek naar zijn boardcomputer. Hij miste de halte bij de Steinenburglaan waardoor we tot stilstand kwamen bij de bezinepomp om uitstappers eruit te laten.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Frank93 schreef:
marvinkok schreef:Keolis zegt daarmee de eerste in Nederland te zijn..
Als het echt ingebouwd zit in de boordcomputer zijn ze daar volgens mij wel de eerste mee inderdaad. Arriva heeft ook wel zoiets maar dat is gewoon een los navigatieapparaat die chauffeurs kunnen lenen.
Ik wou net zeggen: daarvan heb ik van.het weekend een foto gezien. Best een.flink apparaat. Wordt ook voor instructie/beginnners gebruikt.

Maar ehm... Syntus heeft.toch.best.wel.veel routepeilen opgehangen, d8 ik zo,
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Klopt, maar niet allemaal met nummertje erop. Dan hangen er 3 pijltjes en weet jij niet welke je moet volgen als je niet bekend bent. Daarbij komt ook nog dat kwajongens die bordjes ook wel eens verdraaien of weghalen :X :N
Persoonlijk vind ik die pijltjes erg handig als bevestiging dat ik de goede kant op ga op lijnen die ik niet vaak rijd, maar als ik daar blind op moest vertrouwen zou ik toch niet relaxed achter het stuur zitten denk ik...
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Aan die pijltjes heb je volgens mij als buschauffeur in Zeist ook niet heel veel. De oude route van bus 381 en 575 wordt nog steeds op de oude manier aangegeven in het centrum.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Ik geloof dat in Amersfoort nog pijlen voor lijn 380 hangen. :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Niet alleen pijlen, ook vertrekstaten. En in Leusden Zuid komt hij nog voor op haltebordjes.
Op de website staat hij trouwens ook nog bij de beschrijving van de geldigheid van sommige kaartsoorten.

En op de 280 hangen er bijvoorbeeld wel pijlen hoe hij het industrieterrein in Veenendaal in moet rijden, maar niet hoe je er weer uit komt. Dat was ook het punt van de situatie die ik eerder deze week beschreef met de chauffeur die de weg kwijt was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door marvinkok »

Nog een voordele van die routebegeleiding:
Omleidingen die in het EBS verwekt zijn pakt ie ook mee, erg handig als je niet zo bekend bent in bepaalde plaatsen...
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: En op de 280 hangen er bijvoorbeeld wel pijlen hoe hij het industrieterrein in Veenendaal in moet rijden, maar niet hoe je er weer uit komt. Dat was ook het punt van de situatie die ik eerder deze week beschreef met de chauffeur die de weg kwijt was.
Het is erg knap om op de compagnie verdwaald te raken, het industrieterrein bestaat uit 4 straten en de bus rijdt letterlijk parallel aan de grote beer (de oude route).
Ik heb geen onderschrift
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Lijn 45 schreef:Ik geloof dat in Amersfoort nog pijlen voor lijn 380 hangen. :')
En voor lijn 56 bij het ziekenhuis
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:
Daniel schreef: En op de 280 hangen er bijvoorbeeld wel pijlen hoe hij het industrieterrein in Veenendaal in moet rijden, maar niet hoe je er weer uit komt. Dat was ook het punt van de situatie die ik eerder deze week beschreef met de chauffeur die de weg kwijt was.
Het is erg knap om op de compagnie verdwaald te raken, het industrieterrein bestaat uit 4 straten en de bus rijdt letterlijk parallel aan de grote beer (de oude route).
Toch twijfelde de chauffeur of hij nu rechts- of linksaf moest. Die man reed de route voor het eerst, dus dat 'ie parallel aan de oude route reed zal hij niet geweten hebben :wink:
Daniel schreef:Niet alleen pijlen, ook vertrekstaten. En in Leusden Zuid komt hij nog voor op haltebordjes.
En toen zat ik vanmiddag weereens voorin en keek even naar een haltepaal... 380 staat er dus inderdaad ook na de laatste dienstregelingswissel nog op bij in elk geval halte Schutterhoeflaan in Leusden.
Morgen nog eens op letten of de vertrekstaat van 380 er bij Zonnehof-Oost nog hangt, die heeft het minstens nog een jaar volgehouden na het opheffen van die lijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Frank93 »

Hebben ze geen haltedienst bij Syntus die dat soort dingen bijhoudt?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Dat is een taak van de MPO, maar die heeft wel meer dingen te doen dan oude bordjes weghalen. Defecte bussen uitwisselen en zo :wink:
Ook best kans dat er gewoon niemand aan denkt dat die dingen er nog hangen. In Hengelo hangt ook nog altijd een Connexxion-pijl :')
Laatst gewijzigd door dennistd op do 20 dec 2018, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Frank93 »

Dat die pijlen blijven hangen maakt niet zoveel uit denk ik, maar informatie op de haltes van lijnen die al opgeheven zijn of daar niet meer komen is wel iets waar je aan zou moeten denken bij nieuwe dienstregeling lijkt me.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Frank93 schreef:Dat die pijlen blijven hangen maakt niet zoveel uit denk ik, maar informatie op de haltes van lijnen die al opgeheven zijn of daar niet meer komen is wel iets waar je aan zou moeten denken bij nieuwe dienstregeling lijkt me.
Dat soort dingen wordt altijd wel opgepakt bij een nieuwe dienstregeling, dan zijn er vaak ook een aantal chauffeurs die dat een weekje doen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Ook grappig: bij de halte korte dreef in Veenendaal hebben ze op het haltebord de N8 sticker naast de n81 gehangen :')
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ach, die halte heeft ook een sticker van lijn 283. Die bestaat niet en heeft ook nooit bestaan in die concessie: het zou 383 moeten zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Vanmiddag zat ik in Syntus Setra 1629, die door de chaffeur als Feestbus is omgedoopt. De schermen in de bus gaven dan ook aan dat hij naar Feestbus reed. :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 49 gasten