Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:Tijdens de vorige keer dat die omleiding gereden werd heb ik één keer bus 5 genomen, toen was de hele knip op de Griftweg weggehaald (maar stond er wel een bord bij dat er alleen lijndiensten door mochten). Fysiek zou het dus gewoon moeten kunnen.
Ik had het niet over de fysieke capaciteit, maar over de omwonende. De knip is gelegd om sluipverkeer te voorkomen. Waarschijnlijk is er nu gewoon een situatie dat bussen maar in 1 richting mogen passeren om overlast te voorkomen.

Grappig feitje: als je het perron richting Utrecht uitloopt op Klp sta je al bijna naast de nieuwe voorpoorttunnel. Als het station geen bajonetligging had, had je makkelijk een nieuwe toegangsweg via het tunneltje kunnen aanleggen.

Qua bussen onder het tunneltje is er een kans dat er in dienstregeling 2020 geen tunnel bussen meer nodig zijn, aangezien lijn (x)80 misschien wordt ingekort of gesplitst. Als er dan ook nog een bushalte aan de zuidkant komt is de doorgang voor bussen niet meer nodig (uitgezonderd lijn 505 dan).
Ik denk in ieder geval dat het de doorstroming van alle kanten ten goede komt als het een fietsers/voetgangerstunnel zou worden. Dan zou je misschien zelfs de stoplichten kunnen weghalen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Ik had het niet over de fysieke capaciteit, maar over de omwonende. De knip is gelegd om sluipverkeer te voorkomen. Waarschijnlijk is er nu gewoon een situatie dat bussen maar in 1 richting mogen passeren om overlast te voorkomen.
Daarvan was de vorige keer anders niks te zien. En de Griftweg is ook geen eenrichtingsverkeer ofzo.
Qua bussen onder het tunneltje is er een kans dat er in dienstregeling 2020 geen tunnel bussen meer nodig zijn, aangezien lijn (x)80 misschien wordt ingekort of gesplitst. Als er dan ook nog een bushalte aan de zuidkant komt is de doorgang voor bussen niet meer nodig (uitgezonderd lijn 505 dan).
Wat dacht je van de 50 :wink: Overigens verwacht ik geen halte aan de zuidzijde van De Klomp vanwege de gebrekkige toegankelijkheid en loopafstanden voor eventuele overstappers. En daarnaast is er zoals je al aangaf eigenlijk gewoon geen plek voor.
Dan kan je beter het busstation aan de noordzijde verbeteren, maar dan moeten 50 en de zuidelijke opvolger van X80 er nog altijd doorheen.
Ik denk in ieder geval dat het de doorstroming van alle kanten ten goede komt als het een fietsers/voetgangerstunnel zou worden. Dan zou je misschien zelfs de stoplichten kunnen weghalen.
Realistischer lijkt een doorgang alleen voor bussen, voor autoverkeer lijkt de nieuwe tunnel me hoe dan ook sneller.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Lijn 50 gaat niet over Klp heen. Dus een busstation aan de zuidzijde zal prima zijn.
Als je de tunnel een fietstunnel maakt, kan je het deel wat nu de fietsstrook richting de noordzijde is stoep maken en kan je in principe trapvrij bij de zuidzijde van het station komen. Als instaphalte kan je de zuidelijke rijstrook gebruiken die toch niet meer nodig is als de tunnel is afgesloten. Als uitstaphalte is het het veiligst om een haltekom bij ravelijn aan te leggen, maar als alternatief kan je ook op de veenendaalseweg een halte aanleggen. Mogelijk is het wel nodig om een autoknip aan te leggen aan de noordzijde van de veenendaalseweg, maar de klomp heeft al een goede ontsluiting bij de griftweg.
Kortom: eigenlijk kun je met alleen wat asfalt aanpassingen al een halte aan de zuidzijde maken. Looproutes worden iets langer, maar de aansluitingen van lijn 50 zijn toch niet meer zo krap als tijdens het Connexxion tijdperk.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef:Vanaf morgen rijden lijn 5 en 83 2 weken lang een omleidingsroute door de werkzaamheden rond voorpoort.
https://intranet.keolis.nl/Maatwerk/Oml ... de=preview
https://intranet.keolis.nl/Maatwerk/Oml ... de=preview
Jammer, die omleiding op lijn 5.
De toch al krappe (maar wel veelgebruikte) aansluiting van lijn 5 op de IC naar Utrecht wordt 2 weken lang om zeep geholpen.
Alleen maar om een LM-koppeling van lijn 5 en 83 te kunnen handhaven.
Terwijl de meeste gebruikers van lijn 5 op de trein overstappen, en niet op lijn 83 blijven zitten.

Wanneer je beide lijnen 2 weken had losgekoppeld, had de 5 gewoon op het stationsplein kunnen keren, en de 83 op de rotonde-Griftweg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Eens dat loskoppelen klantvriendelijker zou zijn, ook voor de bediening van halte Kievitsmeent die er nu maar in één richting is met aanzienlijke extra reistijd als gevolg. Echter gaat de aansluiting naar Utrecht niet verloren: dat is een overstap van 5 minuten wat je makkelijk haalt vanaf de tijdelijke halte. Die ligt namelijk gewoon ter hoogte van de overweg aan de Rondweg De Klomp, het net nieuwe hek daar hebben ze er speciaal voor gesloopt :p
De overstap vanuit Utrecht op lijn 5 (en uit 83 naar Utrecht) is veel krapper gezien de noodhalte in die richting een aardig eindje verderop op de Ravelijn ligt.
sirvinniei schreef:Looproutes worden iets langer, maar de aansluitingen van lijn 50 zijn toch niet meer zo krap als tijdens het Connexxion tijdperk.
Iets langer? Aanzienlijk langer zal je bedoelen. En de aansluiting uit de 50 op de trein naar Arnhem is maar 4 minuten, daar zie je bij kleine vertragingen al een hele kudde uit de bus naar de trein rennen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Misschien is het praktisch lastig om de dienstroosters en dienstregeling voor 2 weken volledig om te gooien. Die zitten sterk met elkaar verwoven.

In principe zit de halte gewoon schuin tegenover de fietsenstalling. Desnoods plaats je een zebrapad, het is toch een 50-weg.

Als je er een bussentunnel van maakt, zoals jij voorstelde is het handig om het stoplicht aan de noordzijde en vanuit de klomp (en mogelijk vanaf de rondweg, als er een bus naar Veenendaal-oost komt en deze volledig via de rondweg rijdt) te vervangen voor een negenoog. Het blijft een eenrichtingsweg.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:In principe zit de halte gewoon schuin tegenover de fietsenstalling.
De halte richting Ede zit toch wel iets verder dan schuin tegenover de fietsenstalling, namelijk aan het begin van de rechtsafstrook op de Ravelijn (dus halverwege het perron ri. Utrecht).

In het kader van het wat vindbaarder maken van de tijdelijke haltes hebben ze pijlbordjes die ze normaal gebruiken voor de route van bussen opgehangen. Alleen hangt op de haltepaal van lijn 5 op De Klomp alleen een bordje wat naar de halte van lijn 83 verwijst, op de haltepaal van de 83 hangt dan juist weer een pijlbordje voor zowel 5 als 83.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Nou, heb ik dat ook eens meegemaakt; buurtbus 575 was vanmiddag vanaf het Diakonessenhuis vol. Daar stapte namelijk vijf oudjes in waarvan twee gewoon incheckte, eentje hield de kaart niet goed bij de lezer en checkte niet in en de andere twee stapte gewoon in zonder ook maar iets te zeggen.

Die oudjes gebruiken altijd weer het excuses van 'ja, dat wist ik niet. Het is allemaal heel lastig'. Heel onbeschofte mensen, veel maken er misbruik van. Na het busstation zaten we gelukkig weer met twee passagiers in de bus.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Die oudjes kunnen we inderdaad maar beter afschaffen :Y Voegen niets toe aan de samenleving, pikken onze huizen in, en onze uitkeringen, en onze plekker in de buurtbus! :evil:

Kunnen we niet een partij tegen de oudjes oprichten? *O*
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

De 50 min partij zou wel een goed idee zijn ja. :Y
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

Bij twijfel altijd klagen
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Aking schreef:Die oudjes kunnen we inderdaad maar beter afschaffen :Y Voegen niets toe aan de samenleving, pikken onze huizen in, en onze uitkeringen, en onze plekker in de buurtbus! :evil:

Kunnen we niet een partij tegen de oudjes oprichten? *O*
Als we nou de demografiën eens wat opschuiven en zorgen dat mensen niet zo gauw onproductieve, ov-misbruikende oudjes worden.
Misschien door, laat ik eens wat geks noemen, ze 2 jaar langer te laten werken?
Ik heb geen onderschrift
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Chrysa »

Afschaffen van de 5-jaarlijkse keuring voor het rijbewijs. :Y
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Alsjeblieft niet... Ook met die keuring rijden er al genoeg oude gevaren op de weg rond :X
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Vincent »

dennistd schreef:Alsjeblieft niet... Ook met die keuring rijden er al genoeg oude gevaren op de weg rond :X
Helaas ook veel jonge "petjes" die zichzelf enorm overschatten.

Ach ja, het is dagelijkse kost met al die gevaren op de weg. Het verkeer zit dusdanig vol met egoïstische (en gehaaste) imbecielen dat dat éne oudje niet meer opvalt.

Nou ben ik geen heilige en ook ik rij wel eens te hard. Maar nooit onveilig - iets dat ik anderen maar al te vaak zie doen. Het grootste gevaar in het verkeer is en blijft de telefoon. Fietsers, voetgangers, scooters, brommers, auto's... Elke dag gebeurd het dat ik ze zie... Deelnemen aan het verkeer met dat ding in hun klauwen. Plotseling afslaan of oversteken - zonder überhaupt te kijken. En de leeftijd? Mwah, tussen de 10 en 40 jaar schat ik zo over het algemeen.
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Plotseling oversteken doen ouderen net zo goed, zelfs zonder telefoon...

Paar dagen geleden ging het in Twente nog mis door een oude man die op zijn fiets zo overstak en de hele bus niet heeft gezien. Ik hoorde dat zijn kinderen hem eerder al gezegd hadden niet meer te fietsen, maar dat hij in al zijn eigenwijsheid dus toch op de fiets gestapt is :X

Het is echt iets van alle leeftijdsgroepen, alleen de oorzaken zijn verschillend.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door isadora »

Nu maar weer terug naar het topic?
Misschien kan een moderator een topic aanmaken voor de generatieproblematiek.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Klopt het nou dat het flatfare-tarief is afgeschaft bij de buurtbus in onze provincie? Ik ga toch niet zoveel geld betalen voor een stuk van hemelsbreed niet eens 5km?

Als dit klopt, pak ik voortaan altijd de fiets. Belachelijk duur.Afbeelding

EDIT: Dat is dus een prijsstijging van meer dan 50% op dit traject.
Laatst gewijzigd door Ferdinand op do 04 apr 2019, 20:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Hainje »

€ 2,76 zonder kortingsabonnement is nog een vrij normaal bedrag voor die afstand hoor. Dat jij het veel vindt kan ik mij dan wel goed indenken, in mijn tijd vond ik ƒ 2,76 (omgerekend naar nu ca. € 1,25) ook veel geld. :P

Niet dat ik het nu met mijn bijstandsuitkering probleemloos 20 keer per week af kan tikken... :X
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Ferdinand schreef:Ik ga toch niet zoveel geld betalen
Blijkbaar dus wel :Y (A)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Het lijkt me dat dat niet goed is gegaan nee, op de kaart is het zo'n 6 km, en aldus het tariefoverzicht zou 2,76 voor 12 kilometer zijn. :roll:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

Flatfare zou nog steeds € 1,80 moeten zijn; € 2,76 komt bij voltarief saldoreizen neer op een ritje van bijna 12 kilometer. Nou rijdt de buurtbus niet helemaal in een rechte lijn van Heerewegen naar Dijnselburg maar ook dan kom je niet aan zo’n afstand.

Hup hup, claimen bij Syntus.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

€ 2,76 lijkt meer op het tarief voor een papieren kaartje, dat is € 2,80.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

^^ vergelijken met een ritje van een voorgaande keer, lijkt mij.

Maar tja, jij wil graag met (max.) 2 passagiers in de buurtbus zitten... dát moet wel wat kosten natuurlijk. :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Durashift schreef:^^ vergelijken met een ritje van een voorgaande keer, lijkt mij.
Of hem morgen nog een keer nemen en een halte eerder uitstappen *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 175 gasten