Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Was er rond de aanleg niet nog sprake van dat het mogelijk een spoorlijn zou worden, en dat er mogelijk SGM's op zouden gaan rijden? Ik meen zelfs dat de eerste SGM's SUNIJ-bestemmingen op de koersrol hadden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Klopt, maar heeft niks met de bovenleidingsmasten te maken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Jawel: een trein is veel zwaarder en heeft meer energie nodig. Gezien de relatief lage spanning heb je grote stroomsterktes nodig. Met een enkele kabel redt je dat niet, het spoor in Nederland heeft ook een dubbele bovenleiding. En omdat het dan ook vanzelf een stuk zwaarder wordt heb je ook zwaardere masten nodig.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Tuurlijk. Alleen was tegen de tijd dat de Sneltram Utrecht Nieuwegein werd aangelegd ondertussen wel duidelijk dat er nooit een trein over zou rijden. De bovenleiding is dus welliswaar stevig — want ook met een sneltram is het wel fijn als je een beetje kan optrekken, en de bovenleidingspanning is natuurlijk maar de helft van die van het hoofdrailnet — maar dat is niet met het oog op inzet van SGM.
Misschien is het aardig daarbij te bedenken dat de specificaties van de eerste serie plan Y een jaar of tien voor de opening van de SUN opgesteld zijn.
Misschien is het aardig daarbij te bedenken dat de specificaties van de eerste serie plan Y een jaar of tien voor de opening van de SUN opgesteld zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Doe ik ook altijd. Ik koop eerst een auto en ga daarna pas meten of ie in mijn garage past _O-Z2N schreef:Het profiel van de SUNIJ wordt sowieso aangepast met de komst van de nieuwe trams, omdat de perrons aangepast worden. Dat is het enige dat in theorie in de weg kon zitten, maar better safe than sorry.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Vergeet ook niet dat hoewel al voor aanleg duidelijk was dat er geen treinen gingen rijden de tramlijn wel door NS is aangelegd. Allicht met gebruikmaking van componenten die ze toch al voor reguliere spoorlijnen nodig hadden.trolly schreef:Tuurlijk. Alleen was tegen de tijd dat de Sneltram Utrecht Nieuwegein werd aangelegd ondertussen wel duidelijk dat er nooit een trein over zou rijden. De bovenleiding is dus welliswaar stevig — want ook met een sneltram is het wel fijn als je een beetje kan optrekken, en de bovenleidingspanning is natuurlijk maar de helft van die van het hoofdrailnet — maar dat is niet met het oog op inzet van SGM.
De hele lijn is nog tot eind 2010 in beheer geweest bij ProRail.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Volgens mij zijn die componenten niet zozeer typisch voor NS-bovenleiding. Dat zou gezien de lagere spanning ook wat overgedimensioneerd zijn. Neemt niet weg dat de NS-ingenieurs allicht voor een stevige aanpak kozen, hoewel het spul me niet als bizar zwaar overkomt. Vanwege de baanvaksnelheden is uiteraard wel voor een bovenleidingssysteem gekozen met een afgespannen rijdraad onder een kettingdraad — niet te vergelijken met de waslijn in de Leidsestraat.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Op welke manieren gaat Syntus zijn dienstregeling met Koningsdag aanpassen?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Voor zover ik weet is er geen enkele busroute die afgesloten wordt, dus kunnen de buslijnen gewoon hun normale route rijden. Ik vermoed dat ze wellicht wel frequenter gaan rijden.
Ik denk dat lijn 217 wel eens de gehele dag in beide richtingen kan gaan rijden en dan de halte Leusden, Carpoolplaats mee gaat nemen. Dat zou immers een ideale P+R-locatie zijn voor zo'n groot evenement.
Verder wellicht nog een enkele tijdelijke buslijn naar speciaal ingerichte P+R-locaties aan de rand van de stad.
Ik denk dat lijn 217 wel eens de gehele dag in beide richtingen kan gaan rijden en dan de halte Leusden, Carpoolplaats mee gaat nemen. Dat zou immers een ideale P+R-locatie zijn voor zo'n groot evenement.
Verder wellicht nog een enkele tijdelijke buslijn naar speciaal ingerichte P+R-locaties aan de rand van de stad.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Voor U-OV is het misschien een goed idee om bus 72 enkele keren te laten rijden op zaterdag. Amersfoort zal wel een populaire bestemming zijn aangezien de koning deze stad bezoekt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Als ik de website van de uithoflijn moet geloven rijden de testritten nu 4x p/u. Dit komt voor mijn gevoel best aardig overeen met wat ik gister op de uithof zag. Overigens zag ik ook een aantal trams met 22 de uithof op de koersrol rijden. Opvallend vond ik dat het zonnetje er nogop stond, terwijl alle andere bestemmingsiconen al lang en breed van de bussen verdwenen zijn. Dat, en de eindbestemming is nog niet verscience-parked.
Ook kwam ik gister toevallig langs station Vaartsche rijn. Daar kon ik geen liften vinden voor de tramperrons. Moeten deze nog ergens komen of blijven de perrons alleen bereikbaar met de trap? Ik kon zo snel ook geen vrijgehouden ruimte voor liftschachten ontdekken.
Ook kwam ik gister toevallig langs station Vaartsche rijn. Daar kon ik geen liften vinden voor de tramperrons. Moeten deze nog ergens komen of blijven de perrons alleen bereikbaar met de trap? Ik kon zo snel ook geen vrijgehouden ruimte voor liftschachten ontdekken.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De enige lift voor beide perrons van de Uithoflijn is er al (die zit tussen de trein- en de tramsporen). Volgens mij had ik ook een doorsteek gezien waardoor iedereen van het ene naar het andere perron kan komen (kijk maar naar R-nethalte De Hoek bij Hoofddorp, die heeft zoiets ook).Mdk schreef:Ook kwam ik gister toevallig langs station Vaartsche Rijn. Daar kon ik geen liften vinden voor de tramperrons. Moeten deze nog ergens komen of blijven de perrons alleen bereikbaar met de trap? Ik kon zo snel ook geen vrijgehouden ruimte voor liftschachten ontdekken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik zag twee keer een Uithoftram vanaf Jaarbeurszijde richting Westraven rijden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Is het maar 4x/uur ja? Ik heb namelijk al meermaals trams op 7-8mn van elkaar zien rijden. Nou maar hopen dat die trams wat beter verdeeld gaan rijden dan lijn 12 nu, vanochtend weer als vanouds drie bussen 12 bij de halte Kromme Rijn. (A)
Overigens valt het mij al een week op dat de schermen in de bus momenteel vaak hun lijnkleur tijdelijk kwijt zijn. Na een paar minuten zijn ze er dan weer, maar na weer wat tijd schieten de schermen weer terug op de grijze schermkleuren.
Overigens valt het mij al een week op dat de schermen in de bus momenteel vaak hun lijnkleur tijdelijk kwijt zijn. Na een paar minuten zijn ze er dan weer, maar na weer wat tijd schieten de schermen weer terug op de grijze schermkleuren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Lijnfilm aan de zijkant is ook niet meer uitgelijnd. Gok dat Qbis een update gehad heeft, die nog niet top isZ2N schreef:Overigens valt het mij al een week op dat de schermen in de bus momenteel vaak hun lijnkleur tijdelijk kwijt zijn. Na een paar minuten zijn ze er dan weer, maar na weer wat tijd schieten de schermen weer terug op de grijze schermkleuren.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Vroeger werd software nog wel eens getest.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Das wel heul flink lang geleden hoor :Y
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Zojuist zag ik een van de Pouw/U-OV Citaro bussen op lijn 30 rijden richting Overvecht, ik heb ze hiervoor enkel op lijn 12 en 18 gezien.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Weet je zeker dat het er eentje van Pouw was? U-OV zelf heeft er namelijk ook een paar, die zijn eigenlijk alleen op voertuignummer te onderscheiden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik was te ver weg om het nummer te zien, maar kan zeker zeggen dat het een van de serie is die sinds eind zomer 2018 in dienst is, en dus niet eentje uit de serie 41xx.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Tja, vroeger was de seks nog vies en de lucht nog schoon. (A)isadora schreef:Vroeger werd software nog wel eens getest.
🍉
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
@Chris Van die serie zijn een op de drie bussen van Qbuzz zelf, de kans is dus aanzienlijk dat het een van die bussen was.
Over de 437x geledes van Qbuzz gesproken: rijden deze op vaste omlopen/lijnen?
Over de 437x geledes van Qbuzz gesproken: rijden deze op vaste omlopen/lijnen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Lijn 50 naar Doorn via Zeist.
Reiziger: 'gaat u naar Doorn?'
Chauffeur: 'als het een beetje mee zit wel.'
Reiziger: 'gaat u naar Doorn?'
Chauffeur: 'als het een beetje mee zit wel.'
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ach, opletten is moeilijk: vanmiddag nog twee reizigers die op De Klomp al in de X80 naar Amersfoort zaten, uitstapten en vervolgens toch maar de 50 richting Utrecht namen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Die lijn zou met een behoorlijke slinger zijn afgetakt van de spoorlijn Utrecht-Den Bosch. Het trace in Nieuwegein is daardoor vrij ruim van opzet qua bogen.Het trace door Utrecht is voor de tram ontworpen.trolly schreef:Klopt, maar heeft niks met de bovenleidingsmasten te maken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten