Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door AlbertPool »

Daniel schreef:
Cas schreef:Zo ken ik mensen die vanuit de richting Arnhem komen, maar geen van hen reist via Driebergen-Zeist, omdat de bussen blijkbaar te vaak voor je neus wegrijden of de aansluiting op de trein missen.
Da's bijzonder, immers heb je op Driebergen-Zeist een bus met aansluitgarantie die tot 10 minuten blijft wachten.
Wat ik dan weer wel vaak hoor in mijn woon-werk bus zijn studenten die via De Klomp en Utrecht Centraal zijn blijven reizen omdat de 298 zo infrequent rijdt.
Het probleem zit in de terugweg, als er file staat tussen Zeist en de A12 (en soms ook rondom de A28 bij de Uithof) mis je de overstap op de trein naar huis en heb je +30. Dat is wel verbeterd met de tunnel, maar nu geeft 9292 op de terugweg vaak een lijn 71 met een krappe overstap in plaats van de 371 van een paar minuten daarvoor waarmee je de trein wel haalt. Verder levert de 371 op geen enkele manier tijdwinst op zolang colleges 's ochtends op hele uren beginnen en 's middags op hele uren eindigen en de trein op de huidige tijden blijft stoppen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

In Utrecht stad is er woningnood, maar de rest van de (kleinste) provincie is relatief dunbevolkt. Amersfoort als tweede stad is nog substantieel, maar de rest van de provincie bestaat alleen maar uit (uit de kluiten gewassen) dorpen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

Maar die 'tijdwinst' heb je toch ook niet met lijn 12, als je bij de Padualaan staat te wachten en vier of vijf bussen moet laten schieten omdat ze ram- en ramvol zitten?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Cas »

sirvinniei schreef:In Utrecht stad is er woningnood, maar de rest van de (kleinste) provincie is relatief dunbevolkt. Amersfoort als tweede stad is nog substantieel, maar de rest van de provincie bestaat alleen maar uit (uit de kluiten gewassen) dorpen.
Utrecht heeft 904 inwoners/km. Noord-Holland (1071) en Zuid-Holland (1361) zitten daar iets boven, maar de eerstvolgende na Utrecht is Limburg met 520. Dat lijkt me nou niet echt dunbevolkt, praktisch op het niveau van Noord-Holland. Daarnaast is de hele linkerflank deel van het Groene Hart, waar praktisch niks gebouwd kan worden, terwijl de rechterflank de Utrechtse Heuvelrug heeft en daaromheen al best wat bevolking. Natuurlijk past er nog wat bij, maar leeg is het zeker niet, en de groene ruimte die er over is moet je ook niet vol willen bouwen, alleen al omdat de leefbaarheid van een stad meer baat heeft bij verdichting dan bij uitdijing. Overigens is Utrecht ook niet meer de kleinste provincie, da's tegenwoordig Flevoland (A)
nvdw schreef:Maar die 'tijdwinst' heb je toch ook niet met lijn 12, als je bij de Padualaan staat te wachten en vier of vijf bussen moet laten schieten omdat ze ram- en ramvol zitten?
Ik heb persoonlijk nog nooit niet met de derde bus meegekund op Padualaan in de afgelopen drie jaar, en meestal past het wel in een of twee bussen. Daarnaast heb je vanaf Centraal een kwartiersdienst, en mag je op Driebergen-Zeist in je eentje een half uur wachten in een halve bouwput. Volgens de reisplanner zijn er vandaag al genoeg overstappen gemist via Db, beide kanten op, maar ik kan niet persoonlijk beoordelen of dat ook daadwerkelijk zo is. Als ik naar Ede of Arnhem ofzo moest, en ik mocht kiezen tussen een infrequente bus die me met geluk 10 minuten eerder thuis krijgt maar me waarschijnlijk een half uur laat wachten op een afgelegen station, of met de 12 mee en dan op CS de eerste trein nemen, zou ik het wel weten.

Als ik net de 29 mis neem ik zelf ook gewoon de 12+Zuidradiaal, ik ga niet nog een kwartier wachten op een winderige volgepropte bushalte om uiteindelijk tegelijk thuis te komen als nu in een 12 stappen.
請勿靠近車門
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door AlbertPool »

nvdw schreef:Maar die 'tijdwinst' heb je toch ook niet met lijn 12, als je bij de Padualaan staat te wachten en vier of vijf bussen moet laten schieten omdat ze ram- en ramvol zitten?
Ik heb het erover dat je bus (3)71 niet kunt gebruiken om een trein later van huis weg te gaan of een trein eerder thuis te komen, en je hebt wel meer risico dus het levert weinig op. Met de 371 ben je al om 8:40 op de Uithof voor een college van 9:00 namelijk, omdat de IC maar 2x/u in Db stopt.

Heen 71, terug 12 heb ik ooit veel gedaan, maar veel mensen nemen uit gewoonte beide kanten op dezelfde.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Wubbo »

AlbertPool schreef:Ik heb het erover dat je bus (3)71 niet kunt gebruiken om een trein later van huis weg te gaan of een trein eerder thuis te komen, en je hebt wel meer risico dus het levert weinig op. Met de 371 ben je al om 8:40 op de Uithof voor een college van 9:00 namelijk, omdat de IC maar 2x/u in Db stopt.
Maar met een trein later ben je net wel, net niet te laat op je college (die is om 08.36 op Utrecht Centraal, dan moet je nog naar de halte van lijn 12 die er ook nog 15 minuten over doet naar de Heidelberglaan - en je weet niet hoe lang je moet wachten om in de bus te passen). Volgens mij heb je dus uiteindelijk dezelfde trein vanuit Arnhem of Ede voor een college dat om 09.00 start.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door waldo79 »

Maar er is toch ook nog lijn 28?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Pas op.. als het aan gemeentelijke, politieke, partijen ligt.. komt er een invasie van groene bushokjes daken.. :X :X :roll:
RTV Utrecht.nl schreef:
CDA wil ook groene bushokjes in Veenendaal
(..) De partij gaat het College van B&W voorstellen om te onderzoeken of ook in Veenendaal bushokjes met planten mogelijk zijn.

CDA Veenendaal wil de daken van bushokken beplanten met sedum, een vetplant die weinig aarde nodig heeft. In Utrecht staan zo'n driehonderd groene bushokjes. Dit initiatief kreeg in binnen- en buitenland veel aandacht (..)

UPDATE: ook GroenLinks Amersfoort lijkt heil te zien in het idee

Bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1957776/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Wubbo »

waldo79 schreef:Maar er is toch ook nog lijn 28?
Die is niet sneller op de Uithof, pardon, het Science Park.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door waldo79 »

Ach so 8-)
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

Hij was destrijds wel iets minder stampvol, maar volgensmij heeft de "alternatieve route" naar USP meter de 28 ook aan populariteit gewonnen waardoor hij in de spits met net zo druk zal zijn als de 12, alleen duurt de rit iets langer.
Bij twijfel altijd klagen
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Cas »

Zeker op de terugweg richting CS zit de 28 vaak ook stampvol, omdat je dan minder tijdsgevoelig reist.
Echter is de 28 op de heenweg ook zeker niet leeg, maar volgens mij zijn dat vooral mensen uit De Meern/Leidsche Rijn/Centrum/Wittevrouwen die naar USP moeten, a la 27/29 maar dan toevallig langs CS.
請勿靠近車門
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Cas »

Er rijdt net zo'n aftandse ex-cxx-citaro met groene bekleding enzo (4374) langs op de 31, ik dacht dat die alleen op 12/18/28 reden?
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Sinds de brand van een van de 455x streekgeledes rijden de 437x van Qbuzz ook op de streek.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door TimoD »

En een paar ritten 31 en 283 naar Vianen worden door stadsdiensten gedekt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat is overigens al jaren zo (en verklaart tegelijk de inzet van de ex-CXX-Citaro's daar gezien die bij mijn weten aan de Europalaan gestald staan).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Er viel vanmiddag een rit van lijn 356 uit zodat het dienstdoende voertuig als versterking voor lijn 70 richting Into The Woods gebruikt kon worden.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op za 14 sep 2019, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Ja het is druk qua festivals geloof ik, in de Jaarbeurspleinstalling stond een rij voor de OV-fietsen (die op waren) :')
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

De actie dateert al even, aangezien we hier de Syntus 1122 zien.

Chauffer rijdt om obstakel heen, dashcam meneer weigert ruimte te geven. Zeg het maar?

https://www.dumpert.nl/mediabase/7755589/2da43dfe
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Soms moet je wel je ruimte pakken omdat je het anders van niemand krijgt, ken dat maar al te goed. Zo te zien reden er even geen tegenliggers waarop de buschauffeur besloot naar links te komen. Zou ik ook zo gedaan hebben.

Ik kan niet zien of er achter de vrachtauto nog iets in de berm staat, maar toen de auto stil ging staan zag het er uit alsof de bus nog precies genoeg ruimte had om hier diagonaal tussendoor te steken. Vol naar links insturen dat busstrookje op, vervolgens vol naar rechts om voor de auto langs te gaan en dan weer vol naar links om weer recht op de weg te komen (waarbij je de neus dan lekker laat zweven boven de berm). Als dat had gekund had ik dat gedaan persoonlijk, scheelt tijd én discussie.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Stefan »

Gevalletje leven en laten leven... Schijnt tegenwoordig best lastig te zijn.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Yep.. sneue zooi is het.

@Tom98: denk dat je met de uitzwaai achter niet helemaal uitkomt.. rechts die containerbak op de vrachtauto.. en links de neus van de droeftoeter in de personenauto..

Geen idee of er veel auto's achter die dashcammer stonden.. maar dan was het misschien vloeiender geweest om zelf, even spookrijdend, over de busstrook te rijden.. maar ja, snapt het verkeer dat achter die bus zit dan dan wel? Want je moet dan weer naar rechts zien te komen..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat paste maar net vanmorgen... Gezien de dit jaar al grotere september-drukte in de X80 was het even afwachten wat de drukte zou doen op de eerste de beste natte ochtend: de deur kon nog maar net dicht bij Renswoude Kerkstraat en op De Klomp begon de rij voor het incheckpaaltje van NS al in de bus :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Maandagmorgen, half 9 en regen. Dat betekent natuurlijk file op de route van lijn 12, en dus was het beregezellig net. Uiteindelijk kwam de eerste bus na deze pas 9 minuten later... :X
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door umbusko »

Kunnen ze niet beter zo’n elektrische loopband zoals op vliegvelden aanleggen tussen het station en de Uithof? :mrgreen:
Moeten de mensen wel lopen in plaats van stilstaan op die dingen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten