Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

@Tom98: Ik heb meestal dezelfde rit ja, maar tussendoor ook wel eens een andere rit en dan ervaar ik dus precies hetzelfde (zoals vandaag buiten de spits, maar ook wel in de spits). Overigens komt dat tijd afwachten dan wel weer voornamelijk richting Rhenen voor, de andere kant op veel minder.

Maar de enige momenten waarop ik ervaar dat het afwachten van de tijd niet gebeurt is als de bewuste rit al bij vertrek uit Amersfoort vertraagd is (wat met enige regelmaat gebeurd). Daar lijkt extra rijtijd me immers niet de meest voor de hand liggende oplossing, maar zou eerder de keertijd voorafgaand aan de betreffende rit wat ruimer moeten zijn.
Overigens is het tijd afwachten ook vooral nutteloos omdat de tijd juist later op de rit hard nodig is: tussen Amersfoort en Woudenberg zit die lijn nu in de spits best ruim in z'n jasje, maar vervolgens wordt het vanaf Scherpenzeel echt druk en dan zit er juist amper nog buffertijd in. Zeker bij slecht weer en de bijbehorende drukte wil de vertraging dan nogal eens oplopen.

Daarom vindt ik het ook zo'n rare actie om de aansluiting op De Klomp te verruimen door nog eerder uit Amersfoort te vertrekken met dezelfde rijtijdverdeling, terwijl je hetzelfde zou bereiken als je de huidige buffertijd over de hele rit tot je beschikking hebt. Immers is het op de X80 vooral kritisch dat je op tijd op De Klomp bent, of je op het eerdere traject een kleine vertraging oploopt maakt niet zoveel uit als je aan het eind wat ruimte hebt om in te lopen. Dat was dus precies wat ik vanmorgen zag gebeuren: bij drie haltes tijd afwachten en vervolgens nog vertraagd op De Klomp aankomen.
Milco schreef:Zijn deze ritten dan in beide richtingen leeg? Ik kan me voorstellen dat er in de middag weinig "extra" mensen van Scherpenzeel naar Amersfoort reizen, maar dat er andersom, vanuit de grote stad waar veel mensen werken, veelal naar de nabijgelegen kernen wordt gereisd. En ook al rijdt een bus in een richting vol, hij moet toch weer terug en dan kan dat leeg of met een dienstrit.
Ze zijn niet leeg, maar echt overdreven vol ook niet. Een van de ritten die ik 's ochtends richting Amersfoort zie rijden zit bijvoorbeeld slechts voor een kwart vol aan het eind van Scherpenzeel, dat past aannemelijk ook nog wel in de omliggende ritten. En opvallend genoeg zit die rit volgend jaar nog gewoon in de dienstregeling.
SuperGhost schreef:En vergis je ook niet hoe druk de Kersenbaan-Utrechtseweg/Arnhemseweg kunnen zijn, aangezien dat de invalsweg naar het centrum van Amersfoort is vanuit niet alleen Woudenberg, maar ook vanaf de A28 uit zuidelijke richting.
De situatie op de Kersenbaan/Arnhemseweg is sterk verbeterd sinds de kruising bij de Hertekop gereconstrueerd is. Sindsdien is er meer opstelruimte doordat er voorsorteerstroken bij gekomen zijn, waardoor je makkelijker halte Schutterhoeflaan af komt (voorheen kwam het zelfs voor dat daar op de rijbaan gehalteerd werd zodat de bus niet met moeite hoefde in te voegen). En ook het verkeerslicht lijkt daar nu vaker prioriteit aan de bus te geven.
Alleen de Utrechtseweg kan nog flink druk zijn inderdaad, maar op zich stroomt het wel redelijk door zie ik als aanwonende van de busroute :wink: Wel zou halte Zonnehof-Oost idealiter een paar meter eerder moeten liggen, want daar halteren nu bussen die linksaf moeten op de rechtsafstrook met de bijbehorende moeite om weer weg te komen. Weliswaar blokkeren ze het verkeer met eerder stoppen, maar toch denk ik dat dat beter voor de doorstroming is dan al dat oversteken naar de linksafstrook.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:
SuperGhost schreef:En vergis je ook niet hoe druk de Kersenbaan-Utrechtseweg/Arnhemseweg kunnen zijn, aangezien dat de invalsweg naar het centrum van Amersfoort is vanuit niet alleen Woudenberg, maar ook vanaf de A28 uit zuidelijke richting.
De situatie op de Kersenbaan/Arnhemseweg is sterk verbeterd sinds de kruising bij de Hertekop gereconstrueerd is. Sindsdien is er meer opstelruimte doordat er voorsorteerstroken bij gekomen zijn, waardoor je makkelijker halte Schutterhoeflaan af komt (voorheen kwam het zelfs voor dat daar op de rijbaan gehalteerd werd zodat de bus niet met moeite hoefde in te voegen). En ook het verkeerslicht lijkt daar nu vaker prioriteit aan de bus te geven.
Alleen de Utrechtseweg kan nog flink druk zijn inderdaad, maar op zich stroomt het wel redelijk door zie ik als aanwonende van de busroute :wink: .
Ik bedoelde dan eigenlijk ook de Kersenbaan stadinwaarts, dat het zich dus op kan stropen waar die met de Leusderweg samen komt ;-)
Daniel schreef:Wel zou halte Zonnehof-Oost idealiter een paar meter eerder moeten liggen, want daar halteren nu bussen die linksaf moeten op de rechtsafstrook met de bijbehorende moeite om weer weg te komen. Weliswaar blokkeren ze het verkeer met eerder stoppen, maar toch denk ik dat dat beter voor de doorstroming is dan al dat oversteken naar de linksafstrook.
Zou het niet nog idealer zijn als de halte Zonnehof-Oost verdwijnt en in plaats daarvan de halte 'De Kei' aan de Stadsring (in de richting CS) wordt verplaatst naar de andere zijde van de verkeerslichten, zodat lijnen 9, X80, 201, 202, 204 en 280 daar kunnen stoppen (ook kortere loopafstand naar het stadscentrum)?
De lijnen 203 en 206 (die ook op Zonnehof-Oost stoppen, maar rechtsaf buigen) gebruiken dan de halte De Kei in de andere richting (deze moet je dan uiteraard niet verplaatsen)
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Hmmm die 5 minuten is inderdaad wel veel. Ik denk alleen dat lijn 280 in het dal ook flink wat reistijd zal kwijtraken. De exacte lengte van de routes weet ik niet, maar het nadeel van de route van lijn 80 is vooral dat er op stukken langzamer gereden moet worden (30 in de Klomp, 50 in Renswoude). Hoewel er, naast het overslaan van haltes en minder onnodige buffertijd, ook redelijk wat reistijd gewonnen kan worden via het efficiënter opzetten van Klp. Zoals eerder genoemd: door het autovrij maken van de tunnel. Verder zou je in combinatie daarmee een voorsorteervak voor de bussen kunne plaatsen i.p.v. het huidige voorsorteervak naar links, zodat bussen niet meer tijdens de spits in de parkeerfile hoeven te staan.

Mijn eerdere idee was overigens om 80 's avonds aan 280 en 50 te koppelen, met aan beide kanten alleen aansluiting op de aankomende treinen, maar met de eigen kleurstelling van lijn 50 is dat een gepasseerd station.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Zou het niet nog idealer zijn als de halte Zonnehof-Oost verdwijnt en in plaats daarvan de halte 'De Kei' aan de Stadsring (in de richting CS) wordt verplaatst naar de andere zijde van de verkeerslichten, zodat lijnen 9, X80, 201, 202, 204 en 280 daar kunnen stoppen (ook kortere loopafstand naar het stadscentrum)?
Dat lijkt me eerlijk gezegd een redelijk onmogelijke bocht om goed op de halte te komen en als je 'm veel verderop legt dan zit je weer erg dicht op halte centrum.
Overigens zie ik de uitstappers op Zonnehof-Oost allerlei kanten op gaan, behalve richting het centrum. Het zijn natuurlijk ook vooral forensen en studenten die daar in de middag uit de meeste lijnen stappen (de stadslijn zou de enige uitzondering daarop zijn).
Voor de meeste reizigers zou het resultaat dan zijn dat je eerst in de bus voor het verkeerslicht staat te wachten en vervolgens weer terug over moet steken, bijvoorbeeld voor studenten die hun fiets op de Zonnehof stallen en dan naar de halte lopen. Iets wat overigens nog best geregeld gebeurt: ik zie 's ochtends ook geregeld studenten uit de richting van halte Centrum aan komen lopen die ze vervolgens voorbij lopen om bij Zonnehof Oost in te stappen, daar heb je immers de beschikking over alle lijnen in plaats van slechts de helft van de Uithoflijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door JordiBrabant »

@Daniel zoals je het probleem schetst, moet de oplossing niet moeilijk zijn: van Amersfoort tot Scherpenzeel de rijtijd verscherpen en net voor de Klomp de gewonnen minuten als buffertijd gebruiken. Dat werkt natuurlijk alleen als we tussendoor geen aansluitingen geboden moeten worden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

Gaat de 280 dan ook in het weekend rijden? En buiten de spits?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ja, maar alleen tussen Veenendaal en Rhenen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

Oké.
Hoop dat er op zondag een goede verbinding blijft bestaan tussen Amersfoort en Veenendaal.
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

Want ik kan het stukje van de nieuwe 280 niet lezen in het vervoersplan lezen zeg maar.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Je kan op de ovinfo app ook de dienstregeling bekijken :wink:
Veenendaal-Amersfoort komt er in principe zo uit te zien:

direct:
280 spits 2x per uur
87 ma-za overdag 2x per uur (via rondweg oost en Petenbos oost)

indirect:
80>50 overstap van 15-25 minuten op Klp

Vooral op zondag en 's avonds gaat de verbinding dus flink achteruit.
Ik heb geen onderschrift
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

Dus doordeweeks kan ik gewoon de 280. Wordt alleen in het weekend fietsen naar de klomp..
Laatst gewijzigd door yordietje op di 05 nov 2019, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Milco schreef:Zijn deze ritten dan in beide richtingen leeg? Ik kan me voorstellen dat er in de middag weinig "extra" mensen van Scherpenzeel naar Amersfoort reizen, maar dat er andersom, vanuit de grote stad waar veel mensen werken, veelal naar de nabijgelegen kernen wordt gereisd. En ook al rijdt een bus in een richting vol, hij moet toch weer terug en dan kan dat leeg of met een dienstrit.
Vanmiddag eens extra op gelet: rit 51383 kwam ik in Scherpenzeel tegen met liefst 2 passagiers, rit 51448 kwam vol aan bij Woudenberg De Poort maar bijna iedereen stapte uit en er bleven maar 7 passagiers over. En dan is er nog geeneens de garantie dat die allemaal naar Scherpenzeel reizen: ze kunnen zomaar bij Laanzicht of Europaweg uitstappen.

Precies zoals Syntus dus in het vervoerplan schrijft: die ritten worden vooral gebruikt door reizigers naar Woudenberg waar al een hoop andere bussen heen rijden. Desondanks blijven deze beide ritten komend jaar gewoon rijden.

Vanmorgen trouwens wat screenshotjes gemaakt die de rare rijtijdverdeling mooi illustreren, die zal ik vanavond nog even posten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

yordietje schreef:Ik zie geen 280 Amersfoort meer staan?!
Bij Dennenlaan

Bij lijn 80 kan ik tot 14 december bekijken verder niet.
Waar zie je dat? Ik kan in OVinfo nog gewoon verder kijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

Daniel schreef:
yordietje schreef:Ik zie geen 280 Amersfoort meer staan?!
Bij Dennenlaan

Bij lijn 80 kan ik tot 14 december bekijken verder niet.
Waar zie je dat? Ik kan in OVinfo nog gewoon verder kijken.

Sorry ik keek verkeerd!
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

Bij Zwaaiplein kan ik dan wel kijken naar de 280. Richting Amersfoort. Maar bij Station centrum Kerkewijk niet.
Wordt nog even afwachten dus tot je je reis echt kan plannen via 9292.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Kan je gewoon bekijken in OVinfo hoor. En bij Syntus zelf ook, al kan je daar niet zien welke ritten naar Amersfoort gaan (wel welke er niet op Koningsdag rijden, 'tis maar waar je prioriteiten in de informatie liggen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Beloofd is beloofd, hier de nagenoeg dagelijkse ervaring met de rijtijdverdeling op X80 in beeld...

Vertrek zoals gebruikelijk enigszins vertraagd in Amersfoort, maar vervolgens heeft de bus bij De Poort opeens -1 en wordt er gewacht. Op tijd weer vertrokken, maar in het buitengebied tussen Woudenberg en Scherpenzeel begint de rit weer voor te lopen. Op het Holevoetplein wordt weer tijd afgewacht nadat de instappers binnen waren, maar de anderhalve minuut die daar stilgestaan is hebben we bij De Voorposten alweer als vertraging. In Renswoude schommelt het dan weer van te vroeg naar vertraagd om uiteindelijk licht vertraagd op De Klomp te arriveren.

En dan was het reizigersaanbod vandaag nog kleiner dan gemiddeld (geen staanplaatsen), want dan zie je de vertraging in Scherpenzeel harder oplopen.

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

Ik zie bij station centrum geen 280 Amersfoort
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Nogmaals, waar zie je die niet?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Bij station centrum/kerkeweg in OVinfo zie ik bij 280 geen Amersfoort staan. Yordietje zou die kunnen bedoelen.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op di 05 nov 2019, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Maar als je op richting Veenendaal tikt, zie je wel de tijden richting Amersfoort. 280 is natuurlijk in de nieuwe dienstregeling vooral de lijn Veenendaal - Rhenen die in de spits verder rijdt naar Amersfoort. Bij Zwaaiplein zie je nog de huidige bestemmingen staan.

(En ja, 280 Veenendaal stopt ook op Station Centrum/Kerkewijk. Want die maakt daarna een rondje via Station Centrum/Plein naar Station Centrum/Kerkewijk aan de overkant)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

Daniel schreef:maar vervolgens heeft de bus bij De Poort opeens -1 en wordt er gewacht.
Waar zie je dat in de screenshots? Ik zie 7 seconden te vroeg bij De Poort; bij Holevoetplein is wel 1,5 minuut gewacht, daar staat de tijd tweemaal direct onder elkaar. Bij de halte Spoorlaan was wellicht geen instapper waardoor de tijd tweemaal is geregistreerd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Op Geerestein had de bus -1 (-48 seconden). Bij De Poort is er weliswaar maar één tijdregistratie, maar dat kan alleen maar het vertrek zijn want daar hebben we ten eerste stilgestaan en ten tweede ligt die relatief vlak na halte Geerestein.

Bij Woudenberg Spoorlaan was een uitstapper, maar daarna is dit keer niet gewacht (dat gebeurt doorgaans wel overigens)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

Is dit wel een alledaagse gebeurtenis of moeten we eigenlijk over Veenendaal - Amersfoort een apart topic beginnen? :mrgreen:

Hoe dan ook, de rijtijd wordt bepaald aan de hand van de daadwerkelijk gereden tijden, in dit geval van januari 2019 exclusief de sneeuwdagen. Voor lijn X80 bestaat zo’n analyse uit verschillende stukjes: Amersfoort CS - Woudenberg De Poort, De Poort - Scherpenzeel, en Scherpenzeel - De Klomp. Voor lijn 80 is het eerste deel ook nog opgeknipt, daar zit Leusden Groene Zoom nog tussen. CS, De Poort en De Klomp zijn haltes waarop de provincie de punctualiteit meet en 90% van de ritten moet op tijd zijn. Dus het is niet gek als je in Woudenberg soms tijd staat af te wachten en dat kan best 2 minuten zijn.

Rijtijd loopt dus altijd achter op de werkelijkheid, omdat je dus meet wat al geweest is. Weten we zeker dat iets sneller wordt, dan kunnen we een inschatting doen van de tijd die we besparen, maar dat is best risicovol. Schat je het verkeerd in, valt het tegen, dan haal je dus de geëiste punctualiteit niet.

De rijtijd wordt dus niet bepaald aan de hand van vertraging. Vertrekt een bus uit Amersfoort met 10 minuten vertraging en komt deze met 9 minuten vertraging aan in Woudenberg, dan is de rijtijd van die rit goed.

Ik ben wel benieuwd naar de haalbaarheid van de rijtijd per 15 december. Ik heb goede hoop dat die verbetert. Zo gaven chauffeurs aan dat bussen op lijn 80 en 82 richting amersfoort tot Leusden veel te weinig tijd hebben maar dat je het in Amersfoort wel weer goed maakt. Dat is natuurlijk vervelend voor reiziger en chauffeur, je denkt dat je haast hebt maar uiteindelijk valt dat alles mee. Ik hoop dat we dat op veel plekken verholpen hebben, hopelijk ook in de andere richting. Maar vaak te vroeg zijn en tijd moeten afwachten op knooppunten hoort wel bij op ieder moment punctueel kunnen rijden ;)

Het 10/20 idee hou ik trouwens in gedachten voor volgend jaar. Stel nou dat een van die bussen dan om Scherpenzeel heen rijdt, zodat het tussen Woudenberg en Amersfoort wel 15/15 is... zou dat nuttig zijn of ziet men dan helemaal door de bomen het bos niet meer?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De rijtijd wordt dus niet bepaald aan de hand van vertraging. Vertrekt een bus uit Amersfoort met 10 minuten vertraging en komt deze met 9 minuten vertraging aan in Woudenberg, dan is de rijtijd van die rit goed.
Da's logisch natuurlijk, in dit voorbeeld heb je genoeg tijd want zou je daar meer tijd hebben dan sta je als de bus wel op tijd is wel heel lang te wachten.
Iets buffer die je moet afwachten is nog logisch, maar het is natuurlijk jammer als je eerst je buffertijd staat af te wachten en eigenlijk die minuten later nodig hebt. Krijg nu het gevoel dat de tijd vanaf Scherpenzeel eigenlijk net te krap is. Overigens iets wat ik al langer dan een jaar opmerk, dus ik vind het best apart dat het niet uit de metingen van afgelopen jaar gebleken is.
De andere richting ben ik positiever over trouwens: de punctualiteit vanaf De Klomp richting Amersfoort is er sterk op vooruit gegaan in de spitstijd door de ruimere tijden in Rhenen en desondanks komt de bus ook weer niet idioot vroeg aan als het eens meevalt.

Ik denk dat er in jouw cijfers wel eens een hoop verloren kan gaan in de gemiddelden. Dat zie je ook in dat bezettingsgrafiekje in het vervoerplan: het aantal reizigers lijkt daarin op de drukste rit lager dan het werkelijk is, maar naast de hoge pieken kan de bezetting ook wel eens diepe dalen vertonen. En een "gemiddelde" bezetting is dan weer schaars.
Het 10/20 idee hou ik trouwens in gedachten voor volgend jaar. Stel nou dat een van die bussen dan om Scherpenzeel heen rijdt, zodat het tussen Woudenberg en Amersfoort wel 15/15 is... zou dat nuttig zijn of ziet men dan helemaal door de bomen het bos niet meer?
Dat ligt denk ik heel sterk aan de uitwerking: als de bus die de vroegste aansluiting op De Klomp biedt door Scherpenzeel heen rijdt zal die vermoedelijk vol zitten en de buitenom rit leeg zijn, maar andersom zou je wel verdeling van reizigers krijgen (omdat de reizigers naar Arnhem dan wel moeten).
Maar alles buitenom zal denk ik beter kunnen werken mits er wat haltes toegevoegd worden. Veel scholieren komen toch al per fiets naar de haltes en bij De Voorposten (de halte met de meeste instappers) zou je nog een lusje als bij de Europaweg kunnen maken.
Sowieso denk ik dat exact 15/15 niet persé wat toevoegt, zeker omdat Woudenberg al best veel bussen heeft en het op De Klomp niet lekker aansluit. In elk geval bij mij is die lange overstap op 5 een van de redenen om per fiets verder te gaan: dan ben ik tegen de tijd dat 5 vertrekt al op m'n werk ;)

Maar goed, ik houd het in de gaten. Ook of er überhaupt iemand in de verdichtingsritten zit met de nieuwe dienstregeling.

Leuke anekdote trouwens: in de eerste weken met de huidige rijtijden had je in Scherpenzeel opeens massaal rennende reizigers, die waren totaal niet gewend dat een bus ook slechts +1 kon hebben :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 112 gasten