Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Bijzonder in Bilthoven... Lijn 77 toont tot halte Walnootlaan keurig de actuele route met schermen in het U-link blauw. Na vertrek van halte Walnootlaan springen ze echter op het Groningse uiterlijk, verdwijnt halte Rembrandtlaan van de schermen en komen de haltes Jan Provostlaan en Rubenslaan (die opgeheven zijn) weer tevoorschijn. Om overigens ook gewoon omgeroepen te worden, wat halte Rembrandtlaan dus niet wordt.

Ook bijzonder gepland: als lijn 77 op station Bilthoven aankomt kan je nog precies de trein uitzwaaien, de overstap tussen beide kwartiersdiensten is exact een kwartier :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Hoe laat rijdt de laatste dubbelgelede lijn 35 in de ochtend van Science Park naar Driebergen-Zeist?
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Rond 10:45 volgens mij
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat is de laatste rit van 35 naar Driebergen ja, alleen rijdt die lijn met twee AGG300's en één Citaro G. Ferdinand stelt dus een terechte vraag, maar ik weet het antwoord ook niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Om 9:50 had ik in ieder geval een Citaro te pakken...

Was ook wel extreme overkill geweest met een dubbelgelede, aangezien ik de enige betalende passagier was. Dat had het wel nog leuker gemaakt.

Ik had vanochtend al geluk met een Citaro op lijn 34, dus ik klaag niet.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Laatste rit 35 dubbelgeleed is zoals ik nu kan zien inderdaad om 10:47, dan rijdt de 4213 richting Lunetten

EDIT 10:23: 4201 is eraf bij Lunetten, nog geen nieuw voertuignummer voor de richting Driebergen-Zeist

EDIT 10:27: 4201 gaat dus ook richting Driebergen-Zeist, aankomst 11:13
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door robertgvu »

Ik vraag mij af hoe het gaat met ex-GD 3078 in zijn FC Groningen kleuren. Ik heb hem gefotografeerd op 29 december jl. op de Europalaan. Sindsdien niet meer gezien. Weet iemand meer?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Vandaag een klein rondje gedaan door de regio Utrecht om wat nieuw (oud) materieel te testen en wat lijntjes mee te pakken die ik in het weekend niet zou kunnen gebruiken.

Bij de Primera de dagkaart opgehaald hebbende ben ik naar De Dreef gegaan om daar de eerste 34 te pakken. De afkomst van de bussen die starten in Vollenhove wisselt nogal (of vanuit Utrecht en buffert 'ie bij Dijnselburg, of vanuit remise Zeist of keren van vorige rit). Dat laatste was nu het geval. Vreemd genoeg bleef de bus wachten op de vertrektijd bij de halte richting Zeist.

Wel ideaal dat de bus naar de uithof nu niet meer standaard vol zit met mensen uit Amersfoort, maar dat je nu in een lege bus stapt. Ook nog eens een oude Citaro G.

Daarna nog vanaf de Uithof met lijn 35 naar Driebergen-Zeist gegaan (leeg), helaas dus geen dubbelgelede bus. Op 't station overgestapt op lijn 43 die tot mijn verbazing reed met een Ambassador (vast de laatste van de ochtend). In Odijk is het erg krap met deze bus merkte ik en na Odijk moest de tegenbus keren om elkaar te passeren.

In Houten stapte ik over op lijn 44 naar Vianen. Leuk busje rijdt daar met mooie route (tot aan Nieuwegein). Vianen hoefde ik eigenlijk niet te zien dus ben ik bij de Lekbrug uitgestapt om daar met lijn 63 naar Utrecht CS te gaan.

Op Utrecht CS heb ik één U-Link 41 aan me voorbij laten gaan omdat die met Ambassador reed (daar kwam ik niet voor). De volgende reed wel met Setra en ik moet zeggen; het is een enorme verbetering. Ideaal is het dat de bus in tegenstelling tot vroeger ruim op tijd aanwezig is. Beenruimte is zeer royaal en de stoelen zitten lekker. Alleen jammer dat de bussen nog geen kleur hebben, dat het hele U-Link komt op deze niet echt lekker uit de verf.
Opmerkelijk dat de 41 ook gebruikt wordt voor lokaal vervoer in Utrecht. Kan daar niet iets tegen gedaan worden (net zoals in Almere nu ook al gebeurt?)

Vanaf Wijk met 56 en 82 naar Amersfoort gegaan en daar wat gegeten.

Tot slot nog even naar Soesterberg gegaan om U-Link 73 te testen. Ik had het idee dat die lijn tergend traag is op dat eerste stuk, maar dat viel dus wel mee vandaag. Zal in de spits heel anders zijn.

Gaat die achterste deur van de oude Citaro G's trouwens nooit vanzelf open? Moet er altijd op dat knopje gedrukt worden?
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

^^ Wat ik begrepen heb van uit de U-OV Twitter is dat de kleurstelling van de U-Link bussen zo blijft, alleen op het lijnfilm zou de kleur toegepast moeten worden volgens hun

Dan over het lokaal vervoer, sinds deze dienstregeling mag iedereen opstappen in Amsterdam op elke R-Net bus van Keolis Almere (allGO), alleen op lijn 159 die wordt uitgevoerd door de concessie Ijsselmond mag je niet instappen binnen Almere
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

De 41 is dan ook expliciet bedoeld om ook de haltes sterrenwijk en rubenslaan te bedienen. Ik zou er niet aan moeten denken om alleen afhankelijk te zijn van de doorgetrokken lijn 6 en de onbetrouwbare 29. Vergeet niet dat bus 12 daar verdwenen is, die elke paar minuten een link naar de Uithof en CS bood.
Bij twijfel altijd klagen
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

De 43 rijdt toch sinds de nieuwe dienstregling overdag altijd met ambassador/citaro 12 m
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

StefanRijnhoutjes schreef:De 43 rijdt toch sinds de nieuwe dienstregling overdag altijd met ambassador/citaro 12 m
Dat deed 'ie in de vorige dienstregeling ook al :wink: Alleen 's avonds en in het weekend rijden er midibusjes.
Mdk schreef:De 41 is dan ook expliciet bedoeld om ook de haltes sterrenwijk en rubenslaan te bedienen. Ik zou er niet aan moeten denken om alleen afhankelijk te zijn van de doorgetrokken lijn 6 en de onbetrouwbare 29.
Lijn 6 doubleert juist, aannemelijk bewust, behoorlijk met lijn 41. In het weekend, wanneer de 12 sowieso al niet reed, vervangt de 6 eigenlijk al alle ritten (kort én lang) die in de vorige dienstregeling lijn 41 reed. Maar daar komt nu de frequentie van 41 nog bovenop.
Pascal1998 schreef:^^ Wat ik begrepen heb van uit de U-OV Twitter is dat de kleurstelling van de U-Link bussen zo blijft, alleen op het lijnfilm zou de kleur toegepast moeten worden volgens hun
Wat ik begrepen had is dat er sowieso geen kleuren per lijn zouden komen, maar één U-link uitvoering voor alle bussen. Is ook praktischer gezien zo ongeveer al het U-link materieel op meer dan één lijn gaat rijden. (Ebusco's op 50 en 34; Setra's op 41, 241 en 50 en de Citaro G's op 73, 77 en de zondagse 28)
Wat die U-link uitvoering dan moet worden, daarover schijnt men nog met de provincie in discussie te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

Ferdinand schreef:Opmerkelijk dat de 41 ook gebruikt wordt voor lokaal vervoer in Utrecht. Kan daar niet iets tegen gedaan worden (net zoals in Almere nu ook al gebeurt?)
Bedoel je een open instapbeleid zodat je bij alle deuren mag instappen of een traject waarbij lokaal verver binnen de stad niet toegestaan is? Het eerste gebeurt hier enkel op de stadsdienst; het tweede gebeurt alleen bij streeklijn 159 van IJsselmond. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

^^ Volgens mij dat tweede Milco, en daarnaast zei ik percies wat jij zei, alleen met wat meer informatie :wink:
Pascal1998 schreef:over het lokaal vervoer, sinds deze dienstregeling mag iedereen opstappen in Amsterdam op elke R-Net bus van Keolis Almere (allGO), alleen op lijn 159 die wordt uitgevoerd door de concessie Ijsselmond mag je niet instappen binnen Almere
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Vandaag was ik eens wat later dan normaal op De Klomp en daarmee getuige van een wat knullige situatie: de X80 vanaf Amersfoort, die keert op de X80 van 16.39 uur terug naar Amersfoort komt rond 16.20 uur met in koeienletters "X80 Amersfoort CS" voorop de bus aan op De Klomp (net iets te vroeg). Daarmee is hij de X80 naar Amersfoort van 16.21 uur, die juist vaak net iets vertraagd van de 87 af komt, net voor.

Kan zo'n bus die na aankomst nog een kwartier gaat staan bufferen niet beter standaard met "Geen dienst" erop binnenkomen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Exact dat gebeurde mij recent ook. Ik moest die bus overnemen die van de 87 af kwam en die was 9 minuten te laat. Collega van de X80 van 16:39 had niet goed gekeken en dacht dat zij om 16:21 weg moest (maar dat is de tijd voor de MAT-rit naar de buffer). Daarom stond zij al op de halte met al mijn passagiers. Gevolg: iedereen kon weer overstappen toen mijn bus binnenkwam _O-
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

Tsja, lijn 87 rijdt nou eenmaal meer te laat dat op tijd dus dat probleem ga je houden zolang bussen al binnenkomen met hun nieuwe eindbestemming er op.

Is trouwens regelmatig chaos op de Klomp: een 50 op de eerste halte die de 83 blokkeert. Een 80 die vanaf de buffer de draai niet kan maken naar de derde halte ....

De Klomp: altijd leuk ! ;)
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

Pascal1998 schreef:^^ Volgens mij dat tweede Milco, en daarnaast zei ik percies wat jij zei, alleen met wat meer informatie :wink:
Pascal1998 schreef:over het lokaal vervoer, sinds deze dienstregeling mag iedereen opstappen in Amsterdam op elke R-Net bus van Keolis Almere (allGO), alleen op lijn 159 die wordt uitgevoerd door de concessie Ijsselmond mag je niet instappen binnen Almere
Daarnaast hebben de allgo lijnen naar Amsterdam een lokaalvervoersverbod in VRA gebied. Je mag bijvoorbeeld, komende vanaf Station Amstel, pas uitstappen als je al bijna in Diemen bent.
Daniel schreef: Lijn 6 doubleert juist, aannemelijk bewust, behoorlijk met lijn 41. In het weekend, wanneer de 12 sowieso al niet reed, vervangt de 6 eigenlijk al alle ritten (kort én lang) die in de vorige dienstregeling lijn 41 reed. Maar daar komt nu de frequentie van 41 nog bovenop.
Als je daarmee bedoelt dat de 41 en 6 ongeveer gelijktijdig gepland zijn bij de haltes Rubenslaan en Sterrenwijk dan ben ik het niet helemaal met je eens.

De 6 rijdt in de spits ongeveer elke 6-7 minuten. De kwartiersdienst van de 41 komt hierbij volgens planning de ene keer bijna tegelijk, en de andere keer precies tussen twee rittten in aan.
Buiten de spits rijden beide lijnen een kwartiersdienst waarbij ze planmatig combineren voor een redelijk strakke 7,5minuten-dienst.

Edit: ik keek voor de frequentie naar halte rubenslaan richting galgenwaard, waar het gedeelde traject niet vozeel uitmaakt. De andere kant op, stad in, wordt de dienstregeling iets rommeliger, maar lijkt het ongeveer hetzelfde patroon.
Laatst gewijzigd door Mdk op di 28 jan 2020, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

Ik zag net op Utrecht Centraal twee Citaro's van U-OV die een gekleurd lijnnummer display hadden. De overige bussen toonden nog steeds een geel nummer op een zwarte achtergrond.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door MdJ »

Een dubbele gelede ook in de kleur groen, evenals een HESS. (4220)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Mdk schreef:
Pascal1998 schreef:^^ Volgens mij dat tweede Milco, en daarnaast zei ik percies wat jij zei, alleen met wat meer informatie :wink:
Pascal1998 schreef:over het lokaal vervoer, sinds deze dienstregeling mag iedereen opstappen in Amsterdam op elke R-Net bus van Keolis Almere (allGO), alleen op lijn 159 die wordt uitgevoerd door de concessie Ijsselmond mag je niet instappen binnen Almere
Daarnaast hebben de allgo lijnen naar Amsterdam een lokaalvervoersverbod in VRA gebied. Je mag bijvoorbeeld, komende vanaf Station Amstel, pas uitstappen als je al bijna in Diemen bent.
Neen, dit is sinds 15 december vervallen, allGo heeft dat zelf bekendgemaakt via hun soials

Afbeelding
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

Ah kijk, ik vond het ook vreemd om de reiziger op bepaalde stukken een hogere frequentie te ontzeggen puur om de kostendekking van een vervoerder te garanderen.

Het is een tijdje geleden dat ik voor het laatst een van die bussen heb gepakt, dus toen was het nog wel aan de orde.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Ah, kijk nou eens, er was weer defect op 22

https://twitter.com/uov_info/status/122 ... 02657?s=21
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door TreinenFreak »

In december ging het verbazingwekkend goed en nu al in drie weken 6 storingen :?
Misschien goed om de trambestuurders voor de frequentieverhoging een cursus analoog wissel omleggen te geven. Is toch een effectievere methode, zeker als er mogelijk nog kouder weer op komst is.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Nou, het ging alleen deze keer niet om de wissel, maar om het voertuig zelf, en ja dat noemen ze nou kinderziektes, ze hadden er al op gerekenend dat dit zou kunnen gebeuren
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten