Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Casper »

reisthijs schreef: do 10 dec 2020, 15:04 Ik vind dat anders best een grote verandering.
Dat vond de ILT ook _O-
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Je kan het ook andersom doen: nu gewoon 60 en 61 gebruiken, en in true tram 22-style alvast aankondigen dat het binnenkort 20 en 21 wordt, juist om aan te geven dat er dan wel echt iets wezenlijks verandert.
reisthijs schreef: do 10 dec 2020, 15:04
Z2N schreef: wo 09 dec 2020, 23:34Lijn 8 krijgt met de Heuliez-bussen ook niet ineens een nieuw lijnnummer.
Welke wezenlijke verandering is er gepland in de lijnvoering van lijn 8?
Geen, behalve de komst van elektrische bussen. Het was maar een voorbeeld voor waarom nieuw materieel geen reden is voor een ander nummer. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5958
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bemined »

Wat verandert er dan wezenlijk straks? De eindbestemming? Slechts een handjevol reizigers gaat daadwerkelijk doorreizen naar De Uithof, meeste zullen niet verder dan Utrecht Centraal reizen. Goed, misschien zal een deel nu blijven zitten tot Centrumzijde i.p.v. Jaarbeurszijde, maar dat was ook een halte voor 60 en 61 voor de grote verbouwing van Utrecht Centraal begon. Door de verbouwing is de tram weliswaar jarenlang ingekort geweest tot Jaarbeurszijde, maar Centrumzijde is wel degelijk een originele halte van 60 en 61 (toen nog gewoon 'Centraal Station' geheten geloof ik.
Laatst gewijzigd door Bemined op do 10 dec 2020, 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Er waren zelfs twee haltes aan de centrumzijde :Y
Bemined
Berichten: 5958
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bemined »

Ja, de nieuwe tramhalte Centrumzijde ligt als ik het goed zie zo'n 30 à 40 meter van de voormalige halte Moreelsepark af?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Hij is vooral een stuk opgeschoven richting spoor, maar geen idee hoeveel meter :mrgreen:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door reisthijs »

Z2N schreef: do 10 dec 2020, 15:37Geen, behalve de komst van elektrische bussen. Het was maar een voorbeeld voor waarom nieuw materieel geen reden is voor een ander nummer.(A)
Inderdaad. Maar dat is ook helemaal niet de reden dat de sneltramlijnen nieuwe nummers gaan krijgen.

Overigens had ik het, de sneltramlijn zoals gepland na 3 maanden was gaan rijden, wel logisch gevonden dat gewoon weer als 60 en 61 te doen, tot het einde van het dienstregelingsjaar. Dan hadden nieuwe nummers, de nieuwe dienstregeling en de doortrekking naar USP mooi samengevallen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door AlbertPool »

Over lijn 8 gesproken, 3 weken nadat de oplaadpalen bij station Lunetten zijn geplaatst, staat de hoogwerker (gehuurd van Boels) die daarbij gebruikt is nog steeds op het stationsplein.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

reisthijs schreef: Overigens had ik het, de sneltramlijn zoals gepland na 3 maanden was gaan rijden, wel logisch gevonden dat gewoon weer als 60 en 61 te doen, tot het einde van het dienstregelingsjaar. Dan hadden nieuwe nummers, de nieuwe dienstregeling en de doortrekking naar USP mooi samengevallen.
Nou door Corona was de doorkoppeling al een onzekerheid, aangezien in het voorproces van de vernieuwing de CAF fabriek in Spanje geen trams meer kon maken want in het beginsel van de eerste Spaanse lockdown moest alles wat niet-essentieel is dicht, ook de niet-essentiële fabrieken, dus was er al gezegd in mei dat de koppeling sowieso niet in december bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling door zou gaan, maar pas in maart. Ondertussen zijn we 4 maanden later, rijd de tram 4 maanden later eindelijk zijn proefbedrijf en kunnen we waarschijnlijk de koppeling ergens in juli 2021, naar mijn schatting, verwachten, echter is er dan wel een ander project met de tram en dat heeft dan weer met Nieuwegein Stadcentrum te maken, aangezien de trambaan dan bij die halte verlegd gaat worden volgende zomer. Dus nee, we weten totaal niet wanneer de koppeling plaats zal vinden. Mijn mening is dus ook dat voor nu nog logisch is als 60 en 61 even behouden blijven
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Ik was net aan het koken, en toen ik wat afval daarvan weg wou gooien zag ik vanuit mijn keuken ineens een vreemd silhouet: donker, busvormig, stilstaand op de Dreef, mensen die ervandaan kwamen lopen. Ik heb mijn kookvoorbereidingen maar eventjes opgeschort, en ben even van dichterbij gaan kijken. En ik ben écht benieuwd hoe dit kon gebeuren, maar defect gaan tussen twee haltes midden op de Dreef is wel érg ongelukkig. Gelukkig was er al snel versterking, want tegen de tijd dat ik aan kwam lopen was er al een reservebus opgetrommeld. :o
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

De witte bushalteborden van U-OV zijn vervangen door de gele borden van Syntus in Huis ter Heide. Wat een geldverspilling :')
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 79
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door erwinraasveld »

Lijn 280 heeft vanochtend niet gereden (de rit van 6:19 uur vanaf station Veenendaal C. / 6:46 uur vanuit Rhenen dierenpark ri. Amersfoort omdat de bus geen contact kon krijgen met de verkeersleiding (aldus Syntus)
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

Ferdinand schreef: wo 16 dec 2020, 12:59 De witte bushalteborden van U-OV zijn vervangen door de gele borden van Syntus in Huis ter Heide. Wat een geldverspilling :')
Hoezo geldverspilling? Die staan nu vast gewoon te shinen op de route van lijn 56 en andersom :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Vraag ik me af: lijn 56 had al behoorlijk wat haltes binnen het oorspronkelijke BRU-gebied die dus al witte borden hadden.
Wat dat betreft opvallend dat Huis ter Heide, in de gemeente Zeist en dus oorspronkelijk BRU, de borden zijn vervangen en niet alleen het logotje achter het lijnnummer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Krijgen we nu wat: ik zit momenteel in de 73, en niet alleen krijgen we kaartcontrole (niemand zonder kaartje, met dank aan voorin instappen), ook komt op het centraal station iemand in twee minuten tijd alle knoppen, railingen en incheckpaaltjes desinfecteren. Keurig gewerkt, Qbuzz! :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
StefanRijnhoutjes
Berichten: 426
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Op Gorinchem station wordt het inderdaad ook goed gedesinfecteert als ik met de 387 naar Utrecht reis.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bumzle »

Tramhalte 5 Meiplein en bushalte Struyckenlaan zijn hernoemd naar halte 'Winkelcentrum Kanaleneiland', al zal de bushalte weer worden opgeheven zodra de trams weer rijden. Best ironisch, het winkelcentrum is juist een tijdje terug hernoemd van 'Winkelcentrum Kanaleneiland' naar 'Winkelcentrum Nova' :lol:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Volgens mij heeft de Trumanlaan al een tijdje (af en toe) die toevoeging. Maar inderdaad, de tent heet heul geen Kanaleneiland meer _O-

(en stopt op de Struyckenlaan trouwens niet nog ieys van lijn 14/16 ofzo? naast de 162)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

14 was al opgeheven, 16 wordt opgeheven op 3 januari.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

De bushalte zal wel blijven liggen als calamiteitenhalte; voor ongepland tramvervangend busvervoer dus ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Ik snap wel waarom er voor “Winkelcentrum Kanaleneiland” is gekozen ipv “Winkelcentrum Nova” en dat heeft met de naam van het winkelcentrum te maken, in dit geval Nova, het kan namelijk mogelijk zijn dat de naam Nova in de toekomst wordt geruild voor een andere naam en als de Tramhalte dan dezelfde naam heeft als dat van het Winkelcentrum dan moet die haltenaam ook aangepast worden, dus is er gekozen voor de wijknaam Kanaleneiland, want dat zal in veel gevallen nooit veranderen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Dan kun je, voor het geval dat het winkelcentrum nogmaals van naam verandert, de haltenaam gelijk meeveranderen? Winkelcentrum Kanaleneiland is met de rest van de wijk gebouwd, een halve eeuw terug. De naamsverandering naar Nova kwam na 50 jaar, en met een grootscheepse opknapbeurt van winkelcentrum en buurt. Eens per 50 jaar een haltenaam veranderen is niet zo gek toch?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Als het om de 50 jaar zou zijn, zou het kunnen, maar dan wel pas bij een nieuwe dienstregeling. Echter het probleem is dat je niet weet over hoeveel jaar de naam van het winkelcentrum weer wijzigt en dan is het erg duur om constant de haltenaam te veranderen
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door teun »

Winkelcentrum Kanaleneiland lijkt mij ook gewoon de betere naam, het verwijst namelijk naar het winkelcentrum in Kanaleneiland, dat heeft met de naam van het winkelcentrum niks van doen. Daarnaast vind ik winkelcentrum “NOVA” ook gewoon een beetje stom klinken...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Er is met een reden gekozen voor Nova, de naam Kanaleneiland heeft een nogal slechte connotatie. De kans dat die naam binnen kortste keren weer aangepast wordt lijkt mij te klein om een andere winkelcentrumnaam aan te houden op de halte. De kosten om zo'n haltenaam aan te passen zijn erg beperkt, en voor de reiziger is het duidelijker als de halte vernoemd is naar iets in de buurt, in dit geval is dat Winkelcentrum Nova.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 105 gasten