Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Zelfs dan geldt wat teun zegt, het gaat om waar het Winkelcentrum zich bevindt en dat is in Kanaleneiland, Nova is een bedachte naam door de eigenaar van dat winkelpand en het is nog wel eens zo dat als dat soort winkelcentra van eigenaar wisselen, er ook weer een nieuwe naam kan komen omdat de nieuwe eigenaar Nova toch niet zo vind passen. Dus is Kanaleneiland beter omdat je altijd naar het winkelcentrum in die wijk refereert
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Dat ben ik dus niet met je eens, het winkelcentrum heeft een eigennaam om zich te onderscheiden van andere winkelcentra. Een haltenaam moet precies duidelijk maken waar de halte ligt, en in een wijk kunnen meerdere winkelcentra liggen (in Kanaleneiland heb je ook nog een winkelcentrum Vasco Da Gamalaan). Op dezelfde fiets zou ik graag zien dat de halte Hollantlaan hernoemd wordt naar Ikea, omdat dat pal voor de ingang ligt van de Ikea, en dat duidelijker maakt waar de halte nou precies ligt. En zoals gezegd: een halte van naam veranderen is niet zo'n probleem, zeker niet als het meeverandert met de naam van datgene wat het bedient.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12832
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Hainje »

Doop het om tot: Utrecht, Winkelcentrum Nova Kanaleneiland.

Opgelost. *O*
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door umbusko »

Als je slim bent, maak je daar gewoon afspraken over met het vervoersbedrijf en met het betreffende winkelcentrum: wie betaalt de kosten van de hernoeming van een halte bij een naamswijziging van het winkelcentrum? En: wanneer moet/mag een halte naar een winkelcentrum genoemd worden? Ik denk dat dat een taak is voor de gemeente bij het toekennen van een winkelbestemming en voor de provincie bij het uitschrijven van de concessie.

In Bratislava weet ik dat winkels die een haltenaam willen daar zelf voor moeten betalen. Anders wordt de halte gewoon naar een in de buurt liggende straat genoemd of naar iets anders dat lokaal bekend is. Ik neem aan dat de kosten voor zo'n winkel dan in ieder geval 2 hernoemingen afdekken en waarschijnlijk nog wel wat extra sponsoring.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Ik weet dat de halte Aziëlaan richting Kanaleneiland wel verplaatst is zodat ie nu recht bij de Ikea voor de deur ligt, ik mag toch aannemen dat de Ikea daar ook voor gelapt heeft.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13552
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Wubbo »

Hoe duur is tegenwoordig het aanpassen van een haltenaam? Ik heb echt geen idee, dus ik ben benieuwd. De meningen in dit topic lijken ook te variëren van "heel weinig" tot "heel veel".
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Qbuzz is nu juist overal haltenamen die naar gebouwen verwijzen aan het hernoemen naar iets tijdlozers. Wellicht dat daarom voor een algemener naam gekozen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Wubbo schreef: za 26 dec 2020, 16:43 Hoe duur is tegenwoordig het aanpassen van een haltenaam? Ik heb echt geen idee, dus ik ben benieuwd. De meningen in dit topic lijken ook te variëren van "heel weinig" tot "heel veel".
Een paar databases aanpassen en een nieuw stickertje op het haltebord lijkt me. Misschien drie tientjes, arbeidsloon meegerekend?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Suus »

Helaas is Qbuzz een van die bedrijven die halteborden niet meer met stickers beplakt maar volledig vervangt. Jammer, want een goed haltebord gaat toch minstens twintig jaar mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8862
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

Anderzijds bevordert compleet vervangen wel de consistentie en de leesbaarheid van de halteborden. Qbuzz is fervent gebruiker van Univers op zijn halteborden. Als stickers dan bijvoorbeeld in Calibri gedrukt worden, ziet dat er direct minder leesbaar uit dan wanneer het haltebord volledig is vervangen met één lettertype in gebruik.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

Kleine wijzigingen worden ook bij Qbuzz wel degelijk met stickers opgelost. Soms is het aantal wijzigingen zo omvangrijk (geweest) dat er een compleet nieuw bord wordt aangemaakt. Dat is in feite ook een sticker op een aluminium plaat.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door umbusko »

ArrivaBas schreef: za 26 dec 2020, 18:45 Anderzijds bevordert compleet vervangen wel de consistentie en de leesbaarheid van de halteborden. Qbuzz is fervent gebruiker van Univers op zijn halteborden. Als stickers dan bijvoorbeeld in Calibri gedrukt worden, ziet dat er direct minder leesbaar uit dan wanneer het haltebord volledig is vervangen met één lettertype in gebruik.
Wat een raar argument. Je kunt de stickers toch gewoon in Univers drukken?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8862
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

Natuurlijk kan dat. Omtrent de leesbaarheid is misschien een soort tic van mij. Ik kan buitengewoon slecht tegen verschillende lettertypen door elkaar gebruiken. Ik steek dan ook bovengemiddeld veel tijd in de opmaak van documenten ondanks dat het tegenwoordig min of meer een sjabloon is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Hahaha, ik heb in 2016 Syntus een mailtje gestuurd met de vraag of ze de tekst op schermen in de bussen konden aanpassen van Times New Roman naar Arial omdat het voor sommigen niet te lezen was. Binnen paar dagen was het aangepast 🙃

Afbeelding

Afbeelding
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rm7 »

ArrivaBas schreef: za 26 dec 2020, 21:02 Natuurlijk kan dat. Omtrent de leesbaarheid is misschien een soort tic van mij. Ik kan buitengewoon slecht tegen verschillende lettertypen door elkaar gebruiken. Ik steek dan ook bovengemiddeld veel tijd in de opmaak van documenten ondanks dat het tegenwoordig min of meer een sjabloon is.
Bij qbuzz wordt daar goed op gelet, hoorde laatst dat er zelfs iemand is die zich volledig met die opmaak bezighoudt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

Wordt bij station Amersfoort Vathorst altijd nog enkel de halte precies naast het stationsgebouw gebruikt en niet die verderop op het pleintje daar? Ik zit even te kijken, maar als ik de buurt- en nachtbus buiten beschouwing laat komen er alsnog vijf lijnen op het station daar en lijn 203 heeft niet bepaald een korte keertijd...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5276
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Volgens mij wel. :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Volgens mij ook. Nou staan veruit de meeste lijnen daar natuurlijk ook zeer kort: lijn 5 en 7 gaan direct verder als lijn 3 en omgekeerd, de 101 heeft een kering van slechts 2 minuten.
De 203 heeft inderdaad een half uur tussen aankomst en vertrek, maar ligt er maar net aan hoe die in de omlopen zit bij Pouw. Wat op de Pouw-diensten vaak gebeurt bij aflossingen van de chauffeur is dat de aankomende chauffeur met z'n bus naar de stalling rijdt en de chauffeur van de vertrekkende rit met een andere bus naar het beginpunt komt. Kan zomaar zo zijn dat veel van die dalritten op bovenstaande manier afgehandeld worden dus, in de spits is er immers wel een wat kortere keertijd.

Edit: Hmm, toch niet dus... ik zit nu op Streetview te kijken dat beelden heeft uit 2018 van het plein bij station Vathorst. Daarop heeft de tweede bushalte op het plein ook een haltebordje waar een lijnnummer op staat. En er hangt ook een vertrekstaat van Syntus Utrecht in het kastje aan de haltepaal, maar ik kan het lijnnummer op de Streetview-beelden niet lezen.
De tweede halte is dus gebruikt, maar in de satellietbeelden van Google uit 2020 is die tweede paal weer weg en staat er een S418 te bufferen op die tweede halte (al spookrijdend). Weer in Streetview kijkend kom ik trouwens ook een 203 tegen bufferend op een parkeervak aan het Lovink.

Die beelden laten trouwens ook zien dat er op de normale halte langs het spoor makkelijk drie bussen achter elkaar passen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

3/5/7 komen daar nog wel eens tegelijkertijd. De eerste zet hem gewoon vooraan en de volgende erachter. En als je de enige bent dus gewoon vooraan. Geen idee of dat beleid is, heb daar nooit iets over gehoord intern maar zo doen we dat gewoon. Pouw staat daar ook gewoon. Tweede haltebord kan kloppen, voor als er een tweede bus bij achter staat. Op beide borden staan ook gewoon dezelfde lijnnummers als ik me niet vergis.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Nee, geen tweede haltebord op de halte langs het spoor. Dat tweede bord is te zien op de halte die direct aan de Paulinapolder, hier dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Ooh nee daar stopt nooit iemand. Volgens mij is dat voor TVV. Collega's heb ik daar nog niet zien stoppen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Dat is de halte voor de buurtbus. Ook heb ik die halte wel eens gebruikt zien worden als bufferzone voor de 203 (hij staat dan wel omgekeerd, dus met de deur naar de straatkant)
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Voor wat uiterst noodzakelijke handelingen even in Amersfoort geweest met lijn 34. Bij de halte Dijnselburg zag ik al netjes een kaartje hangen dat de halte straks vervalt voor lijn 34. Zolang de buurtbus niet terugkomt betekent dat dat er straks aldaar niks meer rijdt.

Wel jammer, want die bus bracht me in slechts 14 minuten bij Amersfoort CS vandaag (6 min. te vroeg).

Terug naar Zeist via Soest gegaan om eens de buurtbus-XL 575 uit te proberen. Relaxte overstap op Soest-Zuid, maar dan moet de chauffeur wel stoppen want die was van plan direct door te rijden. Met zwaaien hem toch kunnen stoppen. Ondanks dat we onderweg twee buurtbussen tegenkwamen wist de chauffeur niks te vertellen over de terugkomst van de buurtbus op lijn 575.

De laatste dagen van lijn 73 zijn geteld en aangezien er ook een relaxte overstap van 575 op 73 is bij 't Zwaantje die ook maar eens uitgeprobeerd om bij de Steynlaan uit te stappen en noodzakelijke champagne (€10, tip!) te halen bij de Lidl. Dat is me kennelijk net in 10 minuten gelukt want ik kon de bus net halen richting Utrecht. Uitgestapt bij De Dreef en de rest gelopen.

En zo kom je weer de dag door. Leve het studenten-OV.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Zojuist kwam ik de op een wel heel ongelukkig plekje defect geraakte Syntus 1903 tegen. Volgens de Syntus-medewerker die het verkeer stond te regelen was de accu nog 80% vol, maar deed de bus simpelweg helemaal niets meer...

Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

Hoe zit het eigenlijk met de bediening van de Biga-groep in Zeist per komende zondag? Lijn 43 verdwijnt immers uit Zeist, maar ik heb niets gelezen over een andere lijn die naar de Biga-groep gaat rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten