Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Klopt, al schijnen die pas in de herfst te gaan rijden.
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Lijn 45 schreef: di 18 jul 2023, 22:36 Het omstickeren / verbouwen gebeurt (deels) in Arnhem. Ik denk dat ze daar vandaan kwamen.
Daarover gesproken: waarom krijgt deze bus wel andere kleur stangen (van rood naar geel) en de ex-Qlink Citaro's niet? Je zou bij U-OV denken dat ze bij tweedehands bussen het gehele interieur onder handen nemen, aangezien de bekleding wel is veranderd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Ze hebben onder andere nieuwe stangen en stoelen gekregen inderdaad.
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Klopt, maar mijn vraag was eerder waarom de ex-Qlink Citaro's (3424-3447) geen nieuwe stangen hebben gekregen.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rm7 »

Dat komt omdat ze toen een rood exterieur zouden krijgen. Van dat plan is vrij laat afgestapt, en zijn de stangen niet meer onder handen genomen.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

De Capacity's mogen tot tenminste 2028 blijven, net zoals de Van Hools. Aldus het PvE is het geen probleem die bussen nog in te zetten tot er een geschikt alternatief is.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Ik verwacht niet dat ze het zo lang uithouden, want dat alternatief is er al. :p
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BrengMe »

En niet alleen Van Hool, ook HESS biedt al elektrische dubbelgelede bussen aan. Alternatieven genoeg dus.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pascal1998 »

Je moet je ook afvragen, heeft Utrecht nog wel dubbelgeledes nodig, gaat men niet testen of het met 21 meter ook kan, van een e-Capacity is nog geen sprake, al zou ik me er wel op kunnen vast pinnen dat ooit in de nabije toekomst wel gaat komen
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mdk »

Ik heb ook niet het idee dat de dubbelgeledes op de 28 ooit echt nodig zijn geweest. Op lijn 12 was het uiteraard bittere noodzaak, maar op lijn 28 kwam het vooral goed uit in de drukke momenten omdat ze toch al in bezit waren volgensmij. Met 21m bussen en eventueel een extra spitsritje, spitslijn of het aanbieden van alternatieve lijnen op drukke relaties is de truukendoos volgensmij nog aardig gevuld.
Bij twijfel altijd klagen
TreinenFreak
Berichten: 238
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TreinenFreak »

Mdk schreef: do 20 jul 2023, 10:16 Ik heb ook niet het idee dat de dubbelgeledes op de 28 ooit echt nodig zijn geweest. Op lijn 12 was het uiteraard bittere noodzaak, maar op lijn 28 kwam het vooral goed uit in de drukke momenten omdat ze toch al in bezit waren volgensmij. Met 21m bussen en eventueel een extra spitsritje, spitslijn of het aanbieden van alternatieve lijnen op drukke relaties is de truukendoos volgensmij nog aardig gevuld.
Met de huidige personele bezetting is U-OV niet eens in staat om de vakantiedienstregeling te rijden laat staan extra spitsritten. Dus ik denk dat de dubbelgelede bussen vooral in de ochtendspits gemist worden, alhoewel het verschil in capaciteit tussen beide bustypes niet zo groot is.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mdk »

Klopt, maar voor de nieuwe concessie vanaf 2025 mag je wel hopen dat dat probleem (grotendeels) achter ons ligt. Bij de aankoop van bussen voor 10-15 jaar van gebruik is dat minder van belang.

Daarbij ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor een vervoerder concreet de plussen en minnen zijn tussen 21m enkelgelede en 24+m dubbelgeleed. Ik kan me voorstellen dat dubbelgelede bussen meer onderhoud nodig hebben en mogelijk duurder zijn in aanschaf met een marginaal hogere maximale bezetting, maar ik heb eigenlijk geen idee of de 21-meters dezelfde RDW-, traject en opleidingsverplichtingen hebben als de 24-meters.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Het viel me vandaag op dat de eindbestemming van lijn 80 op de bussen “Veenendaal” en op de DRIS “De Klomp” is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Al vaak doorgegeven, maar Syntus blijft stug de foute bestemming voeren. Lijn 80 komt immers ruimschoots niet in Veenendaal.
Maar ach, als je een klacht indient over die lijn moet je lijn 80 naar Rhenen kiezen :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Vandaag wordt misschien wel de minst betrouwbare dag qua dienstuitvoering van U-OV dit jaar, er vallen letterlijk tientallen chauffeursdiensten uit. Het ergst geraakt lijken lijn 1, 3, 7 en 28, waar gaten van meer dan een uur vallen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door henrivanderweijden »

Daniel schreef: do 20 jul 2023, 17:25 Al vaak doorgegeven, maar Syntus blijft stug de foute bestemming voeren. Lijn 80 komt immers ruimschoots niet in Veenendaal.
Maar ach, als je een klacht indient over die lijn moet je lijn 80 naar Rhenen kiezen :p
Het station heet : Veenendaal- de Klomp. Dus de tekst op lijn 80 is op zich goed.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Nee, want het station ligt in De Klomp. Dat ligt zelfs niet in de gemeente Veenendaal, maar in Ede ;)

De bussen op lijn 80 hebben in Amersfoort echter als bestemming "Veenendaal via Leusden", dat klopt dus niet (zeker ritten die niet aan 87 gekoppeld zijn komen immers nooit in Veenendaal). De DRIPs kloppen wel weer, die geven "De Klomp via Leusden" aan.
Na Leusden wisselt de bestemming naar "Veenendaal Stat. De Klomp" terwijl je eigenlijk "Station Veenendaal-De Klomp" zou verwachten. Want zoals gezegd, het station ligt niet in Veenendaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door henrivanderweijden »

En iedereen weet waar de bus heen gaat.
Maar inderdaad, Veenendaal en station moeten worden omgedraaid, dus Station Veenendaal - de Klomp moet de juiste tekst zijn.
Ik denk als je Ede -de Klomp er op gaat zetten dat mensen wel gaan twijfelen of t de juiste bus is.
Wat er in Amersfoort op staat weet ik niet, maar als dat alleen Veenendaal is dan klopt dat niet.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dennenboom »

Z2N schreef: zo 23 jul 2023, 08:03 Vandaag wordt misschien wel de minst betrouwbare dag qua dienstuitvoering van U-OV dit jaar, er vallen letterlijk tientallen chauffeursdiensten uit. Het ergst geraakt lijken lijn 1, 3, 7 en 28, waar gaten van meer dan een uur vallen.
Kan op deze lijnen geen halfuursdienst worden gereden in plaats van soms 3x wel en 3x niet rijden achter elkaar?
Of is dat te gemakkelijk gedacht?
Lijn 6 gisteren nog genomen. Die lijkt nergens last van te hebben.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef: zo 23 jul 2023, 10:04 Nee, want het station ligt in De Klomp. Dat ligt zelfs niet in de gemeente Veenendaal, maar in Ede ;)

De bussen op lijn 80 hebben in Amersfoort echter als bestemming "Veenendaal via Leusden", dat klopt dus niet (zeker ritten die niet aan 87 gekoppeld zijn komen immers nooit in Veenendaal). De DRIPs kloppen wel weer, die geven "De Klomp via Leusden" aan.
Na Leusden wisselt de bestemming naar "Veenendaal Stat. De Klomp" terwijl je eigenlijk "Station Veenendaal-De Klomp" zou verwachten. Want zoals gezegd, het station ligt niet in Veenendaal.
Inderdaad, dat is erg verwarrend, aangezien die bus dus niet naar Veenendaal gaat. Ik kan begrijpen dat Station Veenendaal-De Klomp via Leusden wellicht niet zo lekker op het display past, maar dan is het beter om De Klomp via Leusden erop te zetten, zoals ook keurig bij de bushaltes op de digitale panelen staat.
TreinenFreak
Berichten: 238
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TreinenFreak »

Dennenboom schreef: zo 23 jul 2023, 11:32
Z2N schreef: zo 23 jul 2023, 08:03 Vandaag wordt misschien wel de minst betrouwbare dag qua dienstuitvoering van U-OV dit jaar, er vallen letterlijk tientallen chauffeursdiensten uit. Het ergst geraakt lijken lijn 1, 3, 7 en 28, waar gaten van meer dan een uur vallen.
Kan op deze lijnen geen halfuursdienst worden gereden in plaats van soms 3x wel en 3x niet rijden achter elkaar?
Of is dat te gemakkelijk gedacht?
Lijn 6 gisteren nog genomen. Die lijkt nergens last van te hebben.
Ik denk dat het positieve effect daarvan door de massale rituitval niet opweegt tegen de moeite die dat zou kosten.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 425
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Dennenboom schreef: zo 23 jul 2023, 11:32
Z2N schreef: zo 23 jul 2023, 08:03 Vandaag wordt misschien wel de minst betrouwbare dag qua dienstuitvoering van U-OV dit jaar, er vallen letterlijk tientallen chauffeursdiensten uit. Het ergst geraakt lijken lijn 1, 3, 7 en 28, waar gaten van meer dan een uur vallen.
Kan op deze lijnen geen halfuursdienst worden gereden in plaats van soms 3x wel en 3x niet rijden achter elkaar?
Of is dat te gemakkelijk gedacht?
Lijn 6 gisteren nog genomen. Die lijkt nergens last van te hebben.
Zal waarschijnlijk komen omdat lijn 6 in het weekend wordt gereden door stalling Nieuwegein
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Vanmiddag viel twee ritten van lijn 7 vanaf de Hollantlaan uit, zo rond 16:15. Ik wilde vanaf de Ikea nog even naar het centrum (HC) voor het kopen van een geschenkkaart bij een kledingwinkel. Aangezien de DRIP maar twee regels kan tonen, was mij niet bekend wanneer de volgende bus zou komen. Ben dus maar naar de tramhalte gelopen. Tram kwam er vlotjes aan na vijf minuten en de daaropvolgende zou ook rijden.

Terug ook de tram gepakt. Scheelt natuurlijk dat ik alle twee de lijnen kan kiezen doordat de halte nog voor de splitsing ligt.
Ik heb van de tram wel ervaren dat op het draaistel zitten een vrij bonkig rit wordt. Je krijgt veel mee van wat er op de rails gebeurd, vind ik.
Dat was (logisch natuurlijk) in de oude tram wel anders.

De snelheid van optrekken en remmen is goed te ervaren.. stukje Beneluxlaan veert de kop van het stel wel aardig golvend op en neer.. houden de wielen wel contact met de rails, dacht ik een moment. :X

De (opzet) schermpjes van de OV chipkaartlezers zijn zo mat geworden dat er in de buitenlucht weinig vanaf te lezen is. :(
MdJ
Berichten: 4537
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MdJ »

Je zat in de tram voorin (in de rijrichting)? Mijn ervaring is dat het daar inderdaad erg bakkerij is, verderop in de tram valt het wel mee.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Het personeelstekort bij U-OV leidt vanavond tot een bijzondere afwijking: lijn 50 (V 21:45 vanaf Driebergen-Zeist) rijdt met de stadse gelede Heuliez 4814. Normaal gesproken is deze omloop het domein van garage Zeist, waar logischerwijs geen Heuliez'en gestald zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 165 gasten