Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik zie ook iedere ochtend trouw wat reizigers doorreizen met de 87 na aankomst op Veenendaal-De Klomp met de X80, maar hoorde anderen er dan juist weer over dat ze die fout maar één keer gemaakt hadden en voortaan gingen overstappen op de 50 (maar die reiziger zat juist in een rit dit als 87 verder reed, de 50 sluit aan op die van een kwartier later :P ).

De kwartiersdienst van X80 trekt al ietsjes meer reizigers (als in, ik zit niet meer dagelijks in m'n eentje in de bus tot Scherpenzeel om 16.07 uur vanaf De Klomp), maar veel is het allemaal niet. Tenzij hij iets vertraagd vertrekt waardoor er een onbedoelde aansluiting op de trein uit Utrecht is, dan zijn er aanmerkelijk meer passagiers.
Wat opvalt is dat Renswoude een gemeente was die lang om die kwartiersdienst heeft zitten zeuren, maar er in de middagspits richting Amersfoort niemand in Renswoude in de nieuw toegevoegde ritten stapt. Een enkele keer is er één uitstapper bij de Kerkstraat, maar de meeste reizigers gaan van De Klomp naar Scherpenzeel op die nieuwe tussenrit. En daarna wordt de bezetting pas vanaf Woudenberg een beetje noemenswaardig.
De 298 die er achteraan rijdt is meestal leeg, tenzij ik de X80 net gemist heb en er zelf in zit :P

In de ochtendspits overigens nog altijd staanplaatsen in het gangpad in de drukste X80 richting De Klomp, daar ontlast de extra rit een kwartier erna blijkbaar wel iets maar niet echt noemenswaardig. Echter nog nooit de toegevoegde rit gehad, dus geen idee hoe die gebruikt wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Toevallig had ik 'm vanmorgen wel: de nieuwe rit tussen de twee drukste op de X80. Niet heel indrukwekkend overigens... Met twee passagiers Amersfoort uit en van Leusden Schutterhoeflaan tot Scherpenzeel Pluimenweg een privébus.
In Scherpenzeel kwamen er nog twee bij, maar in tegenstelling tot de middagrit hier wel veel Renswoudse reizigers: in totaal met 8 passagiers werd op De Klomp gearriveerd.

Niet dat Syntus veel aan die rit verdiend zal hebben: vrijwel heel de rit stonden de cico's op Woudenberg De Poort ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Op het stompje van de lantaarnpaal op het derde perron van De Klomp zit inmiddels een sticker van CityTec dat de schade bekend is en binnenkort weer hersteld wordt :P Het NK lantaarnpaal omver rijden kan dus binnenkort weer van start :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Mag toch hopen dat ze met herstellen bedoelen het permanent verwijderen van het restant. Anders is men wel erg hardleers :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: Wat opvalt is dat Renswoude een gemeente was die lang om die kwartiersdienst heeft zitten zeuren, maar er in de middagspits richting Amersfoort niemand in Renswoude in de nieuw toegevoegde ritten stapt.
Wilde Renswoude niet gewoon 's ochtends een kwartiersdienst naar Amersfoort en 's middags vanuit Amersfoort?
Mogelijk zijn die bussen wel drukker.

Maar het is dus duidelijk dat de kwartiersdienst beter vervangen kan worden door een 10/20-dienst, zodat er in De Klomp een betere aansluiting op de treinen is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Wilde Renswoude niet gewoon 's ochtends een kwartiersdienst naar Amersfoort en 's middags vanuit Amersfoort?
Mogelijk zijn die bussen wel drukker.
Dat zijn ze niet: de verdichtingsrit richting Amersfoort zag ik tegemoet komen in Renswoude en daar zat zelfs helemaal niemand in (en er stonden ook geen reizigers bij de halte te wachten)
De rit die ik zelf richting De Klomp had gisteren keert daar vervolgens op een rit richting Amersfoort met treinaansluiting en die zat gelijk op De Klomp alweer goed vol (Renswoude mag dan een klein dorpje zijn, het heeft voor z'n omvang wel een heel fors bedrijventerrein wat dus ook wel goed OV-reizigers trekt).
Meltrain schreef:Maar het is dus duidelijk dat de kwartiersdienst beter vervangen kan worden door een 10/20-dienst, zodat er in De Klomp een betere aansluiting op de treinen is.
Niet zozeer beter (de treinaansluiting is nu op zich heel betrouwbaar), maar vooral een situatie waarin alle bussen op een trein aansluiten. Lijkt me qua inzet een stuk efficiënter dan de huidige situatie met ritten die het gangpad vol hebben staan afgewisseld met ritten waarvoor een Rosero zou volstaan.
Dat zou overigens ook prima moeten passen in combinatie met een koppeling aan de 87, want juist de ritten die daar aan gekoppeld zitten zouden in zo'n gewijzigde situatie op ongeveer dezelfde tijd kunnen blijven rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

De 10/20 wens snap ik heel goed, maar tussen de regels door is ook te lezen waarom dat nu (nog) niet zo is: de bussen keren vaak direct op een rit die wél goed aansluit van of naar de trein. Dat aanpassen betekent (denk ik nu, misschien gaat het goed uitpakken, ik neem het idee sowieso mee) dat bussen eerder uit Amersfoort weg moeten en later aankomen. Dat zou kunnen leiden tot het moeten inzetten van een extra bus...

We komen erop terug :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Met de huidige diensten kan het inderdaad niet zomaar zie ik al: het wordt wat lastig om 5 minuten eerder van het beginpunt te gaan vertrekken als de voorgaande rit van dezelfde bus 4 minuten eerder aankomt om één voorbeeld wat ik tegen kwam te noemen.
Maar aan de andere kant: in de vorige dienstregelingen lagen de versterkingsritten ook in een 10/20 ligging t.o.v. de ritten over het volledige traject en het ligt er natuurlijk maar net aan hoe die ritten in de totale omlopen verwerkt zitten. In de meeste gevallen gaan ze toch al op een andere lijn over om de logische reden dat er in de ochtendspits überhaupt maar twee verdichtingsritten rijden (waarvan eentje in het pakket van Pouw zit).

Allicht dat je nog wat minuutjes kunt besparen door iets later op De Klomp aan te komen (dus de hele rit een paar minuten op te schuiven). Qua betrouwbaarheid van de treinaansluiting kan dat best: ik heb sinds de huidige dienstregeling eigenlijk nog nooit een bus gehad die met meer dan 1 minuut vertraging op De Klomp arriveert. Sterker nog, de aansluiting is nu zelfs zo robuust dat er dagen zijn dat ik voor de spoorwegovergang op De Klomp moet wachten op het passeren van de trein richting Utrecht van een kwartier eerder dan die waarop de bus aansluit :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:(..) (Renswoude mag dan een klein dorpje zijn, het heeft voor z'n omvang wel een heel fors bedrijventerrein wat dus ook wel goed OV-reizigers trekt).

(..)
Lijkt mij vooral kantoormedewerkers voor AS Watson te zijn?
Aan de andere kant van Renswoude ligt een groter industrieterrein.. maar dat is toch vooral voor de praktisch opgeleiden bestemd. Die zijn dan al aan het werk. :wink:
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

Venmiddag zag ik voor t eerst in ruim 2 maanden iemand wachten bij de halte Rondweg Oost van lijn 87.
Die persoon leverde met de paraplu een aardig gevecht tegen wind en regen. Misschien een idee om daar een abri neer te zetten?

Ik moet trouwens wel zeggen dat er regelmatig een paar fietsen staan bij deze halte, neem dan aan dat de eigenaar hiervan ook de bus genomen heeft.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Meestal plaatsen ze pas abris bij een hoog genoeg reizigersaantal. Is de overwoekering wel weggehaald?
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

De provincie zou natuurlijk enkele abri's van de opgeheven haltes op lijn 50 een paar kilometer zuidwaarts kunnen verplaatsen. Duurzaam hergebruik, zou ik zeggen. :wink:

Trekt misschien ook wat meer forenzen.. als die de wetenschap hebben op een tochtige halte wat beschut te staan..
Alhoewel.. de oostelijke halte zal weinig soulaas bieden.. met de veelal zuid-westelijke winden.. blaast de zooi evengoed tegen je romp aan.. -o-
Laatst gewijzigd door Durashift op ma 24 feb 2020, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Als je abri's van opgeheven haltes op lijn 50 langs lijn 87 wilt krijgen, dan zou ik toch aanraden ze noordwaarts te verplaatsen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

:pos: Ja, in de Betuwe heb je er weinig aan. :wink:
Stadsbus
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Stadsbus »

Er gaan binnenkort 2 Heuliez bussen rijden op lijn 2: https://www.facebook.com/groups/1048412 ... 424424290/ (openbaar).
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

Durashift schreef:De provincie zou natuurlijk enkele abri's van de opgeheven haltes op lijn 50 een paar kilometer zuidwaarts kunnen verplaatsen. Duurzaam hergebruik, zou ik zeggen. :wink:
Ik gok dat bedoeld wordt dat de abri's op haltes van lijn 50 die een paar km zuidwaarts staan, verplaatst kunnen worden naar lijn 87.
En inderdaad, op de halte Rondweg Oost ri de Klomp zou ik de abri haaks op de weg zetten met de dichte kant naar het zuiden .....
Laatst gewijzigd door Gekko123 op di 25 feb 2020, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gerepareerd
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

Stadsbus schreef:Er gaan binnenkort 2 Heuliez bussen rijden op lijn 2: https://www.facebook.com/groups/1048412 ... 424424290/ (openbaar).
Als vervanging van de Optares?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Mogelijk, maar ook tijdelijk zoals bij het bericht staat, de vervangende Ebusco’s zijn denk ik nog niet helemaal klaar voor inzet
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Midi Ebusco's? :o
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door TimoD »

Nee. Die midi's van Heuliez zijn voor lijn 2.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Dat is geen antwoord dat bij de vraag past volgens mij. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door TimoD »

Klopt. Wel als ik erbij zeg dat er naar mijn weten dus geen ebusco's in welk formaat dan ook op lijn 2 komen, en de kans op midi-Ebusco's dus nihil is.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door ovVeluwe »

Eerder was er al een TEC midi Heuliez in Utrecht op de stalling, en aangezien Qbuzz ook al 18m bussen heeft besteld kunnen we er wel van uitgaan dat deze bussen blijven totdat nieuwe elektrische midi bussen van Heuliez worden afgeleverd. Als vervanging van de Optares inderdaad.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Tjonge, wat een zeikstukje op de voorpagina van de Zeister Nieuwsbode van deze week. Een studente klaagt dat ze straks moet betalen om haar fiets neer te zetten bij het station. De studente studeert en woont in Eindhoven en bezoekt haar ouders in Driebergen elke 2 weken. Haar fiets staat dus gemiddeld 2 weken lang op Driebergen-Zeist en ze moet hiervoor straks gaan betalen.

Het nieuwe beleid zou studentonvriendelijk zijn. Ze denkt daar vervolgens totaal niet bij dat die fietsenstalling erg snel vol is als iedereen die fiets zo lang daar gratis laat staan en zouden er nou echt zo veel studenten zijn met hetzelfde probleem? Ze heeft gratis OV in het weekend, ze pakt maar gewoon de bus. Dan hoef je je ook niet meer in te spannen.
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door AlbertPool »

Vind het op zich niet onterecht. In Utrecht hoor ik hetzelfde. Daar is het minder een probleem doordat de stalling Westplein nog wel gratis is. Is er geen gratis stalling in de open lucht meer ergens in de buurt van het station?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 48 gasten