Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Waarom is er bij buurtbus 575 gekozen voor een flatfare-tarief ipv betalen per afstand?
We zijn nu met de vereniging aan het kijken naar alternatieven, maar als mensen vanaf Amersfoort €1,73 moeten betalen voor het stukje van Soesterberg naar Bosch en Duin, dan wordt het een beetje duur voor het personeel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Omdat dat voor alle buurtbussen in de provincie Utrecht geldt (zover van Syntus dan): je koopt eigenlijk een buurtbuskaartje maar dan met je chipkaart voor een euro minder dan op papier.
Hoe kom je op 1,73 trouwens, het tarief is 1,80 namelijk.

Overigens kan dat personeel uit Amersfoort ook gewoon een abonnement nemen: met een sterabonnement dat Bosch en Duin in zijn geldigheidsgebied heeft krijg je 100% korting op het buurtbusritje. Ook de kortingsabonnementen geven korting op de flatfare van de buurtbus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Vincent »

Even een kleine correctie; De buurtbus tarieven zijn €1,73 per rit met de OV Chipkaart (vanavond kreeg ik er toevallig nog een opmerking over bij Loenen, lijn 522) en een los kaartje is €2,70. Deze dient contant afgerekend te worden bij de chauffeur. Overstappen met de buurtbus tarieven is niet mogelijk en dus betaal je voor elke rit opnieuw de ritprijs. De kaartjes zijn ook niet geldig bij de "grote" bus. Bij overstappen van de buurtbus naar de "grote" bus wordt er als het goed is niet opnieuw het instaptarief berekend, maar wanneer je van buurtbus naar buurtbus overstapt, betaal je opnieuw €1,73 met de OV Chipkaart of €2,70 contant bij de chauffeur. De enige buurtbus bij mij bekend waar met PIN betaald kan worden is de 572 tussen Soestdijk Noord en Amersfoort Vathorst via Bunschoten. Verder zijn er (vooralsnog) geen PIN automaten aanwezig, al zijn sommige buurtbussen wel voorzien van een EvendPC (met PIN voorbereiding en kaartverkoop opties dus), waar andere buurtbussen het oudere CoPilot systeem gebruiken.

Verder zijn alle OV Chipkaart producten die geldig zijn op de "grote" bus, ook geldig op de buurtbus. Dus bij een (ster-) abonnement of studenten OV betaal je dus niets extra.

Overigens is niet altijd alle info correct dat wordt gegeven door de klantenservice. Zij willen nog wel eens roepen dat producten in de Keolis APP of losse geprinte kaartjes op de buurtbus geldig zijn, maar dat is dus niet het geval. De enige geldige vervoerbewijzen zijn de OV Chipkaart, de losse verkoop kaartjes óf een pas die verstrekt wordt door de vereniging en dus je vervoer ook gratis maakt op de lijnen van de vereniging.

Nog wel een nieuwtje betreft de buurtbusvereniging in Soest. Ze nemen langzaam aan meer belang in lijn 573. Op de dinsdagen wordt voortaan door vrijwilligers gereden op één van de twee bussen en soms ook op de zaterdag. Voor mij veranderd er voorlopig niets, aangezien ik alleen op maandagen de 573 rij en dan ook nog eens de andere bus. De rest van mijn uren vul ik op in Weesp op de 522 de laatste maanden. *bus*

Aangezien ik toch bezig ben, gelijk een oproep aan @Maxim. Waarom rijdt de 573 niet langs de halte de Trits in Baarn, maar gaat deze na de Plataanlaan linksaf richting Professor Fockema Andrealaan? Krijgen vaak reizigers voor de Trits vanaf station Baarn...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Is 1,73 niet het tarief van 2018? In de hele tarievenlijst van Syntus voor 2019 stond echt 1,80 namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Vincent »

Als dat het geval is, zijn de daadwerkelijke tarieven (nog) niet ingevoerd in de praktijk. Heb ook niets vernomen over prijsverhogingen trouwens..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Hij staat nog online zie ik: https://www.syntusutrecht.nl/getattachm ... lang=nl-NL

Nou is de lijst niet helemaal heilig, want voor het Zuid-Hollandse deel van 195/295 staat hier nog het km-tarief van 2018 in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Vincent »

Er staat ook in dat de kaartjes in de bus €2,80 zijn. Ook daar heb ik nog niks over gehoord. Zal wel komen wanneer de eerste dit jaar door zijn boekje heen is denk ik, aangezien de oude kaartjes tot een jaar na tariefsverhoging nog verkocht mogen worden. Blijft wel vreemd dat in de praktijk de ritprijs nog niet verhoogd is. Syntus/Keolis kennende kan dat nog wel een half jaar duren dan. Ze beweerden vorig jaar ook al een vast tarief te rekenen met de OVCK, maar in werkelijkheid betaalde men een tarief afhankelijk van de gereden afstand. Dat heeft ruim een half jaar geduurd. :D
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Zag rond het middaguur een 204 rijden met een horizontaal scrollende matrix. Dat had ik nog niet eerder op een Setra gezien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Er rijdt inderdaad één S418 rond die al maanden een defect koersdisplay heeft, daar komt inderdaad de bestemming scrollend op voorbij. Als je goed oplet zie je ook dat als de bestemming de tweede keer langskomt er letters ontbreken.

Had 'm in augustus al op de foto, betreft de 1702 dus...
Afbeelding
Syntus (Pouw Vervoer) 1702 - Woudenberg, Voorstraat by Daniël Bleumink, on Flickr
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

Vincent schreef: *knip*

Aangezien ik toch bezig ben, gelijk een oproep aan @Maxim. Waarom rijdt de 573 niet langs de halte de Trits in Baarn, maar gaat deze na de Plataanlaan linksaf richting Professor Fockema Andrealaan? Krijgen vaak reizigers voor de Trits vanaf station Baarn...
Omdat nu de Sonnevelt-flats bediend worden, die anders geen halte kunnen hebben aan de Drakenburgerweg (de gemeente wil geen halte direct aan een fietspad). En de Trits wordt bediend met de 272 en 572 (en de N70 :mrgreen: ), of men moet een stukje lopen.
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Vincent »

Rechtdoor langs de Trits, linksaf de Drakenburgerweg op, linksaf de Professor Krabbelaan weer op en dan rechtsaf route vervolgen. De drempel die ligt op het kruispunt (en de weg zelf ook) Zandvoortweg/Professor Krabbelaan is echt heel vervelend. Qua tijd zal dit niks gaan schelen en qua bediening evenmin denk ik. :)
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 11 jan 2019, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik kwam zojuist een Mercedes-Benz Sprinter Midi tegen op de Bergweg in Zeist. Hij filmde 'Sonderfahrt'. Het nummer van het busje was voor de geïnteresseerden 4320. Gaan we dit busje ook op lijn 59 zien?

Zouden die nieuwe midi sprinterbusjes ook niet gebruikt kunnen worden om de oude lijn 75 weer in stand te brengen in de spits? Daarbuiten rijdt dan gewoon bus 575.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ferdinand schreef:Ik kwam zojuist een Mercedes-Benz Sprinter Midi tegen op de Bergweg in Zeist. Hij filmde 'Sonderfahrt'. Het nummer van het busje was voor de geïnteresseerden 4320. Gaan we dit busje ook op lijn 59 zien?
De 4320 is geen Mercedes-Benz Sprinter maar een Altas Cityline. En die rijdt op zaterdag inderdaad ook op 58/59.
Zouden die nieuwe midi sprinterbusjes ook niet gebruikt kunnen worden om de oude lijn 75 weer in stand te brengen in de spits? Daarbuiten rijdt dan gewoon bus 575.
Nee want die verbinding is in z'n geheel naar de provincie Utrecht-concessie over gegaan (en de bewuste reizigers hebben nog relatief in de buurt een bus over de Hoofdstraat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door MdJ »

Mercedes sprinter 4370 rijdt rond op lijn 2 in Utrecht.
Bij twijfel: gebruik beton.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Heeft iemand al wat spots van de N8.. Zowel tussen Utrecht en station Driebergen-Zeist als Veenendaal en Wageningen.
Ben benieuwd of het een beetje loopt. Kijkend naar de rijtijden, her en der wat vertraging die ik alleen kan plaatsen door een uitstapper of instapper.
Wellicht heeft Maxim al wat ervan gezien op papier.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Je zou natuurlijk zelf een paar keer mee kunnen reizen... :roll:
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Nee, want ik mag niet instappen in Zeist.. Alleen uitstappen -o-
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Dan stap je in in Utrecht :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik zie trouwens nergens in de dienstregeling dat je niet mag instappen in Zeist, je kunt er alleen niet mee richting Utrecht (behalve vanuit Wageningen dan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

dennistd schreef:Dan stap je in in Utrecht :?:
Teveel moeite als iemand op dit forum wellicht informatie had.
Daniel schreef:Ik zie trouwens nergens in de dienstregeling dat je niet mag instappen in Zeist, je kunt er alleen niet mee richting Utrecht (behalve vanuit Wageningen dan)
N8 heeft nergens een vertrekstaat in Zeist hangen en in OVinfo staat ook dat ie nergens stopt tussen De Bilt en station Driebergen-Zeist.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Hij heeft dus geen haltes, maar je mag er wel gewoon instappen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Maar is het niet lastig instappen als dat ding nergens stopt? (A)
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

Ja er zitten mensen in. Meervoud dus meer dan 1 :P

Maar er zijn nog relatief weinig ritten gereden natuurlijk, en daarnaast beschik ik nog niet over alle data. Dus wordt vervolgd :pos:
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Alex99 »

Wat is dit!? Een Citea op de 298!
Spoiler: show
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Kan prima, er zijn immers tunnelbussen over en 298 wordt tegenwoordig grotendeels door Ede gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten