Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik weet dat het al een tijdje zo is, maar vandaag viel het me nog een keer op; het is momenteel echt ontzettend druk met al die bussen op de Bergweg en Panweg in Zeist. Al die omgeleide lijnen en dan ook nog eens de vele bussen vanuit de remise naar het busstation maakt het ontzettend druk. Ik voelde me sowieso al niet meer veilig op de fiets op de vernieuwde Bergweg, maar die bussen maken het nog gevaarlijker.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

Edo Brunner heeft een paar rondjes op de remise in Utrecht gereden met 12,18 en 25 meter materieel. *bus*

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1774293/

Ook 2 klassiekers te zien, in een flits.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door cassie127 »

Zijn er vandaag nog omleidingen rondom Leidsche Rijn wegens de Kika Run? Of is het park gewoon nog goed bereikbaar met het OV? Wil daar later vandaag waarschijnlijk nog even iemand gaan aanmoedigen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Was wellicht handiger geweest hier even te kijken: https://www.u-ov.info/reizen/omleidinge ... rstoringen
En nee, zijn dus geen omleidingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Er is iets mis in Huis ter Heide; handelscentrum, Prins Alexanderstichting en Prins Alexanderweg vervallen. Weet iemand meer?
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door TimoD »

U-OV heeft het zelf over een ongeplande afsluiting van de Huis ter Heideweg.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Het Anne Frankplein in Utrecht is nu geen rotonde meer maar een gewone kruising met stoplichten. Half af, dus wordt de boel nog even met tijdelijke exemplaren geregeld. Die tijdelijke installaties zijn vaak al niet zo intelligent ingesteld dat de doorstroming een beetje opschiet, maar hier is waarschijnlijk de gebruikelijke Utrechtse knutselaar aan de slag geweest.

Voor de bussen is er geen uitwijkmogelijkheid meer, dus dat is vrolijk aansluiten voor die hele bundel die de Europalaan op en af moet (en dat zijn dus ook de bussen van U-OV die van en naar de belendende stalling rijden!). Ik ben maar omgekeerd en via de Rijnlaan en Croeselaan naar Centraal gereden. Niet dat dat opschoot maar ach 8-)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Cas »

Ik moest er vandaag met de auto doorheen, de tijdelijke situatie is inderdaad geen pretje. Alhoewel het nog wel een tijd gaat duren, is het grote idee achter deze verbouwing natuurlijk de bustunnel onder het kruispunt door, dus uiteindelijk is dit dus een flinke verbetering voor de bussen.
Die tunnel gaat wel in een bocht richting de Koningin Wilhelminalaan, dus alle Nieuwegein/Vianen-bussen zullen nog gewoon over het kruispunt moeten, net als elke bus van Centraal naar de stalling en lijn 81 van DAV. Lijn 181 gaat er ten minste op vooruit :')

Op het ontwerp (PDF) zijn bij de halte Kanaleneiland (de meest linkse op de busbaan) overigens twee sets bushaltes getekend, een aan de busbaan en een set aan de normale weg. Ik kan geen reden bedenken waarom die tweede set nodig is; omdat ze aan allebei de kanten van de rotonde liggen, kunnen ze alleen gebruikt worden door bussen die toch rechtdoor gaan, en daarvoor is die busbaan nou juist.

Ze zijn momenteel wel handig als tijdelijke haltes, maar de oudere tijdelijke haltes staan ook niet opgenomen in het ontwerp, en ze zijn compleet met geblokte rand en blindentegels, dus het lijkt echt alsof ze hier voor langere tijd zullen liggen.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Cas schreef:Die tunnel gaat wel in een bocht richting de Koningin Wilhelminalaan, dus alle Nieuwegein/Vianen-bussen zullen nog gewoon over het kruispunt moeten, net als elke bus van Centraal naar de stalling en lijn 81 van DAV. Lijn 181 gaat er ten minste op vooruit :')

Op het ontwerp (PDF) zijn bij de halte Kanaleneiland (de meest linkse op de busbaan) overigens twee sets bushaltes getekend, een aan de busbaan en een set aan de normale weg. Ik kan geen reden bedenken waarom die tweede set nodig is; omdat ze aan allebei de kanten van de rotonde liggen, kunnen ze alleen gebruikt worden door bussen die toch rechtdoor gaan, en daarvoor is die busbaan nou juist.
Voor de lijnenbundel die van CS naar de Europalaan moet, is ter hoogte van de Krikkelaan (rechtsboven op de kaart) een doorsteek van/naar de busbaan gemaakt, geregeld met verkeerslichten. Ik hoop dat het nieuwe kruispunt en vooral de Europalaan er precies na (versmalling van 2 naar 1 zonder uitwijkmogelijkheid voor de bus) geen bottleneck gaat worden op van die typische 'Jaarbeursdagen'.

De haltes op de Churchilllaan zijn - bij behoud van routes - waarschijnlijk voor lijn 10 bedoeld. Die rijdt immers vanaf de Beneluxlaan richting Papendorp en v.v. en komt dus niet de tunnel in.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik zat een beetje rond te kijken op Google Streetview toen ik dit zag. Deze strook ligt aan de Amersfoortseweg (N237) in Zeist t.h.v. Eleos. De beelden komen uit 2009. Heeft bus 72 of een voorganger daarvan hier ooit gestopt of is dit helemaal geen bushalte geweest?Afbeelding
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Die strook lijkt me iets te smal voor een bushalte :P
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Het is niet helemaal duidelijk op de afbeelding, maar er staat wel een klein platformpje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Suus »

Ik vind een bushalte "Zeist, Duinweg" op onze wiki bij lijn 252 van de tweede helft van de jaren 90, hij staat niet op de pagina ingaande juni 2001: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Tempellaan
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door busfanNL »

https://www.google.nl/maps/@52.110608,5 ... 312!8i6656

Ik zie duidelijk een soort met gras overwoekerde stoep liggen. Misschien wat smal voor een bushalte maar dat heb je wel vaker in NL toch zo smal? Dus ik denk dat dit inderdaad een halte was.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Aking »

Ik meen mij te herinneren dat daar inderdaad een halte lag, voor landgoed Dijnselburg. Dat is dus alleen minimaal een jaar of 10 geleden, en ik durf niet te zeggen wat daar toen langskwam...
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door busfanNL »

vast zo'n spitsgevalletje ofzoiets. Tenminste misschien wat suus zei de 252.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Suus »

busfanNL schreef:https://www.google.nl/maps/@52.110608,5 ... 312!8i6656

Ik zie duidelijk een soort met gras overwoekerde stoep liggen. Misschien wat smal voor een bushalte maar dat heb je wel vaker in NL toch zo smal? Dus ik denk dat dit inderdaad een halte was.
Als je wat verderop kijkt zie je dat het aan die weg redelijk gebruikelijk was om zo'n smalle halte in te richten.
Afbeelding

(Daar ligt nu iets wat voor rolstoeltoegankelijk moet doorgaan, maar eigenlijk nergens op lijkt: https://goo.gl/maps/LJC1GTB1g642)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door busfanNL »

HAHAHAHAHA. :lol: Wat hebben ze daar nou gedaan joh? Dat ziet er inderdaad niet uit. Hoe wil je met een rolstoel de bus uit of in. :mrgreen: :lol:
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dennistd »

Als ze het fietspad nou gewoon op halte-hoogte gebracht hadden... Zoals deze halte bijvoorbeeld
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Het grootste probleem is het te smalle platform denk ik. Aan de uiteinden is het platform namelijk gelijk met het fietspad.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door BrengMe »

Dat is inderdaad het probleem, en de oplossing die Dennistd daar voor geeft is ook niet zo vreemd en wordt wel vaker toegepast. Door het fietspad op dezelfde hoogte te brengen is het perron misschien niet breed genoeg, maar wordt de boel wel breed genoeg voor een rolstoeler om de bus te betreden. De rolstoeler neemt dan wel een deel van het fietspad in beslag, dat moet geen groot probleem zijn.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Het wordt tijd dat voor 575 en 72 daar opnieuw een bushalte wordt gemaakt dan. Vraag genoeg bij Eleos en De Wijngaard.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Zoveel vraag dat de halte minstens tien jaar geleden is weggehaald?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door TimoD »

Bus 72 wil je juist niet meer laten stoppen. Dan raakt het idee van een snelbus een beetje zoek. Sowieso is de ervaring nou ook niet dat er bij dergelijke haltes heel veel vraag is; voor veel ouderen zal het alsnog een stuk lopen zijn, en Amersfoort of de Uithof/Nieuwegein zal niet een al te populaire bestemming zijn. ;)
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door erik1981 »

De haltes op de Amersfoortseweg bij Huis ter Heide waren voor lijn 77 en later lijn 73 Utrecht-Soest(-Baarn) en voor het schoolvervoer van/naar 't Lodenstein-college in Amersfoort en het Udeman in Hoevelaken. Na inkorting van lijn 73 rond 1993 waren ze alleen voor de scholieren.

CN en VAD hadden een uitgebreid lijnennet naar beiden scholen. Officieel waren het lijndiensten, bij CN waren ze in de 180-serie genummerd, waardoor er ook officiële haltes waren. Op de Amersfoortseweg, waar na inkorting van lijn 73 verder geen reguliere lijndienst reed, werden daardoor die haltes gehandhaafd waarop overigens groot 'Scholierenvervoer' stond (of iets dergelijks). Overigens werd vaak zonder lijnnummer en bestemming gereden; alleen op het schoolterrein werd de bestemming 'voor gedraaid'.

Ook bij Midnet werden deze lijnen nog door OV-bussen en OV-personeel gereden; de ritten waren in 'gewone diensten' verwerkt (vaak gebroken diensten). Pas bij Connexxion werd dit uitbesteed of ondergebracht bij de toerafdeling.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten