Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
rooddolfijn
Berichten: 760
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

Er zouden vandaag toch testritten zijn met de Uithoflijn? Ben er geweest, niks gezien... Volgende zaterdag is 10 februari.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
rooddolfijn
Berichten: 760
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

rooddolfijn schreef:Er zouden vandaag toch testritten zijn met de Uithoflijn? Ben er geweest, niks gezien... Volgende zaterdag is 10 februari.
Link van testritten https://www.hinderkaartuithoflijn.nl/pr ... uithoflijn
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Gaat dat hele plan met die busbaan op de Voorheuvel in Zeist nog wel door? Ik zie niks van busmarkeringen en de gemeente heeft zelfs nieuwe parkeerplaatsen geplaatst op de Voorheuvel (wat ik trouwens een ontzettend slecht plan vind).
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Och och, de uithoflijn rijdt 1,5 jaar later! Zo jammer dit! En zeker omdat de lijn er voor het grootste gedeelte zo goed als af uitziet!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Aking »

Alleen ben je er met "het grootste gedeelte" niet :mrgreen:

Overigens viel mij gister op dat de oversteek van de busbaan bij het UMC (die in het midden van en dus apart van de trambaan ligt) waarschuwingslichten heeft met "Let op Tram" als daar een tram komt zijn er echter wel ergere dingen om je druk om te maken denk ik :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Er staat ook nog een bord bus-/trambaan langs de rijbaan daar aan de kant van het WKZ. Die viel me om dezelfde reden als jij noemt nogal op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Er reedt net een Ebusco op de 14 de 4608
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Nachtbussen van U-OV zijn vanaf 3 februari toegankelijk met OV Chipkaart ZONDER speciaal nachtproduct.
Betalen met je OV-chipkaart
Vanaf 3 februari is het mogelijk om met OV-chipkaart in de U-OV nachtbussen te reizen. Het is vanaf dan niet meer nodig hiervoor het speciale gratis Nachtlijnenproduct op de kaart te hebben staan. Wel moeten je voldoende saldo op je OV-chipkaart hebben staan. Abonnementen zijn niet geldig, maar op dezelfde kaart kan wel op saldo gereisd worden.
https://u-ov.info/plan-mijn-reis/lijnin ... rtnachtbus
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

OV fan Utrecht schreef:Och och, de uithoflijn rijdt 1,5 jaar later! (..)
Schuld van de provincie.
:?
RTV Utrecht schreef: De provincie Utrecht is flink tekort geschoten bij de realisatie van de Uithoflijn. Dat blijkt uit een rapport dat de gemeente Utrecht vanavond openbaar heeft gemaakt. De gemeente Utrecht treft geen blaam, blijkt uit het rapport.

Volgens het onderzoeksbureau is de aanleg van de Uithoflijn een complex project, waarbij vooral de provincie veel steken heeft laten vallen.

In het rapport staat dat het onder meer mis ging omdat er veel partijen bij betrokken zijn en omdat er veel mensen tijdelijk waren ingehuurd. Daardoor stroomde kennis weg: "Een laag collectief geheugen", aldus het rapport.


GEBREK AAN COMMUNICATIE
Daarnaast noemt het rapport een gebrek aan communicatie tussen de provincie en de projectleiding. Daardoor zijn er fouten gemaakt in contracten met aannemers. Ook reorganisaties bij de afdeling openbaar vervoer van de provincie zorgde voor onduidelijkheid in taken, rollen en verantwoordelijkheden. Op het gebied van communicatie zijn volgens het rapport fouten gemaakt door de provincie.

In 2015 werd eerder onderzoek gedaan naar de aanleg van de Uithoflijn. Daarin werden aanbevelingen gedaan, die volgens het rapport niet door de provincie werden opgevolgd.

Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof zegt dat ze met het rapport aan de slag gaan: "We zijn samen met de gemeente Utrecht inmiddels met de aanbevelingen uit het auditrapport over de Uithoflijn aan de slag. Uiterst ingewikkelde projecten als de Uithoflijn met twee opdrachtgevers met verschillende belangen zijn altijd lastig. Daarom laten we ons graag adviseren door experts en daarvan kunnen we leren."


VEEL DUURDER
Afgelopen woensdag bleek dat de Uithof-tramlijn pas in de tweede helft van 2019 gefaseerd in gebruik wordt genomen. Een jaar later dan gepland. In december van 2019 gaat de lijn volledig in exploitatie.

Lees de exacte bedragen bij de bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1718183/
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

Was het geen idee geweest voor de PU om zich te laten "mentoren" /begeleiden/adviseren door de provincies Noord- en/of Zuid-Holland? Deze provincies bezitten ten slotte zo goed als alle ervaring met en kennis over stedelijke rail projecten in Nederland.
Bij twijfel altijd klagen
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dennistd »

Ja, want de NoordZuid-lijn, de RandstadRail en de Hoekse Lijn waren immers fantastische projecten, en die lopen absoluut niet uit *O*
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

Dat heeft de PU misschien wel gedaan.. met al die inhuur van externe deskundigen.. Welke misschien wel op zoek waren naar een nieuwe opdracht / slachtoffer na hun avonturen bij andere projectorganisaties..lees de NZL / RandstadRail..??

(A) :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

dennistd schreef:Ja, want de NoordZuid-lijn, de RandstadRail en de Hoekse Lijn waren immers fantastische projecten, en die lopen absoluut niet uit *O*
Geen van die drie projecten is door de provincie uitgevoerd anders :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Mevrouw Verbeek krijgt wel veel te verduren. Vorig jaar de Syntus-soap en nu De Uithoflijn die onder haar verantwoordelijkheid valt.

Vraag mij dan altijd af, waarom wordt er niet gekozen voor een wat duurdere oplossing. Natuurlijk is het oer-Hollands om alles zo goedkoop mogelijk te doen, maar bij Prorail heb ik nooit echt het idee dat het allemaal 'zo goedkoop' gedaan wordt.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door trolly »

Ik vrees dat dat een eigenaardigheid van de politiek en van de wijze van aanbesteden is. Om grote projecten "haalbaar" te krijgen, wordt zo ongeveer per definitie gekeken naar de goedkoopste oplossing, en worden de risico's bij complexere onderdelen te optimistisch ingeschat.

Hoewel ik erg graag mag katten op ProRail, lukt het ze bij veel spoorprojecten prima om binnen budget te blijven. Ik neem aan, dat dat het veschil is tussen een organisatie die aan de lopende band infrastructuurprojecten aanbesteed, en een toch tamelijk eenmalig project. Om dat direct weer te relativeren: ProRail werkt dan weer niet vaak in situaties waar zoveel verschillende bouwwerkzaamheden op elkaar moeten worden afgestemd, zoals in Utrecht.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

Is ProRail niet juist erg actief in utrecht, met name op plekken zoals, Hmmm, Utrecht centraal?
Bij twijfel altijd klagen
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

ProRail is daar veel geweest ja, maar sinds Utrecht CS klaar is, doen ze er niet veel meer. Voornamelijk is nu Hoog Catharijne nu aan de beurt qua werkzaamheden i.c.m. de aanleg van De Uithoflijn.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Aking »

Volgens mij hebben de tramproblemen in Utrecht vooral met de "betonbouw" van Hoog Catharijne/Stationsplein te maken, en is dat niet van Prorail :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door trolly »

Precies. Meestal is het beton waar ProRail mee van doen heeft gewoon van hen zelf, en niet van andere clubs met goede ideeën.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De vertraging zal vast ook groter geworden zijn door de vertraging in de bouw van het Zuidgebouw. Immers moet de tram daar onderdoor geloof ik.

@dnmw2705: Utrecht Centraal klaar? Op de perrons heb ik nog altijd het idee dat ze halverwege opgehouden zijn met de werkzaamheden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ICE105 »

Voor wie het Uithoflijn audit rapport wil lezen:
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... b125fe723a

Mooiste stuk is m.i. het paragraafje Beoordeling Systeemintegratie (vanaf blz 4) in de samenvatting, van de provincie wordt gehakt gemaakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Suus »

Volgens mij loopt dit project al dusdanig lang dat de Provincie het project in de schoenen geschoven krijgt terwijl de BRU, een bestuursorgaan dat matig functioneerde, iets heeft opgezet dat uiteindelijk vragen was om problemen.

Hoe lang heeft de Sneltram in 2012 niet gereden door falend projectmanagement bij lasproblemen? Wie heeft die waardeloze Weense trams aangeschaft? Hoe vaak is de concessie Utrecht Stad aanbesteed?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Alle drie deze vragen hebben hetzelfde antwoord; het BRU.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Aking »

Dus op "hoe lang" en "hoe vaak" is het antwoord "het BRU"? :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Hoe vaak is de concessie Utrecht Stad aanbesteed?
Nul keer :wink:
Het was bij de eerste aanbesteding al een concessie voor de hele BRU-regio. En een deel van de vertraging zat natuurlijk ook in de ellenlange bezwaarprocedures door Connexxion, de concessie is immers liefst drie keer aan Qbuzz gegund.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten