Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom willen ze meer stations openen als je toch niet kan stoppen op die stations?
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

microshit schreef:Naar Tiel ook. Op Utl gaat voorlopig alleen s16000 stoppen.
Weet je ook waarom? Als alles viersporig wordt dan is er toch ruimte (in de tijd) zat?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Het is een voorlopige maatregel. De koppeling gaat over ruim een week al in, de viersporigheid tussen Utrecht C en Houten en tussen Utrecht C en Leidsche Rijn zijn voorlopig nog niet in gebruik
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Z2N »

Dat is nou net het punt, de viersporigheid is er nog niet. Oostelijk van Utrecht CS ontbreken nog een aantal sporen omdat de bestemmingsplannen afgekeurd zijn, daar is een jaar vertraging ontstaan, en westelijk van het CS mist nog de tweede brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Hierdoor valt het nog niet in te passen voor de 6000/9800 vanwege de samenloop met de overige treinen westelijk van Woerden, de 16000/6100 heeft dit probleem niet en daarom zal deze wel kunnen stoppen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Tjekken »

De viersporigheid tussen Utrecht CS en Lunetten gaat pas december 2016 open... :(
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Z2N schreef:Dat is nou net het punt, de viersporigheid is er nog niet. Oostelijk van Utrecht CS ontbreken nog een aantal sporen omdat de bestemmingsplannen afgekeurd zijn, daar is een jaar vertraging ontstaan, en westelijk van het CS mist nog de tweede brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Hierdoor valt het nog niet in te passen voor de 6000/9800 vanwege de samenloop met de overige treinen westelijk van Woerden, de 16000/6100 heeft dit probleem niet en daarom zal deze wel kunnen stoppen.
Kan ik ergens vinden dat de frequentie gewijzigd wordt?
Waarom laten ze de frequentiewijziging dan volgende week al in gaan? Wacht daar dan ook een jaar mee. Lunetten was vroeger hartstikke bereikbaar met zowel lijn 8 als lijn 1 als een trein die er vier keer per uur stopte. Dit is best hard achteruit gegaan de laatste jaren.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Tochjo »

Dat de sprinters uit Tiel niet meer in Lunetten stoppen, had in eerste instantie te maken met aangescherpte plannormen en een daaruit voortkomend conflict met een goederentrein. Dat de sprinters naar Tiel niet meer in Lunetten gaan stoppen, heeft te maken met de wijziging van de sporen op Utrecht Centraal. Het idee is dat treinen door Utrecht Centraal heen rijden in plaats van er een tijdlang een perronspoor te bezetten om te keren. Vanaf half juli komen sporen 20 en 21 in dienst die aangelegd zijn met doorrijdende treinen in het achterhoofd. Daarom worden de sprinters van/naar Woerden/Geldermalsen gekoppeld. Om dit goed in te kunnen passen in de dienstregeling is er enkele minuten extra tijd nodig die wordt gewonnen door niet in Lunetten te stoppen. Kennelijk wil NS deze wijziging al doorvoeren in het wijzigingsblad van juni, waardoor vanaf dan al doorgaande treinen gaan rijden over de sporen 18 en 19.

De reisplanner is aangepast aan de nieuwe situatie. Bij reizen op werkdagen vanaf 15 juni zie je de gevolgen. Overigens zouden vanaf december, als dienstregeling 2016 ingaat, er weer vier treinen per uur per richting moeten stoppen in Lunetten.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Wat is het nut van 295? Het enige verschil met 195 is dat hij niet door benschop rijdt (wat maar 5 minuutjes scheelt).
Ik heb geen onderschrift
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Daniel schreef:Overigens zag ik dat de voor de streeklijnen de Tour de France-dienstregeling al op de U-OV site staat. 'tis wellicht nog wat vroeg om het al op de wiki te zetten, maar de routes zijn daar dus alvast te zien.
Ik vind de 175 en 347 wel mooi; die komen uberhaupt niet naar Utrecht CS
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door microshit »

sirvinniei schreef:Wat is het nut van 295? Het enige verschil met 195 is dat hij niet door benschop rijdt (wat maar 5 minuutjes scheelt).
Waarschijnlijk precies dat ;)
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Het is toch onnodig om daar een hele nieuwe lijn voor in te leggen? Ik denk ook niet dat er veel mensen naar hebben bij die beperkte rijtijd winst
Ik heb geen onderschrift
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ovforens »

De opheffing van buslijn 241 Wijk - Utrecht heeft toch ook behoorlijk wat klachten opgeleverd, ondanks het weinige aantal minuten rijtijdwinst van deze lijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Die klachten hadden volgens mij deels ook wel te maken met het niet meer per bus bereikbaar zijn van station Bunnik vanuit de richting Wijk bij Duurstede.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jurre »

Tochjo schreef:Dat de sprinters uit Tiel niet meer in Lunetten stoppen, had in eerste instantie te maken met aangescherpte plannormen en een daaruit voortkomend conflict met een goederentrein.
Kleine verbetering; het betreft een conflict met een goederenpad, wat in de praktijk amper blijkt gevuld (met een goederentrein).
sirvinniei schreef:Het is toch onnodig om daar een hele nieuwe lijn voor in te leggen? Ik denk ook niet dat er veel mensen naar hebben bij die beperkte rijtijd winst
Vijf minuten rijtijdwinst vind ik anders best de moeite.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Tochjo schreef:Dat de sprinters uit Tiel niet meer in Lunetten stoppen, had in eerste instantie te maken met aangescherpte plannormen en een daaruit voortkomend conflict met een goederentrein. Dat de sprinters naar Tiel niet meer in Lunetten gaan stoppen, heeft te maken met de wijziging van de sporen op Utrecht Centraal. Het idee is dat treinen door Utrecht Centraal heen rijden in plaats van er een tijdlang een perronspoor te bezetten om te keren. Vanaf half juli komen sporen 20 en 21 in dienst die aangelegd zijn met doorrijdende treinen in het achterhoofd. Daarom worden de sprinters van/naar Woerden/Geldermalsen gekoppeld. Om dit goed in te kunnen passen in de dienstregeling is er enkele minuten extra tijd nodig die wordt gewonnen door niet in Lunetten te stoppen. Kennelijk wil NS deze wijziging al doorvoeren in het wijzigingsblad van juni, waardoor vanaf dan al doorgaande treinen gaan rijden over de sporen 18 en 19.

De reisplanner is aangepast aan de nieuwe situatie. Bij reizen op werkdagen vanaf 15 juni zie je de gevolgen. Overigens zouden vanaf december, als dienstregeling 2016 ingaat, er weer vier treinen per uur per richting moeten stoppen in Lunetten.
Duidelijk, thanks.
sirvinniei schreef:Wat is het nut van 295? Het enige verschil met 195 is dat hij niet door benschop rijdt (wat maar 5 minuutjes scheelt).
Op sommige momenten vormt hij tussen Schoonhoven en Utrecht een kwartierdienst met de doorgaande lijn 195.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Gekko123 »

Daniel schreef:Die klachten hadden volgens mij deels ook wel te maken met het niet meer per bus bereikbaar zijn van station Bunnik vanuit de richting Wijk bij Duurstede.
Dat klopt niet volledig, lijn 242 vanuit Wijk bij Duurstede komt nog steeds langs station Bunnik. Alleen rijdt lijn 242 een stuk minder frequent en ook minder lang door dan lijn 241 deed.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Men praat nu veel over een tekort op de nieuwe Uithoflijn, maar volgens mij wordt het ook op de 41 erg krap als lijn 12 vervalt, met name in verband met de bediening van de haltes Sterrenwijk en Rubenslaan. Deze werden vroeger in de spits bedient door lijn 13. Lijn 13 reed 8x/uur geleed, en zat dan vaak goed vol (in ieder geval zitvol). Lijn 41 rijdt ook 8x/uur, maar rijdt 4x/uur door naar Wijk bij Duurstede. Bovendien heeft lijn 41 nu (met flink wat hulp van lijn 12 erbij) al niet heel veel ruimte over. Op het drukste moment zitten de ritten naar Wijk bij Duurstede vaak geheel vol, en de ritten naar Stadion Galgenwaard zitten tegen zitvol aan. Mijns inziens zou lijn 41 vanaf 2018 minimaal altijd geleed moeten rijden. Ik denk dat er voor de vervanging van de streekbussen sowieso een beter verhouding standaard/geleed moet komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Dat lijkt me wel zo logisch ja. Het opheffen van 13 is verdedigd met meer bussen op 41 én het overal stoppen van 12. Als 12 dan verdwijn is het wel logisch dat daar iets voor terug komt.
Gaan die reizigers in de volle ritten van 41 ook allemaal door naar Wijk trouwens? Had namelijk het idee dat ochtendspits ri. Galgenwaard juist tegenspits voor 41 is waardoor die busladingen vol tot Galgenwaard kan vervoeren. En andersom is Sterrenwijk > CS weer mooie tegenspitsvulling voor de 12.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Meesten gaan inderdaad naar Rubenslaan/Galgenwaard, maar zit toch een duidelijk verschil tussen de ritten naar Galgenwaard en die naar Wijk bij Duurstede. Er waren vroeger volgens mij 's ochtends ook ritten van lijn 241 die doorreden naar Wijk bij Duurstede. Had 'm gistermiddag van Cothen naar Utrecht en dat zat toch ook aardig vol.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Voor Wijk -> Utrecht in de spitsrichting kan ik me zo voorstellen dat de strakke frequentie (doordat er nu altijd dezelfde lijn rijdt) z'n vruchten af begint te werpen en extra reizigers begint te trekken.
Volgens onze wiki had de oude lijn 241 trouwens geen ritten naar Wijk bij Duurstede in de ochtendspits (reden pas vanaf 12.30 uur). Maar wellicht dat je in de war bent met de extra ritten naar Galgenwaard die op een zeker moment zijn toegevoegd. Die reden namelijk ook als 241.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Wijkhoven »

Dat is correct. De spitsbus 241 reed 's ochtends alleen van Wijk naar Utrecht CS en vanaf in de middag tot 18.47 (als ik het me goed herinner) in de andere richting.

Ik vraag me af of de 241 weer terugkomt als vanaf 2016 de nieuwe spoortunnel open gaat die de Baan van Fectio direct doorverbindt met de N411. Ik heb hier een mail over gestuurd naar U-OV, maar helaas geen antwoord gekregen. Ik denk dat die aansluiting zeker 5 minuten winst kan opleveren, omdat de drukte van Bunnik bijna geheel wordt overgeslagen.
Spoiler: show
Hier nog een mooi filmpje van het plaatsen van het dak van de tunnel, trouwens.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sVx1c0iCKHA[/youtube]
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ovforens »

Wijkhoven schreef:Dat is correct. De spitsbus 241 reed 's ochtends alleen van Wijk naar Utrecht CS en vanaf in de middag tot 18.47 (als ik het me goed herinner) in de andere richting.

Ik vraag me af of de 241 weer terugkomt als vanaf 2016 de nieuwe spoortunnel open gaat die de Baan van Fectio direct doorverbindt met de N411. Ik heb hier een mail over gestuurd naar U-OV, maar helaas geen antwoord gekregen. Ik denk dat die aansluiting zeker 5 minuten winst kan opleveren, omdat de drukte van Bunnik bijna geheel wordt overgeslagen.
Spoiler: show
Hier nog een mooi filmpje van het plaatsen van het dak van de tunnel, trouwens.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sVx1c0iCKHA[/youtube]

Ik denk juist dat de drukte verdwijnt door die tunnel. Dan kan de 41 door Bunnik blijven rijden, daar waar passagiers zijn.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door matti93 »

Her herinvoeren van de 241 levert misschien winst op, maar betekent wel een achteruitgang voor Bunnik, aangezien met dezelfde hoeveelheid ritten, de frequentie op twee trajecten (waarvan één niet in Bunnik gaat stoppen) lager is dan op één traject.
Overigens geloof ik dat de bushalte op de nieuwe weg langs de A12 (aangezien de spoorwegovergang bij het station verdwijnt), een stuk lopen is vanaf het station. De overstap van bus op trein vind ik daarom ook niet echt een sterk argument, want als je toch een stuk moet lopen kan je ook gewoon naar de 41.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Roeland »

Jonkervoort schreef:Men praat nu veel over een tekort op de nieuwe Uithoflijn, maar volgens mij wordt het ook op de 41 erg krap als lijn 12 vervalt, met name in verband met de bediening van de haltes Sterrenwijk en Rubenslaan. Deze werden vroeger in de spits bedient door lijn 13. Lijn 13 reed 8x/uur geleed, en zat dan vaak goed vol (in ieder geval zitvol). Lijn 41 rijdt ook 8x/uur, maar rijdt 4x/uur door naar Wijk bij Duurstede. Bovendien heeft lijn 41 nu (met flink wat hulp van lijn 12 erbij) al niet heel veel ruimte over. Op het drukste moment zitten de ritten naar Wijk bij Duurstede vaak geheel vol, en de ritten naar Stadion Galgenwaard zitten tegen zitvol aan. Mijns inziens zou lijn 41 vanaf 2018 minimaal altijd geleed moeten rijden. Ik denk dat er voor de vervanging van de streekbussen sowieso een beter verhouding standaard/geleed moet komen.
De Uithoftram krijgt ook een halte Galgenwaard.
Wellicht dat veel reizigers tussen de haltes CS en Galgenwaard dan de tram nemen, en niet meer de 41. Dat geeft dan weer ruimte voor de reizigers op de tussenliggende haltes.

Verder is de 242 niet meer echt nodig wanneer er bij Galgenwaard een goede overstap tussen de 41 en de Uithoftram komt.
Je zou kunnen denken (wanneer het vervoer op de 41 naar Wijk inderdaad fors aantrekt), wanneer de 12 vervalt:
* de 41 gaat overdag 6x/uur rijden
* de 242 vervalt, de 241 komt in de spits weer terug en gaat eveneens 6x/uur rijden, en rijdt via station Bunnik
Dan krijgen zowel Wijk als de Utrechtse 12-haltes een hogere frequentie, en wordt de 242 vervangen door 12x/uur een goede overstapverbinding.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Wijkhoven »

ovforens schreef:Ik denk juist dat de drukte verdwijnt door die tunnel. Dan kan de 41 door Bunnik blijven rijden, daar waar passagiers zijn.
Goed punt, dat kan zeker iets schelen. Maar je blijft natuurlijk wel met de spoorwegovergang zitten waar je soms een paar minuten moet wachten.
matti93 schreef:Her herinvoeren van de 241 levert misschien winst op, maar betekent wel een achteruitgang voor Bunnik, aangezien met dezelfde hoeveelheid ritten, de frequentie op twee trajecten (waarvan één niet in Bunnik gaat stoppen) lager is dan op één traject.
Bunnik heeft een treinstation terwijl het veel kleiner is dan Wijk bij Duurstede. Die mogen niet klagen! :twisted:
matti93 schreef:Overigens geloof ik dat de bushalte op de nieuwe weg langs de A12 (aangezien de spoorwegovergang bij het station verdwijnt), een stuk lopen is vanaf het station. De overstap van bus op trein vind ik daarom ook niet echt een sterk argument, want als je toch een stuk moet lopen kan je ook gewoon naar de 41.
Ik heb trouwens hier (oa onder het kopje Principeschets fietstunnel en bushalte) gezien dat ze aan de direct zuidzijde van het (nieuwe) station Bunnik een bushalte en een keerlus willen maken. Geen idee of dat een definitief plan was of een optie, omdat het om een tekening uit 2009 gaat. In dat geval is de loopafstand niet meer zo groot. (maar dan duurt de rit Wijk - Utrecht wel weer langer, dus ik persoonlijk heb het liever niet!)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten