Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Dat, of er zouden afspraken moeten worden gemaakt met Arriva en Connexxion over het wederzijds accepteren van abonnementen, omdat de 102/103/107/195 immers ook Papendorp bedienen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Dat omleggen van lijn 77 was ooit een wild idee voor het oplossen van een probleem wat er niet is (en wat voor reizigers van de westkant van Nieuwegein ook weer negatieve bij-effecten heeft).
Lijn 29 heeft nu de nieuwe HOV-baan er ligt nog maar zo'n piepklein stukje eigen route, waarbij de nieuwe halte Orteliuslaan ook nog een heel dicht op Papendorp Zuid is komen te liggen, dat je idd kunt afvragen wat die nog toevoegt. En dan is gebruik maken van de tegenspitscapaciteit op 195/295 wel een hele goeie oplossing waar niemand last van heeft.
Effectiever dan 77 omleggen in elk geval, want dan ga je alleen maar dubbel vervoer bieden zonder dat de vraag het rechtvaardigt. Immers is er dan slechts één halte waar je het voor doet (en als je daar vanaf CS echt persé met Qbuzz heen wilt zou je nog op P+R Papendorp kunnen overstappen op lijn 48.

@nvdw: alleen voor 195 (daarop is RegioVrij Utrecht niet bruikbaar) want de Qbuzz en Connexxion abonnementen worden al wederzijds geaccepteerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Gekko123 »

Ik zag vanochtend een Amba rijden die op het zijdisplay wel de bestemmingskleur filmde, maar niet het bijbehorende logo. Betrof zo uit mijn hoofd de 4453 die op weg was als lijn 74 naar Vianen via Jutphaas. Zou dit misschien een proef zijn of betrof het een software-matige fout? Of heeft deze bus als enige een nieuwe update gekregen?

Daarnaast was het vanochtend een grote chaos door vertraagde bussen. Op lijn 41 is er een rit tot stadion Galgenwaard uitgevallen, aangezien de betreffende bus na aankomst bij Utrecht CS direct leeg doorging naar IJsselstein voor lijn 283. Zag hem met lijnnummer, kleur en bestemming filmend het busstation afrijden. Toevallig heb ik deze rit vrijwel dagelijks, dus ik wist dat die bus na arriveren bij het stadion leeg naar IJsselstein zou gaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Gekko123 schreef:Zou dit misschien een proef zijn of betrof het een software-matige fout? Of heeft deze bus als enige een nieuwe update gekregen?
Ik zou uitgaan van een storing, heb zelf ook al eens een bus gehad die op twee van de drie displays een lijnkleur had en op eentje niet :wink:
Daarnaast was het vanochtend een grote chaos door vertraagde bussen.
Gelukkig niks van gemerkt rond half acht, al was het her en der wel behoorlijk glibberig merkte ik als voetganger. Daar hebben de bussen ongetwijfeld ook last van gehad.
Vanmiddag viel nog wel een bus op die als 65 Vianen over de Europalaan voorbij kwam scheuren, zou op zich niet opvallend zijn ware het niet dat hij richting station reed. Die was kennelijk zo laat dat de boordcomputer al op de volgende rit stond.

De Citaro LEs rijden nog altijd meer instructie dan de versterkingsritten waarvoor ze geel werden, vanmiddag rond 16.30 uur stond er eentje in de stalling Europalaan en nummer twee zag ik net van de Europalaan afslaan richting stalling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Het is natuurlijk eigenlijk geen nieuws meer. Vanochtend één Groningse Citaro op de Europalaan, de tweede als instructiewagen op de Beneluxlaan. De versterkingsritten op de 71 en 72 (aanduiding: Rijnsweerd) werden gereden door Ambassadors.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Vanmiddag overigens 0 LE's aan de Europalaan, da's verre van gebruikelijk om kwart voor vijf. Wel stonden er buitengewoon veel normale bussen bij de werkplaats, dus wellicht nog ergens voor een spitsritje op de stad ingezet?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jurre »

@Daniel: Ik zag gistermiddag wel een LE als instructierit rijden over het Anne Frankplein.

Vanmorgen om 9.12 nog een sprintje getrokken voor lijn 74 uit Utrecht CS richting Vianen van 9.04. Volle bus, er zat echter geen chauffeur in. Om 9.15 kwam lijn 77 aan de achterkant aanrijden dus heb ik die maar gepakt. De 74 stond er om 9.19 (= +15) nog, immer zonder chauffeur.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Door het weer waarschijnlijk te laat. Chauffeur kan uiteraard niet op 2 plekken tegelijk zijn. Daarom is er bij Qbuzz gelukkig goed nagedacht over het aflossen. Zo hou je tegenwoordig steeds vaker, de gehele een eigen bus.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jurre »

Op het moment van schrijven weer een LE over het Anne Frankplein in Utrecht, ditmaal met Scholierenvervoer op het display.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ik had vanmiddag een Amba op lijn 74 die een gedimde koersfilm leek te hebben, lijnnummer was nu in elk geval een stuk beter te lezen van een afstandje. Overigens heb ik het idee dat ze ook al langer bezig zijn om de kleine lettertjes in de bestemmingen wat leesbaarder te krijgen, er vielen me al diverse varianten op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Jurre schreef:Op het moment van schrijven weer een LE over het Anne Frankplein in Utrecht, ditmaal met Scholierenvervoer op het display.
Een etmaal ervoor, woensdag 4 Februari om 10,20u een Citaro LE (voertuig 3161) op Utrecht Centraal gespot. Meteen maar even wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Het interieur (Gronings rood) is niet aangepast aan de huisstijl:
Afbeelding

Het verschil tussen de Citaro's is hier goed te zien:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Nog aan paar bijzondere dingetjes die ik vandaag zag tijdens mijn reis van de Uithof naar huis. Een materieel rit kwam t.h.v. stadion Galgenwaard van de Waterlinieweg af, reed richting centrum en dan rechts, zoals "vroeger" lijnen 3 en 4 deden, om bij de oude eindhalte bij het Diakonessenhuis stil te gaan staan. Is daar nog steeds een voorziening om pauze te houden voor chauffeurs? Het was een gelede bus met lijnnummer 38.
In de connexxion bus zag ik vervolgens een nieuw scherm met de volgende haltes. Bijna helemaal groen, met de haltetijden achter de haltenamen. Geen verbetering als je het mij vraagt. Ik mis een aanduiding van hoeveel vertraging er is in de connexxion bus, als ze daar nou eens iets aan zouden doen :')

Iets anders wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen is de lijnkoppeling tussen lijn 3 en 9. Die zou verbroken worden in verband met de werkzaamheden waardoor lijn 3 erg veel vertraging op loopt, maar dat blijkt niet gebeurd te zijn. In plaats daarvan keert lijn 3 nu vermoedelijk op de lijn 9 van 10 minuten later, omdat de vertraging voor het centraal station nu wel in de dienstregeling is opgenomen.
Lijn 120 heeft ook standaard vertraging overdag, richting het station loopt die al gauw op tot 10-20 minuten, waardoor de kerende rit ook al weg rijdt met een vertraging van minstens een minuut of 10. Ik snap niet dat ze de boel niet weer omleiden via de Oudenoord, of lijn 120 standaard die route laten rijden. Zo belangrijk zijn die haltes op de Straatweg niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Origineel defect: het reisinfoscherm in het achterste deel van de 4554 deed het vanmiddag uitsluitend als de bus linksaf ging :lol: Duidelijk een gevalletje los contactje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Etienne »

Etienne schreef:Vanaf vandaag is de Rozenstraat voor fietsers afgesloten vanwege werkzaamheden, aan beide zijden (Vredenburg en Monicabrug) staan verkeersregelaars die de fietsers tegenhouden. De bussen kunnen normaal passeren, alleen de halte Rozenstraat is in de richting van Overvecht vervallen.
De halte Rozenstraat ligt nu direct op de stoep naast de sportwinkel die daar ligt en sinds gisteren is de halte Sint-Jacobsstraat in beide richtingen buiten gebruik. Hopelijk definitief :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door rm7 »

Dat is inderdaad definitief. Met ingang van de volgende dienstregeling wordt de halte Rozenstraat omgedoopt in St.Jacobsstraat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Tja het is maar hoe je het noemt, je kunt ook zeggen dat halte Sint Jacobsstraat verplaatst wordt :P 't eindresultaat is in elk geval hetzelfde: nog maar één halte daar i.p.v. twee op wel heel korte afstand van elkaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door mijack1985 »

Als je 3 weken verlof hebt ivm geboorte, heb je soms wat tijd voor jezelf :mrgreen:
En vanochtend kwam ik dit filmpje (37 minuten ongeveer) tegen.

Jeroen Goldstein (Regio Utrecht) en Jan Hollander (Qbuzz) geven in deze presentatie weer hoe de situatie is in Utrecht.

Oh en de uploader heeft nog andere filmpjes over de presentaties van andere vervoerders (Connexxion, Veolia) en opdrachtgevers (o.a. gemeente Zwolle).

veel kijkplezier :mrgreen: *bus*
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

U-OV blijft toch wel uitblinken in het reizigers op de hoogte houden van wat er allemaal gebeurd na een vrij simpel meldinkje :pos: , zoveel detail heb ik nog niet bij veel andere vervoerders gezien...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Deze week inmiddels twee keer een DGB op lijn 28 om ca. 7.30 uur ri. Vleuterweide. Is dat nieuw? In elk geval niet eerder een DGB op die rit gezien terwijl ik al sinds september vorig jaar dagelijks rond die tijd op CS Centrumzijde ben.

Een Optare van lijn 2 kwam rond hetzelfde tijdstip trouwens aangereden met "Hoofdstation" als bestemming op de bus :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jurre »

Enorme drukte bij de parkeerplaats van de Jaarbeurs. Hierdoor reed mijn 63 tussen CS Jaarbeurszijde en het Anne Frankplein om via de Croeselaan en Balijebrug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Zo te zien heeft men daar later vandaag een oplossing voor gevonden: het verkeer naar de parkeerplaatsen van de Jaarbeurs werd vanmiddag middels borden omgeleid via o.a. het 5 Meiplein waardoor de bussen er minder last van hadden.
Is elk jaar een verkeerschaos die Bouwbeurs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door isadora »

Hoe komt dat dan?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Omdat die beurs, logisch, veel bouwvakkers trekt die massaal met de auto/bedrijfsbusjes komen. Met andere beurzen is het ook wel druk, maar dan komt er ook een hoop met de trein en heb je minder files voor de parkeerterreinen.
Hoewel er zeker beurzen voorkomen waarbij de files van de Jaarbeurs tot de A12 lopen. En dan loopt het OV dus ook mee vast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door isadora »

Dank je Daniel.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Ok zag daarstraks een lijn 24 vanaf het station op de van Zijstweg, met passagiers. Vermoedelijk loopt het er dus nog steeds niet helemaal soepel
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten