Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ik noemde juist de 74 omdat die op het scherm met dat nieuwe symbooltje stond :wink: Zal morgenochtend eens opletten als ik er toch weer langs loop of de 63 en 65 dat nieuwe symbooltje ook hebben, immers rijden die zaterdags niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Ik noemde juist de 74 omdat die op het scherm met dat nieuwe symbooltje stond :wink: Zal morgenochtend eens opletten als ik er toch weer langs loop of de 63 en 65 dat nieuwe symbooltje ook hebben, immers rijden die zaterdags niet.
63 rijdt zaterdags wel.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Tjekken »

Gister ook een streekgelede op lijn 6 gespot!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Zoals inmiddels bekend is dat dus planmatig. Overigens begin ik ondertussen een trend te zien: inzet op maandag t/m vrijdag op 12 en de combi 3/9, in het weekend op de combi 3/6.
Verder zag ik vanmorgen meer donkergroene torentjes op het scherm met vertrektijden bij de servicewinkel, maar voor ik kon zien of dat een 63 of 65 was waarbij ze stonden was ´ie alweer versprongen en hij sprong zo snel niet terug.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Ik zal proberen de lijnkoppelingen waarbij de streekgelede's betrokken zijn iets te preciseren. Let wel, het is op waarnemingen gebaseerd!
Op ma/vr zijn in de daluren wanneer zowel de 9 als de 12 een kwartiersdienst rijden zijn beide lijnen aan elkaar geknoopt. Hierop rijden de meeste gelede streekcitaro's. Ook de lijnen 3 en 6 zijn gecombineerd, incidenteel is wel een streekgelede gezien, vooral 's avonds. Zelfs op lijn 55 is in de avonduren wel eens een streekgelede gezien. Zou dit misschien ook planmatig zijn?
Ik zag gisteren bij mijn bezoekje aan de Europalaan overigens dat streek- en stadsgelede's gewoon willekeurig door elkaar gestald worden. In ieder geval niet als twee strikt gescheiden series. Dat kan veelzeggend zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Nu je het zegt, het zijn inderdaad 9 en 12 waarop die streekgeledes rijden doordeweeks. Die zitten overigens ook in de ochtendspits al op beide lijnen dus met de koppeling zelf heeft het niet persé te maken.
Afgelopen zaterdag ben ik nog even streekgeledes op de stadsdienst wezen opzoeken en kwam ze toen uitsluitend op de combi 3/6 tegen. Lijn 9 rijdt zaterdags in de zomer met 12 meter dus logisch dat ze daar dan niet op rijden. Er was echter op 3/6 nog wel sprake van een mix met stadsgeledes en er reed dus maar een deel van de streekwagens. De waarneming kan dus ook gewoon toeval geweest zijn.

Een verbetering met die streekgeledes is trouwens wel dat de bestemmingen van bv. lijn 9 op het display van die bussen veel leesbaarder getoond worden dan op het display van de stadswagens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Spotje van gisteren nog: toen stond er rond 16.30 uur een stadscitaro, met "65 Utrecht CS Jaarbeurszijde" op de film, bij halte Anne Frankplein geparkeerd t.b.v. een fotoshoot voor nieuwe campagnes van U-OV.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Michael »

De Qbuzz 4173 t/m 4176 staan inmiddels op de stalling aan de Europalaan.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Zie mijn bericht van zondag 2 augustus! Ook voor de kentekens. Wij mogen aannemen dat zij afgeleverd zijn in de laatste week van juli.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Michael »

Je hebt gelijk. Ik was even vergeten dat het al gemeld was hier.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Vanaf 23 augustus gaan de lijnen 82 en 83 in Amersfoort weer via het centrum rijden. Beide lijnen gaan na halte Schutterhoeflaan in Leusden rechtdoor via Arnhemseweg, Kersenbaan en vervolgens weer de Arnhemseweg richting de Stadsring en zo dan weer naar het station. Wordt druk met 8x per uur een bus voor m'n deur, nu alleen nog een halte :P
Opmerkelijk is dat er in de provincie twee einddata voor de zomerdienst zijn: 80 en 83 gaan al op 16 augustus terug naar de normale dienst maar 82 (en ook bv. lijn 50 waar die op aantakt) pas weer op 23 augustus. Lijn 83 heeft hierdoor een liefst één week geldige dienstregeling waarin al wel de normale frequentie wordt gereden maar de route nog via de Potgieterlaan loopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Mooi! Hoeveel minuten zal dat schelen?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Volgens de dienstregeling van de 83 duurt de rit maarliefst één minuut korter richting Amersfoort en even lang de andere kant op. Wel met een halte extra, maar in de avondspits best gewaagd want dan staat de kruising Kersenbaan/Leusderweg zo af en toe behoorlijk muurvast.
En er zijn ook weer twee lijnen bij die na halteren bij Zonnehof-Oost linksaf moeten. Een vrij onmogelijke verkeerssituatie gezien die halte al half op de rechtsafstrook ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Volgens de dienstregeling van de 83 duurt de rit maarliefst één minuut korter richting Amersfoort en even lang de andere kant op. Wel met een halte extra, maar in de avondspits best gewaagd want dan staat de kruising Kersenbaan/Leusderweg zo af en toe behoorlijk muurvast.
Tis natuurlijk een win-win situatie, want reizigers op deze lijnen hebben hun verbinding naar het centrum weer terug.
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Busfoto.nl schreef:Plattegrond van het nieuwe, definitieve busstation Jaarbeurszijde zoals deze er over ongeveer een jaar ligt.

Afbeelding
Volgens mij gaat dit busstation juli 2016 open. Gaan dan alle lijnen hier stoppen? Of ook deel aan centrum nog?

Dit bericht zegt dat het tijdelijke wordt uitgebreid:
https://www.prorail.nl/projecten/utrech ... uitgebreid
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Het antwoord staat al in je eigen link op de laatste regel :wink: In de eindsituatie komt er aan beide kanten van het station een busstation, waarbij de Jaarbeurszijde wel de grootste wordt. Volgens mij is er trouwens wel een tussenfase waarin even alles van de Jaarbeurszijde vertrekt i.v.m. de ombouw aan de centrumzijde.

Heel wat anders: vanmiddag kwam ik een streekambassador op lijn 38 tegen op CS Jaarbeurszijde. Nieuw? Ik had ze tot op heden uitsluitend op lijn 39 gezien namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Daniel schreef:Heel wat anders: vanmiddag kwam ik een streekambassador op lijn 38 tegen op CS Jaarbeurszijde. Nieuw? Ik had ze tot op heden uitsluitend op lijn 39 gezien namelijk.

Al de hele zomervakantie wordt de 38 op werkdagen door streek gereden. Per 24 augustus gaat dit weer terug naar de stad.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Nouja, deels dan dus... ik heb al vaak zat lijn 38 gespot deze zomerperiode, maar steeds gewoon met een stadsbus. Blijkbaar steeds net de bewuste rit gemist al ben ik wel vaker rond hetzelfde tijdstip op CS Jaarbeurszijde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Dan zou ook kunnen uiteraard, dan zijn de ritten met stadsbussen mij dus niet opgevallen.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

De timing van de bewuste rit is wel opvallend ook. Kort daarvoor (alles rond 16.45 uur) zit namelijk een 65 overlopend op 39 (maar die zit er het hele jaar al in om die tijd), de aankomende 63 gaat juist weer verder op 66 en het lijkt de aankomende 66 te zijn die op 38 verder gaat. Weer een 65 later keert dan juist weer op 63. Maar met al die overloopjes bij elkaar kom je volgens mij ergens een bus tekort. Dan moet er dus haast ook wel iets van 38 terug op 65 overlopend in een half uurtje avondspits komen er immers 4 ritten van 63/65/66 aan en gaan er drie terug. Dus tja, als er dan twee overlopen naar 38/39 moet er ergens nog een streekbus vandaan komen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Die 39 heeft de winterdienstregeling niet bij de streek gezeten. Alleen de huidige zomerdienstregeling heeft de streek de 38 en 39 er deels bijgekregen. In Maarssen lopen aantal bussen ook over op lijn 48; er zijn ook omlopen vanaf de 48 die op Maarssen de 38 of 39 worden.

In de vorige winterdienstregeling zat der 38 en 39 helemaal in de stad. Per aankomende dienstregeling gaan een aantal ritten lijn 19 en 39 naar de streek toe.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Er zijn bij mijn weten wel degelijk ritten in de afgelopen winterdienstregeling geweest met streekwagens op de 39. Ik heb in ieder geval relatief vaak de rit van 65 van iets na half vijf vanaf de Europalaan en die rit heeft sowieso ook voor de huidige zomerdienst al lange periodes met overloop op 39 gehad. Al hebben er ook wel periodes tussen gezeten waarin 'ie het niet deed.
Moet nog even zoeken want heb er volgens mij nog ergens een ondersteunend foto'tje bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door rm7 »

MR92 schreef:Per aankomende dienstregeling gaan een aantal ritten lijn 19 en 39 naar de streek toe.
Plus een flink aantal ritten van lijn 55 :).
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Ik heb even opgezocht welke ritten van lijn 38 in aanmerking kunnen komen voor vertrek naar Maarssen rond 16.45 uur.
Het zijn de volgende twee ritten die beide vanuit de streek (Nieuwegein) worden gereden: omloop 827 komt aan als lijn 39 op CS Jaarbeurszijde om 16.19, vertrekt als lijn 38 naar Maarssen om 16.24 en gaat als lijn 48 door naar Houten om 16.53. Omloop 863 volgt exact het bovengenoemde patroon maar dan een half uur later en rijdt dus de rit van lijn 38 die om 16.54 naar Maarssen vertrekt. Gezien het feit dat lijn 38 de hele dag een halfuursdienst heeft lijkt de tweede rit de rit te zijn die Daniël bedoelt.
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

rm7 schreef:
MR92 schreef:Per aankomende dienstregeling gaan een aantal ritten lijn 19 en 39 naar de streek toe.
Plus een flink aantal ritten van lijn 55 :).
Ook gek eigenlijk he. Dat is dan een gesloten omloop, want alle streeklijnen op centrumzijde eindigen daar niet door de koppelingen. 41 zit gekoppeld aan 52/53 en 47 aan de 51.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten